Cecil Rhodes

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cecil Rhodes
Rhodes, c. 1900
Perdana Menteri Cape Colony Ke-6
Dalam jawatan
17 Julai 1890 – 12 Januari 1896
RajaRatu Victoria
GabenorHenry Loch
Sir William Gordon Cameron
Hercules Robinson
Didahului olehJohn Gordon Sprigg
Digantikan olehJohn Gordon Sprigg
Butiran peribadi
LahirCecil John Rhodes
(1853-07-05)5 Julai 1853
Bishop's Stortford, Hertfordshire, England
Meninggal dunia26 Mac 1902(1902-03-26) (umur 48)
Muizenberg, Cape Colony
(kini Afrika Selatan)
KewarganegaraanUnited Kingdom
KerakyatanBritish
Ibu bapa
  • Reverend Francis William Rhodes
  • Louisa Peacock
SaudaraFrank Rhodes
Alma materOriel College, Oxford
Pekerjaan
  • Ahli perniagaan
  • Ahli politik

Cecil John Rhodes (5 Julai 1853 - 26 Mac 1902) adalah peniaga perlombongan terkemuka dan ahli politik British di Afrika Selatan yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri Cape Colony dari tahun 1890 hingga 1896. Beliau seorang yang berpegang kepada fahaman imperialisme British. Malah, dalam wasiat beliau, Rhodes memuji bangsa Inggeris dengan menulis: "Saya berpendapat, bangsa kita adalah bangsa pertama di dunia, dan semakin banyak negara di dunia yang kita menghuni lebih baik untuk umat manusia".[1] Rhodes dan Syarikat Afrika Selatan British atau BSAC telah mengasaskan wilayah Rhodesia di Afrika Selatan (kini Zimbabwe dan Zambia, yang dinamakan syarikat itu pada tahun 1895. Antara legasi beliau ialah penubuhan Universiti Rhodes dan juga peruntukan Biasiswa Rhodes, yang dibiayai oleh harta pusakanya. Beliau juga berusaha keras untuk mewujudkan wawasannya landasan kereta api yang menghubungkan Cape Town ke Kaherah.

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Rhodes dilahirkan pada tahun 1853 di Bishop's Stortford, Hertfordshire, England, anak kelima Reverend Francis William Rhodes dan isterinya Louisa Peacock. Sejak lahir, beliau mengidapi penyakit asma yang teruk dan kesihatannya bertambah merosot bila dia mencapai usia remaja. Ayahnya yang bimbang dengan keadaan Rhodes telah mengambil keputusan untuk menghantar anaknya yang berusia 17 tahun ke Afrika Selatan dengan harapan anaknya lebih serasi dengan iklim di sana.

Permulaan hidup di Afrika Selatan[sunting | sunting sumber]

Semasa dia tiba di Koloni Natal, Afrika Selatan, Rhodes tinggal dengan wang yang dipinjamkan oleh makciknya bernama Sophia. Setelah tinggal sebentar dengan Juruukur Jeneral Natal, Dr. P.C. Sutherland, di Pietermaritzburg, Rhodes menunjukkan minat dalam bidang pertanian. Bersama-sama dengan abangnya Herbert, beliau telah bekerja di ladang kapas di lembah Umkomazi di Natal. Walaupun begitu, tanah di sana didapati tidak sesuai untuk penanaman kapas, dan usaha itu gagal.

Pada bulan Oktober 1871, Rhodes yang berusia 18 tahun dan Herbert meninggalkan Natal untuk bekerja di ladang berlian pula yang terletak di Kimberley di Wilayah Cape Utara. Dibiayai oleh N M Rothschild & Sons. Perlombongan berlian rupanya sesuai dengan Rhodes dan dalam masa 17 tahun beliau telah berjaya membeli semua operasi perlombongan berlian yang lebih kecil di kawasan Kimberley.

Monopoli bekalan berlian dunia dimeterai pada tahun 1890 melalui kerjasama strategik dengan Diamond Syndicate yang berpusat di London. Mereka bersetuju untuk mengawal bekalan dunia untuk mengekalkan harga yang tinggi.

Pendidikan di Universiti Oxford[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1873, Rhodes meninggalkan ladang berliannya untuk dijaga rakan perniagaannya, Rudd, dan berlayar ke England untuk belajar di Universiti Oxford. Dia dimasukkan ke Oriel College, Oxford, tetapi hanya berada di sana selama satu penggal pada tahun 1873. Dia kembali ke Afrika Selatan dan tidak pulang untuk meneruskan pengajiannya di Oxford sehingga tahun 1876. Pendidikannya di Oxford telah memberi kesan yang besar dalam hidupnya. Dia sangat terpengaruh oleh kuliah perdana John Ruskin di Oxford, yang menguatkan keyakinannya sendiri terhadap perjuangan imperialisme British. Semasa pengajiannya di sana juga, beliau mengagumi sistem "Oxford" dan menyimpan keinginan untuk mewujudkan skim biasiswanya yang sendiri untuk belajar di sana. "Di mana sahaja anda menoleh - kecuali dalam bidang Sains - seorang lelaki Oxford berada di tempat teratas", katanya.[2]

Kerjaya politik[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1880, Rhodes telah bersiap sedia untuk memasuki perkhidmatan awam di Cape. Dengan penggabungan Griqualand West sebelumnya ke Cape Colony di bawah Kementerian Molteno pada tahun 1877, wilayah tersebut telah memperoleh enam kerusi di Parlimen Cape Colony. Rhodes memilih kawasan di luar bandar dan didominasi kaum Boer di Barkly Barat, dan penduduknya tetap setia kepada Rhodes sehingga ke akhir hayatnya.

Semasa Rhodes menjadi anggota Parlimen Cape, tujuan utama perhimpunan itu adalah untuk membantu menentukan masa depan Basutoland. Kementerian Sir Gordon Sprigg berusaha untuk memulihkan ketenteraman setelah pemberontakan tercetus pada tahun 1880 yang dikenali sebagai Gun War. Kementerian Sprigg telah memicu pemberontakan dengan menerapkan kebijakannya untuk melucut senjata semua penduduk asli Afrika kepada orang-orang dari bangsa Basotho, yang menentang.

Pada tahun 1890, Rhodes menjadi Perdana Menteri Cape Colony. Dia memperkenalkan berbagai-bagai Undang-Undang Parlimen untuk mengeluarkan orang kulit hitam dari tanah mereka dan memberi jalan kepada pembangunan industri. Pandangan Rhodes adalah bahawa orang kulit hitam perlu diusir dari tanah mereka sendiri untuk "merangsang mereka untuk bekerja" dan untuk mengubah tabiat biasa mereka. "Mereka perlu sedar", kata Rhodes, "bahawa pada masa depan, sembilan persepuluh daripada mereka harus menghabiskan hidup mereka dalam kerja manual, dan lebih cepat mereka sedar hakikat ini lebih baik." [3]

Pada tahun 1892 pula, Rhodes telah berusaha untuk menyekat hak mengundi kaum kulit hitam. Beliau bimbang jika ramai orang kulit hitam diberi hak mengundi, kaum minoriti kulit putih akan kelak dipinggirkan. Lalu kerajaannya telah memperkenalkan Akta Franchise and Ballot. Akta ini menindas kaum kulit hitam kerana hanya mereka yang berpendapatan £ 75 sebulan berhak mengundi. Sebelum ini syarat mengundi lebih rendah iaitu £ 25 sebulan. Ini memberi kesan yang tidak seimbang terhadap jumlah pengundi orang kulit hitam yang sebelumnya telah meningkat di Cape Colony. Dengan mengehadkan jumlah tanah yang diizinkan oleh orang kulit hitam Afrika secara sah dalam Undang-Undang Glen Grey tahun 1894, Rhodes kemudiannya telah menarik balik hak mengundi penduduk kulit hitam.

Peluasan pengaruh ke negara di utara Afrika Selatan[sunting | sunting sumber]

Rhodes tidak ada pengaruh langsung atas Republik Selatan Afrika yang berada di bawah kuasa pihak Boer. Penemuan pertama emas yang banyak di tebing Witwatersrand di republik itu pada tahun 1886 telah mencetus Revolusi Mineral di sana.

Pada tahun 1880-an penjajah Eropah tiba dengan Syarikat Afrika Selatan British (BSAC, yang diperbadankan pada tahun 1888, dipiagamkan pada tahun 1889) milik Cecil Rhodes. Pada tahun 1888, Rhodes memperoleh konsesi untuk mendapatkan hak perlombongan daripada Raja Lobengula ketua kaum Ndebele. Rhodes menyampaikan konsesi ini untuk meyakinkan pemerintah Inggeris untuk memberikan piagam kerajaan kepada syarikat itu atas Matabeleland, dan subjeknya menyatakan seperti Mashonaland juga.

Rhodes menggunakan dokumen ini pada tahun 1890 untuk membenarkan pengantaran Pioneer Column (sebahagian daripada BSAC), terdiri daripada sekumpulan orang Eropah yang dilindungi oleh Polis British di Afrika Selatan (BSAP) yang bersenjata melalui Matabeleland dan ke wilayah Shona untuk membuka Kubu Salisbury (kini Harare), dan dengan itu menubuhkan syarikat memerintah kawasan. Pada tahun 1893 dan 1894, dengan bantuan senjata Maxim baru mereka, BSAP akan terus mengalahkan Ndebele dalam Perang Matabele Pertama. Rhodes juga meminta izin untuk merundingkan konsesi serupa yang meliputi semua wilayah antara Sungai Limpopo dan Tasik Tanganyika, yang kemudiannya dikenali sebagai "Zambesia".

Rhodes dan kaum Ndebele izinDuna mencapai persetujuan keamanan di Bukit Matobo, seperti yang dilukis oleh Robert Baden-Powell pada tahun 1896

Ketika Ndebele dan Shona - dua kaum yang saling bertelingkah, telah memberontak menentang kedatangan peneroka Eropah, BSAC mengalahkan mereka dalam Perang Matabele Pertama dan Perang Matabele Kedua. Tidak lama setelah mengetahui pembunuhan pemimpin spiritual Ndebele, Mlimo, oleh pengakap Amerika Frederick Russell Burnham, Rhodes berjalan tanpa bersenjata ke kubu kuat Ndebele di Bukit Matobo. Di sana beliau berjaya meyakinkan puak Impi untuk meletakkan senjata mereka, sehingga mengakhiri Perang Matabele Kedua.

Pada akhir tahun 1894, wilayah-wilayah di mana BSAC memiliki konsesi atau perjanjian, yang secara kolektif disebut "Zambesia" setelah Sungai Zambezi mengalir melalui tengah, meliputi kawasan seluas 1,143,000 km persegi di antara Sungai Limpopo dan Tasik Tanganyika. Pada bulan Mei 1895, namanya secara rasmi diubah menjadi "Rhodesia", mencerminkan populariti Rhodes dalam kalangan peneroka yang telah menggunakan nama itu secara tidak rasmi sejak tahun 1891. Penamaan Rhodesia Selatan secara rasmi diadopsi pada tahun 1898 untuk bahagian selatan Zambezi, yang kemudian menjadi Zimbabwe ; dan sebutan Rhodesia Utara-Barat dan Timur Laut digunakan dari tahun 1895 untuk wilayah yang kemudian menjadi Rhodesia Utara, kemudian Zambia. Dia membina sebuah rumah untuk dirinya sendiri pada tahun 1897 di Bulawayo.

Serbuan Jameson dan berakhirknya kerjaya politik Rhodes[sunting | sunting sumber]

Penahanan Jameson dan konco-konconya selepas serbuannya - Petit Parisien 1896

Penemuan emas yang banyak di Republik Afrika Selatan telah menyebabkan ramai pelombong emas termasuk rakyat British ke sana. Pelombong ini yang dipanggil Uitlander tidak mendapat layanan yang baik daripada kerajaan Boer. Rhodes yang ingin meluaskan empayar British di sana telah menggunakannya sebagai alasan untuk campur tangan British. Pada tahun 1895, beliau telah menggunakan pengaruhnya daan berkomplot untuk menjatuhkan pemerintahan Boer. Beliau telah menyokong Serbuan Jameson suatu cubaan untuk mencetuskan pemberontakan di Johannesburg di Transvaal, dan rancangan ini secara diam-diam turut disokong oleh Setiausaha Negara untuk Koloni di England, iaitu Joseph Chamberlain. Malangnya, rancangan itu telah berjaya dipatahkan oleh komando Boer. Serbuan itu nyata suatu kegagalan yang besar. Akibatnya, Cecil Rhodes dipaksa untuk meletak jawatan sebagai Perdana Menteri Cape Colony, manakala abangnya Kolonel Frank Rhodes yang terlibat dalam serbuan itu telah dipenjarakan di Transvaal yang disabitkan kerana pengkhianatan tinggi dan hampir dijatuhkan hukuman mati. Serbuan itu juga merupakan salah satu punca tercetusnya Perang Boer Kedua di Afrika Selatan.

Perang Boer Kedua dan kematian Rhodes[sunting | sunting sumber]

Perang Boer Kedua telah berlaku pada tahun 1899 dan pada ketika itu Rhodes tiada lagi pengaruh politik di Afrika Selatan. Namun begitu beliau masih seorang ahli perniagaan yang berjaya dan disanjung ramai. Ketika perang berlaku, kesihatan beliau semakin merosot dan Rhodes mengambil keputusan untuk tinggal di Kimberley di sempadan Negara Bebas Oranye, yang pada ketika itu diserang oleh tentera Boer. Beliau kemudiannya berpindah ke Muizenberg di Cape Town.

Perarakan pengebumian Rhodes di Adderley St, Cape Town, pada 3 April 1902

Dari usia 40 tahun, penyakit jantungnya kembali teruk sehingga akhirnya beliau meninggal akibat sakit jantung pada tahun 1902, berusia 48 tahun, di sebuah cottage di pesisiran pantai di Muizenberg. Pemerintah Afrika Selatan telah mengatur perjalanan epik dengan kereta api dari Cape Town ke Rhodesia, dengan kereta pengebumian berhenti di setiap stesen untuk membolehkan orang berkabung dan memberi penghormatan terakhir. Dilaporkan bahawa di Kimberley, "hampir semua penduduknya berbaris dalam perarakan melewati kereta pengebumian". Beliau akhirnya dimakamkan di World View, puncak bukit yang terletak kira-kira 35 kilometer (22 batu) di selatan Bulawayo, di kawasan yang pada masa itu Rhodesia. Pada hari ini, tapak kuburnya adalah sebahagian daripada Taman Negara Matobo di Zimbabwe.

Legasi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rhodes 1902, m/s. 58.
  2. ^ Alexander 1914, m/s. 259.
  3. ^ Martin 2009.