Roti bulan sabit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Roti bulan sabit

Roti bulan sabit, roti tanduk, kroisan atau juga dikenali dengan nama bahasa Perancisnya croissant (kʁwa'sɑ̃, ) merupakan sejenis roti berupa pastri yang berasal dari Perancis dicirikan bentuk menyerupai "bulan sabit" yang memberi asal namanya (bandingkan dengan perkataan seasal dalam bahasa Inggeris iaitu crescent).[1] Penghasilan roti yang berbentuk sedemikian memerlukan tahap kesabaran kerana ia dapat memakan waktu dalam tempoh beberapa hari. Ketika ini roti bulan sabit dalam jumlah yang besar biasanya dibuat dengan menggunakan mesin.

Terdapat pelbagai cara roti ini dijamukan dari rantau ke rantau: di Perancis, ia biasanya dijual tanpa dimasukkan isinya lalu dimakan begitu sahaja. Di negara-negara lain pula, roti jenis ini ada diisi dengan pelbagai inti seperti coklat, daging dan sebagainya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Roti ini pada asalnya datang dari kifli atau kipferl, sejenis roti yang lazim di Hungary dan Austria sejak abad ke-13.[2] Roti kifli ini diperkenalkan ke Perancis oleh August Zang, seorang pegawai tentera Austria yang membuka kedai roti khususnya sendiri pada 1838 atau 1839 di no. 92 rue de ("jalan") Richelieu in Paris.[3] Ia menjadi sangat digemari sehingga ia lazim sebagai suatu hidangan sarapan biasa di dunia Barat sejak catatan yang wujud tahun 1869.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "crescent (n.)". Online Etymology Dictionary. Dicapai pada 5 Julai 2020.
  2. ^ "Wörterbuchnetz". germazope.uni-trier.de. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2015.
  3. ^ The 1839 date, and most of what follows, is documented in Jim Chevallier,
  4. ^ "Nouvelle revue théologique", Casterman, 1869, p. 161

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Carilah croissant dalam Wiktionary, kamus bebas.