Haskalah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Napoleon membebaskan Yahudi, dipersembahkan oleh wanita dengan menorah, pada cetakan Perancis 1804.

Semasa Zaman Kesedaran, perubahan penting berlaku di dalam komuniti Yahudi. Gerakan Haskalah selari dengan Kesedaran yang lebih luas, laksana Yahudi bermula pada 1700-an untuk meninggalkan eksklusifan mereka dan memiliki pengetahuan, adab, dan aspirasi dari masyarakat Eropah lebih luas. Pendidikan sekular dan saintifik telah ditambah kepada arahan keagamaan tradisional yang diterima oleh pelajar, dan minat dalam identiti kebangsaan Yahudi, termasuk pemulihan dalam kajian dari sejarah Yahudi dan Ibrani, mula berkembang.[1]

Gerakan Haskalah mempengaruhi kelahiran dari semua mazhab Yahudi moden, dan menanam benih Zionisme. Pada masa sama, ia menyumbang kepada galakan asimilasi kebudayaan kepada negara yang Yahudi menetap, baik juga pada abad kesembilanbelas Gerakan pembentukan-semula dalam agama Yahudi. Pada sekitar masa sama satu lagi gerakan telah dilahirkan, satu berdakwah hampir bertentangan dari Haskalah, agama Yahudi Hasidik. Agama Yahudi Hasidik bermula pada 1700-an oleh Israel ben Eliezer, Baal Shem Tov, dan secara cepat menaiki pengikutan dengan semangatnya, pendekatan mistikal kepada agama. Dua gerakan ini, dan pendekatan ortodoks tradisional kepada agama Yahudi dari yang mereka bercambah, membentuk asas untuk pembahagian moden didalam pemerhatian Yahudi.

Pada masa sama, dunia luar sedang berubah. Pada 1791, Perancis menjadi negara Eropah pertama untuk membebaskan populasi Yahudinya, membenarkan mereka hak samarata dibawah undang-undang.[2] Napoleon selanjutnya menyebarkan pembebasan, mengajak Yahudi untuk meninggalkan Ghetto Yahudi di Eropah dan mencari perlindungan pada rejim ciptaan baru berpolitik toleran (lihat Napoleon dan Yahudi). Negara lain seperti Denmark, England, dan Sweden juga mengambil polisi liberal kepada Yahudi semasa tempoh Kesedaran, dengan sesetengah mengakibatkan imigrasi. Pada pertengahan abad ke-19, hampir semua negara Eropah Barat telah membebaskan populasi Yahudi mereka, dengan pengecualian penting dari Negeri Paus, tetapi penindasan diteruskan di Eropah Timur termasuk pogrom besar-besaran pada akhir abad ke-19 dan sepanjang Penempatan Pucat. Keterusan dari anti-semitisme, kedua-dua secara ganas di timur dan secara sosial di barat, membawa kepada berbilangan dari gerakan politik Yahudi, berakhir dengan Zionisme.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rosenthal, Herman (2002). "Haskalah". Jewish Encyclopedia. Dicapai pada 2008-02-09. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ Johnson (1987), p. 306.