Pergi ke kandungan

Yis roti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Saccharomyces cerevisiae, yis yang biasa digunakan sebagai yis pembakar. Tanda penggredan adalah pemisahan 1 μm.

Yis roti ialah nama biasa bagi strain yis yang biasa digunakan dalam membakar roti dan produk bakeri lain, berfungsi sebagai agen ragi yang menyebabkan roti mengembang (dan menjadi lebih ringan dan lembut) dengan menukarkan gula boleh ditapai yang terdapat dalam doh kepada karbon dioksida dan etanol. Yis roti adalah daripada spesies Saccharomyces cerevisiae,[1] dan merupakan spesies yang sama (tetapi strain) yang berbeza seperti jenis yang biasa digunakan dalam penapaian alkohol, yang dipanggil yis bir atau bentukyis pemakanan yang dinyahaktifkan.[2] Yis roti juga merupakan mikroorganisma sel tunggal yang terdapat pada dan di sekeliling badan manusia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Young, Linda; Cauvain, Stanley P. (2007). Technology of Breadmaking. Berlin: Springer. m/s. 79. ISBN 978-0-387-38563-1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-05-12. Dicapai pada 2015-10-27. The scientific name for baker's yeast is Saccharomyces cerevisiae, ...
  2. ^ Kalmus, Sage. "What Is the Difference Between Brewer's Yeast & Baker's Yeast?". livestrong.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 May 2013. Dicapai pada 14 May 2013.