Oscar Wilde

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Oscar Wilde
Foto diambil pada tahun 1882 oleh Napoleon Sarony
Pekerjaan Dramawan, novelis, penyajak
Warganegara Ireland

Oscar Fingal O'Flahertie Wills Wilde adalah seorang novelis, dramawan, penyair, dan cerpenis asal Ireland. Dikenal dengan jenakanya yang cerdas, beliau merupakan salah satu penulis drama yang paling berjaya pada akhir Era Victoria di London.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Ayah Oscar Wilde, William Wilde, adalah seorang doktor pakar mata dan telinga yang ternama. Beliau dianugerahkan gelaran Sir pada tahun 1864 atas jasanya dalam penyusunan Sensus statistik medis di tahun 1841 hingga 1861, dan namanya menjadi Sir William Wilde.

Pada tahun 1844 William Wilde mendirikan Hospital Mata, St. Mark, yang dibiayainya sendiri. Sebelum menikah dengan ibu Oscar Wilde, Jane Francesca Elgee, William Wilde telah memiliki tiga anak. Anak pertama, Henry Wilson yang lahir tahun 1838, Emily pada tahun 1847, dan Mary pada tahun 1849. William bertanggung jawab dengan membiayai seluruh anaknya. Saudara perempuan tiri Oscar, Emily dan Mary, keduanya meninggal pada umur 22 dan 24 dalam musibah kebakaran.

Ibu Oscar, Jane Francesca Elgee, adalah penulis puisi terkenal dengan nama samaran "Speranza". Puisi-puisinya dimuat di akhbar mingguan The Nation. Dia juga linguis berbakat yang menguasai beberapa bahasa Eropah utama. Ketika akhbar mingguan tersebut tutup, Jane mulai menerjemahkan novel horor gothic karya Wilhelm Meinhold yang berjudul Sidonia Sang Penyihir. Oscar gemar membaca karya terjemahan tersebut yang akhirnya mempengaruhi sisi gelap karya-karyanya.

Anak pertama Jane, William "Willie" Charles Kingsbury, lahir pada tanggal 26 September 1852. Anak keduanya, Oscar Fingal O'Flahertie, lahir pada tanggal 16 Oktober 1854. Anak perempuan yang sangat ia dambakan, Isola Emily Francesca lahir pada tanggal 2 April 1857

Kerjaya awal[sunting | sunting sumber]

Willie dan Oscar belajar di Sekolah Portora Royal di Enniskillen. Oscar unggul dalam pelajaran klasik dan mendapat tempat pertama selama dua tahun berturut-turut di sekolahnya, selain menjadi juara kedua pada lomba menggambar.

Pada tahun 1867 adik perempuannya, Emily, meninggal dunia. Oscar yang sedih dengan kepergian adiknya membawa seikat rambut Emily yang dibungkus dalam amplop berdekorasi sepanjang hidupnya.

Oscar mendapatkan Biasiswa Royal School untuk mendapatkan pendidikan di Trinity College di Dublin. Beliau menunjukkan keunggulannya dalam kelas klasik dan mendapat peringkat terbaik pada ujian pertamanya di tahun 1872 dan dianugerahi Biasiswa Yayasan (Foundation Scholarship), penghargaan tertinggi yang diberikan sekolah tersebut kepada mahasiswa S1. Pada tahun 1874, Oscar mencapai kejayaan di Trinity College dengan dua pencapaian terbaik. Beliau menang Medal Emas Berkeley untuk pembelajaran Yunani dan dianugerahi Biasiswa Demyship untuk belajar di Magdalen College, Oxford.

Pada 19 April 1876, ayahnya, William, meninggal dunia. Kematiannya mengakibatkan keluarga Oscar kehilangan sumber pendapatan. Henry, anak sulung, mengambil alih kewajiban membayar pajak rumah dan membiayai keluarga Oscar. Pada tahun 1877 Henry meninggal dunia mendadak.

Sementara itu Oscar terus menunjukkan prestasi cemerlang di Oxford. Beliau dianugerah penghargaan Newdigate untuk puisinya Ravenna dan mendapatkan Peringkat Tertinggi (First Class) untuk karyanya Mods dan Greats oleh dosen pengujinya. Setelah lulus, Oscar pindah ke London dan tinggal bersama temannya, Frank Miles, pelukis potret terkenal di kalangan masyarakat pada masa itu.

Pada tahun 1881, beliau menerbitkan kumpulan puisi pertamanya. Poems menerima penilaian yang beragam dari banyak kritikus, tetapi kritik dan pujian ini jelas membantu kelanjutan karir menulis Oscar. Pada bulan Desember 1881, Oscar berlayar ke New York dalam rangka keliling Amerika untuk memberikan ceramah pada topik estetik. Tur keliling di 50 tempat ini pada awalnya hanya dijadwalkan selama empat bulan, tetapi pada kenyataannya diperpanjang dan berlangsung selama hampir satu tahun, dengan lebih dari 140 ceramah diberikan pada 260 hari.

Di antara jadual ceramahnya beliau menyempatkan diri untuk bertemu Henry W. Longfellow, Oliver Wendell Holmes, dan Walt Whitman. Ia juga menyusun naskah teaternya, Vera, untuk dipentaskan di New York pada tahun berikutnya. Ketika ia kembali dari Amerika, Oscar melanjutkan perjalanannya ke Paris dan tinggal di sana selama tiga bulan untuk menulis drama tragedi yang telah dipesan oleh artis Mary Anderson. Namun saat Oscar mengirim naskah tersebut, sang artis menolaknya. Oscar lalu melanjutkan perjalanan tur ceramahnya ke Ireland dan England.

Pernikahan dan puncak kreativiti[sunting | sunting sumber]

Pada tanggal 29 Mei 1884, Oscar menikahi Constance Lloyd. Contance berumur empat tahun lebih muda dari Oscar dan merupakan anak kepada mendiang Kaunsel Ratu terkenal, Horace Lloyd, yang meninggal dunia ketika Constance berumur 16 tahun. Sebagai wanita terpelajar, Constance juga menguasai beberapa bahasa Eropah dan memiliki pemikiran mandiri, serta tidak takut untuk mengungkapkannya.

Oscar dan Constance memperoleh dua anak dalam waktu singkat, Cyrill lahir di tahun 1885 dan Vyvyan di tahun 1886. Untuk menyara keluarga, Oscar menerima pekerjaan sebagai penulis muda untuk majalah Woman's World (Dunia Wanita) pada tahun 1887 - 1889. Enam tahun selanjutnya adalah periode puncak kreativiti Oscar Wilde. Beliau menerbitkan dua koleksi cerita kanak-kanak, The Happy Prince and Other Tales (Putera Bahagia dan Cerita Lainnya) pada tahun 1888, dan The House of Pomegranates (Rumah Delima) pada tahun 1892.

Novel pertamanya dan satu-satunya, The Picture of Dorian Gray, diterbitkan di sebuah majalah Amerika pada tahun 1890 dan mendapat protes hebat. Oscar lalu mengembangkan ceritanya dan menerbitkannya dalam bentuk novel pada tahun berikutnya. Tema novel tersebut yang berbau homoseks dianggap tidak bermoral oleh masyarakat masa Victoria saat itu. Hal inilah yang kemudian memainkan peranan besar dalam kasusnya di pengadilan.

Pementasan naskah teaternya yang pertama, Lady Windemere's Fan, pada tahun 1892 mendapat pujian dan mendatangkan banyak wang. Hal ini meyakinkan Oscar untuk terus menulis naskah sandiwara teater.

Naskah lainnya yang tidak kalah penting adalah:

  • A Woman of No Importance (Wanita yang Tidak Penting) tahun 1893
  • An Ideal Husband (Suami Yang Ideal) tahun 1895
  • The Importance of Being Earnest (Pentingnya Menjadi si Jujur) pada tahun 1895.

Sandiwara-sandiwara ini mendapat banyak pengakuan dari kritisi dan makin mengukuhkan nama Oscar sebagai penulis drama berbakat.

Orientasi seks[sunting | sunting sumber]

Orientasi seks Wilde dipercayai biseksual, homoseksual dan paederastik. Wilde sendiri percaya beliau tergolong dalam golongan yang mencintai kaum sejenis seperti dalam tradisi paederastik Greek. Dalam menerangkan identiti seksualnya, Wilde menggunakan istilah Socratik. Beliau mempunyai hubungan seksual dengan Frank Miles, Constance Lloyd (isterinya), Robert Baldwin Ross, dan Lord Alfred Douglas. Wilde juga mempunyai banyak hubungan dengan golongan muda pekerja lelaki dan selalu mengupah pelacur lelaki.

Dipercayai Wilde sedar tentang orientasi seksnya pada tahun 1885 (setahun selepas perkahwinannya) apabila menjalinkan hubungan dengan Robert Baldwin Ross yang berumur 17 tahun. Neil McKenna dalam bukunya The Secret Life of Oscar Wilde (2003) pula berpendapat Wilde sedar tentang identiti seksualnya lebih awal ketika berusia 16 tahun. Bagaimanapun Neil berpendapat Wilde tidak menyenangi sifatnya sendiri dan berharap perkahwinannya akan menyembuhkan dirinya lalu berkahwin dengan Constance Lloyd pada tahun 1884.

Skandal seks dan masa tahanan[sunting | sunting sumber]

Pada musim panas tahun 1891, Oscar bertemu dengan Lord Alfred Douglas ("Bosie"), anak ketiga dari Bangsawan Quinsberry. Bossie yang menggemari novel Oscar, Picture of Dorian Gray, dan juga merupakan lulusan Oxford, dalam waktu yang singkat menjadi kekasih Oscar yang begitu rapat dan tidak renggang sehinggalah penahanan Oscar empat tahun kemudian.

Pada bulan April 1895, Oscar menuntut wang ayah Bosie kerana mencemaran nama baik beliau apabila ayah Bosie menuduh mereka sebagai pasangan homoseksual. Pada akhirnya Oscar menarik tuntutannya, tetapi pada pemeriksaan silang banyak terungkap fakta yang membuka aib Oscar.

Walaupun tuntutan kepada ayah Bosie ditarik kembali, namun Oscar sendiri kemudian ditahan dengan tuduhan perilaku yang tidak senonoh dan dihukum dua tahun kerja paksa.

Pada zaman Victoria itu perilaku homoseksual tidak diperkenankan dan akan dihukum. Isterinya, Constance, membawa kedua anaknya pindah ke Swizerland dan mengubah nama belakang mereka menjadi "Holland".

Menjelang kematian[sunting | sunting sumber]

Saat beliau dibebaskan, Oscar menulis The Ballad of Reading Gaol, sebagai ungkapan penderitaan yang beliau alami ketika dipenjara. Tulisan ini diterbitkan sesaat sebelum Constance meninggal dunia tahun 1898 menyusul operasi tulang belakang dan dimakamkan di Genoa, Itali.

Oscar dan Bosie sempat bertemu kembali, walaupun tidak lama. Tiga tahun terakhir masa kehidupan Oscar dihabiskan dengan berkelana di Eropah, tinggal bersama teman, atau menginap di hotel-hotel murah.

Ketika infeksi kupingnya kambuh dan menjadi serius, Oscar diserang meningitis. Beberapa saat sebelum meninggal ia diduga berkata:

Kertas pelapis dindingku dan aku sedang bertarung hingga mati. Salah satu dari kita harus pergi..

Beliau tidak pernah memperoleh kembali api kreativitinya yang hilang.

Oscar Wilde meninggal pada tanggal 30 November 1900 di Paris, Perancis.