Terumbu Kingman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gambar satelit NASA Terumbu Kingman

Terumbu Kingman (Kingman Reef) ialah batu karang tropika seluas 1 kilometer persegi yang terletak di Lautan Pasifik Utara, kira-kira separuh perjalanan antara Kepulauan Hawaii dan Samoa Amerika di 6°24′N, 162°24′W. Kingman terletak sekitar 920 batu nautika di selatan Honolulu. Merupakan yang paling utara dari Kepulauan Line Utara dan wilayah tak tergabung Amerika Syarikat, bahagian Kepulauan Terpencil Minor Amerika Syarikat, diatur dari Washington, D.C. oleh Tentera Laut A.S. Batu karang ini tertutup untuk umum.

Ditemui pada 1789 oleh Kapten Edmund Fanning dari kapal Betsey. Kapten W.E. Kingman menggambarkannya pada 1853. Secara rasmi diilhak Amerika Syarikat pada 10 Mei 1922.

Pada saatnya, garis pantainya boleh mencapai 3 km secara melingkar, namun titik tertinggi karang itu sekitar 1 meter di atas aras laut dan dibasahi atau terendam air hampir sepanjang waktu, membuat Terumbu Kingman Reef bahaya maritim. Tidak memiliki SDA, tak dihuni, dan tak didukung kegiatan ekonomi. Sebahagian batu karang itu melingkungi laguna dalam yang digunakan pada 1937 dan 1938 sebagai stesen pertengahan jalan antara Hawai'i dan Samoa Amerika oleh kapal terbang laut Pan American Airways. Pada 1937, Pan Am memiliki rencana untuk melabuhkan kapal North Wind sebagai tangki terapung di Kingman dan menggunakan batu karang itu sebagai persinggahan kapal terbangnya pada laluan ke New Zealand namun Pan Am meninggalkan gagasan mendapatkan wang dukungan kebanyakan kapal tangki yang tak jalan yang menjadi penghalang. Ada pula perhatian bahwa penginapan semalam yang malam takkan tersedia pada masa kerusakan mekanik. Sebagai akibatnya, Pan Am beralih ke Pulau Canton pada 18 Mei 1939 dan mulai melayani ke New Zealand pada 12 Julai 1940.