Lembangan Sungai Mekong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sungai Mekong di Amphoe Khong Chiam, Thailand

Lembangan Sungai Mekong meliputi kawasan sekeliling tanah, sungai -sungai utama dan sungai ranting di Sungai Mekong. Lembangan Sungai Mekong ini termasuklah negara China, Myanmar, Vietnam, hampir 1/3 Thailand dan kebanyakan dari Kemboja dan Laos. Luas lembangan ini kira-kira 795,000 km persegi, adalah hampir sama saiz gabungan Perancis dan Jerman.

Hulu sungainya beribu-ribu kilometer tinggi iaitu di Penara Tibet. Ia mengalir terus ke enam kawasan geografi berbeza, setiap satu dengan ciri-ciri berbeza dari segi ketinggian, topografi dan litupan tanah. Ia akan mengambil 2 hari dua puluh empat jam yang dimaksudkan 100 km setiap jam untuk mengalir he hilir Sungai Mekong (4800 km).

Banyak sumber di Lembangan Mekong adalah kawasan berair dan biodiversiti. Hanya Lembangan Sungai Amazon mempunyai kepelbagaian tumbuhan lebih besar dan kehidupan haiwan. Terlalu banyak aliran air masuk ke Sungai Mekong berbanding lembangan di sekelilinginya.Secara purata 15,000 meter padu air di dalamnya. Dalam banyak bahagian dunia, air membekalkan air kepada 100,000 rakyat. Air ini menyuburkan kawasan hutan yang luas dan bahan-bahan binaan tanah bencah, ubat-ubatan dan makanan, menyediakan habitat untuk ribuan spesis tumbuhan dan binatang-binatang dan menyokong kegiatan perikanan. Nilai komersil dianggarkan AS$2 bilion dolar setiap tahun. Sumber galian di sini termasuklah timah, tembaga, bijih besi, gas asli, potasy, batu-batu permata dan emas.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]