Star Wars: Episode I – The Phantom Menace

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Star Wars Episode I:
The Phantom Menace
PengarahGeorge Lucas
PenulisGeorge Lucas
Dihasilkan olehRick McCallum
George Lucas (eksekutif)
DibintangiLiam Neeson
Ewan McGregor
Natalie Portman
Jake Lloyd
Ian McDiarmid
Samuel L. Jackson
Pernilla August
Frank Oz
Anthony Daniels
Kenny Baker
Terence Stamp
SinematografiDavid Tattersall
Disunting olehBen Burtt
Paul Martin Smith
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
19 Mei 1999
Masa tayangan
Potongan Teater:
133 min.
Potongan DVD:
136 min.
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$115,000,000[1]
Pecah panggungSeluruh dunia:
$924,317,558[1]

Star Wars Episode I: The Phantom Menace (bahasa Melayu harfiah Perang Bintang: Ancaman Hantu), adalah sebuah filem opera angkasa lepas 1999 yang ditulis dan diarahkan George Lucas. Ia merupakan filem keempat dikeluarkan dalam saga Star Wars tetapi pertama mengikut kronologi dalaman.The Phantom Menace juga produk pertama Lucas 'sebagai pengarah selepas 22 tahun, dan hanya keempat keseluruhannya. Filem ini mengikuti Jedi Master Qui-Gon Jinn dan muridnya (Padawan) Obi-Wan Kenobi, yang mengawal dan melindungi Queen Amidala dalam perjalanan dari planet Naboo ke planet Coruscant dengan harapan menemukan pedamaian akhir besar-besaran antara planet perdagangan pertikaian.

Sepanjang perjalanan, kapal angkasa mereka harus berhenti untuk perbaikan, dan mendarat di planet Tatooine, di mana pertemuan Jedi Anakin Skywalker, seorang anak budak muda yang tampaknya luar biasa kuat dengan kuasa baru lahir dari The Force. Sementara itu, mereka harus bersaing dengan kembalinya misteri (jahat) Sith.

Lucas memulakan pengeluaran filem ini setelah ia membuat kesimpulan bahawa ilmu kesan filem khusus harus maju ke tahap apa yang ia inginkan untuk filem keempat di Saga ini. Proses pengembaraan berlangsung selama 1997 di pelbagai lokasi termasuk Leavesden Film Studios dan gurun Tunisia. kesan khas Its termasuk banyak menggunakan citra yang dihasilkan komputer (CGI), dengan beberapa watak dan tetapannya yang sepenuhnya berkomputer dan tidak ada sama sekali di dunia nyata.

The Phantom Menace di pawagam (teater) pada tarikh 19 Mei 1999, enam belas tahun (untuk semua tujuan praktikal) selepas main balik perdana film layar sebelumnya-di Saga ini, Return of the Jedi (1983), dan ini tambahan baru terdapat untuk saga itu disertai dengan liputan media yang menyeluruh dan menjangkakan besar. Walaupun tinjauan yang pelbagai oleh para pengkritik, yang memuji visual dan urutan tindakan tapi mengecam menulis, ciri-ciri yang dan akting, grossed $ 924.300.000 di seluruh dunia, sehingga Star Wars film dengan pendapatan kotor tertinggi (tidak disesuaikan dengan inflasi), tarikh 13 tertinggi kasar- Pendapatan filem sepanjang masa, dan filem berpendapatan tertinggi tahun 1999. Hal ini juga filem pendapatan tertinggi ketujuh sepanjang masa di box office Amerika.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Star Wars: Episode I — The Phantom Menace". Box Office Mojo. Dicapai pada 2007-09-12.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]