Wira rakyat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Wira rakyat atau wira negara ialah sejenis wira – nyata, fiksyen atau mitologi – dengan nama, keperibadian dan perbuatan mereka yang tertanam dalam kesedaran popular seorang rakyat, yang sering disebut dalam lagu rakyat, cerita rakyat dan cerita rakyat lain; dan dengan status trope moden dalam sastera, seni dan filem.

Gambaran Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Walaupun beberapa wira rakyat adalah tokoh masyarakat bersejarah, ramai yang tidak. Kehidupan wira rakyat pada umumnya adalah rekaan, ciri-ciri dan perbuatan mereka sering dibesar-besarkan kepada perkadaran mitos.

Wira rakyat sering memulakan kehidupan sebagai orang biasa, tetapi berubah menjadi seseorang yang luar biasa melalui peristiwa kehidupan yang penting, selalunya sebagai tindak balas kepada ketidakadilan sosial, dan kadangkala sebagai tindak balas kepada bencana alam.

Satu kategori utama wira rakyat ialah pembela rakyat jelata terhadap penindasan atau rasuah struktur kuasa yang ditubuhkan. Ahli kategori wira rakyat ini sering, tetapi tidak semestinya, hidup di luar undang-undang dalam beberapa cara.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Templat:Watak stok