Summertime Sadness

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

"Summertime Sadness" ialah lagu oleh penyanyi-penulis lagu Amerika Lana Del Rey daripada album studio keduanya, Born to Die (2012). Balada pop dikeluarkan pada 22 Jun 2012, oleh Interscope Records sebagai single keempat album itu. Pada musim bunga 2013, "Summertime Sadness" mencapai nombor satu di Poland, Ukraine dan Armenia. Dicarta di seluruh Eropah, single itu mencapai sepuluh teratas di Austria, Bulgaria, Jerman, Greece, Luxembourg dan Switzerland. Perangkap dan campuran semula "Summertime Sadness" membantu Del Rey menembusi carta Lagu Kelab Tarian Panas AS. Carta itulah tempat lagu Del Rey menjadi hit sederhana dan menandakan penyertaan pertamanya ke dalam carta itu. Pada carta Dance/Mix Show Airplay yang disertai, single itu memberikan Del Rey single nombor satu AS pertamanya pada Ogos 2013.

"Summertime Sadness"
Lagu oleh Lana Del Rey
BahasaInggeris
Dilancarkan pada22 Jun 2012
GenrePop trip hop
Panjang4:25
SyarikatInterscope
PenerbitEmile Haynie Rick Nowels Chason Samuel
Kronologi single Lana Del Rey
"Blue Jeans (2012)" "Summertime Sadness" "National Anthem (2012)"
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada musim panas 2013, versi campuran semula lagu oleh Cedric Gervais telah dikeluarkan ke radio hit kontemporari Amerika dan membantu single itu menjadi hit tidur, memulakan debutnya pada 72 di Billboard Hot 100 dan menjadi single carta tertinggi dalam kerjayanya di A.S. dengan puncak 6. Switzerland dan Austria memberikan "Summertime Sadness" pensijilan Emas; ia mencapai status platinum di Jerman dan menjadi hit 40 akhir tahun teratas. Rekod itu juga mencapai nombor 4 dalam Carta Perseorangan UK. Ia menyertai senarai main BBC Radio 1 dan BBC Radio 2. Versi campuran semula Gervais memenangi Anugerah Grammy 2014 untuk Rakaman Remix Terbaik, Bukan Klasik.

Video muzik iringan lagu itu menggambarkan Del Rey dan pelakon Jaime King sebagai pasangan. Semasa jalan cerita berjalan, kedua-dua watak membunuh diri dengan melompat dari ketinggian yang berbahaya. Sinematografi dikendalikan terutamanya oleh suami King, Kyle Newman. Video itu mendapat kejayaan di laman web pengehosan video YouTube, dan diedarkan melalui laman web media sosial seperti Facebook dan Twitter. Secara umumnya, pengkritik memuji kesenian video muzik single itu, membandingkannya dengan Instagram. Susunan muzik itu digubah oleh rakan usaha sama lama Del Rey, Emile Haynie dan Rick Nowels, dengan Nowels dan Del Rey menulis lirik. Lagu itu juga dirujuk dalam single hit Chainsmokers "#Selfie".

Pada September 2021, lagu itu menduduki tempat ke-456 dalam 500 Lagu Terhebat Sepanjang Zaman Rolling Stone.

Gubahan lirik dan tema[sunting | sunting sumber]

"Summertime Sadness" telah dikeluarkan sebagai muat turun digital pada 22 Jun 2012, di Austria, Jerman dan Switzerland. Ditulis oleh Lana Del Rey dan rakan usaha sama lamanya, Rick Nowels, rekod itu dihasilkan oleh Nowels dan Emile Haynie. "Summertime Sadness" ialah balada pop dan trip hop. Pelbagai campuran semula kelab lagu itu dicipta, termasuk satu oleh Ryan Hemsworth. Spin berkata remix perangkap Hemsworth, "menggoda kami dengan gelembung dubwise berbatu kecil, dan kemudian mencelupkan keseluruhannya ke dalam kolam promethazine goo ungu yang berkilauan. Satu-satunya bunyi tajam datang daripada rentak rentak skittering, ditambah beberapa laser angkasa dan seumpamanya. ." Campuran semula Adam Freeland "Summertime Sadness" menggunakan rentak rumah dan pensintesis kuat yang menghasilkan "pengeluaran lantai tarian yang mempesonakan."

Video lagu itu memfokuskan pada pasangan lesbian yang mengimbau detik-detik positif, sebelum kedua-duanya membunuh diri. Penulis Pop Dust Nate Jones membandingkan lirik pengenalan, "Gaun merahku menyinar di malam hari / Menari dalam gelap disinari cahaya bulan" dengan "Menari dalam Gelap" oleh Bruce Springsteen, mengesahkan bahawa kesuraman yang wujud dalam lagu itu semakin suram. denouement dengan terlebih dahulu memaparkan kenangan positif yang dialami oleh pencinta lagu tersebut. Dua rangkap berikut: "Rambutku siap seperti ratu cantik / Tanggalkan kasutku, ku rasa bebas" dan "Sayang ku, terbakar, ku dapat rasanya / Tiada apapun yang buatku getir" dibina di atas imej lirik yang sama. Secara lirik, lagu itu mencapai kesimpulan yang lebih sedih dengan korus, "Ciumku sebelum kau pergi / Musim panas yang sedih / Ku mahu engkau tahu / Yang kau, adalah terbaik ." Bahagian paling gelap dari cerita lagu itu membengkak pada permulaan ayat kedua: "Ku rasa bergetar malam ini / Pelayaran laju menusuki jiwa / Lelaki tercinta di sisi baik ku / Jika ku pergi, ku mati dengan senyuman." Secara keseluruhannya, "Summertime Sadness" mengikut struktur lagu pop biasa: ayat, korus, ayat, korus, jambatan, korus, dengan korus beredar beberapa kali sebelum lagu itu tamat.

Penerimaan kritikal[sunting | sunting sumber]

Dalam ulasan trek demi trek untuk majalah Billboard, Andrew Hampp menulis tentang "Summertime Sadness" bahawa "tajuk cemberut itu sahaja menarik ketawa di gig Del Rey's Bowery, tetapi lagu itu sendiri terbukti menjadi salah satu lagu yang lebih tahan lama di sini walaupun jika liriknya mula menjadi berlebihan ('Kiss me hard before you go... That baby you're the best')". Los Angeles Times menamakannya antara lagu terbaik dalam album bersama "Video Games" dan "Dark Paradise".

Video muzik[sunting | sunting sumber]

Summertime Sadness
Peranan rakan Lana Del Rey dalam video muzik itu dimainkan oleh Jaime King, yang suaminya, Kyle Newman mengarahkan video tersebut.

Video muzik untuk "Summertime Sadness" telah difilemkan pada April 2012 di Santa Clarita, California. Ia diarahkan oleh Kyle Newman dan Spencer Susser. Isteri Newman, pelakon Jaime King, membintangi bersama Del Rey dalam video itu, yang menceritakan kisah sedih dua wanita, yang kedua-duanya mengakhiri hidup mereka sendiri. King berkata mengenai video itu bahawa, "Ini mengenai tidak dapat hidup tanpa orang yang anda sayang, kawan atau kekasih tidak kira, itu apa sahaja yang anda mahukan." Pelakon Alex Pettyfer dilaporkan turut membantu di set sebagai pembantu produksi.

Suntingan radio video itu dikeluarkan pada 20 Julai 2012, di Jerman di ClipFish. Pada hari yang sama, video dengan versi album lagu itu dikeluarkan di saluran YouTube Lana Del Rey. Minggu itu, Del Rey memperoleh 69,000 pengikut baharu di Facebook dan Twitter.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Video muzik dibuka dengan seorang wanita berkata, "Ingat, saya akan sentiasa mencintai awak, selamat tinggal". Selepas panggilan telefon, Del Rey menyanyikan lirik pembukaan dan melompat dari tebing. Adegan seterusnya mengisahkan tentang dua wanita (lakonan Del Rey dan Jaime King) yang telah membunuh diri.

Dalam adegan seterusnya, King yang malang itu mencari jambatan terdekat di bandar itu, kemudian berdiri di tebingnya dalam keadaan yang penuh dengan air mata. Adegan seterusnya menggambarkan patung Yesus Kristus, Del Rey melihat ke kejauhan dan telefon yang hancur berkeping-keping ketika menyentuh lantai, membayangkan Del Rey menyedari bahawa teman wanitanya telah membunuh diri. Merasa bersalah atas kematian kekasihnya, Del Rey membentangkan tangannya lebar-lebar meniru patung Yesus Kristus dan melompat dari tebing.

Adegan terakhir menunjukkan kedua-dua wanita dalam masa yang lebih bahagia, Del Rey menoleh untuk melihat King dan tersenyum; kedua-dua wanita dilihat mencebik dan mengerling menggoda di atas bahu mereka ke arah satu sama lain. Apabila wanita memeluk, asap di atmosfera berkumpul dan mereka hilang. Ia ditunjukkan, selepas kedua-dua bunuh diri, imej menghantui Del Rey (mungkin hantunya) dilihat berjalan di jalan yang panjang ke arah kamera.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Video itu menerima ulasan yang baik daripada pengkritik. Crystal Bell, seorang blogger untuk Huffington Post, memanggil video itu sebagai "ode to Instagram," dan membandingkannya dengan video Del Rey sebelum ini. Carrie Battan dari Pitchfork Media menulis, bahawa "sudah tentu bukan lakonan semula tujuh minit kehidupan keluarga Kennedy, tetapi ia masih menawarkan sentuhan LDR tanda dagangan. Rakaman seperti Instagram, wajah yang sangat sedih, kemungkinan percubaan bunuh diri, dan tetamu yang sangat istimewa." Jenna Hally Rubenstein, dari blog Buzzworthy MTV, menganggap bahawa adegan berasap karang adalah Del Rey di akhirat, selepas bunuh diri, berkata ia mungkin tidak mungkin kerana, "klip itu ditutup dengan imej Lana dan hantunya berjalan sendirian di jalan kosong." Selanjutnya, dia berkata, "Masa sedih, sedih, anda semua. Tetapi sekali lagi, apa lagi yang anda jangkakan daripada video Lana? Cahaya matahari, kilauan dan kon ais krim? Mungkin tidak." Brennan Carley dari Billboard menyatakan bahawa "mengekalkan buzz hidup sambil kekal dengan nada sepia dan dos melodramatik yang sihat, Lana Del Rey menyiasat hubungan yang runtuh dalam video muzik [...] video itu mengesan hubungan wanita dengan filem yang disambung bersama. bit - sama seperti kesan yang digunakan dalam usaha awalnya - dan adegan berkabus bintang-bintang mencebik dan memandang menggoda di atas bahu mereka." Penulis majalah Spin Marc Hogan mendapati bahawa video itu mengingatkan kembali video pecahan Del Rey untuk "Video Games". Dia menambah, bahawa "yang lebih provokatif, bagaimanapun, adalah tanda-tanda percintaan-hilang-masam antara Del Rey dan watak yang dilakonkan oleh pelakon Jaime King. Kerana ini adalah video Lana Del Rey, ia tidak merosakkan apa-apa untuk mengatakan ada Thelma dan Pusingan seperti Louise." Laman web hiburan Spinner memanggil visual itu "pelik. Ia dirakam dengan cantik, direndam sepia dan melodramatik. Sahabat penyanyi itu, yang dilakonkan oleh pelakon yang sangat cantik Jamie King, juga agak sedih tentang penghujung musim panas." Tyler Monroe, menulis untuk AUX, menggelar video itu sebagai "ketiadaan yang tidak dapat dibezakan", sambil menambah "Saya tidak fikir Lana Del Rey cuba lagi."

Persembahan secara langsung[sunting | sunting sumber]

Pada 2012, Del Rey mempersembahkan "Summertime Sadness" di Irving Plaza, bersama-sama dengan "Million Dollar Man", sambil dibasahi cahaya ungu. Penulis New York Times, Bradley Sterns menyifatkan gaya vokal Lana Del Rey semasa persembahan Irving Plaza sebagai "penyanyi lounge bersuara". Bersama "Million Dollar Man" dan "Summertime Sadness", Del Rey turut menyanyikan "Video Games", "Born to Die", "Lolita", dan "Without You".

Miley Cyrus membuat liputan lagu untuk BBC Radio 1's Live Lounge.