Seragam sekolah di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gadis Malaysia di tunik

Seragam yang dipakai di sekolah awam Malaysia[sunting | sunting sumber]

Pakaian Seragam Sekolah[sunting | sunting sumber]

Baju Seluar / Kain Kasut
Pelajar Lelaki Sekolah Rendah Kemeja Putih Lengan Pendek Seluar Panjang Biru Gelap atau Seluar Pendek Biru Gelap Kasut Hitam atau Putih
Sekolah Menengah Seluar Panjang Hijau Zaitun
Pengawas Kemeja Biru Lengan Panjang Seluar Panjang Hitam atau Biru Gelap Kasut Hitam
Pelajar Perempuan Sekolah Rendah Baju Kurung Putih Lengan Panjang Kain Biru Gelap & Tudung Putih (Pelajar Islam)
Pinafore Biru Navy (atas kameja putih) (Pelajar Bukan Islam)
Kasut Hitam atau Putih
Sekolah Menengah Kain Biru Terang & Tudung Putih
Pinafore Turquoise (atas kemeja putih) (Pelajar Bukan Islam)
Pengawas Baju Kurung Biru Lengan Panjang Kain Hitam atau Biru Gelap Kasut Hitam

Pakaian Seragam di atas hanya terpakai untuk pelajar-pelajar Sekolah Rendah, Sekolah Menengah awam dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Pakaian Seragam Pengawas adalah tertakluk kepada arahan pihak sekolah. Untuk Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Sekolah Menengah Teknik dan Kolej Vokasional ia mungkin sedikit berbeza dari kod pakaian di atas. Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) pula mempunyai kod pakaian mereka yang tersendiri.

Peraturan berkaitan Seragam Sekolah[sunting | sunting sumber]

Pelajar dibenarkan untuk memakai antara kombinasi stokin hitam dan kasut berwarna hitam atau stokin putih dan kasut berwarna putih dengan seragam di atas. Hanya Pengawas dibenarkan memakai kombinasi stokin hitam dan kasut berwarna hitam sahaja. Di samping itu, Sekolah biasanya mempunyai lencana sekolah mereka sendiri yang mesti dijahit atau diseterika pada umumnya di dada kiri. Sesetengah sekolah juga memerlukan pelajar untuk menjahit tanda nama mereka sebagai tambahan kepada lencana sekolah. Bagi pelajar Sekolah Menengah, Pelajar secara amnya perlu memakai tali leher khusus sekolah, kecuali mereka yang memakai baju kurung.

Sekolah awam juga mempunyai kuasa mereka sendiri untuk menetapkan Pakaian Seragam Sekolah khas untuk Pengawas Sekolah, Pustakawan, Pembimbing Rakan Sebaya, Pengawas Kelas (Ketua Kelas) dan Pelajar yang mempunyai jawatan lain di sekolah. Oleh itu, Sesetengah sekolah telah menetapkan pemakaian Tali leher untuk pelajar yang mempunyai jawatan di sekolah dan ada sebahagian sekolah mewajibkan pemakaian Tali leher kepada semua pelajar. Walau bagaimanapun, Sesetengah sekolah mempunyai tali leher sebagai isu standard, tetapi walaupun begitu, tali leher biasanya dikhaskan untuk acara sekolah atau awam, dan bukan sebahagian daripada pakaian seragam sekolah harian. Pemakaian Vest / Blazer juga diwajibkan di sesetengah sekolah untuk pelajar yang mempunyai jawatan di sekolah terutamanya Pengawas Sekolah dan Pembimbing Rakan Sebaya.

Pelajar Perempuan[sunting | sunting sumber]

Pelajar Perempuan Islam memakai baju kurung. Kebanyakan mereka memakai tudung putih (terdapat juga yang memakai tudung warna lain mengikut warna pakaian seragam). Pelajar Perempuan Bukan Islam cenderung memakai pinafore dengan kemeja putih. Beberapa gadis bukan Islam juga memakai baju kurung. Gadis yang memilih untuk memakai pinafore, terutamanya yang menghadiri sekolah bersama, juga biasanya memakai celana pendek di bawah pinafore mereka untuk membolehkan pergerakan riang sebagai rok pinafore hanya meliputi sehingga lutut. Mereka yang memakai baju kurung cenderung tidak memakai celana pendek di bawah rok panjang mereka kerana rok panjang mereka sudah menutupi kaki mereka. Kebanyakan sekolah memerlukan pelajar perempuan yang memakai baju kurung untuk memakai camisole berwarna di bawahnya.

Pelajar Lelaki[sunting | sunting sumber]

Mengenai pilihan antara seluar panjang dan pendek untuk pelajar lelaki, pada kebelakangan ini telah menjadi lebih biasa bagi pelajar lelaki Islam untuk memakai seluar panjang, terutamanya di peringkat rendah dan menengah. Untuk pelajar lelaki bukan islam masih memakai seluar pendek di peringkat Sekolah Rendah. Kebanyakkan sekolah menggalakkan Pelajar Lelaki Islam untuk memakai Baju Melayu dan songkok pada setiap hari Jumaat.

Seragam Tingkatan 6[sunting | sunting sumber]

Sejak 2015, Pelajar Tingkatan 6 dibenarkan memakai pakaian apa-apa warna kemeja bagi Pelajar Lelaki dan baju kurung bagi Pelajar Perempuan. Terdapat juga baju korporat yang ditetapkan bagi pelajar Tingkatan 6.

Sekolah Swasta[sunting | sunting sumber]

Sekolah Swasta umumnya mempunyai seragam yang sedikit berbeza dengan Sekolah awam. Walau bagaimanapun, kebanyakan sekolah swasta mempunyai Pakaian Seragam Sekolah mereka sendiri. Hal ini kerana kebanyakkan sekolah swasta mempunyai pelajar mereka memakai baju polo di warna sekolah, dan gadis memakai rok bukan pinafore. "Baju kurung" juga diterima.

Tadika / Taska[sunting | sunting sumber]

Tiada pakaian seragam di tadika / taska kerana dimiliki secara peribadi. Setiap tadika mungkin mempunyai pakaian seragam yang berlainan atau membenarkan pilihan pakaian secara percuma. Pakaian seragam di kebanyakan tadika Malaysia ialah pakaian seragam sekolah Jepun. Sekolah-sekolah ini juga cenderung mempunyai pakaian seragam sukan. Sisanya mempunyai seragam yang serupa dengan pakaian seragam sekolah rendah awam.

Peraturan Sekolah[sunting | sunting sumber]

Gaya rambut pelajar juga diberi perhatian oleh sekolah-sekolah dan Kementerian Pendidikan. Sekolah tidak membenarkan pelajar mewarnakan rambut mereka. Untuk pelajar lelaki, biasanya terdapat panjang maksimum rambut yang dibenarkan, sebagai contoh, rambut mestilah beberapa sentimeter di atas kolar, dan tidak ada jambang dibenarkan. Pelanggaran terhadap peraturan rambut budak lelaki sering dihukum dengan rotan tetapi beberapa sekolah menawarkan alternatif potongan rambut yang dikuatkuasakan di sekolah. Penggunaan gel rambut dilarang di beberapa sekolah yang mempunyai peraturan yang ketat, untuk mengelakkan rambut yang berlebihan.

Bagi perempuan yang mempunyai rambut panjang, rambut mereka mesti diikat dengan betul, seringkali menjadi ekor kuda. Ada yang melarang walaupun anak perempuan mempunyai rambut panjang. Memakai solek di sekolah adalah dilarang. Untuk mengelakkan dandanan rambut yang berlebihan, warna dan jenis aksesori rambut yang boleh digunakan juga dihadkan. Memakai solekan dan mewarna rambut di sekolah juga dilarang.

Sekolah biasanya menguatkuasakan kod seragam sekolah mereka dengan teliti, dengan pemeriksaan pada masa tertentu oleh guru dan Pengawas Sekolah. Pelajar yang gagal mematuhi mungkin diberi amaran, diberikan mata demerit, dihukum secara terbuka, dihantar pulang dari sekolah atau dirotan.