The Troubles

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Troubles
a map showing the outline of Ireland in the colour green with the capitals of the North and South marked on it
Peta politik pulau Ireland
Tarikh1968–1998[1][2][3][4]
Lokasi
Ireland Utara
Keganasan merebak sedikit di Republik Ireland, England dan tanah besar Eropah
Keputusan
Pihak yang terlibat

Angkatan-angkatan keselamatan negara


Paramiliter republikan Ireland

Disokong:
Libyan Arab Jamahiriya (arms shipments)

Ulster loyalist paramilitaries

Kerugian dan korban

Tentera British: 705
& (inc. UDR)
RUC: 301
NIPS: 24
TA: 7
Other UK police: 6
Tentera Udara Diraja British: 4
Tentera Laut Diraja British: 2
Jumlah: 1,049[7]


Tentera Darat Ireland: 1
Gardaí: 9
IPS: 1
Jumlah: 11[7]
PIRA: 291
INLA: 39
OIRA: 27
IPLO: 9
RIRA: 2
Jumlah: 368[7]
UDA: 91
UVF: 62
RHC: 4
LVF: 3
UR: 2[8]
Jumlah: 162[7]
Korban awam: 1,841[9] (atau 1,935 termasuk bekas anggota)[7]
Jumlah yang terkorban: 3,532[9]
Jumlah yang tercedera: 47,500+[10]
Jumlah keseluruhan: sekitar 50,000[11]

The Troubles ("Kesusahan", Ireland: Na Trioblóidí) atau juga umumnya dikenali sebagai "Konflik Ireland Utara" (bahasa Inggeris: Northern Ireland conflict[12][13][14][15][16]) merupakan sebuah konflik etnonasionalis[17][18][19][20] yang berlaku di Ireland Utara pada akhir abad 20. Konflik yang kadang-kadang digambarkan sebagai "perang gerila" atau "perang peringkat rendah"[21][22][23][24] ini bermula sejak tahun 1960-an dan biasanya dianggap telah berakhir dengan Perjanjian Jumaat Suci pada tahun 1998.[25][26][27][28] Walaupun konflik ini tertumpu di Ireland Utara, keganasan yang berlaku kadangkalanya turut dilaporkan tertumpah ke bahagian-bahagian tertentu di Republik Ireland, Britain, dan tanah besar Eropah.[29]

Konflik ini didorongi motif politik dan nasionalisme melalui peristiwa-peristiwa sejarah tertentu.[30] Ia juga bermotifkan etnik atau mazhab,[31] namun ia bukanlah berdasarkan agama.[32] Isu utama yang dibangkitkan dalam konflik ini adalah status perlembagaan Ireland Utara. Pihak yang setia dengan Britain (Unionist atau Loyalist) kebanyakannya berfahaman Protestan dan inginkan Ireland Utara kekal dalam United Kingdom; manakala pihak nasionalis atau republikan Ireland bermazhab Katolik mahukan Ireland Utara berpisah daripada United Kingdom dan bersatu semula dengan republik Ireland.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

1980-1990[sunting | sunting sumber]

Awal dekad 1980 dibuka dengan kegiatan mogok yang dilakukan oleh 7 orang simpatisan republik yang ditahan oleh Britain di Penjara Maze. Kegiatan mogok lapar tersebut dilakukan sebagai kegiatan protes terhadap kebijakan Pemerintah Britain yang menangkap mereka yang diduga sebagai simpatisan republik tanpa proses pengadilan dan tindakan kasar petugas penjara terhadap tahanan. Sebelumnya, pada tahun 1976 sekelompok simpatisan republikan yang ditahan di penjara yang sama juga melakukan kegiatan protes berupa penolakan memakai seragam penjara yang diikuti dengan kegiatan mengotori dinding penjara dengan kotoran dan air najis 2 tahun sesudahnya. kegiatan mogok yang dilakukan pada tahun 1980 tersebut berlangsung selama 53 haridari 27 Oktober sehinggalah tanggal 18 Disember.

Setahun kemudian, para tahanan simpatisan republik kembali melakukan kegiatan mogok lapar apabila mengetahui bahawa tuntutan para peserta kegiatan mogok lapar pada tahun 1980 tidak dipenuhi . Berbeda dengan kegiatan mogok lapar sebelumnya, kegiatan mogok lapar pada tahun 1981 dilakukan dengan interval beberapa hari antara pesertanya dengan tujuan untuk menarik perhatian khalayak yang lebih besar. Kegiatan mogok lapar dimulai oleh Bobby Sands pada tanggal 1 Mac 1981. Uniknya, saat dia menjalani kegiatan mogok lapar tersebut, beliau terpilih sebagai salah satu anggota parlimen di Westminster. Bobby Sands akhirnya meninggal akibat 66 hari sesudah beliau memulai kegiatan mogoknya, dan pengebumiannya di Belfast dihadiri lebih daripada 100,000 orang. Meninggalnya Sands akibat kegiatan mogok lapar kemudian diikuti oleh kematian sembilan peserta mogok selama 3 bulan berikutnya.

Sesuai keinginan penggagas dan pesertanya, kegiatan mogok lapar yang dilakukan pada tahun 1981 berhasil menarik perhatian masyarakat dunia dan menaikkan semangat golongan nasionalis dan republikan. Beberapa tempat di dunia didirikan sebagai memperingati Bobby, sementara di wilayah lain kegiatan-kegiatan protes mengecam kerajaan Britain tercetus selepas kematian Bobby Sands. Di lain pihak, jumlah pemuda yang bergabung ke dalam kelompok paramiliter PIRA juga meningkat pesat. Hal tersebut mengikuti tren yang terjadi pasca insiden Bloody Sunday pada tahun 1972 di mana semakin banyak yang tertarik untuk bergabung ke PIRA dan secara langsung menambah kekuatan bagi mereka untuk terus menjalankan gerakan bersenjata.

Tanggal 12 Oktober 1984, terjadi kegiatan pengeboman di Hotel Grand di Brighton, England. kegiatan pengeboman tersebut menarik perhatian umum begitu besar kerana Perdana Menteri Margaret Thatcher sedang berada di sana dalam kongres Parti Konservatif pada masa sama. Dilaporkan 5 orang terbunuh dan 34 lainnya cedera, namun Thatcher sendiri selamat dalam insiden tersebut yang dianggap sebagai kegiatan balas dendam PIRA terhadap pemerintah Britain atas kematian Bobby Sands dan pihak yang bersimapati denga puak republikan lainnya dalam kegiatan mogok lapar tahun 1981.

Lima tahun pasca kegiatan mogok lapar tahun 1981, terjadi perpecahan dalam tubuh partai republikan Sinn Féin - parti yang disebut-sebut sebagai sayap politik PIRA. Perpecahan tersebut disebabkan sejumlah anggota Sinn Féin berusaha memanfaatkan momentum untuk menggalang dukungan melalui jalan politik pasca kegiatan mogok lapar yang menaikkan semangat kaum nasionalis republik. Upaya tersebut dianggap bertentangan dengan prinsip Sinn Féin yang menolak penglibatan dalam parlimen Ireland Utara sejak Ireland Utara pertama kali terbentuk. Perbedaan pendapat tersebut menjadikan tampuk kekuasaan Sinn Féin terpecah menjadi dua di mana pecahannya lebih memihak kepada pihak Republican. Terpecahnya Sinn Féin juga diikuti dengan munculnya pecahan baru dari kelompok PIRA bernama Continuity Irish Republican Army (CIRA) pada tahun yang sama.

Pada tahun 1985, Britain melakukan dialog dengan Ireland lalu menghasilkan suatu kesepakatan yang dikenal sebagai Perjanjian Inggeris-Ireland. Antara intipati perjanjian tersebut adalah pemberian hak kepada Ireland sebagai penasihat bagi Ireland Utara untuk menyelesaikan konflik dan tidak akan ada perubahan dalam perlembagaan Ireland Utara, kecuali majoriti anggotanya memilih untuk bergabung ke dalam Republik Ireland. Namun, perjanjian tersebut juga mendapat penolakan baik dari kaum unionis maupun republik. Kaum unionis menolak perjanjian tersebut kerana memberi keleluasaan bagi Ireland untuk mencampuri kegiatan politik Ireland Utara, sementara kaum republikan - khususnya PIRA - melakukan penolakan kerana perjanjian tersebut masih menetapkan Ireland Utara sebagai bagian dari Britain. Lepas dari penolakan yang diterima, perjanjian tersebut tetap digunapakai oleh Britain dan Ireland.

1991-1998[sunting | sunting sumber]

Awal dasawarsa ini ditandai dengan peletakkan jawatan Margaret Thatcher dari kerusi Perdana Menteri Britain pada bulan November 1990. Secara keseluruhan, kegiatan-kegiatan pengganasan masih terjadi sepanjang dekad 1990-an, namun kesengitan situasi lebih menurun jika dibandingkan dengan dekad-dekad sebelumnya. Yang menariknya, pada permulaan dekad ini jumlah mangsa yang terkorban akibat serangan kaum loyalis sempat melampaui jumlah mangsa yang terkorban akibat serangan kaum republikan. Belakangan diketahui bahawa pada tempo hini, para militia loyalis mendapatkan sokongan senjata dan informasi rahsia dari anggota perisikan Britain.

Salah satu peristiwa pengganasan terbesar dalam dekad ini adalah peristiwa ledakan bom di pusat kota Manchester pada tanggal 15 Jun 1996. Insiden ledakan tersebut begitu diingat kerana begitu besarnya dampak kerusakan yang timbul dan mangsa cedera yang mencapai 200 orang. Ledakan tersebut juga disebut-sebut sebagai ledakan bom terbesar yang menimpa Britain sejak Perang Dunia Kedua. Sebagai akibatnya, banyak bangunan yang terpaksa dihancurkan dan dibangun kembali. Belakangan diketahui bahawa PIRA yang melakukan kegiatan tersebut. Selain kegiatan ledakan bom di Manchester, PIRA juga meledakkan bom di London beberapa bulan sebelumnya di awal 1996 yang mengakibatkan kerugian sebanyak puluhan juta pound sterling, setengah bilion paun streling apabila dikira secara keseluruhan dengan kerugian akibat daripada pengeboman Manchester.

Lepas dari konflik yang masih terus berlanjut, usaha untuk mengakhiri konflik di Ireland Utara semakin menemukan titik terang. Perjanjian Belfast (dikenal juga sebagai Perjanjian Jumaat Agung dirumuskan selepas berlangsungnya dialog antara partai-partai di Ireland Utara bersama pihak-pihak kerajaan Britain dan Ireland pada tahun 1998. Sejumlah poin penting dalam perjanjian ini antara lainnya ialah:

  • Ireland Utara tetap menjadi sebahagian dari Britain melainkan mayoritas rakyatnya berubah pendirian,
  • pendirian jawatankuasa hak asasi manusia di Ireland Utara,
  • penyusunan sistem pemerintahan di Ireland Utara yang komposisi anggotanya harus terdiri dari partai loyalis dan republik, serta,
  • berakhirnya operasi ketenteraan Britain di Ireland Utara.
  • Tercapainya Perjanjian Belfast juga disebut-sebut sebagai pengakhiran konflik ini.

Berbagai perubahan dilakukan sebagai penerapan lanjutan dari Perjanjian Belfast. Salah satu perubahan penting yang dilakukan adalah reformasi dalam badan polis setempat Royal Ulster Constabulary di mana pada tahun 2001, namanya diubah menjadi Police Service of Northern Ireland (PSNI) yang dianggotai daripada 50% Katolik dan 50% Protestan. Perubahan tersebut dilakukan untuk mengubah imej polis di Ireland Utara yang selama ini dianggap diskriminatif dan semena-mena terhadap masyarakat Katolik dan nasionalis serta mengembalikan peranan mereka sebagai penjaga ketertiban di Ireland Utara usai penarikan balik tentera Britain.

Menjelang Perjanjian Belfast, kelompok-kelompok paramiliter di Ireland Utara menghentikan kegiatan bersenjatanya untuk sementara waktu. Usai Perjanjian Belfast disahkan, pelucutan senjata kesemua kelompok paramiliter dilakukan. Fokus utama dalam proses pelucutan senjata adalah penekanan bahawa PIRA merupakan kelompok paramiliter terbesar dan paling dominan semasa konflik ini berlangsung berlangsung. Upaya tersebut akhirnya diselesaikan setelah pada tahun 2005 apabila PIRA dipastikan sudah menghancurkan semua stok persenjataannya dengan disaksikan oleh pasukan pengawas independen. Setelah pelucutan senjata milik PIRA dilakukan, pelucutan senjata dilakukan kepada kelompok-kelompok paramiliter lain seperti UDA dan UVF.

Kebijakan PIRA untuk mengakhiri kegiatan bersenjatanya ternyata tetap mendapat penolakan dari sejumlah penyokongnya. Oleh kerana itu, pada tahun 1998 sejumlah simpatisan PIRA memutuskan untuk membelot dan membentuk kelompok paramiliter baru bernama Real IRA (RIRA). RIRA memiliki agenda untuk melanjutkan aktivitas bersenjata yang selama ini dilakukan oleh PIRA. Dalam sejumlah aksinya, mereka diketahui bekerja sama dengan Continuity IRA (CIRA) yang juga merupakan pecahan dari PIRA tahun 1986. Bisa dibilang, tinggal RIRA dan CIRA kelompok paramiliter di Ireland Utara yang masih aktif sehingga kini.

1999-2010[sunting | sunting sumber]

Meskipun terdapat kelompok-kelompok paramiliter kecil yang masih aktif hingga kondisi di Ireland Utara sudah jauh lebih kondusif sejak tahun 2000-an. Ireland Utara sekarang menjadi salah satu lokasi tujuan pelabur dan pelancong di Britania Raya. Lukisan-lukisan dinding yang selama ini menjadi visualisasi pertempuran di Ireland Utara kini menjadi saksi bisu sekaligus "galeri terbuka" untuk memeperingati konflik berkepanjangan tersebut. Sikap terbuka dam saling menghargai antara kedua-dua masyarakat Katolik dan Protestan juga semakin meningkat.

Namun, konflik yang sudah berlangsung selama hampir 30 tahun tersebut tetap saja membawa konsekuensi negatif bagi wilayah setempat. Beberapa di antaranya adalah sikap sentimentil yang masih kerap muncul antara komunitas Katolik dengan Protestan, kasus-kasus pelanggaran hak asasi manusia di Ireland Utara selama the Troubles yang masih belum tertangani, korban jiwa dan kerugian harta benda akibat konflik, serta tekanan psikologi mendalam dalam kalangan masyarakat di Ireland Utara yang ditandai jumlah kasus perceraian, penyalahgunaan alkohol, dan bunuh diri dalam keluarga yang sangat tinggi.

Impak sosial[sunting | sunting sumber]

Impak konflik ini terhadap masyarakat di Ireland Utara diumpamakan sebesar impak Pengeboman London kepada warga kota tersebut semasa Perang Dunia Kedua.[33]:134 Tekanan yang berlaku daripada serangan bom dan rusuhan jalanan yang berlaku, kehadiran tempat pemeriksaan keselamatan dan anggota tentera yang meronda paling kuat kepada anak-anak dan belia muda.[33]:209 Ramai orang yang kehilangan tempat tinggal mereka akibat gangguan yang berlaku ke atas mereka atau kes kebakaran ketika konflik berlangsung. Vandalisme juga merupakan masalah besar yang kerap timbul daripada pergelutan ini: sebanyak 10,000 rumah kosong yang dilakumusnahkan di Belfast sepanjang tahun 1970-an, kebanyakannya oleh kanak-kanak yang berusia antara 8 sehingga 13 tahun.[33]:210

Korban[sunting | sunting sumber]

Menurut Conflict Archive on the Internet, sebanyak 3,532 orang telahj terbunuh dalam konflik ini antara tahun 1969 dan 2001,[34] di mana 3,489 kes kematian ini berlaku antara tahun 1969 sehingga 1998.[34] Menurut buku Lost Lives (edisi 2006) pula sebanyak 3,720 orang dikira terbunuh dari konflik ini antara tempoh 1966 sehingga 2006 dengan 3,635 daripada korban ini dari tahun 1969 sehingga 1998.[35] Terdapat laporan bahawa sebanyak 257 daripada mangsa-mangsa konflik ini merupakan anak-anak di bawah umur 17 mewakili 7.2% daripada jumlah kiraan mangsa sewaktu tempoh ini;[36] manakala ada laopran lain yang menyatakan sebanyak 274 orang anak-anak di bawah usia 18 tahun yang terbunuh dalam pergelutan ini.[37]

Kematian mengikut status mangsa
Status Jumlah
Orang awam (termasuk aktivis politik) 1841
Kakitangan keselamatan British (berkhidmat dan bekas) 1114
Tentera British (termasuk UDR, RIR dan TA) 757
Polis Diraja Ulster 319
Perkhdmatan Penjara Ireland Utara 26
Pasukan polis Inggeris 6
Tentera Udara Diraja British 4
Tentera Laut Diraja British 2
Kakitangan keselematan Ireland 11
Garda Síochána 9
Tentera Darat Ireland 1
Perkhidmatan Penjara Ireland 1
Paramilitia Republikan 396
Paramilitia Loyalis 170

Statistik tambahan[sunting | sunting sumber]

Statistik anggaran tambahan pada konflik[38]
Kejadian Bil.
Kecederaan 47,541
Insiden penembakan 36,923
Rompakan bersenjata 22,539
Orang-orang dikenakan dengan paramiliter kesalahan 19,605
Pengeboman dan cubaan mengebom 16,209
Pembakaran 2,225

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Frequently Asked Questions – The Northern Ireland Conflict, cain.ulst.ac.uk. Retrieved 18 Mei 2017.
  2. ^ Aughey, Arthur. The Politics of Northern Ireland: Beyond the Belfast Agreement. m/s. 7. ISBN 978-0-415-32788-6..
  3. ^ "The troubles were over, but the killing continued. Some of the heirs to Ireland's violent traditions refused to give up their inheritance."
    Holland, Jack (1999). Hope against History: The Course of Conflict in Northern Ireland. Henry Holt & Company. m/s. 221. ISBN 0-8050-6087-1.
  4. ^ Gillespie, Gordon. Historical Dictionary of the Northern Ireland Conflict. m/s. 250. ISBN 978-0-8108-5583-0..
  5. ^ Peter Taylor. Behind the mask: The IRA and Sinn Féin, Bab 21: Stalemate, m/s. 246–61.
  6. ^ "Ministry of Defence Annual Report and Accounts 2006–2007 HC 697" (PDF). Dicapai pada 24 February 2016.
  7. ^ a b c d e Malcolm Sutton's Index of Deaths from the Conflict in Ireland: Status of person killed. Conflict Archive on the Internet (CAIN). Dicapai 18 Mei 2017.
  8. ^ Organizations: U (look under "Ulster Resistance"). Conflict Archive on the Internet (CAIN)
  9. ^ a b Malcolm Sutton's Index of Deaths from the Conflict in Ireland: Status summary. Conflict Archive on the Internet (CAIN)
  10. ^ Security and defence-related statistics. Conflict Archive on the Internet (CAIN)
  11. ^ "History – The Troubles – Violence". BBC. Dicapai pada 26 Mei 2013.
  12. ^ A Glossary of Terms Related to the Conflict. Conflict Archive on the Internet (CAIN). Quote: "The term 'the Troubles' is a euphemism used by people in Ireland for the present conflict. The term has been used before to describe other periods of Irish history. On the CAIN web site the terms 'Northern Ireland conflict' and 'the Troubles', are used interchangeably."
  13. ^ McEvoy, Joanne (2008). The Politics of Northern Ireland. Edinburgh University Press. m/s. 1. the Northern Ireland conflict, known locally as 'the Troubles', endured for three decades and claimed the lives of more than 3,500 people
  14. ^ McKittrick, David; McVea, David (2001). Making Sense of the Troubles: A History of the Northern Ireland Conflict. Penguin. Missing or empty |title= (bantuan).
  15. ^ Gillespie, Gordon (2009). The A to Z of the Northern Ireland Conflict. Scarecrow Press.
  16. ^ Aaron Edwards & Cillian McGrattan. The Northern Ireland Conflict: A Beginner's Guide. Oneworld Publications, 2012.
  17. ^ Mitchell, Claire (2013). Religion, Identity and Politics in Northern Ireland. Ashgate Publishing. m/s. 5. The most popular school of thought on religion is encapsulated in McGarry and O'Leary's Explaining Northern Ireland (1995), and it is echoed by Coulter (1999) and Clayton (1998). The central argument is that religion is an ethnic marker, but that it is not generally politically relevant in and of itself. Instead, ethnonationalism lies at the root of the conflict. Hayes and McAllister (1999a) point out that this represents something of an academic consensus.
  18. ^ John McGarry & Brendan O'Leary (15 Jun 1995). Explaining Northern Ireland. Wiley-Blackwell. m/s. 18. ISBN 978-0-631-18349-5.
  19. ^ Dermot Keogh, penyunting (28 Januari 1994). Northern Ireland and the Politics of Reconciliation. Cambridge University Press. m/s. 55–59. ISBN 978-0-521-45933-4.
  20. ^ John Coakley. "ETHNIC CONFLICT AND THE TWO-STATE SOLUTION: THE IRISH EXPERIENCE OF PARTITION". Diarkibkan daripada yang asal pada 3 April 2012. Dicapai pada 15 Februari 2009. ...these attitudes are not rooted particularly in religious belief, but rather in underlying ethnonational identity patterns. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  21. ^ "Who Won The War? Revisiting NI on 20th anniversary of ceasefires". BBC. Dicapai pada 26 September 2014.
  22. ^ "Troubles 'not war' motion passed". BBC. 18 Februari 2008. Dicapai pada 3 Mac 2015.
  23. ^ "Frost over the World – "7:19 Paisley Describes Troubles As War"". YouTube. 28 Mac 2008. Dicapai pada 3 Mac 2015.
  24. ^ Hennessey, Thomas (2001). The Northern Ireland peace process: ending the troubles?. Palgrave Macmillan. m/s. 48. ISBN 0312239491.
  25. ^ Aughey, Arthur. The Politics of Northern Ireland: Beyond the Belfast Agreement. m/s. 7. ISBN 978-0-41532-788-6.
  26. ^ Gillespie, Gordon. Historical Dictionary of the Northern Ireland Conflict. m/s. 250. ISBN 978-0810855830.
  27. ^ Elliot, Marianne (2007). The Long Road to Peace in Northern Ireland: Peace Lectures from the Institute of Irish Studies at Liverpool University. University of Liverpool Institute of Irish Studies, Liverpool University Press. m/s. 2, 188. ISBN 1-84631-065-2..
  28. ^ Goodspeed, Michael (2002). When reason fails: Portraits of armies at war: America, Britain, Israel, and the future. Greenwood Publishing Group. m/s. 44, 61. ISBN 0-275-97378-6.
  29. ^ Holliday, Laurel (1998). Children of the Troubles. m/s. 341–342.
  30. ^ English, Richard (1 Januari 2005). Armed Struggle: The History of the IRA (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press. ISBN 9780195177534.
  31. ^ Michael L. Storey. Representing the Troubles in Irish Short Fiction, 2004, p. 149
  32. ^ Richard Jenkins (1997). Rethinking Ethnicity: Arguments and Explorations. SAGE Publications. m/s. 120. It should, I think, be apparent that the Northern Irish conflict is not a religious conflict... Although religion has a place—and indeed an important one—in the repertoire of conflict in Northern Ireland, the majority of participants see the situation as primarily concerned with matters of politics and nationalism, not religion. And there is no reason to disagree with them.
  33. ^ a b c Dervla, Murphy (1978). A Place Apart. Penguin Books.
  34. ^ a b "Sutton Index of Deaths: Year of the death". Conflict Archive on the Internet (CAIN). Dicapai pada 25 Februari 2016.
  35. ^ {{cite book|author=David McKittrick et al|work=Lost Lives: The Stories of the Men, Women and Children who Died as a Result of the Northern Ireland Troubles|publisher=Random House|year=2006|page=1551–1554
  36. ^ Muldoon, Orla T. (2004). "Children of the Troubles:The Impact of Political Violence in Northern Ireland". Journal of Social Issues. doi:10.1111/j.0022-4537.2004.00366.x.
  37. ^ Browne, Brendan (2014). "Navigating Risk: Understanding the Impact of the Conflict on Children and Young People in Northern Ireland". Studies in Conflict and Terrorism.
  38. ^ "CAIN: Northern Ireland Society — Security and Defence". Cain.ulster.ac.uk. Dicapai pada 1 September 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]