Model Nintendo Entertainment System

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Model Family Computer ("Famicom") asal dengan pengawal berwayar

Nintendo Entertainment System (NES), sebuah konsol permainan video rumah generasi ke-3 berbit 8 yang dihasilkan oleh Nintendo, mempunyai pelbagai model yang dikeluarkan sepanjang hayatnya. Ia asalnya dikeluarkan pada tahun 1983 sebagai Family Computer[a] (dikenali secara meluas sebagai Famicom[b]) di Jepun, dengan reka bentuk diketuai oleh Masayuki Uemura. Nintendo sengaja memodifikasinya sebagai NES di Amerika Utara untuk mengelakkan stigma yang berterusan mengenai konsol permainan video selepas kemalangan permainan video yang sama pada tahun yang sama. Walaupun awalnya direka sebagai komputer rumah, ia kemudiannya digubahsuai menyerupai perekam kaset video (VCR) untuk penampilan pertamanya di sana pada tahun 1985. Nintendo kemudian mengeksport NES ke Eropah dan Oceania melalui pengedar tempatan.

Majikan terdahulu, Uemura Sharp Corporation, yang sebelum ini bekerjasama dengan Nintendo pada Game & Watch, mengeluarkan tiga varian Famicom berlesen rasmi di Jepun: televisyen CRT dengan Famicom terbina dalam, konsol yang menggabungkan perkakasan Famicom dan Famicom Disk System dalam satu pakej, dan konsol khusus untuk pengeluaran video. Hanya varian televisyen yang dikeluarkan di Amerika Utara. Sementara itu, Nintendo menghasilkan dua varian konsol arked: Nintendo VS. System, dikeluarkan pada tahun 1984 untuk mengukur minat pengguna di Amerika Syarikat terhadap permainan Famicom yang belum dikeluarkan pada masa itu; dan PlayChoice-10, dikeluarkan pada tahun 1986 sebagai unit demonstrasi untuk permainan NES.

Selepas keluaran Sistem Hiburan Super Nintendo (SNES)/Super Famicom, Nintendo mengeluarkan versi yang lebih kecil dan ringkas dengan reka bentuk semula NES/Famicom pada tahun 1993. Syarikat itu memutuskan untuk kembali menggunakan slot kartrij muatan atas untuk NES disebabkan oleh masalah kebolehpercayaan yang berkaitan dengan slot muat depan asal. Reka bentuk ini menjadi satu-satunya dalam pengeluaran ketika konsol tersebut akhirnya dihentikan pada tahun 2003.

Varian asal[sunting | sunting sumber]

Komputer Keluarga[sunting | sunting sumber]

Menurut Uemura, konsep permainan video adalah sesuatu yang tidak lazim di kedai mainan Jepun ketika diperkenalkan; kedai-kedai tidak menganggapnya sebagai produk yang layak karena memerlukan televisyen, yang pada masa itu tidak dijual di kedai mainan. Sebagai alternatif untuk menyasar pasaran pendidikan dengan pendekatan seperti Komputer peribadi, Uemura membentuk Famicom sebagai mainan yang lebih terjangkau. Walaupun pasukan Uemura awalnya berkeinginan untuk menggunakan bekas keluli yang ekonomis, mereka akhirnya beralih ke plastik yang tahan lama karena ketidakstabilan kotak keluli. Skema warna merah, emas, dan putih, yang dipilih oleh Yamauchi, mendapat inspirasi daripada dua objek yang menggunakan skema warna serupa: selendang yang disukainya dan antena TV set atas daripada syarikat yang dikenali sebagai DX Antenna.[1]

Pertimbangan reka bentuk lain telah memperhitungkan gaya hidup dan sikap pengguna Jepun pada waktu itu. Uemura awalnya mempertimbangkan gaya penggayaan seperti PC untuk konsolnya, tetapi akhirnya memilih reka bentuk berorientasikan mendatar yang sesuai untuk diletakkan di atas lantai; dia percaya pengguna Jepun lebih suka yang terakhir karena lebih santai. Pengawalnya dirancang untuk memudahkan penggunaan konsol di kalangan pengguna Jepun; meskipun tiba di pasaran lebih lambat dibandingkan pesaingnya, reka bentuk yang terinspirasi oleh Game & Watch menyediakan skema kawalan yang akrab bagi mereka yang telah bermain salah satu permainan elektronik genggam, terutama dengan penambahan D-pad untuk fleksibiliti merentas genre permainan. Kabel pengawal sengaja dipasang pendek untuk memastikan pemain tetap dekat dengan konsol (dan TV yang terhubung), sesuai dengan keadaan rumah di Jepun yang umumnya lebih kecil dibandingkan dengan rumah-rumah di Amerika.

Sistem Hiburan Nintendo[sunting | sunting sumber]

Nintendo AVS prototype peripherals
Original NES final production model
The Nintendo AVS was planned to include multiple peripherals (left) before it was redesigned to its final cost-reduced form as the NES.

Dalam usaha untuk memasarkan Famicom ke seluruh dunia setelah keluaran pada tahun 1983 di Jepun, Nintendo mengadakan perjanjian distribusi dan hak sementara dengan Atari untuk mengedarkannya di luar negara sebagai Sistem Video Dipertingkat Nintendo. Walau bagaimanapun, kedua-dua pihak tidak pernah dapat menyelesaikan perjanjian seperti yang telah dirancang pada CES Musim Panas pada Jun 1983, disebabkan oleh rangkaian peristiwa yang mencapai kemuncaknya dengan kejatuhan Atari di tengah-tengah krisis permainan video pada tahun tersebut.[2] Walaupun ada ketidakpastian di kalangan pengecer Amerika Utara, Yamauchi masih yakin bahawa peluncuran di sana adalah mungkin, dan dengan itu, beliau memerintahkan pengenalan sistem konsol berasaskan Famicom yang dikenali sebagai Nintendo VS. System pada tahun berikutnya untuk mengukur minat terhadap permainan konsol di Amerika Utara. Kejayaan sistem ini di Amerika Utara mendorong Yamauchi untuk melanjutkan pelancaran di pasaran tersebut.

Di bawah bimbingan Lance Barr dan Don James, yang sebelumnya menjabat sebagai "Pengarah Reka Bentuk & Jenama" di Nintendo of America (NOA), Famicom awalnya direka bentuk semula untuk menyerupai komputer rumah. Diberi nama Nintendo Advanced Video System (AVS), konsol ini dilengkapi dengan perangkat seperti papan kekunci komputer, papan kekunci muzik, pemacu pita, pengawal wayarles inframerah, dan pistol cahaya lipat.[3][4] Konsol ini sendiri memiliki sistem muatan atas dan kartrij seperti Famicom, sementara D-pad pengawal memiliki bentuk segi empat yang serupa dengan Sistem Induk Sega.[5]AVS pertama kali dipamerkan di CES Musim Sejuk pada Januari 1985, dengan rancangan untuk dilancarkan pada bulan Jun, dan mendapat sambutan yang positif.[6] Salah satu kebimbangan utama yang diakui oleh Nintendo adalah stigma yang masih berterusan dari kegagalan industri permainan video pada tahun 1983 dan kemungkinan harga tinggi yang mungkin dikenakan kepada konsol ini.[3]

Selepas pengurangan kos AVS oleh Barr, yang kemudiannya dipamerkan sebagai Sistem Hiburan Nintendo (NES) di CES Musim Panas pada bulan Juni, Nintendo memutuskan untuk mencipta reka bentuk baru untuk NES dengan pandangan warna daripada Barr dan James.[7] Dikenali dalam kalangan pekerja Nintendo sebagai "kotak makan tengah hari," reka bentuk ini dikreditkan kepada jurutera Masayuki Yukawa, yang termasuk mekanisme muatan hadapan kartrij yang diinspirasikan oleh perakam kaset video, dengan tujuan utama untuk menghilangkan stigma negatif yang melekat pada konsol video game pada masa itu. Uemura kemudiannya mendedahkan pada tahun 2020 bahawa reka bentuk semula ini juga bertujuan untuk mengelakkan litar pintas melalui sentuhan langsung dengan perkakasan semasa memasukkan kartrij, yang merupakan masalah terutamanya dalam rumah yang penuh dengan perabot yang dapat menyebabkan statik dalam iklim yang cenderung kering, seperti yang biasa terjadi di kebanyakan wilayah Great Plains.[8]

Walaupun kebanyakan peranti yang menyertai AVS telah dihentikan, pistol cahaya itu tetap dipertahankan dalam bentuk yang lebih kos efektif sebagai NES Zapper. Untuk terus mengurangkan persepsi NES sebagai konsol video game, Nintendo memperkenalkan Nintendo Video Robot, sebuah robot mainan yang berperan sebagai pemain kedua dalam dua permainan. Kehadiran robot ini, yang kemudian diberi nama Robotic Operating Buddy (ROB) oleh pengurus pengiklanan Gail Tilden, membantu meyakinkan kedai-kedai mainan yang pada mulanya enggan membuat tempahan untuk NES sebelum pelancaran rasmi di New York City pada 18 Oktober 1985.

versi PAL[sunting | sunting sumber]

Soket kuasa AC dan port AV RGB pada NES Perancis

Nintendo juga memasarkan NES di wilayah PAL melalui pengedar tempatan, walaupun konsol tersebut tidak mencapai kejayaan seumpama di Amerika Utara. Di Eropah, ia mula dikeluarkan di Scandinavia pada akhir tahun 1986. Nintendo kemudian bekerjasama dengan Mattel pada tahun 1987 untuk mengedarkan NES di United Kingdom dan Itali; pada tahun yang sama, konsol tersebut diperkenalkan ke Perancis, Belgium, Belanda, dan Luxembourg melalui Nintendo Entertainment Systems International (NESI), sebuah syarikat swasta Perancis yang diketuai oleh bekas jurujual NOA Ron Judy.

Walau bagaimanapun, usaha pemasaran yang kurang berjaya oleh Mattel dalam menghadapi persaingan yang sengit dari pasaran komputer rumah menyebabkan Nintendo memberikan hak pengedaran di United Kingdom kepada NESI pada tahun berikutnya. NESI kemudian menyerahkan hak pengedarannya kepada Bandai pada tahun 1992 sebelum Nintendo menuntutnya semula pada tahun 1995. Negara-negara di Eropah Timur tidak menerima perhatian sebanyak negara-negara Barat mereka, dengan NES membuat debutnya di Hungary pada tahun 1991 melalui pengedar Austria.

Di Oceania, Mattel memperoleh hak pengedaran untuk Australia dan New Zealand, dengan kedua-duanya menerima NES pada pertengahan tahun 1987. Walaupun konsol tersebut menunjukkan prestasi yang lebih baik di negara-negara tersebut berbanding di Eropah, ia tidak mendapat daya tarikan yang ketara sehingga tahun 1993.[9] Pada tahun yang sama, Nintendo menubuhkan anak syarikat serantau, Nintendo Australia, dan kemudiannya menuntut semula hak pengedaran pada tahun berikutnya.[10]

Eropah dibahagikan kepada dua zon untuk pengedaran; United Kingdom dan Itali telah ditetapkan sebagai PAL-A, manakala seluruh Eropah telah ditetapkan sebagai PAL-B. Konsol dari satu zon tidak serasi dengan permainan dari zon lain. Selain itu, yang unik untuk konsol NES di Perancis adalah kemasukan port AV yang mengeluarkan video RGB melalui penyambung SCART dan bukan melalui kabel komposit; namun, memandangkan NES asalnya tidak mampu mengeluarkan output RGB, ia menukar isyarat komposit asli kepada RGB.[11][12]

versi Asia[sunting | sunting sumber]

NES juga dikeluarkan di kawasan Asia lain di luar Jepun (kecuali tanah besar China).[13] Khususnya, Korea Selatan menerima NES melalui pengedar Hyundai Electronics sebagai Hyundai Comboy pada Oktober 1989.[14] Nintendo tidak dapat menjual NES secara langsung di negara ini karena import budaya Jepun telah diharamkan oleh kerajaan pada masa itu, sejak akhir Perang Dunia II; larangan itu kekal berkuat kuasa sehingga tahun 2004.[15] Di India, versi berlesen PAL untuk NES telah dijual sebagai Sistem Permainan TV Elektronik Samurai.[16] Namun, disebabkan harga konsol yang terlalu mahal, ia tidak berjaya dengan baik di negara ini; jenama Samurai kemudiannya digunakan semula pada satu siri konsol Famiclone yang tidak mendapat kelulusan.[17]

Varian yang direka bentuk semula[sunting | sunting sumber]

The redesigned NES (left, with controller) and Famicom models

NES Gaya Baharu[18][19] adalah versi padat dan berkurang kos dari Famicom/NES yang direka bentuk semula oleh Nintendo pada tahun 1993. Di Jepun, ia secara rasmi dikenali sebagai New Famicom,[c][20] walaupun ia mengekalkan penjenamaan "Family Computer" untuk menjaga konsistensi dengan Famicom yang asal.[21] Pengumuman dilakukan di Amerika Utara melalui siaran akhbar pada 11 Oktober, dan konsol tersebut dikeluarkan pada akhir bulan dengan harga runcit AS$49.95 ($101 pada 2022), reka bentuk baharu itu dipasarkan hampir serupa dengan model asal; satu-satunya perbezaan adalah kehadiran tanda "reka bentuk baru" pada pembungkusan.[22][23] Ia dijual di Jepun mulai 1 Disember (ditunda dari tarikh keluaran asal pada 21 Oktober)[24] pada harga ¥6,800.[25][26] Reka bentuk semula ini tidak dijual di Eropah.[27]

Direka semula oleh Lance Barr, NES Gaya Baharu mempunyai slot kartrij menegak untuk mengatasi masalah kebolehpercayaan yang biasa terjadi dengan mekanisme pegas dalam NES asal.[23] Konsol ini mengeluarkan cip penguncian 10NES, yang membolehkan permainan dimainkan tanpa lesen. Konsol ini juga menghasilkan output video komposit, meninggalkan hanya output RF yang tersedia; kemudian, Nintendo menghasilkan versi konsol yang jarang ditemui yang menggantikan RF dengan port "multi-out" AV yang digunakan pada SNES.[28] Walaupun permainan tidak disertakan dengan NES Gaya Baharu, ia datang dibungkus dengan pengawal reka bentuk semula yang dimodelkan selepas pengawal SNES. Dalam percakapan sehari-hari, pengawal ini sering disebut sebagai "tulang anjing" karena bentuknya yang menyerupai satu, dan ia juga dijual secara berasingan dengan harga $15 ($30 pada 2022) setiap satu.[29][30]

Varian yang dihasilkan secara tajam[sunting | sunting sumber]

Televisyen Sharp Nintendo[sunting | sunting sumber]

Model Jepun 14-inci dari Sharp Nintendo Television

Televisyen Sharp Nintendo, sering digambarkan sebagai TV C1 NES, adalah televisyen CRT dengan Famicom/NES terbina dalam yang dihasilkan oleh Sharp di bawah lesen daripada Nintendo. Ia asalnya dikeluarkan di Jepun pada Oktober 1983 sebagai My Computer TV;[31] ia juga didistribusikan di Taiwan melalui Sampo sebagai Sampo C1 mulai tahun 1984.[32][33] Unit ini dipamerkan di Summer CES pada tahun 1987 dengan keluaran di Amerika Syarikat yang dijangka pada akhir tahun tersebut, tetapi baru dikeluarkan di sana pada tahun 1989 sebagai Televisyen Permainan[34] C1 terkenal kerana menyediakan tangkapan skrin berkualiti tinggi yang dipaparkan dalam majalah permainan video pada masa itu, kerana ia menawarkan kualiti gambar yang lebih baik daripada Famicom atau NES yang dipasangkan dengan televisyen berasingan berkat sambungan paparan dalaman secara langsung.

Di Jepun, televisyen itu dijual dalam dua saiz; pada mulanya dikeluarkan sebagai model 14 inci dengan harga ¥93,000 harga runcit pada 4 Oktober 1983, dan model 19 inci kemudiannya dikeluarkan pada 25 Oktober dengan harga ¥145,000 MSRP. TV ini juga tersedia dalam dua warna: model hitam dan merah, dan model perak dan merah muda. Apabila TV ini dikeluarkan di Amerika Syarikat, hanya model hitam 19 inci yang disediakan pada harga runcit $799;[35] ia kemudian dijual pada harga $437 di Kmart.[36][37]

Sistem Jepun ini mempunyai dua program terbina dalam, iaitu JR GRAPHIC dan TV NOTE, dan ia juga dilengkapi dengan multicart yang mengandungi versi percubaan Donkey Kong Jr. dan Donkey Kong Jr. no Sansuu Asobi. Pada waktu pelancaran, kartrij ini adalah unik untuk C1 dan merupakan salah satu daripada beberapa kaset berbilang yang berlesen yang dihasilkan untuk Famicom.[38] Sistem Jepun ini juga mempunyai pengawal boleh tanggal dengan penyambung bulat yang unik.[39]

Twin Famicom[sunting | sunting sumber]

Versi kedua Twin Famicom dalam warna hitam (AN-505-BK)

The Twin Famicom[d] adalah konsol permainan video rumah yang dihasilkan oleh Sharp. Ia dikeluarkan secara eksklusif di Jepun pada 1 Julai 1986, pada harga pengenalan sebanyak ¥32,000.[40][41] Twin Famicom adalah produk berlesen Nintendo yang menggabungkan Famicom dan Sistem Cakera Famicom menjadi satu perkakasan.[42] Walaupun Famicom standard hanya mempunyai satu kombinasi warna, Twin Famicom pada mulanya dijual dalam dua warna: merah dengan sorotan hitam (AN-500R), dan hitam dengan sorotan merah (AN-500B). Versi kedua sistem dikeluarkan pada tahun 1987 dengan reka bentuk kes yang sedikit berbeza, pengawal turbo, dan dua skema warna yang berbeza; hitam dengan serlahan hijau (AN-505-BK) dan merah dengan serlahan kuning air (AN-505-RD).[43]

Bahagian asas Twin Famicom termasuk slot untuk kartrij Famicom, slot untuk cakera liut Sistem Cakera (dipanggil "Kad Cakera"), suis yang terletak betul-betul di bawah slot kartrij untuk bertukar antara dua format, kuasa butang, butang set semula, dan butang eject. Bagian belakang konsol mempunyai slot untuk storan pengawal.[44] Twin Famicom mempunyai port pengembangan yang terdapat dalam variasi Famicom lain yang membolehkan peranti tambahan disambungkan ke konsol; ia terletak di sebelah kanan konsol dan dilabelkan "Expansion Terminal A" (Jepun: 拡張端子A, Hepburn: Kakuchō Tanshi A). Konsol ini juga mempunyai tiga port pengembangan tambahan; port "B" terletak di sebelah kanan port "A", manakala port "C" dan "D" terletak di bahagian bawah belakang, tersembunyi oleh penutup boleh tanggal. Walau bagaimanapun, tidak seperti port "A", tiada peranti sedia ada yang diketahui menggunakannya.[45]

Twin Famicom menghasilkan isyarat NTSC, tetapi mengeluarkan video komposit dan audio monofonik melalui penyambung RCA, bukan menggunakan modulator RF. Ini membolehkan kualiti audiovisual yang lebih baik pada TV dan monitor dengan input sedemikian; sambungan ini jarang berlaku di Jepun ketika ia dikeluarkan. Modulator RF luaran disertakan dengan unit untuk sambungan melalui input antena/kabel TV. Seperti Famicom asal, Twin Famicom juga mempunyai dua pad permainan, kedua-duanya disambungkan ke dalam konsol.

Famicom Titler[sunting | sunting sumber]

Famicom Titler

Famicom Titler,[e], juga dikenali sebagai Famicom Editor,[f], adalah konsol permainan video rumah berdasarkan Famicom yang dihasilkan oleh Sharp Corporation di bawah lesen daripada Nintendo pada tahun 1989. Konsol ini dikeluarkan secara eksklusif di Jepun dengan harga runcit ¥43,000. Ia merupakan projek teknologi tertinggi yang dicuba oleh Sharp dengan sistem Famicom,[46] dengan Sharp mengenal pasti keperluan untuk merakam permainan secara langsung daripada Famicom untuk kegunaan permainan video yang memerlukan peralatan khas. Famicom Titler adalah satu-satunya Famicom yang tersedia secara komersial untuk menjana video RGB secara dalaman, dilakukan melalui penggunaan varian unik cip PPU yang mampu berbuat demikian. Ini dikenal pasti sebagai bertanggungjawab untuk kejelasan imej yang dipertingkatkan dengan ketara berbanding model Famicom yang lain.

Famicom Titler juga merupakan satu-satunya konsol Famicom yang menggunakan output S-Video, walaupun output video komposit juga merupakan pilihan lain yang tersedia pada sistem.[47] Sistem ini juga mempunyai papan kekunci dan pad sentuh sensitif tekanan, membolehkan pengguna menghasilkan teks langsung pada skrin semasa permainan serta melaksanakan fungsi penyuntingan asas lain. mikrofon juga hadir untuk membolehkan penceritaan video.[48]

Varian arked[sunting | sunting sumber]

A VS. Dr. Mario cabinet and the "cabaret" version of the PlayChoice-10

Nintendo VS. Sistem[sunting | sunting sumber]

Nintendo VS. System merupakan sistem arked yang dibangunkan dan dipasarkan oleh Nintendo. Sistem ini diperkenalkan pada Mac 1984 di seluruh Amerika Syarikat, Eropah, dan Jepun dengan keluaran Vs. Tenis. Tujuannya adalah sebagai pengganti kit penukaran Nintendo-Pak yang digunakan untuk permainan seperti Mario Bros. dan Donkey Kong 3. Berdasarkan perkakasan Famicom, ia direka bentuk sebagai cara untuk memperkenalkan permainan Famicom kepada orang awam di Amerika Syarikat tanpa membuat komitmen untuk keluaran umum. Ini kerana peruncit-agak-agak untuk berbuat demikian atas sebab kejatuhan berterusan dalam industri permainan video pada tahun-tahun sebelumnya.[49]

Varian diagnostik[sunting | sunting sumber]

Stesen Ujian Nintendo (kiri) dan Penguji Kaunter Super NES

Stesen Ujian Nintendo adalah peranti diagnostik yang dibangunkan oleh Nintendo untuk menguji aksesori NES. Ia direka untuk digunakan di pusat servis yang dibenarkan sebagai sebahagian daripada program Nintendo World Class Service yang diperkenalkan dalam keluaran Mei–Jun 1990 Nintendo Power. Peranti ini dapat mengesan masalah dengan kabel AV, bekalan kuasa, dan pengawal permainan.[50] Versi peranti untuk Super NES awalnya dihasilkan sebagai lanjutan kepada versi NES.[51]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ashcraft, Brian (May 1, 2013). "Report: Nintendo Didn't Make the Famicom Red Because It Was Cheap". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). G/O Media. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2021. Dicapai pada September 12, 2021.
  2. ^ Turner, Benjamin; Nutt, Christian (July 15, 2003). "Coming to America". Nintendo Famicom: 20 Years of Fun!. GameSpy. m/s. 11. Diarkibkan daripada yang asal pada July 1, 2004. Dicapai pada September 26, 2021.
  3. ^ a b Cifaldi, Frank (2011). "Nintendo Executives Look Back on the Launch of the NES". 1Up.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2011. Dicapai pada September 27, 2021 – melalui IGN.
  4. ^ McFerran, Damien (August 25, 2021). "The Designer Of The NES And SNES Has Retired From Nintendo After Almost 40 Years". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2022. Dicapai pada September 27, 2021.
  5. ^ McFerran, Damien (November 28, 2019). "This 1985 Promotional Flyer Reminds Us That The NES Almost Looked Very Different". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2021. Dicapai pada September 27, 2021.
  6. ^ Stecklow, Steve (January 9, 1985). "TVs and CDs are among the highlights of high-tech attractions". The Philadelphia Inquirer. m/s. 5-D. Diarkibkan daripada yang asal pada November 15, 2021. Dicapai pada November 1, 2021 – melalui Newspapers.com.
  7. ^ "Games Are Big at Nintendo". Computer Entertainer. July 1985. m/s. 9.
  8. ^ Packwood, Lewis (February 28, 2020). "NES Creator Reveals The "Shocking" Story Behind That Infamous Flap". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada November 15, 2021. Dicapai pada November 15, 2021.
  9. ^ Biggs, Tim (July 11, 2017). "Nintendo's NES launched 30 years ago this month in Australia, or did it?". The Sydney Morning Herald (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada March 18, 2018. Dicapai pada August 5, 2022.
  10. ^ "History". Nintendo Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2021. Dicapai pada August 5, 2022.
  11. ^ Mortal (April 23, 2014). "Standard d'images, télévision et jeux vidéo (partie 3)". NintendojoFR (dalam bahasa Perancis). Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2014. Dicapai pada July 12, 2022.
  12. ^ Sketcz (December 11, 2009). "French NES – with RGB output". Hardcore Gaming 101. Diarkibkan daripada yang asal pada December 14, 2009. Dicapai pada July 12, 2022.
  13. ^ "Korea's NES, N64 and Super Comboy". Siliconera. February 9, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2008. Dicapai pada August 6, 2022.
  14. ^ Derboo, Sam (June 6, 2010). "Hyundai Electronics". Hardcore Gaming 101. A History of Korean Gaming. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2010. Dicapai pada August 6, 2022.
  15. ^ Reiner, Andrew (July 2017). "25 Fun Facts About Video Games You Likely Didn't Know". Game Informer. No. 291. Sunrise Publications. m/s. 14. ISSN 1067-6392.
  16. ^ Alwani, Rishi (March 20, 2015). "Tracing the Origins of Gaming in India: 8-Bit Cricket, Sega, and Cloning". Gadgets360.com. NDTV. Dicapai pada November 12, 2022.
  17. ^ "Tracing the Origins of Gaming in India: 8-Bit Cricket, Sega, and Cloning". NDTV Gadgets 360. 26 December 2014.
  18. ^ "NES Game Pak Troubleshooting". Nintendo Customer Service. Nintendo of America, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2021. Dicapai pada September 11, 2021.
  19. ^ "NES Video Problems". Nintendo Customer Service. Nintendo of America, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2021. Dicapai pada September 11, 2021.
  20. ^ "修理の受付が終了した商品 サポート情報" [List of Products That Are No Longer Accepted for Repairs]. Nintendo Support (dalam bahasa Jepun). Nintendo Co., Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2017. Dicapai pada September 11, 2021.
  21. ^ McClain, K.J. (July 5, 2018). "How Sharp Accidentally Copyright Trolled Nintendo Almost 40 Years Ago". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada July 28, 2021. Dicapai pada September 11, 2021.
  22. ^ Klockow, James (October 12, 1993). "Nintendo repackages popular NES unit in time for Christmas". The News Tribune. Associated Press. m/s. B11. Diarkibkan daripada yang asal pada July 31, 2022. Dicapai pada August 9, 2022 – melalui Newspapers.com.
  23. ^ a b "The New NES". Nintendo Power. No. 53. Nintendo of America. October 1993.
  24. ^ "International News". Electronic Gaming Monthly. Jil. 6 no. 12 #53. Sendai Publishing. December 1993. m/s. 96.
  25. ^ "新型ファミコンの登場と同時に発売! 満を持して登場のNEWホリコマンダー". Famitsu. No. 259. ASCII Corporation. December 3, 1993. m/s. 10.
  26. ^ "ニューファミコンの製造・販売が終了……". SoftBank Games (dalam bahasa Jepun). SoftBank Publishing. June 2, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2022. Dicapai pada July 14, 2022.
  27. ^ "Desaparecidas Al Cambiar De Continente". HobbyConsolas (dalam bahasa Sepanyol). No. 288. Axel Springer SE. June 26, 2015. m/s. 124. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2022. Dicapai pada August 9, 2022.
  28. ^ Lane, Gavin (July 12, 2021). "Nintendo Hardware Refreshes Through The Ages". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada May 31, 2022. Dicapai pada May 23, 2022.
  29. ^ Vann, Sonya C. (November 26, 1993). "The latest in games units". Chicago Tribune. m/s. 7Templat:Hyphen75. ProQuest 283671772. Diarkibkan daripada yang asal pada May 31, 2022. Dicapai pada September 11, 2021.
  30. ^ "Our favorite "forgotten tech"—from BeOS to Zip Drives". Ars Technica (dalam bahasa Inggeris). Condé Nast. August 23, 2012. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2021. Dicapai pada September 11, 2021.
  31. ^ Sharp Corporation [@SHARP_JP] (October 25, 2013). "ファミコン内蔵テレビ 19C-C1Fは1983年10月25日に発売(14型は一足はやく10/4発売)当初は「8ビットマイコン内蔵 マイコンピュータテレビ」という名でデビュー。今年でちょうど、30周年です。" (Twit) (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada September 18, 2022. Dicapai pada September 18, 2022 – melalui Twitter.
  32. ^ 65K2.MaxxKao (November 5, 2019). "遊戲時光部屋/任天堂鐵粉收藏排名第一的神級逸品「SAMPO C1 紅白機電視」". NOWnews Today News [zh] (dalam bahasa Cina). Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2022. Dicapai pada August 8, 2022.
  33. ^ Meigs, James B. (October 1987). "Home Video". Popular Mechanics. Jil. 164 no. 10. Hearst Corporation. m/s. 28–30. ISSN 0032-4558. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-05-31. Dicapai pada 2022-03-21.
  34. ^ Sharp Service Manual - Game Television Model 19SV111. Mahwah, New Jersey: Sharp Electronics. Dicapai pada September 6, 2021 – melalui the Internet Archive.
  35. ^ Gutman, Dan (June 17, 1989). "Show gives gadget-lover glimpse of future". Miami Herald (dalam bahasa Inggeris). m/s. 16B. Diarkibkan daripada yang asal pada March 21, 2022. Dicapai pada September 7, 2021 – melalui Newspapers.com.
  36. ^ Edwards, Benj (June 23, 2018). "7 Classic Game Consoles Built Into TV Sets". PCMag. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2022. Dicapai pada July 14, 2022.
  37. ^ "Electronics Spectacular - Kmart". Chicago Tribune. April 15, 1990. m/s. 437. Diarkibkan daripada yang asal (Advertisement) pada July 14, 2022. Dicapai pada September 7, 2021 – melalui Newspapers.com.
  38. ^ "NEWSCLUB Premium Goods プレミアム グッズ - プレミア付、ってだけで興味あるでしょ? : 金では売れん自慢の一品". Famicom Tsūshin (dalam bahasa Jepun). No. 347. ASCII Corporation. August 11, 1995. m/s. 179. Dicapai pada September 6, 2021.
  39. ^ Barnholt, Ray (April 7, 2010). "The Island of Lost Hardware: TVs With an NES Inside". Retronauts. IGN Entertainment. Diarkibkan daripada yang asal pada October 19, 2012. Dicapai pada September 6, 2021.
  40. ^ "Retro Diary". Retro Gamer. No. 91. Imagine Publishing. June 2011. m/s. 15.
  41. ^ ウワーマン (July 1, 2021). "ツインファミコンが発売35周年。シャープから発売されたファミコンとディスクシステムが一体化したゲームキッズ羨望の豪華マシン【今日は何の日?】". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Kadokawa Game Linkage. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2021. Dicapai pada August 30, 2021.
  42. ^ "Dodgy disks" (PDF). Retro Gamer. Jil. 2 no. 1. Live Publishing. February 2005. m/s. 23–24. Dicapai pada June 8, 2021.
  43. ^ "Retroinspection: Famicom Disk System" (PDF). Retro Gamer. No. 75. Imagine Publishing. April 2010. m/s. 64. Dicapai pada June 8, 2021.
  44. ^ 森英雄 (August 25, 2016). "カセット+ディスク、高嶺の花、憧れの的 - シャープ「ツインファミコン」". Mynavi News (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2021. Dicapai pada August 30, 2021.
  45. ^ Bivens, Danny; Kaluszka, Aaron (October 26, 2011). "Nintendo's Expansion Ports". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada June 10, 2021. Dicapai pada June 10, 2021.
  46. ^ Plunkett, Luke (August 25, 2016). "The Nintendo Console From The 80s Made For Recording Gameplay Footage". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). G/O Media. Diarkibkan daripada yang asal pada September 8, 2021. Dicapai pada August 31, 2021.
  47. ^ "Famicom Titler". Retro Gamer. No. 198. Future Publishing. September 5, 2019. m/s. 70. ISSN 1742-3155. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2022. Dicapai pada August 31, 2021.
  48. ^ Goulter, Tom (December 3, 2012). "The History of Console Redesigns: NES". GamesRadar. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada September 5, 2021. Dicapai pada September 5, 2021.
  49. ^ Parish, Jeremy (December 11, 2018). "NES Creator Masayuki Uemura on the Birth of Nintendo's First Console". USgamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 29, 2022. Dicapai pada May 25, 2022.
  50. ^ "World Class Service Now Available". Nintendo Power. No. 12. Redmond, Washington: Nintendo of America. May–June 1990. m/s. 85. Dicapai pada August 23, 2022.
  51. ^ Pennes, Bruno (Spring 2016). "La Super Nintendo comme vous ne l'avez jamais vue". JV - Culture jeu vidéo [fr] (dalam bahasa Perancis). No. 2H. Wildfire Media. m/s. 30. ISSN 2273-2365.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan