Tupai Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tupai Jepun
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Order: Rodentia
Keluarga: Sciuridae
Genus: Sciurus
Spesies:
S. lis
Nama binomial
Sciurus lis
Julat tupai Jepun

Tupai Jepun (Sciurus lis) ialah sejenis tupai pokok dalam genus Sciurus yang endemik di Jepun. Ia diperihalkan oleh ahli zoologi Belanda Coenraad Jacob Temminck pada tahun 1844. Kawasan asli tupai Jepun termasuk sebahagian besar pulau Honshū, Shikoku, dan Kyūshū. Tupai Jepun tiada di Hokkaido, di mana ia digantikan dengan tupai merah yang berkaitan ( Sciurus vulgaris ), yang sebaliknya tiada di seluruh kepulauan Jepun di luar Hokkaido. Baru-baru ini, populasi di barat daya Honshū dan Shikoku berkurangan, dan populasi di Kyūshū hilang. Salah satu faktor yang mempengaruhi kepupusan tempatan baru-baru ini spesies ini nampaknya adalah pemecahan hutan oleh manusia.

Di kawasan tertentu, sehingga 35% daripada dietnya boleh datang daripada walnut. Ada kemungkinan penyebaran yang terhasil telah menjejaskan evolusi saiz benih yang lebih besar di kalangan populasi walnut Jepun di mana tupai Jepun hadir.[3][4] Tambahan pula, walnut Jepun (Juglans ailanthifolia) ialah makanan penting untuk tupai Jepun di hutan spesies campuran tanah rendah di Jepun. Teknik penyusuan tupai Jepun terdiri daripada membuka cangkerang keras walnut dengan mengunyah di sepanjang lipatan cangkerang, memasukkan giginya ke dalam celah, dan menghembuskan dua bahagian tersebut. Strategi ini nampaknya cekap kerana ia meminimumkan masa untuk menghabiskan keseluruhan makan walnut.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ishii, N. & Kaneko, Y. (2008). "Sciurus lis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2008. Dicapai pada 6 January 2009.
  2. ^ Thorington, R.W. Jr.; Hoffmann, R.S. (2005). "Sciurus (Sciurus) lis". Dalam Wilson, D.E.; Reeder, D.M (penyunting). Mammal Species of the World: a taxonomic and geographic reference (ed. 3rd). The Johns Hopkins University Press. m/s. 754–818. ISBN 0-8018-8221-4. OCLC 26158608.
  3. ^ a b Tamura, Noriko.
  4. ^ Tamura, N. and Hayashi, F. (2008), Geographic variation in walnut seed size correlates with hoarding behaviour of two rodent species.