North Rocks, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
North Rocks
SydneyNew South Wales
Royal Institute for Deaf and Blind Children
Koordinat33°46′34″S 151°1′11″E / 33.77611°S 151.01972°E / -33.77611; 151.01972Koordinat: 33°46′34″S 151°1′11″E / 33.77611°S 151.01972°E / -33.77611; 151.01972
Penduduk7,965 (2016)[1]
Poskod2151
Lokasi26 km (16 mi) barat laut Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatan
  • Bandar Parramatta
  • The Hills Shire
Kawasan pilihan raya negeri
Kawasan pilihan raya persekutuan
Subbandar di sekitar North Rocks:
Baulkham Hills West Pennant Hills West Pennant Hills
Northmead North Rocks Carlingford
Northmead North Parramatta Oatlands
Dikenali sebagai North Rocks Dam, dari Rifle Range Road, kira-kira 30m. Tidak secara rasmi empangan, tetapi tembok lembangan yang lembab.
Belakang Tembok Empangan North Rocks, kira-kira 30m.

North Rocks adalah pinggir bandar di Hills District Sydney, di negeri New South Wales, Australia, yang terletak 26 kilometer ke utara-barat pusat perniagaan Sydney. Berikutan penggabungan kawasan konsesi pada tahun 2016, majoriti North Rocks jatuh ke kawasan majlis Bandar Parramatta. Jalan-jalan di utara Lebuhraya M2 Hills berada dalam The Shire Hills.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Nama North Rocks bermula dari permulaan penyelesaian di Parramatta dan lebih tua daripada nama kota itu sendiri, yang pada mulanya dipanggil Rosehill. Pada tahun 1789, Gabenor Phillip memelihara kawasan besar di utara dan barat Rosehill untuk penggunaan stok Kerajaan - Northmead dan Westmead sekarang. Rizab ke utara digambarkan sebagai memperluas sejauh 'North Rocks'. Kawasan ini juga dikenali sebagai Jerusalem Rocks. [2]

North Rocks (Hunts and Darling Mills Creeks) pada asalnya diduduki oleh klan Burramattagal (burra - belut dan ikan, matta - tempat air larian segar) yang merupakan sebahagian daripada negara Darug. [3]

North Rocks pernah dianggap sebagai penghuni penjara bandit dan penyokong bushner dan dianggap sebagai kawasan yang tidak menyenangkan. Dengan aliran berterusan orang di antara Windsor dan Parramatta, jam tangan emas sentiasa mencuri! Pengalaman yang terkenal adalah penangguhan Dr Sherwin pada tahun 1830 oleh John Macnamara dan William Dalton, yang menyebabkan kematian bekas tuduhan. [4] The North Rocks adalah singkir batu pasir yang besar, yang menamatkan rabung di sebelah selatan Hunts Creek. Batu-batu ini begitu mendominasi landskap dan ciri-ciri yang menonjol sehingga mereka memberikan nama mereka ke tempat tetapi tidak dipelihara. Pada tahun 1841 apabila diputuskan untuk membina gaol baru di Parramatta, seorang kontraktor membeli Rocks kerana ia terdiri daripada batu pasir yang terbaik di daerah - dan terletak dengan mudah. Tendernya diterima, dan sebahagian besar Rocky Utara menjadi dinding gali dan batu nisan pada tahun 1844. Terjejas lebih lanjut dibuat mengenai apa yang tersisa ketika dinding batu didirikan pada tahun 1855-56 yang memegang perairan Tasik Parramatta. Banyak batu diperlukan untuk empangan, kerana tembok adalah kira-kira 240 kaki (73 m) panjang dan lima belas kaki tebal di pangkalan. [5]

Pejabat Pos Rocks pertama dibuka pada 1 Februari 1894; ia ditukar nama kepada Forrester pada tahun itu, Maraylya pada tahun 1921 dan ditutup pada tahun 1970. Pejabat Pos semasa dibuka pada 1 November 1921. [6]

Sebelum North Rocks dilancarkan semula sekitar 1958, ia menempatkan sekitar 40 ladang, termasuk kebun persik dan nektar, ladang ayam dan babi. Apabila kawasan itu diletakkan semula, salah satu daripada banyak kawasan perumahan baru dinamakan Lynwood Estate. [7]

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Pusat Beli-belah North Rocks (sebelum penjenamaan semula)

Pusat Membeli-belah North Rocks dan sekolah Institut Diraja Kanak-kanak Pekak dan Kanak-kanak Buta terletak di sekitar Jalan North Rocks. pusat membeli-belah mempunyai Coles Supermarket dan pusat membeli-belah diskaun Kmart dan kedai-kedai khusus. Di samping pusat membeli-belah, terdapat pasar raya Aldi, Anytime Fitness dan First Choice Liquor. Sekumpulan kecil kedai juga terletak di seberang, sekitar persimpangan North Rocks Road dan Lawndale Avenue.

Pasar North Rocks, pasaran sampah dan harta karun, dijalankan setiap hari Ahad oleh Rotary Club tempatan oleh Sumbangan duit syiling emas di Royal Institute for Deaf and Blind Children. Pasaran itu menggabungkan pelbagai gerai yang meliputi barang-barang baru dan kedua, makanan, dan pasaran komputer dan telah beroperasi di pelbagai lokasi di kawasan itu lebih dari 20 tahun. [8]

Terdapat kawasan perindustrian ringan ke arah Parramatta Utara di kawasan sekitar Jalan Kesetiaan, yang termasuk perniagaan perindustrian seperti Unilever, Rexona dan Officeworks serta banyak perniagaan lain di pelbagai estet perindustrian.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Pada banci 2011, hanya 13.0% orang yang bekerja bekerja untuk mengangkut pengangkutan awam dan 67.3% dengan kereta (sama ada sebagai pemandu atau sebagai penumpang). [9]

M2 Hills Motorway berjalan melalui North Rocks, dan terdapat akses ke lebuh raya dari Pennant Hills Road di Carlingford dan Windsor Road di Baulkham Hills. Pengangkutan awam ke, dari dan ke seluruh kawasan disediakan oleh bas.

Melatih[sunting | sunting sumber]

North Rocks tidak mempunyai stesen keretapi. Walau bagaimanapun, perkhidmatan kereta api boleh diakses dari stesen keretapi Carlingford, Epping dan Parramatta yang berdekatan.

Stesen Bas M2 Barclay Road menyediakan perkhidmatan ke City dan Castle Hill serta perkhidmatan ke Macquarie Park, Blacktown dan Taman Perniagaan Norwest. Bas Bar2L Jalan M2 ke bandar mengambil masa 22 minit. Sydney Buses menyediakan sambungan dari stesen keretapi Parramatta hingga stesen kereta api Epping melalui bahagian-bahagian yang berlainan di North Rocks, walaupun kedua-duanya bertumpu di Pusat Beli-belah North Rocks. Terdapat juga perkhidmatan yang sangat terhad kepada stesen keretapi Beecroft.

Sekolah[sunting | sunting sumber]

Christ the King School

Awam[sunting | sunting sumber]

  • Sekolah Awam North Rocks (yang mempunyai Kelas Opportunity); [10]
  • Sekolah Awam Burnside; [11]
  • Muirfield High School [12] adalah sebuah sekolah menengah yang agak kecil dengan sekitar 850 pelajar. Ciri yang menentukan sekolah ialah program pertaniannya yang habis di ladang Barclay. Muirfield telah menjalankan paparan pertanian di Castle Hill Show sejak tahun 1992. Pada tahun 2006 sekolah memenangi anugerah untuk Paparan Sekolah Terbaik . [perlu rujukan] Isu-isu yang timbul daripada kemarau mengakibatkan School menarik diri daripada persembahan pada tahun 2007. Pada tahun 2010 Sekolah Tinggi Muirfield telah dijemput untuk mengambil bahagian dalam Pameran Buah-buahan Sydney Royal Show pertama di Buah-buahan dan Sayuran, di mana sekolah tersebut dianugerahkan tempat ke-2.

Peribadi[sunting | sunting sumber]

  • Sekolah Rendah Kristian Raja Katolik [13]

Pengajian Tinggi[sunting | sunting sumber]

  • United Theological College. [14]

Tempat ibadat[sunting | sunting sumber]

Christ the King Church
  • Liberty Baptist Church [15]
  • North Rocks Anglican Church [Anglican Church] [16]
  • Christ the King [Gereja Katolik] [17]
  • Gereja Komuniti North Rocks [Uniting Church] [18]
  • Sydney Saesoon Presbyterian Church [19]

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Perkhidmatan awam di pinggir bandar termasuk sejumlah rizab besar, kemudahan sukan, pusat komuniti, dan beberapa sekolah, serta kelab Rotary and Lions yang aktif serta kumpulan Pengakap & Pelancong. North Rocks juga menawarkan persaingan 18-lubang Golf Course dan kemudahan kelab di Jalan Barclay. Terdapat juga softball, bola sepak, kelab ragbi tempatan dan Trek Murri-Yanna di Rizab Bidjigal yang boleh diakses dari Whitbread Place. North Rocks juga menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Musim Sejuk 1976[20].

Taman dan rizab[sunting | sunting sumber]

North Rocks mempunyai beberapa taman dan rizab, seperti Rizab Bidjigal, yang merangkumi hutan eucalypt yang menawan, tebing batu pasir yang berpengalaman, anak sungai yang berkilauan dan gullies hutan hujan yang mengelilingi perbatasan utara dan barat perbatasan North Rocks. Fauna termasuk koala, paya rumput, echidna, glider gula dan naga air timur. Platypus sentiasa dilihat sehingga pemasangan pembetung pada pertengahan tahun 1970-an, tetapi tidak sejak itu. Kepelbagaian burung terkenal di Rizab Bidjigal dengan 127 spesies yang didokumenkan. Spesies insektivasi yang jarang berlaku seperti wren dan duri telah direkodkan dan spesies kookaburras dan rosim lembu yang lebih biasa nampak baik. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat juga peningkatan bilangan ikan kakatua belur dan pelangi lorikeet. Burung pungguk berkuasa, terbesar di Australia juga berkembang biak di rizab dan boleh didengar di seluruh North Rocks pada waktu malam. Kebanyakan spesies burung ini dapat dilihat di seluruh North Rocks.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Banci 2016 yang dijalankan oleh Biro Statistik Australia melaporkan penduduk North Rocks sebagai 7,965 penduduk, dengan 3,863 orang lelaki dan 4,100 wanita. Kerosakan demografik menunjukkan bahawa:

Pengagihan umur
Umur penduduk North Rocks adalah 41 tahun, berbanding median kebangsaan 38. Kanak-kanak berumur 0-14 tahun terdiri daripada 20.5% penduduk (purata kebangsaan ialah 18.7%) dan orang berumur 65 tahun ke atas terdiri 18.2% daripada penduduk (purata kebangsaan ialah 15.7%).
Kepelbagaian etnik
62.0% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran paling ramai ialah China 8.7%, Korea Selatan 3.1%, England 2.8%, India 2.0% dan Hong Kong 1.9%. Keturunan yang paling biasa di North Rocks adalah Inggeris 20.1%, Australia 19.4%, Cina 14.9%, Ireland 6.8% dan Scotland 5.5%. 62.0% orang hanya bercakap bahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang diucapkan di rumah termasuk Mandarin 9.7%, Kantonis 6.5%, Korea 4.0% dan Bahasa Arab 1.9%.
Agama
Respons yang paling umum untuk agama adalah Katolik 26.6%, Tiada Agama 25.5% dan Anglikan 14.2%,
Pendapatan
Purata pendapatan isi rumah mingguan adalah $ 2,131, berbanding purata negara sebanyak $ 1,438.
Perumahan
Majoriti (90.2%) rumah persendirian adalah rumah berasingan; 7.7% lagi separuh berkembar (rumah bandar dan lain-lain), dan 1.7% adalah flat, unit atau pangsapuri. Kebanyakannya sama ada secara langsung (41.9%) atau mempunyai gadai janji (42.4%), manakala hanya 14.0% yang disewa. Purata saiz rumah tangga ialah 3 orang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "North Rocks (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 1 July 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, page 189
  3. ^ Kohen, James. The Darug and their neighbours: The traditional Aboriginal owners of the Sydney region. ISBN 0646136194.
  4. ^ McClymont, John (2003). Pictorial history Baulkham Hills Shire. Alexandria, NSW: Kingsclear Books. ISBN 0908272758.
  5. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, page 201
  6. ^ Premier Postal History. "Post Office List". Dicapai pada 11 April 2008.
  7. ^ McGuinness, Bill. "North Rocks, Part one". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-24. Dicapai pada 2019-05-06.
  8. ^ https://www.sydneyhillsaustralia.com.au/2968/north-rocks-market/
  9. ^ Australian Bureau of Statistics 2011 Census QuickStats North Rocks
  10. ^ North Rocks Public School
  11. ^ Burnside Public School
  12. ^ Muirfield High School
  13. ^ "Christ the King Catholic Primary School Web page". Dicapai pada 24 April 2014.
  14. ^ United Theological College
  15. ^ "Liberty Baptist Church". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-01. Dicapai pada 2021-09-01.
  16. ^ "North Rocks Anglican Church". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-02-26. Dicapai pada 2019-05-06.
  17. ^ "Christ the King Church". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-12. Dicapai pada 2019-05-06.
  18. ^ North Rocks Community Church
  19. ^ Sydney Saesoon Presbyterian Church
  20. ^ "Sydney's Skateboard Winter Olympics", ABC News

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Sydney Baulkham Hills suburbs