Start-Up

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Start-Up
Genre
PenciptaStudio Dragon
Ditulis olehPark Hye-ryun
PengarahOh Choong-hwan
Dibintangi oleh
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod16 (Senarai episod)
Penerbitan
PenerbitHwang Ki Young
Tempoh siaran72–85 minit
Syarikat penerbitan
HiSTORY D&C
Syarikat pengedaran
tvN
Netflix (antarabangsa)
Penyiaran
Saluran asaltvN
Format audioDolby Digital
Siaran asal17 Oktober 2020 (2020-10-17) – 6 Disember 2020 (2020-12-06)
Pautan luar
Laman sesawang

Start-Up (Hangul스타트업; RRSeutateueop) adalah siri televisyen Korea Selatan yang dibintangi oleh Bae Suzy, Nam Joo-hyuk, Kim Seon-ho dan Kang Han-na.[1] Siri ini berkisar pada wanita yang mempunyai impian untuk menjadi usahawan seperti Steve Jobs, seorang lelaki yang secara rahsia menjadi cinta pertamanya, dan seorang lelaki lain yang berpura-pura menjadi cinta pertamanya.[2] Ia disiarkan di tvN dari 17 Oktober hingga 6 Disember 2020, setiap hari Sabtu dan Ahad jam 21:00 (KST). Ia tersedia untuk streaming di Netflix.[3]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Terletak di Lembah Silikon fiksyen Korea Selatan yang disebut Sandbox, Start-up menceritakan kisah orang-orang di dunia syarikat permulaan.

Seo Dal-mi (Bae Suzy) adalah wanita muda yang bermimpi menjadi CEO. Dia terpisah dari ibu dan kakaknya ketika dia masih muda. Dia kemudian menerima surat "palsu" dari Han Ji-pyeong (Kim Seon-ho) yang membuatnya bahagia. Namun, dia tidak menggunakan namanya dan menggunakan nama Nam Do-san sebagai gantinya.

Nam Do-san (Nam Joo-hyuk) adalah pengasas Samsan Tech, bersama dengan dua sahabat baiknya: Lee Chul-san dan Kim Yong-san. Syarikat tidak berjalan lancar.

Dal-mi dan Do-san bertemu untuk pertama kalinya dan memutuskan untuk menjadi rakan niaga. Dal-mi tidak tahu bahawa Do-san bukanlah orang di sebalik surat-surat itu.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gyu-lee, Lee (August 5, 2020). "Kang Han-na joins star-studded tvN series 'Startup'". The Korea Times (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada August 7, 2020. Dicapai pada August 24, 2020.
  2. ^ "Start Up Drama-2020". HanCinema. Dicapai pada September 28, 2020.
  3. ^ Kang, Minji (August 30, 2020). "NEW KOREAN DRAMA SERIES START-UP, STARRING BAE SUZY AND NAM JOO-HYUK, COMES TO NETFLIX IN OCTOBER". Netflix Media Center. Seoul. Dicapai pada October 10, 2020.

Patuan luar[sunting | sunting sumber]