Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Empire Strikes Back
Poster ini menunjukkan montaj adegan dari filem itu. Mendominasi latar belakang adalah wajah gelap Darth Vader; di latar depan, Luke Skywalker duduk di hadapan sebuah tauntaun; Han Solo dan Puteri Leia merenung antara satu sama lain semasa dalam pelukan romantis; Chewbacca, R2-D2 dan C-3PO melengkapkan montaj.
Poster keluaran teater oleh Roger Kastel
PengarahIrvin Kershner
Lakon layar
  • Leigh Brackett
  • Lawrence Kasdan
Cerita olehGeorge Lucas
Dihasilkan olehGary Kurtz
Dibintangi
SinematografiPeter Suschitzky
Disunting olehPaul Hirsch
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 6 Mei 1980 (1980-05-06) (Dominion Theatre)
  • 21 Mei 1980 (1980-05-21) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
124 minit
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$30.5 juta
Pecah panggung$538–549 juta[a]

The Empire Strikes Back (juga dikenali sebagai Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back) ialah filem epik Angkasa lepas Amerika 1980 diarahkan oleh Irvin Kershner, dengan lakon layar oleh Leigh Brackett dan Lawrence Kasdan, berdasarkan cerita oleh George Lucas. Sekuel kepada Star Wars (1977), ia merupakan filem kedua dalam siri filem Star Wars dan yang kelima bab kronologi "Skywalker Saga". Berlatarkan tiga tahun selepas peristiwa Star Wars, filem ini mengisahkan pertempuran antara Galactic Empire, yang dipimpin oleh Emperor, dan Rebel Alliance, diketuai oleh Puteri Leia. Luke Skywalker berlatih untuk menguasai The Force supaya dia boleh berhadapan dengan tuan Sith yang berkuasa, Darth Vader. pelakon ensemble termasuk Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, Anthony Daniels, David Prowse ,Kenny Baker, Peter Mayhew, dan Frank Oz.

Berikutan kejayaan Star Wars', Lucas mengupah Brackett untuk menulis sekuel. Selepas kematiannya pada tahun 1978, dia menggariskan keseluruhan saga Star Wars dan menulis draf seterusnya sendiri, sebelum mengupah Raiders of the Lost Ark (1981). Untuk mengelakkan tekanan yang dihadapinya ketika mengarahkan Star Wars, Lucas menyerahkan tanggung jawab ini kepada Kershner dan memfokuskan untuk mengembangkan syarikat Kesan visualnya yaitu Industrial Light & Magic. Difilemkan dari Mac hingga September 1979, di Finse, Norway, dan Elstree Studios di England, The Empire Strikes Back menghadapi kesukaran produksi, termasuk kecederaan pelakon, penyakit. kebakaran dan masalah mendapatkan pembiayaan tambahan apabila kos meningkat. Pada mulanya dianggarkan pada $8 juta, kos telah meningkat kepada $30.5 juta oleh kesimpulan projek.

Dikeluarkan pada Mei 21, 1980, sekuel yang dinanti-nantikan itu menjadi filem dengan kutipan tertinggi pada tahun itu, memperoleh kira-kira $401.5 juta di seluruh dunia. Tidak seperti pendahulunya,disambut dengan ulasan bercampur-campur daripada pengkritik dan peminat bercanggah mengenai nadanya yang lebih gelap dan matang berbanding dengan Star Wars yang ringan. Pengkritik memuji watak boneka Yoda, makhluk asing kecil yang berperanan sebagai guru Luke, kerana mempunyai ciri dan perwatakan ekspresif. Filem ini telah dicalonkan untuk pelbagai anugerah dan memenangi dua Anugerah Akademi, dua Anugerah Grammy, dan satu BAFTA, antara lain . Keluaran seterusnya telah meningkatkan kutipan kasar filem di seluruh dunia kepada $538–549 juta dan, diselaraskan untuk inflasi, ia adalah filem ketiga belas kutipan tertinggi di Amerika Negeri dan Kanada.

Dalam tahun-tahun sejak tayangannya, Empire telah menilai semula secara kritis dan kini dianggap sebagai filem terbaik dalam siri Star Wars dan antara terhebat sepanjang zaman. Ia telah memberi impak yang besar terhadap pembikinan filem dan budaya popular dan dianggap sebagai contoh sekuel yang lebih baik daripada pendahulunya. Kemuncaknya, di mana Vader mendedahkan dia ialah bapa Luke, sering diletakkan sebagai salah satu plot yang terbaik twist dalam pawagam. Filem ini melahirkan pelbagai barangan dan penyesuaian, termasuk permainan video dan drama radio. Amerika Syarikat Library of Congress memilihnya untuk dipelihara dalam National Film Registry pada tahun 2010. Return of the Jedi (1983) mengikuti Empire, menyimpulkan trilogi 'Star Wars asli. Prekuel dan trilogi sekuel yang melengkapkan "Skywalker saga" telah dikeluarkan sejak itu.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Tiga tahun selepas Death Star telah dimusnahkan, puak pemberontak memindahkan pangkalan mereka dari Yavin Iv ke planet Hoth. Angkatan Empayar yang dipimpin oleh Darth Vader terus mencari pangkalan puak pemberontak dengan menghantar droid penjajakan ke seluruh galaksi. Luke telah diserang oleh wampa semasa dia sedang menyiasat droid jenis itu. Dia mampu melarikan diri dari gua wampa menggunakan lightsabernya. Sebelum dia tertakluk oleh suhu beku, jiwa mentornya, Obi-Wan Kenobi mengarahkannya dia pergi ke planet Dagobah untuk mencari seorang Kesateria Jedi yang bernama Yoda. Seterusnya, Han menemui Luke, lalu diselematkan oleh pasukan carian.

Sementara itu, droid penjajakan menemukan lokasi pangkalan puak pemberontak. Empayar melancarkan serangan besar-besaran, menggunakan AT-AT Walker untuk menawan pangkalan mereka. Puak pemberontak terpaksa mundur. Han dan Leia melarikan diri ke Millennium Falcon bersama dengan C-3PO dan Chewbacca, tetapi hiperdrive pesawat mereka tidak berfungsi. Mereka menyembunyi diri dalam lingkaran asteroid, perhubungan antara Han dan Leia menjadi rapat dan secara mengejut mereka berciuman. Vader mengupah beberapa orang pemburu untuk menyokong dalam penggeledahan Falcon. Luke pada masa itu memandu pesawat X-Wing-nya lalu mendarat di sebuah planet paya Dagobah. Dia bertemu dengan makhluk yang kerdil, iaitu Yoda. Selepas berbincang dengan Jiwa Obi-Wan, Yoda sudi menerima Luke sebagai pelajarnya dengan berat hati.

Setelah menyerang angkatan Empayar, Han dan temannya melakukan perjalanan ke Cloud City yang terletak di planet Bespin untuk membaiki pesawatnya. Seorang kawan lama Han, Lando Calrissan menguruskan bandar tersebut. Han disambut dengan tangan terbuka, tanpa pengetahuan kepadanya, seorang pemburu yang bernama Boba Fett menjajaki Falcon ke mari. Tidak lama selepas kedatangan mereka, Lando memerangkap mereka lalu menyerahkan mereka kepada Vader dan Fett. Vader merancang untuk mempergunakan mereka untuk memikat Luke bagi meringkusnya lalu menyerahkannya kepada Maharaja Palpatine. Luke mengetemui prasaan bahawa kesengsaraan Han dan Leia, dia menentang harapan Yoda dan Obi-Wan dan ingin menyingkirkan latihannya untuk menyelematkan kawannya.

Vader berniat hendak menahan Luke dalam mati suri melalui pembekuan karbon. Han telah dipilih sebagai subjek ujian, Han terselamat dalam proses pembekuan dan diserahkan kepada Fett. Lando bermula melarikan diri dan membebaskan Leia dan lain-lain, tetapi sudah terlambat untuk mengalang Fett bertolak dengan Han. Mereka meninggalkan Cloud City dengan menaiki Millennium Falcon. Sementara itu, Luke tiba di Cloud City dan bertemu dengan Vader. Mereka berdua menghidupkan lightsaber mereka dan memulakan pertarungan yang hebat. Vader memotong tangan kanan Luke, melucutkan senjatanya. Luke berteriak keras, dia menampik permintaan Vader untuk bergabung dengannya, menuduh dia membunuh ayahnya. Vader mendedahkan bahawa, sebenarnya, dia adalah ayahnya. Kebenaran itu memeranjatkan Luke, dia jatuh ke aci udara dan dikeluarkan di bawah Cloud City. Dia memegang antena, lalu meminta bantuan daripada Leia melalui telepati. Leia terasakannya, dia minta Lando untuk menyelamatkan Luke. Setelah Luke telah dibawa ke pesawat, mereka dikejar oleh pesawat TIE empayar, tetapi R2-D2 mampu mengaktifkan semula hiperdrive pesawat, membolehkan mereka melarikan diri.

Luke lalu dihantar ke frigat perubatan dalam angkatan puak pemberontak, tangan kanannya telah diganti oleh sebuah tangan robotik melalui pendedahan. Lando dan Chewbacca bertolak ke Tatooine untuk mencari Jabba dan menyelematkan Han. Luke, Leia, R2-D2 dan C3-PO menikmati pemandangan galaksi sementara menunggu khabar daripada Lando.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Mark Hamill sebagai Luke Skywalker: Seorang Jedi dalam pelatihan yang terhubung kuat dengan Force.
  • Harrison Ford sebagai Han Solo: Seorang penyelundup dan Kapten Millennium Falcon.
  • Carrie Fisher sebagai Putera Leia: Pemimpin puak pemberontak, bekas puteri planet Alderaan.
  • Billy Dee Williams sebagai Lando Calrissian: Pentabdir Cloud City dan seorang kawan lama Han Solo.
  • Anthony Daniels sebagai C-3PO: Sebuah droid protokol manusia dalam Puak Pemberontak.
  • David Prowse sebagai Darth Vader: Seorang pejuang dari sisi kegelapan Force dan perantis Maharaja. Suara watak ini dihasilkan oleh James Earl Jones.
  • Peter Mayhew sebagai Chewbacca: Seorang Wookiee dan kawan Han.
  • Kenny Baker sebagai R2-D2: Sebuah droid astromek dalam Puak Pemberontak dan kawan lama C-3PO.
  • Frank Oz sebagai Yoda: Seorang Jedi yang bijaksana dan sudah berusia beratus-ratus tahun. Dia tidak puas hati dengan ketidaksabaran Luke. Namun begitu, dia masih menerimanya sebagai pelajarnya.
  • Jeremy Bulloch sebagai Boba Fett: Seorang pemburu yang diupah oleh Empayar Galaksi. Dia berniat hendak menyerahkan Han kepada Jabba untuk menerima taruhan.
  • Beberapa orang pelakon memerankan Maharaja: Penguasa jahat Empayar Galaksi. Dia hanya muncul melalui hologram dalam filem ini.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Groves 1997, m/s. 14.
  2. ^ Woods 1997, m/s. 14.
  3. ^ The New York Times, May 1980.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BoMWorldwideTotal2021 tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan TheNumbersWWTotal2021 tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan