Waffenfarbe

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Garisan biru meliliti shoulder strap uniform menandakan si pemakai ditugaskan ke unit logistik. Ambil perhatian bahawa epaulet pada uniform celoreng (Bundeswehr) di belakang tidak mempunyai trim biru.

Dalam angkatan tentera Jerman, Waffenfarbe (Jerman: "warna pasukan cawangan" atau "warna kor") ialah kaedah visual yang digunakan oleh angkatan bersenjata untuk membezakan antara fungsi kor atau pasukan yang berlainan dalam perkhidmatan tentera. Waffenfarbe sendiri boleh mengambil bentuk warna pelapik kolar, kun alur (hiasan) sekeliling papan bahu atau lencana bahu, atau—bagi lain-lain pangkat—kun alur meliliti kolar dan garrison cap (Schiffchen). (Akhir sekali, PTT memakai kord emas gelap, pegawai perak, dan jeneral emas.)[1]

Kini[sunting | sunting sumber]

Tentera Darat[sunting | sunting sumber]

Bundeswehr menggunakan skema warna Waffenfarben untuk menandakan jenis pasukan; ia kelihatan pada lapik kolar dan juga alur kun disekeliling papan bahu atau shoulder strap yang menunjukkan pangkat askar.

Beret askar berwarna kurang dibezakan daripada Waffenfarben; sehubungan itu, fungsi kor atau pasukan ditandakan oleh lencana beret.

Heer (tentera darat)[sunting | sunting sumber]

Luftwaffe (tentera udara)[sunting | sunting sumber]

Luftwaffe Schiffchen berserta kun alur kuning keemasan (Bundeswehr)

Tentera Udara Jerman menggunakan spektrum warna terhad. Semasa tentera udara biasanya menggunakan kuning keemasan, para pegawai "dalam perkhidmatan staf am" (im Generalstabsdienst – tidak ada Staf Am dalam Bundeswehr) memakai merah wain, dan jeneral merah terang. Pelapik kolar (Kragenspiegel) pegawai jeneral dan perkhidmatan staf am juga berbeza daripada reka bentuk biasa tentera udara, kerana ia sama dengan rekaan tentera darat.

Deutsche Marine (tentera laut)[sunting | sunting sumber]

Tentera Laut Jerman menggunakan pelbagai lambang di atas jalur pangkat pada pergelangan baju dan bukannya warna khusus fungsi untuk membezakan antara kor. Ia secara tradisinya tidak menggunakan Waffenfarben.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Waffenfarben yang digunakan oleh Reichsheer (1921–1935)[sunting | sunting sumber]

Jenis Rejimen atau Batalion Warna[2]
Pegawai Jeneral

Artileri
Pasukan Ordnans

Merah scarlet
(Hochrot)
Kor Staf Reichsheer

Veterinar

Merah carmine
(Karmesin)
Infantri Putih
Motor transport Pink rose
(Rosa)
Semboyan Coklat muda
Kavalri Golden yellow
Jäger (infantri ringan) Hijau gelap
Pengangkutan (ditarik kuda) Biru muda
Perubatan Biru gelap
Pioniere (Jurutera) Hitam

Waffenfarben yang digunakan oleh Wehrmacht (1935–1945)[sunting | sunting sumber]

Pelapik kolar pegawai Heer: 1, Fil Marsyal dari 3 Apr 1941; 2, Jeneral, dan Fil Marsyal hingga 3 Apr 1941; 3, OKW/OKH (pakaian dress); 4, Motorsikal Raifel atau Panzergrenadier (pakaian dress); 5, Infantri ringan (pakaian khidmat, kain latar berwarna kolar, hanya jalur paling dalam ikut Waffenfarbe)
Pelapik kolar Heer: 6, PTT Artileri (dress);[3] 7, Lain-lain pangkat (khidmat) ; 8, Panzer
Papan bahu pegawai Wehrmacht (warna paling luar iaitu alas lapik ialah Waffenfarbe yang menandakan fungsi): 7, Oberst (Panzergrenadier); 8, Oberfeldveterinär (leftenan kolonel veterinarian); 9, Mejar (artileri); 10, Hauptmann (antitank); 11, Oberleutnant (Infantri Ke-6); 12, Leutnant (jurutera).
Shoulder strap pegawai tidak tauliah: 13, Stabswachtmeister, 12th Artileri; 14, Oberfeldwebel, infantri; 15, Feldwebel, Panzer-Lehr; 16, Unterwachtmeister, kavalri atau rekon; 17, Sanitäts-unteroffizier, perubatan
Shoulder strap lain-lain pangkat: A, Co. 4, Artileri Ke-67; B, Panzer Ke-20; C, Rejimen Infantri Grossdeutschland.

Di dalam Heer dan Luftwaffe Jerman, terdapat sistematik Waffenfarben yang ditakrifkan dengan ketat pada pelapik kolar, dan juga kun alur disekeliling papan bahu atau shoulder strap uniform. Waffenfarben Reichswehr (1921 sehingga s. 1935) hampir serupa dengan Wehrmacht.

Waffenfarben yang digunakan oleh SS (1938–1945)[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Official brochure on Bundeswehr uniforms (in German) Diarkibkan Disember 27, 2008, di Wayback Machine (Waffenfarben of the army p. 14, of the air force p. 17)
  2. ^ In addition to the Waffenfarbe, monograms and symbols were used to denominate services or units.
  3. ^ The illustration erroneously depicts the NCO braid running around the lower edge of the collar, as on field uniforms. On actual dress uniforms the Tresse encircled the upper edge.
  • Glossary of German military terms
  • Adolf Schlicht, John R. Angolia: Die deutsche Wehrmacht, Uniformierung und Ausrüstung 1933-1945
    Vol. 1: Das Heer (ISBN 3613013908), Motorbuch Verlag, Stuttgart 1992
    Vol. 3: Die Luftwaffe (ISBN 3-613-02001-7), Motorbuch Verlag, Stuttgart 1999
    (very detailed information and discussion, but not colorized)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]