Nankin-machi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nankin-machi

Fail:File:Kobe nankinmachi01s3200.jpg

Map
Nama Cina
Cina Ringkas: 南京町
Maksud harfiah: Nanking town
Nama Jepun
Kanji: 南京町
Hiragana: なんきんまち

Nankin-machi (bahasa Jepun untuk "pekan Nanjing") (Jepun: 南京町; Cina Ringkas: 南京町) adalah kawasan kejiranan di Kobe, Jepun yang terletak di selatan stesen Motomachi bersebelahan dengan Daimaru Department Store dan merupakan tarikan pelancongan utama. Dianggap sebagai Pekan Cina Kobe, daerah ini memiliki lebih dari seratus restoran, kedai, dan pekong Cina yang didedikasikan untuk Guan Yu (関帝廟, Kanteibyō).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Nankin-machi pada tahun 1930-an

Nankin-machi berasal pada tahun 1868, ketika pelabuhan Kobe dibuka untuk orang asing termasuk pendatang Cina dari Guangdong dan Fujian. Pendatang baru menetap di hujung barat daerah asing Kobe, yang tidak lama lagi menjadi titik tumpuan bagi pendatang Cina seterusnya. Pada masa itu, orang-orang Cina disebut sebagai "orang-orang dari Nanking" oleh orang Jepun, maka nama "Nankinmachi" (Nanking Town). Menjelang awal tahun 1920-an, Nankinmachi adalah daerah yang ramai yang sibuk dengan perniagaan, restoran, dan rumah. Itu semua berubah, bagaimanapun, selama dua dekad berikutnya ketika banyak orang China kembali ke China sebagai tindak balas terhadap pengembangan Jepun di Timur Laut China, Perang China-Jepun Kedua, dan Perang Dunia II. Dihancurkan semasa pengeboman sekutu di Kobe, Nankinmachi dibina semula selepas perang oleh masyarakat Cina yang masih tinggal. Pada tahun 1995, ia mengalami kerosakan teruk semasa gempa bumi Hanshin Besar. Ia dengan cepat dibina semula, dan sekali lagi berkembang sebagai pusat budaya dan aktiviti Cina di seluruh wilayah Kansai. Kini terdapat 10,000 orang yang tinggal di Nankin-machi.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Nankinmachi dianggap sebagai daya tarikan pelancong kerana peranan penting yang dimainkannya di lanskap budaya Kobe ditunjukkan pada tahun 1985 oleh pendirian sebuah lengkungan, Chang'an Gate (長安 門). Projek-projek berikutnya merangkumi penambahan sepasang singa, lantai granit, dan inisiatif lain. Tiga lengkungan melengkapkan Nankinmachi yang tepat: Gerbang Chang'an di timur, Gerbang Xi'an (西安 門) di sebelah barat, dan Gerbang Nanlou (南樓 門) dari selatan. Tidak ada lengkungan di pintu masuk utara, yang dijaga oleh sepasang singa. Sebuah paviliun dengan ukiran batu dari 12 tanda zodiak Cina menandakan titik bersilang dari paksi utara-selatan / timur-barat Nankinmachi. Ini adalah tempat rehat yang popular untuk pengunjung, dan juga tempat kegemaran untuk mengambil gambar.

Budaya[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Kobe pada waktu petang.

Banyak pertubuhan seperti mahjong kelab dan kedai cenderamata banyak terdapat di seluruh Nankinmachi, tetapi tidak ada yang lazim seperti perniagaan makanan. Di sepanjang jalan-jalan di Nankinmachi terdapat restoran dan gerai yang menyajikan masakan Cina dan makanan Jepun, juga rumah stik Barat.

Sebilangan besar kedai mempamerkan masakan mereka di paparan untuk calon pelanggan. Beberapa contoh termasuk dim sum, ladu, roti, dan pastri Cina. Semasa Tahun Baru Imlek dan musim Pertengahan Musim Luruh, dua perayaan utama yang disambut oleh orang-orang Cina di seluruh dunia, hidangan Tahun Baru dan Kuih Bulan muncul.[1][2][3]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen kereta api Motomachi berjarak 3 minit dari Stesen Sannomiya, 25 minit dari [Stesen Osaka]] di Jalur JR Kobe, dan 30 minit dari Umeda Stesen di Talian Utama Hanshin.

Di Hanshin Expressway: 3 Kobe Route, Kyobashi Exit dan di 5 Wangan Route, [[[Rokko Island]] Exit

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chinatownology Website
  2. ^ Dar, Alyse: "Insight Guides Japan, 5th ed.", page 239. APA Publications, 2009.
  3. ^ Simon, Richmond and Dodd, Jan: "The Rough Guide to Japan, 4th ed.", page 627, Rough Guides Publications, 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 34°41′17″N 135°11′17″E / 34.68806°N 135.18806°E / 34.68806; 135.18806

Templat:Shopping districts and streets in Japan