Ultra Fight Orb

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ultra Fight Orb
GenreTokusatsu
Adiwira
Kaiju
Fiksyen sains
Aksi/Pengembaraan
PenciptaTsuburaya Productions
Ditulis olehJunichiro Ashiki
PengarahKoichi Sakamoto
Dibintangi oleh
Hideo Ishiguro
Mamoru Miyano
Kohji Moritsugu
PenggubahTakao Konishi
Negara asalJepun
BahasaBahasa Jepun
Bilangan episod8
Penerbitan
Tempoh siaran3–4 minit (minisode)
30 minit (siri penuh)
Penyiaran
Saluran asalTV Tokyo
Siaran asal15 April 2017 – 3 Jun, 2017
StatusTamat
MengikutiUltraman Orb The Movie: I'm Borrowing the Power of Your Bonds!
Diikuti olehUltraman Geed
Pautan luar
Laman sesawang

Ultra Fight Orb: Pinjamkan Saya Kuasa Bapa dan Anak! (ウルトラファイトオーブ 親子の力、おかりします!, Urutora Faito Ōbu Oyako no Chikara, Okarishimasu!) ialah sebuah siri mini televisyen Jepun yang diterbitkan oleh Tsuburaya Productions sebagai spin-off kedua dari siri Ultraman Orb. Siri mini ini bermula pada 15 April 2017, yang disiarkan pada bahagian akhir episod Ultraman Zero: The Chronicle di TV Tokyo. Siri ini menampilkan kemunculan sulung dua bentuk eksklusif permainan Ultraman Orb, Lightning Attacker (ライトニングアタッカー, Raitoningu Atakkā) dan Emerium Slugger (エメリウムスラッガー, Emeriumu Suraggā) dari Ultraman Fusion Fight!.[1][2] Selain itu, di akhir siri ini juga menampilkan kemunculan sulung watak utama siri Ultraman Geed secara ringkas.

Plot[sunting | sunting sumber]

Sebagai pengganti Reionik, Reibatos cuba untuk memenuhi warisan kedua-dua Makhluk Asing Rayblood dan Ultraman Belial yang gagal dengan membangkitkan semula tentera raksasa dan menakluk alam semesta. Sementara itu, Orb bertempur dengan Demaaga di Bumi dan menggabungkan kuasa Ultraman Ginga dan Ultraman X menjadi Lightning Attacker untuk memusnahkannya. Melihat jisim tenaganya terbang ke angkasa, Orb mengejarnya ke Planet Yomi (惑星ヨミ, Wakusei Yomi), di mana dia membantu Ultraman Zero dalam melawan juda Spectre dan Mecha Gomora. Selepas memusnahkan kedua-duanya, Orb memutuskan untuk membantu Zero dalam siasatannya sebelum Reibatos mengganggu mereka. Dia menghidupkan semula enam raksasa, Vict Lugiel, Hyper Zetton, King Joe, Gudon, Twin Tail dan Birdon sebagai gangguan untuk kedua-dua Ultra sebelum meninggalkan mereka. Selepas berurusan dengan dua raksasa, Zero menyuruh Orb untuk mengejar Reibatos. Lalu ayahnya Seven, Zoffy dan Ultraman Jack tiba untuk membantu. Orb menemui dan menghentikan Reibatos di pertengahan jalannya dan berjaya memberikan serangan yang besar terhadapnya tetapi dia hanya mengecilkannya kerana kebolehan regeneratifnya. Berdasarkan kata-katanya, Zoffy mendapati bahawa dia sedang berusaha untuk mendapatkan Giga Battle Nizer di Kubur Raksasa lalu berlalu pergi bersama Jack sementara Orb diberikan latihan istimewa dalam poket dimensi buatan Zero, Shining Field (シャイニングフィールド, Shainingu Fīrudo).

Selepas memperoleh Giga Battle Nizer, Reibatos menghidupkan semula Tyrant untuk bertempur dengan Jack dan Zoffy ketika dia cuba untuk membangkitkan semula tentera 100 raksasa. Selepas latihan selama 10 tahun di dalam Shining Field, kejayaan Orb diakui oleh Seven dan Zero lalu dia diberikan kad Seven. Mengetahui maksud di sebalik penglihatannya di awal siri, Orb menggunakan kad tersebut bersama kad Zero dan berubah menjadi Emerium Slugger. Ketiga-tiga mereka tiba tepat pada masanya dan segera mengalahkan Tyrant dengan serangan gabungan mereka. Zero menggunakan kuasanya untuk membawa Orb kepada Reibatos dan dia dengan segera melepaskan berbagai-bagai serangan untuk mencegah penjanaannya semula sebelum akhirnya memberikan serangan penamat. Setelah kelima-lima Ultra kembali ke Tanah Cahaya, Orb diberikan ucapan tahniah atas bantuannya dalam misi dan ditawarkan Tanda Bintang dan tempat di Garison Angkasa di atas keberaniannya tetapi dia menolak dengan sopan oleh sebab kerjayanya sebagai seorang pengembara. Selepas dia berlalu pergi, Zero masih tertanya-tanya tentang kehilangan Giga Battle Nizer dan merahsiakannya daripada yang lain.

Sementara itu, Reibatos masih bertahan daripada kemusnahannya yang jelas dan cuba untuk membangkitkan semula Ultraman Belial dengan harapan dapat melaksanakan pembalasan dendamnya tetapi usahanya itu gagal lalu mendapat tahu bahawa Belial masih hidup. Kemudian, satu Ultra misteri berjalan ke arahnya dan Reibatos merasakan sesuatu yang sama dengan auranya sendiri sebelum dia dibunuh oleh Ultra itu.[a]

Produksi[sunting | sunting sumber]

Ultra Fight Orb telah diperkenalkan semasa pengumuman awal Ultraman Zero: The Chronicle, muncul di sudut pengiklanan poster siri biografi tersebut.[4][5][6][7] Berita penuh tentang siri mini ini diumumkan pada 20 Februari 2017 oleh Tsuburaya sendiri.[1]

Walaupun DVD asal dijangka untuk dikeluarkan pada 22 Disember 2017, Bandai Visual bekerjasama dengan Premium Bandai untuk pra-tempahan keluaran Blu-ray eksklusif Ultra Fight Orb. Ia dijual dengan harga sebanyak 5,378 Yen dan dibungkus dengan patung aksi lut sinar Reibatos sementara pra-tempahan boleh dibuat dari 12 Mei 2017 sebelum penghantaran pada bulan September.[8][9][10]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Gai Kurenai (クレナイ・ガイ, Kurenai Gai)/Ultraman Orb (ウルトラマンオーブ, Urutoraman Ōbu, Suara): Hideo Ishiguro (石黒 英雄, Ishiguro Hideo)[1][10]
  • Ultraman Zero (ウルトラマンゼロ, Urutoraman Zero, Suara): Mamoru Miyano (宮野 真守, Miyano Mamoru)[1][10]
  • Ultra Seven (ウルトラセブン, Urutora Sebun, Suara): Kohji Moritsugu (森次 晃嗣, Moritsugu Kōji)[1][10]
  • Ultraman Jack (ウルトラマンジャック, Urutoraman Jakku, Suara): Jiro Dan (団 時郎, Dan Jirō)[10]
  • Zoffy (ゾフィー, Zofī, Suara): Hideyuki Tanaka (田中 秀幸, Tanaka Hideyuki)[10]
  • Reibatos (レイバトス, Reibatosu, Suara): Hidenari Ugaki (宇垣 秀成, Ugaki Hidenari)[10]

Lagu[sunting | sunting sumber]

Tema Dimasukkan
  • "Ultra Roku Kyodai" (ウルトラ六兄弟, Urutora Roku Kyōdai, bermaksud "Ultra 6 Brothers")
    • Lirik: Yū Aku (阿久 悠, Aku Yū)
    • Komposisi & Penyusunan: Makoto Kawaguchi (川口 真, Kawaguchi Makoto)
    • Artis: Ryōichi Fukuzawa (武村 太郎, Fukuzawa Ryōichi), Mizuumi Boys dan Girls Choir (少年少女合唱団みずうみ, Shōnen Shōjo Gasshōdan Mizuumi)
  • "Orb no Inori" (オーブの祈り, Ōbu no Inori, bermaksud "Doa Orb")
    • Lirik & Komposisi: Toshihiko Takamizawa (高見沢 俊彦, Takamizawa Toshihiko)
    • Penyusunan: Toshihiko Takamizawa bersama Yuichiro Honda (本田 優一郎, Honda Yūichirō)
    • Artis: Ichirou Mizuki (水木 一郎, Mizuki Ichirō) bersama Voyager (ボイジャー, Boijā)
Tema Penutup
  • "Shine Your ORB"
    • Lirik: TAKERU dan Chiaki Seshimo
    • Komposisi & Penyusunan: Takao Konishi (小西 貴雄, Konishi Takao)
    • Artis: Voyager bersama Gai Kurenai (Hideo Ishiguro) & SSP (Miyabi Matsuura, Naoto Takahashi dan Hiroaki Nerio)
    • Lagu penutup ini hanya terdapat dalam Blu-ray Ultra Fight Orb.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dalam episod 25 siri Ultraman Geed, pembunuh sebenar Reibatos telah didedahkan merupakan Belial sendiri. Koichi Sakamoto (yang mengarahkan kedua-dua siri ini) menyatakan bahawa kedua-dua versi itu adalah berbeza dalam satu sama lain.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e "『ウルトラマンオーブ』のスピンオフ新作バトルストーリー『ウルトラファイトオーブ』が2017年4月15日(土)よりテレビ東京系にて放送開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-02-20. Dicapai pada 2017-02-20.
  2. ^ "新作バトルストーリー『ウルトラファイトオーブ』4月15日(土)から放送開始!" (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. 2017-02-20. Dicapai pada 2017-02-20.
  3. ^ Blu-ray『ウルトラマンジード Blu-ray BOX II』(バンダイビジュアル BCXS-1282)封入 SPECIAL NOTES(構成・執筆:トヨタトモヒサ)
  4. ^ "ウルトラマンゼロの雄姿再び!『ウルトラマンゼロ THE CHRONICLE』2017年1月7日(土)9:00~ テレビ東京系にて放送開始!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2016-11-18. Dicapai pada 2016-11-28.
  5. ^ "「ウルトラマンゼロ THE CHRONICLE」1月7日放送開始 春には「ウルトラファイトオーブ」もスタート" (dalam bahasa Jepun). animeanime.jp. 2016-11-18. Dicapai pada 2016-11-28.
  6. ^ "『ウルトラマンゼロ THE CHRONICLE』1・7放送開始" (dalam bahasa Jepun). www.excite.co.jp. 2016-11-19. Dicapai pada 2016-11-29.
  7. ^ "『ウルトラマンゼロ THE CHRONICLE』1・7放送開始" (dalam bahasa Jepun). www.oricon.jp. 2016-11-19. Dicapai pada 2016-11-29.
  8. ^ "『ウルトラファイトオーブ』Blu-ray限定版と新たなる敵・レイバトス限定カラーver.ソフビのセットが受注限定生産で登場! BDは全8話を一本化した完全版に加え、TV放送版等の特典映像を収録!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2017-05-12. Dicapai pada 2017-05-12.
  9. ^ "『ウルトラファイトオーブ 親子の力、おかりします!』Blu-ray限定版&レイバトス限定カラーver.スペシャルセット" (dalam bahasa Jepun). p-bandai.jp. Dicapai pada 2017-05-12.
  10. ^ a b c d e f g "『ウルトラマンオーブ』スピンオフ作品『ウルトラマンファイトオーブ 親子の力、おかりします!』Blu-rayと新たなる敵・レイバトスのソフビセットが受注限定生産で登場!!" (dalam bahasa Jepun). Bandai Visual. 2017-05-12. Dicapai pada 2017-05-17.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]