The Holdovers

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


The Holdovers
Fail:Holdovers film poster.jpg
Poster keluaran teater
PengarahAlexander Payne
PenulisDavid Hemingson
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiEigil Bryld
Disunting olehKevin Tent
Muzik olehMark Orton
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehFocus Features
Tarikh tayangan
  • 31 Ogos 2023 (2023-08-31) (Telluride)
  • 27 Oktober 2023 (2023-10-27) (United States)
Masa tayangan
133 minutes[1]
NegaraUnited States
BahasaEnglish
Pecah panggung$39.9 million[2][3]

The Holdovers ialah sebuah filem drama komedi Amerika 2023 yang diarahkan oleh Alexander Payne dan ditulis oleh David Hemingson . Berlatarkan musim sejuk 1970-71, filem itu dibintangi Paul Giamatti sebagai seorang guru klasik yang tegas di sekolah berasrama penuh New England yang terpaksa mendampingi segelintir pelajar yang tiada tempat untuk pergi pada cuti Krismas. Da'Vine Joy Randolph dan Dominic Sessa masing-masing memainkan watak sebagai pengurus kafeteria sekolah dan salah seorang pelajar yang tinggal di kampus.

The Holdovers ditayangkan di Festival Filem Telluride ke-50 pada 31 Ogos 2023, dan telah dikeluarkan di Amerika Syarikat oleh Focus Features pada 27 Oktober 2023. Ia menerima ulasan positif dan telah mengutip $39 juta. Filem ini dinamakan sebagai salah satu daripada 10 filem teratas 2023 oleh Lembaga Kajian Kebangsaan dan Institut Filem Amerika, dan telah menerima banyak penghargaan lain, termasuk dua kemenangan di Anugerah Golden Globe dan Anugerah Filem Akademi British ; Randolph memenangi anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada kedua-dua majlis tersebut. The Holdovers juga telah menerima lima pencalonan di Anugerah Akademi ke-96, termasuk Gambar Terbaik .

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 1970, Paul Hunham ialah seorang profesor klasik di Barton Academy, sebuah sekolah berasrama penuh New England yang pernah dihadirinya atas dasar biasiswa. Pelajar dan rakan gurunya menghinanya kerana penggredannya yang tegas dan keperibadiannya yang keras kepala. Dr Woodrup, guru besar Barton dan bekas pelajar Hunham, memarahi Hunham kerana membelanjakan wang akademi dengan mengetepikan anak seorang penderma penting (seorang senator), menyebabkan Universiti Princeton membatalkan tawaran kemasukannya.

Sebagai hukuman, Hunham terpaksa mengawasi lima pelajar yang ditinggalkan di kampus semasa cuti cuti, termasuk Angus Tully, yang ibunya membatalkan perjalanan keluarga ke Saint Kitts untuk berbulan madu dengan suami baharunya. Turut tinggal di belakang ialah pengurus kafeteria Mary Lamb, yang anaknya, Curtis, menghadiri Barton dan menyertai tentera untuk membayar kolej, tetapi terbunuh dalam Perang Vietnam .

Yang mengecewakan pelajar, Hunham memaksa mereka belajar dan bersenam pada waktu rehat. Selepas enam hari, bapa kaya kepada salah seorang pelajar tiba dengan helikopter dan bersetuju untuk membawa kelima-lima pelajar itu dalam perjalanan ski keluarga dengan kebenaran ibu bapa mereka. Angus, tidak dapat menghubungi ibu bapanya untuk mendapatkan kebenaran, ditinggalkan bersendirian di Barton bersama Hunham dan Mary. Apabila Hunham menangkap Angus cuba menempah bilik hotel, kedua-duanya bertengkar tentang dasar disiplin Hunham. Angus secara impulsif berlari melalui dewan sekolah dan dengan berani melompat ke dalam timbunan peralatan gim, terkehel bahunya. Hunham membawa Angus ke hospital; untuk melindungi Hunham daripada dipersalahkan, Angus berbohong kepada doktor tentang keadaan kecederaannya. Di sebuah restoran, Hunham dan Angus bertemu Lydia Crane, pembantu Woodrup. Hunham bercumbu dengan Lydia, yang menjemput pasangan itu ke pesta Malam Krismasnya .

Angus, Hunham, Mary, dan janitor Barton, Danny, menghadiri parti Lydia. Angus berjaya menggoda anak saudara Lydia, Elise. Hunham kecewa apabila mendapati Lydia mempunyai teman lelaki, dan Mary menjadi mabuk dan mengalami gangguan emosi atas kematian Curtis. Hunham berkeras mahu pergi awal. Hunham dan Angus berhujah; apabila Hunham merujuk bapa Angus, Angus berkata bapanya sudah meninggal dunia. Mary memarahi Hunham kerana kelakuannya yang tidak bersimpati.

Merasa kesal dengan tindakannya, Hunham mengatur sedikit sambutan Krismas. Mary memujuk Hunham untuk memenuhi hasrat Angus untuk " perjalanan lapangan " ke Boston . Selepas menghantar Mary ke Roxbury untuk meluangkan masa bersama kakaknya yang sedang hamil, Angus dan Hunham terikat dengan pelbagai aktiviti di Boston, termasuk luncur ais dan lawatan ke Muzium Seni Halus . Mereka bertemu dengan salah seorang rakan sekelas Hunham dari Universiti Harvard, yang telah menjadi ahli akademik yang berjaya. Apabila digesa, Hunham berbohong tentang kerjayanya, dan Angus bermain bersama. Hunham dengan berat hati mengaku kepada Angus bahawa dia telah dibuang dari Harvard selepas dengan sengaja memukul rakan sekelas (anak penderma warisan yang secara palsu menuduhnya plagiarisme ) dengan kereta. Walaupun kejadian itu hampir merosakkan prospek kerjaya Hunham, guru besar Barton yang lama mengasihaninya dan menawarkannya pekerjaan mengajar.

Apabila Hunham dan Angus menonton filem di Teater Orpheum, Angus menyelinap pergi dan Hunham menangkapnya memasuki teksi. Angus menjelaskan dia mahu berjumpa bapanya, dan Hunham bersetuju untuk menemaninya, dengan mengandaikan mereka akan ke tanah perkuburan . Bagaimanapun, bapa Angus masih hidup dan terkurung di hospital psikiatri kerana masalah kesihatan mental dan serangan ganas . Selepas lawatan itu, Angus menyatakan kebimbangan bahawa tingkah laku masa depannya akan sama seperti bapanya. Hunham menghiburkan Angus, menyatakan rasa hormat kepadanya. Hunham, Angus, Mary dan Danny meraikan Malam Tahun Baru bersama-sama.

Pada Januari 1971, Hunham dipanggil ke pejabat Dr. Woodrup, di mana ibu dan bapa tiri Angus sedang menunggu. Mereka memberitahu Hunham bahawa lawatan Angus ke hospital psikiatri adalah tidak dibenarkan dan bahawa dunia salji yang Angus telah memberikan bapanya membawa kepada satu lagi serangan ganas. Ibu dan bapa tiri Angus mengancam untuk menarik Angus daripada Barton dan menghantarnya ke akademi tentera . Bagaimanapun, Hunham mempertahankan Angus dan bertanggungjawab sepenuhnya untuk mengatur perjalanan itu. Woodrup memecat Hunham tetapi membenarkan Angus tinggal di Barton.

Mary, yang lebih memahami dengan kematian Curtis, memberikan Hunham buku nota untuk monograf yang ingin ditulisnya. Hunham dan Angus berkongsi perpisahan. Di dalam keretanya, Hunham menghirup cognac mahal yang dia curi dari Woodrup, meludahkannya ke arah sekolah dan memandu pergi.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Paul Giamatti membintangi sebagai Paul Hunham


Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pengarah Alexander Payne

The Holdovers adalah kerjasama kedua antara pengarah Alexander Payne dan pelakon Paul Giamatti selepas Sideways (2004). Payne memikirkannya selepas menonton filem Merlusse 1935 oleh Marcel Pagnol, [4] dan menghubungi penulis skrip David Hemingson, yang juruterbang televisyen sekolah asramanya telah dibacanya. [5] Pada 2024, Hemingson mendedahkan bahawa filem itu sebahagiannya separuh autobiografi, dengan beberapa dialog dan adegan diambil secara verbatim daripada kehidupannya sendiri, seperti kata-kata daripada bapa saudaranya yang sebenar. Adegan dengan pekerja seks itu diilhamkan oleh kejadian sebenar yang katanya sebenarnya "berlaku kepada saya di First Avenue dan 30th Street dengan [bapa saudara saya] ketika saya berumur tujuh tahun. Wanita ini berjalan pada hari yang sangat sejuk dan diminta dan berkata, 'Anak itu boleh menunggu di sudut.' Itu adalah kejadian sebenar dalam hidup saya. Peristiwa jubli ceri adalah sesuatu yang berlaku kepada saya dengan ibu saya. Begitu banyak perkara dalam filem itu hanyalah surat cinta kepada ibu dan bapa saudara saya dan ayah saya." [6] Pada Jun 2021, Miramax memperoleh hak pengedaran. [7] Pada awal 2022, Da'Vine Joy Randolph dan Carrie Preston menyertai pelakon. [8] [9]

Penggambaran[sunting | sunting sumber]

Penggambaran bermula di Massachusetts pada 27 Januari 2022 dan berakhir pada akhir Mac. [10] [11] [12] Pengurus lokasi Kai Quinlan, yang pernah bekerja pada filem lain yang berlatarkan New England seperti Spotlight dan Black Mass, menggunakan didikan Massachusetts untuk filem itu. [13] Begitu juga, Giamatti menggunakan pengalamannya menghadiri Choate Rosemary Hall pada 1980-an, termasuk ingatannya tentang seorang guru yang tegas yang disifatkannya sebagai "bukan seorang lelaki yang gembira." [14] Untuk mencipta Akademi Barton fiksyen, kru filem penggambaran di lokasi di lima sekolah sebenar Massachusetts: Sekolah Groton (kapel dan Sungai Nashua ), Sekolah Northfield Mount Hermon (kapel dan bahagian luar bangunan), Akademi Deerfield ( halaman depan dan bahagian luar bangunan), Sekolah St. Mark (dewan makan, gimnasium, dan pejabat guru besar), dan Sekolah Tinggi Fairhaven (dewan belajar dan auditorium). [15] [16] Dominic Sessa, dalam peranan filem pertamanya sebagai Angus, menghadiri Deerfield dalam kelas 2022. [17] Kru filem juga membuat penggambaran di teater Somerville dan Orpheum yang bersejarah dan di Boston Common . Payne kemudian berkata bahawa menangkap estetika tahun 1970-an adalah agak mudah kerana "perubahan datang perlahan-lahan ke New England". [18]

Sinematografi dan pasca produksi[sunting | sunting sumber]

Untuk menjadikan filem itu kelihatan dan berasa seperti ia sebenarnya dibuat pada tahun 1970-an, Alexander Payne mengupah Eigil Bryld untuk berkhidmat sebagai sinematografer dan pengendali kamera. Apabila dipilih, Byrld berkata "Terdapat semangat filem tahun 70-an — melepaskan diri dari studio anda. Dan semua DP tempoh yang saya kagumi akan menolak stok filem atau mereka akan melakukan pegang tangan atau apa sahaja. Dan kemudian saya mula berfikir, 'Itulah yang saya patut tuju.'" Kedua-dua format digital dan filem telah diuji sebelum penggambaran, sebelum diputuskan untuk merakam filem secara digital dengan Arri Alexa dengan kanta siri Panavision H, terutamanya 55mm kanta, mencipta "rupa potret vintaj." "Ia adalah filem tentang orang yang dipaksa ke dalam bingkai bersama-sama, dan mereka tidak semestinya mahu berada dalam bingkai yang sama," tambah Bryld. "Secara beransur-ansur dari masa ke masa, mereka berkumpul lebih dan lebih ... Dan itu adalah satu arka yang kami cari - bagaimana kami akan mencerminkannya, bagaimana kami membingkainya dan di mana kami meletakkan kamera." Emulsi filem dan penggredan warna telah ditambahkan pada rakaman semasa pasca pengeluaran untuk melengkapkan rupa. [19]

Krew menambah gaya filem 1970-an dengan mencipta kad tajuk gaya retro dan varian logo untuk Ciri Fokus dan Miramax untuk membuka filem. Pereka grafik Nate Carlson, yang bekerja dengan Payne on Election (1999), bertanggungjawab untuk menciptanya, menggunakan palet warna filem daripada reka bentuk set dan gaya visual, serta inspirasi daripada cara logo studio filem kelihatan pada tahun 1970-an, untuk jadikan mereka kelihatan sahih dan sesuai dengan tempoh masa yang mungkin. Walaupun cetakan antarabangsa filem itu (yang diedarkan oleh Universal Pictures ) hanya boleh menggunakan logo Universal 1963 untuk membuka filem itu, Focus Features dan Miramax (pengedar dan syarikat produksi Amerika) tidak wujud pada 1970-an, jadi Carlson terpaksa mencipta simbol asal untuk Ciri Fokus (yang melibatkan huruf kecil "ff" inisial dengan teks animasi bergerak ke tempatnya pada latar belakang merah) dan animasi zum masuk bergelung untuk Miramax. Emulsi filem kemudiannya ditambah untuk menjadikan logo kelihatan realistik untuk tempoh masa. Miramax sangat teruja dengan pandangan Carlson pada logo mereka sehingga ia mengupahnya untuk mereka bentuk logo tetap baharu studio itu untuk filem masa depan mereka, memulakan debutnya dengan Operation Fortune: Ruse de Guerre (2023) dan The Beekeeper (2024). Untuk kad tajuk filem, Carlson mengekalkan perkara yang mudah, menggunakan fon tersuai reka bentuknya sendiri sambil kekal selaras dengan visi Payne. Dia juga mereka bentuk puncak untuk Akademi Barton dan mencipta dua versi, satu versi sejak tahun 1800-an untuk mencerminkan sejarahnya dan versi moden yang dikemas kini. [20]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Muzik asal untuk The Holdovers digubah oleh Mark Orton . Ia juga menampilkan beberapa lagu Krismas klasik, dan lagu lain dari tahun 1970-an oleh The Allman Brothers Band, Tony Orlando dan Dawn, Labi Siffre, Badfinger, Shocking Blue, Damien Jurado, Herb Alpert, Gene Autry, Temptations, Chet Baker, Artie Shaw, dan Cat Stevens . Runut bunyi dikeluarkan secara digital oleh Back Lot Music pada 10 November 2023, dan pada cakera padat dan vinil pada 17 November [21]

Lepaskan[sunting | sunting sumber]

Tayangan khas filem itu telah diadakan untuk pembeli pada 11 September 2022. Keesokan harinya, dilaporkan bahawa Focus Features telah memperoleh hak pengedaran untuk $30 juta. [22] Filem ini dijadualkan untuk tayangan teater terhad pada 10 November 2023, diikuti dengan tayangan meluas pada 22 November [23] Walau bagaimanapun, ia telah ditolak sehingga keluaran terhad pada 27 Oktober, diikuti dengan keluaran meluas pada 10 November [24] Ia dikeluarkan di United Kingdom pada 19 Januari 2024.

Tayangan perdana dunia 's Holdovers telah diadakan di Festival Filem Telluride ke-50 pada 31 Ogos 2023. [25] [26] Ia juga ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Toronto 2023 pada 10 September 2023, di mana ia mendapat naib juara untuk Anugerah Pilihan Rakyat . [27] [28] Ia juga telah dijemput ke bahagian 'Ikon' Festival Filem Antarabangsa Busan ke-28, di mana ia telah ditayangkan pada 7 Oktober 2023. [29]

Media rumah[sunting | sunting sumber]

The Holdovers dikeluarkan pada platform digital pada 30 November 2023, diikuti dengan keluaran Blu-ray dan DVD pada 2 Januari 2024. [30]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Box office[sunting | sunting sumber]

Setakat 20 Februari 2024, The Holdovers telah mengaut $20 juta di Amerika Syarikat dan Kanada dan $19.9 juta di wilayah lain dengan jumlah keseluruhan $39.9 juta di seluruh dunia.

Filem itu memperoleh $211,093 daripada enam pawagam pada hujung minggu pembukaannya, purata $35,082 setiap tempat. [31] Ia berkembang kepada 64 teater pada hujung minggu kedua, menghasilkan $599,833. [32] Ia kemudian membuat $3.2 juta daripada 778 teater pada hujung minggu ketiganya. [33] Terus berkembang, ia menghasilkan $2.7 juta pada kedua-dua hujung minggu keempat dan kelimanya. [34] [35] Berikutan lima pencalonan Oscar, filem itu berkembang daripada 127 teater kepada 1,262 pada minggu ke-14 tayangannya dan memperoleh $520,000, peningkatan sebanyak 568% daripada hujung minggu sebelumnya. [36]

Paul Giamatti and Da'Vine Joy Randolph garnered critical acclaim for their performances as Paul Hunham and Mary Lamb, and received Academy Award nominations for Best Actor and Supporting Actress, respectively.

Pada tapak web pengagregat ulasan Rotten Tomatoes, 97% daripada 347 ulasan pengkritik adalah positif, dengan penilaian purata 8.5/10. Konsensus laman web itu berbunyi: "Beautifully bittersweet, The Holdovers menandakan pulangan yang memuaskan untuk membentuk pengarah Alexander Payne."[38] Metacritic, yang menggunakan purata wajaran, memberikan filem itu skor 82 daripada 100, berdasarkan 61 pengkritik, menunjukkan "pujian sejagat".[39] Khalayak yang ditinjau oleh CinemaScore memberikan filem itu gred purata "A" pada skala A+ hingga F, manakala mereka yang ditinjau oleh PostTrak memberikannya 80% skor positif keseluruhan.

Wesley Morris dari The New York Times memuji persembahan Giamatti dan arahan Payne, dengan menulis: "Walaupun cerita itu bertambah berat tragedi peribadi, setiap adegan seolah-olah terapung atau bob." [37] Patrick Ryan, menulis untuk USA Today, membandingkannya dengan It's a Wonderful Life karya Frank Capra, dengan menyatakan bahawa kedua-dua filem bergelut dengan masa lalu yang bermasalah dan impian yang hancur pada waktu Krismas. [38] Pengkritik juga telah membandingkannya dengan filem Hal Ashby, seperti Harold dan Maude dan The Last Detail . [39] [40]

Ulasan di The Boston Globe dan Boston.com kedua-duanya memuji latar belakang filem New England 1970-an. [40] [41] Ann Hornaday dari The Washington Post menulis bahawa ia "bukan sahaja mempunyai rupa dan rasa tempoh masa itu, ia menghidupkan semula unsur-unsur terbaik tradisi naratifnya". [42] Richard Brody, menulis untuk The New Yorker, menyifatkan The Holdovers sebagai "timbunan klise", tetapi seseorang menyedari "dengan segera yang penuh kasih sayang bahawa ia merasakan seolah-olah Payne menemui mereka sendiri". Brody lebih kritis terhadap tempoh masa itu, dengan alasan bahawa "drama yang dimeterai secara hermetik, dikurangkan dari segi sejarah" mengabaikan latar belakang politik pada 1970-an. [43] Walau bagaimanapun, Michael Schulman, seorang lagi penulis untuk The New Yorker, memasukkan Giamatti, Sessa dan Randolph dalam senarai persembahan terbaik tahun itu, dan menganggap yang terakhir "dalam kedudukan utama untuk perlumbaan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik ". [44]

Justin Chang dari Los Angeles Times memuji "rasa yang menyelubungi masa dan tempat" filem itu, tetapi secara keseluruhannya, mengkritiknya sebagai "filem yang rata, palsu, gambar rajah menyakitkan yang menyamar sebagai filem yang penuh belas kasihan dan berperikemanusiaan". Chang juga menulis bahawa Mary Lamb, walaupun prestasi Randolph menjejaskan, adalah "entah bagaimana peranan filem yang paling kurang berkembang". [39]

Pembuat filem James Grey memuji filem itu, dengan berkata: "Filem ini berlaku pada tahun 1970, tahun pertama mabuk terbesar dalam sejarah Amerika. Dan irama dan rupa, yang diberikan dengan tepat, memberikan keaslian yang kukuh kepada prosiding. Lebih penting, filem itu mengingati dengan jelas kedua-dua impian gemilang era itu dan kos idealisme yang menyengat. Jiwa-jiwa yang kesepian ini mungkin kelihatan ditakdirkan, tetapi mereka masih mencuba. Dan walaupun bersaksi mungkin tidak selalu cantik, ia indah. Begitu juga The Holdovers ." [45]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

The Holdovers telah dicalonkan dalam lima kategori di Anugerah Akademi ke-96, termasuk Gambar Terbaik . Filem ini dinamakan sebagai salah satu daripada sepuluh Filem terbaik tahun ini oleh Institut Filem Amerika dan Lembaga Kajian Kebangsaan . [46] [47]

Untuk persembahannya sebagai Mary Lamb, Da'Vine Joy Randolph telah diiktiraf sebagai pelakon pembantu terbaik di majlis termasuk Anugerah Pilihan Pengkritik, Anugerah BAFTA, Anugerah Golden Globe, Lingkaran Pengkritik Filem New York . Paul Giamatti telah diiktiraf atas persembahannya sebagai Paul Hunham dalam kategori pelakon terbaik di Anugerah Golden Globe dan Anugerah Pilihan Pengkritik . Dominic Sessa menerima Anugerah Filem Pilihan Pengkritik untuk Penghibur Muda Terbaik . [48] [49] [50] [51]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Holdovers (15)". British Board of Film Classification. November 20, 2023. Dicapai pada November 20, 2023.
  2. ^ "The Holdovers". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada February 21, 2024.Missing or empty |id=
  3. ^ "The Holdovers – Financial Information". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada February 21, 2024.
  4. ^ Hammond, Pete (September 1, 2023). "The Holdovers Review". Deadline Hollywood. Dicapai pada November 5, 2023.
  5. ^ Fleming, Mike Jr. (June 14, 2021). "Alexander Payne Taps His Sideways Star Paul Giamatti For The Holdovers: Hot Cannes Package". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2021. Dicapai pada March 13, 2022.
  6. ^ "Oscar Nominee 'The Holdovers' Screenwriter David Hemingson Reveals Which Scenes Are True Stories from His Own Life". January 23, 2024.
  7. ^ Fleming, Mike Jr. (June 28, 2021). "Miramax Lands World Rights On Alexander Payne-Directed The Holdovers With Paul Giamatti: Cannes Market". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2021. Dicapai pada February 26, 2022.
  8. ^ Kroll, Justin (January 26, 2022). "Da'Vine Joy Randolph Joins Paul Giamatti In Alexander Payne and Miramax's The Holdovers". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 28, 2022. Dicapai pada February 26, 2022.
  9. ^ Grobar, Matt (March 31, 2022). "The Holdovers: Carrie Preston Boards Alexander Payne's Film For Miramax". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2022. Dicapai pada March 31, 2022.
  10. ^ Slane, Kevin (February 4, 2022). "Paul Giamatti is in Massachusetts to film The Holdovers". Boston.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 26, 2022. Dicapai pada February 26, 2022.
  11. ^ Chitwood, Seth (February 26, 2022). "Paul Giamatti reunites with Alexander Payne to film The Holdovers at Fairhaven High". The Standard-Times. Diarkibkan daripada yang asal pada February 28, 2022. Dicapai pada February 28, 2022.
  12. ^ McLaughlin, Chris (July 19, 2023). "'The Holdovers,' set and shot in Mass., unveils its first movie trailer starring Paul Giamatti". MassLive.
  13. ^ Natalia Winkelman (November 2, 2023). "How do you travel back to 1970s Massachusetts in the movies? Location, location, location". The Boston Globe.
  14. ^ Lindsay, Benjamin (2023-11-25). "Paul Giamatti on an 'Old-School' Teacher Who Inspired 'The Holdovers'". TheWrap (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-01-29.
  15. ^ Rathe, Adam (November 4, 2023). "How The Holdovers Makes a Star of Boarding School". Town & Country. Dicapai pada November 4, 2023.
  16. ^ "Where was The Holdovers filmed? The Barton School and all the locations". Atlas of Wonders (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-02-08.
  17. ^ Deshpande, Svetlana (June 2, 2022). "Artist of the Issue: Dominic Sessa". The Deerfield Scroll. Dicapai pada November 4, 2023.
  18. ^ Erin Trahan (November 3, 2023). "For director Alexander Payne, making 'The Holdovers' felt like 'coming home'". WBUR.
  19. ^ Carolyn Giardina (December 1, 2023). "Making That '70s Movie: 'The Holdovers' DP on Recreating the Era". The Hollywood Reporter. Dicapai pada February 2, 2024.
  20. ^ Jazz Tangcay (November 10, 2023). "Miramax Loved 'The Holdovers' '70s-Style Logo Design So Much It Ended Up Using It on Other Releases". The Hollywood Reporter. Dicapai pada February 2, 2024.
  21. ^ "'The Holdovers' Soundtrack Album Details". Film Music Reporter. October 27, 2023. Diarkibkan daripada yang asal pada October 28, 2023. Dicapai pada November 26, 2023.
  22. ^ Fleming, Mike Jr. (September 12, 2022). "In Whopping $30 Million Deal, Focus Features Lands Miramax Alexander Payne-Paul Giamatti Reteam The Holdovers After Toronto Buyers Screening". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2022. Dicapai pada September 12, 2022.
  23. ^ D'Alessandro, Anthony (February 23, 2023). "Alexander Payne's Reteam With Paul Giamatti 'The Holdovers' Gets Fall Release Date From Focus Features". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada February 23, 2023. Dicapai pada February 24, 2023.
  24. ^ "Theatrical Release Changes for the Week Ending June 25, 2023". the-numbers.com. Nash Information Services.
  25. ^ "50th Telluride Film Festival - Program Guide" (PDF). Telluride Film Festival. m/s. 6. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada August 30, 2023. Dicapai pada September 1, 2023.
  26. ^ Ford, Rebecca (August 30, 2023). "Telluride Film Festival Lands World Premieres From Emerald Fennell, Alexander Payne, Andrew Haigh". Vanity Fair. Dicapai pada September 1, 2023.
  27. ^ "The Holdovers". Toronto International Film Festival. Dicapai pada August 18, 2023.
  28. ^ Lang, Brent (September 17, 2023). "Cord Jefferson's 'American Fiction' Wins Toronto Film Festival Audience Award". Variety. Dicapai pada September 17, 2023.
  29. ^ "The 28th Busan International Film Festival: Selection List". Busan International Film Festival. September 5, 2023. Dicapai pada September 11, 2023.
  30. ^ Cappello, Emily (December 30, 2023). "Where to Watch 'The Holdovers': Find Showtimes". www.collider.com. Dicapai pada January 8, 2024.
  31. ^ D'Alessandro, Anthony (October 28, 2023). "'Five Nights At Freddy's' $78M Breaks Mold On Peacock Theatrical Day & Date; Best Opening For Blumhouse, Halloween & More – Box Office Update". Deadline Hollywood. Dicapai pada October 29, 2023.
  32. ^ D'Alessandro, Anthony (November 5, 2023). "Autumn Box Office Blues: 'Freddy's At $19M+ Leads 'Dune'-Less Frame As Strike Continues – Sunday Update". Deadline Hollywood. Dicapai pada November 5, 2023.
  33. ^ D'Alessandro, Anthony (November 12, 2023). "'The Marvels' Meltdown: Disney MCU Seeing Lowest B.O. Opening Ever At $47M+ — What Went Wrong". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2023. Dicapai pada November 11, 2023.
  34. ^ D'Alessandro, Anthony (November 19, 2023). "'The Hunger Games: Ballad Of Songbirds & Snakes' Chirps $44M Opening: Enough To Reignite Franchise?; 'Marvels' Suffers Worst MCU 2nd Weekend Drop – Sunday Box Office Update". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada November 19, 2023. Dicapai pada November 19, 2023.
  35. ^ Goldsmith, Jill (November 26, 2023). "'Saltburn's Bloody Good Expansion Buoyed By Coasts, Nabs Top Ten Weekend Spot – Specialty Box Office". Deadline Hollywood. Dicapai pada November 26, 2023.
  36. ^ D'Alessandro, Anthony (January 28, 2024). "'The Beekeeper' Looks To Sting 'Mean Girls' During Woeful Weekend Without Wide Releases; How 'Barbenheimer' & Oscar Best Pic Noms Fared – Sunday Box Office Update". Deadline Hollywood. Dicapai pada January 28, 2024.
  37. ^ Morris, Wesley (November 9, 2023). "'The Holdovers' Review: Three Sad Souls Stranded for Christmas". The New York Times. Dicapai pada December 19, 2023.
  38. ^ Ryan, Patrick (November 9, 2023). "'The Holdovers' with Paul Giamatti shows the 'dark side' of Christmas". USA Today.
  39. ^ a b Chang, Justin (October 26, 2023). "Review: Bah, humbug! 'The Holdovers' is a clunky, phony white-elephant gift of a movie". Los Angeles Times. Dicapai pada November 10, 2023. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Chang" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  40. ^ a b Henderson, Odie (October 30, 2023). "'The Holdovers' is Payne's paean to all the lonely people". The Boston Globe. Dicapai pada November 10, 2023. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Globe" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  41. ^ Slane, Kevin (November 9, 2023). "'The Holdovers' is a love letter to 1970s Massachusetts". Boston.com. Dicapai pada November 10, 2023.
  42. ^ Hornaday, Ann (November 1, 2023). "'The Holdovers': A tale of three loners, suffused with tenderness". The Washington Post. Dicapai pada December 19, 2023.
  43. ^ Brody, Richard (October 31, 2023). "The Nineteen-Seventies of "The Holdovers" is Conveniently Sanitized". The New Yorker. Dicapai pada November 10, 2023.
  44. ^ Schulman, Michael (November 29, 2023). "The Best Performances of 2023". The New Yorker. Dicapai pada December 2, 2023.
  45. ^ "16 Directors Praise 2023's Best Films: Alfonso Cuarón on 'Killers of the Flower Moon', Jane Campion on 'Priscilla' and More". Variety. December 13, 2023. Dicapai pada December 13, 2023.
  46. ^ n.a. "AFI AWARDS Event Honors the Year's Best Motion Pictures and Television Programs". American Film Institute. Dicapai pada 20 February 2024.
  47. ^ n.a. "The 96th Academy Awards". Oscars. Dicapai pada 20 February 2024.
  48. ^ Shanfeld, Ethan. "'Oppenheimer' Leads Critics Choice Awards With 8 Wins, 'Barbie' Scores 6 — Full Winners List". Variety. Dicapai pada 20 February 2024.
  49. ^ n.a. "Winners and Nominees". Golden Globes. Dicapai pada 20 February 2024.
  50. ^ Szalai, Georg. "BAFTA Awards: 'Oppenheimer' Leads With 13 Nominations, 'Poor Things' Earns 11". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 18 January 2024.
  51. ^ n.a. (18 February 2024). "Baftas 2024: the complete list of winners". The Guardian. Dicapai pada 20 February 2024.

Templat:Alexander Payne