PT Kereta Api Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
PT Kereta Api Indonesia (Persero)
(ڤي.تي کريت اڤي ايندونيسيا (ڤرسيرو
Logo
Peta sistem
LokasiPulau Jawa, Sumatera Utara, Sumatera Barat, Sumatera Selatan dan Lampung
Tarikh operasi
1945–kini
Tolok landasan
1435 (Tolok piawai)
1,067 milimeter (3 ka 6.0 in) (Tolok Cape)
750 (Tolok sempit)
Panjang5,042 kilometer (3,133 bt)
Ibu pejabat
Jalan Perintis Kemerdekaan 1, Bandung, 40117, Indonesia
Laman sesawang
https://www.kereta-api.co.id/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

PT Kereta Api Indonesia (Persero) adalah syarikat milik pemerintah Indonesia yang menyelenggarakan pengangkutan kereta api. Perkhidmatan syarikat ini meliputi pengangkutan penumpang dan barang. Pada akhir Mac 2007, Dewan Perwakilan Rakyat mengesahkan semakan undang-undang No. 13/1992 yang menegaskan bahawa pelabur swasta mahupun pemerintah daerah diberi peluang untuk menguruskan perkhidmatan pengangkutan kereta api di Indonesia.

Pada 14 Ogos 2008, Kereta Api Indonesia melakukan pemisahan dengan Divisyen Jabotabek dan menjadi KA Commuter Jabodetabek. Anak syarikat ini mengendalikan perkhidmatan kereta api komuter di kawasan bandar raya Jakarta dan sekitarnya.

Penguatkuasaan undang-undang Perkeretaapian No. 23/2007 menamatkan monopoli PT Kereta Api Indonesia (Persero) dalam mengendalikan kereta api di Indonesia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Dapat dikatakan bahwa secara de-facto hadirnya kerata api di Indonesia ialah dengan pembinaan jalan kereta api sepanjang 26 km pada lintas Kemijen-Tanggung yang dibina oleh NV. Nederlandsch Indische Spoorweg Maatschappij (NIS). Pembangunan jalan rel tersebut bermula dengan penyangkulan pertama pembangunan badan jalan rel oleh Gabenor Jeneral Belanda Mr. L.A.J. Baron Sloet Van De Beele pada hari Jumaat tarikh 17 Jun 1864. Jalur kereta api lintas Kemijen-Tanggung mula dibuka untuk umum pada hari Sabtu, 10 Ogos 1867. Sedangkan landasan de-jure pembinaan jalan rel di jawa ialah disetujuinya undang-undang pembinaan jalan rel oleh pemerintah Hindia Belanda tarikh 6 April 1875.

Dengan telah adanya undang-undang pembinaan jalan rel yang dikeluarkan oleh pemerintah Hindia Belanda dan dengan berhasilnya operasi kereta api lintas Kemijen-Temanggung (yang kemudian pembangunannya diteruskan hingga ke Solo), pembinaan jalan rel dilakukan di beberapa tempat bahkan hingga di luar Jawa, iaitu di Sumatera dan Sulawesi.

Namun sejarah jalan rel di Indonesia mencatat adanya masa yang memprihatinkan iaitu pada masa pendudukan Jepun. Beberapa jalan rel di pulau Sumatera dan pulau Sulawesi dan sebahagian lintas cabang di pulau Jawa dibongkar untuk diangkut dan dipasang di Burma (Myanmar). Bahkan pemindahan jalan rel ini juga disertai dengan dialihkannya sejumlah tenaga kereta api Indonesia ke Myanmar. Akibat tindakan Jepun tersebut ialah berkurangnya rangkaian jalan rel di Indonesia. Data tahun 1999 memberikan maklumat bahawa panjang jalan rel di Indonesia ialah 4615,918 km, terdiri atas Lintas Raya 4292,322 km dan Lintas Cabang 323,596.

Dalam masa perjuangan kemerdekaan Republik Indonesia peranan kereta api sangatlah besar. Sejarah mencatat peranan kereta api dalam pengedaran logistik untuk keperluan perjuangan dari Ciporoyom (Banyumas) ke pedalaman Jawa Tengah, mobilisasi askar pejuang di wilayah Jogjakarta-Magelang-Ambarawa. Hijrahnya kerajaan republik Indonesia dari Jakarta ke Jogjakarta tahun 1946 tidak lepas pula dari peranan kereta api. Tarikh 3 Januari 1946 rombongan Presiden Soekarno(Sukarno) berjaya meninggalkan Jakarta menggunakan kereta api, tiba di Jogjakarta tanggal 4 Januari 1946 pukul 09.00 disambut oleh Sri Sultan Hamengkubuwono IX.

Sejarah perjuangan Bangsa Indonesia mencatat pengambilalihan kuasa perkereta-apian dari pihak Jepun oleh Tentera Moeda Kereta Api (AMKA) pada peristiwa bersejarah tarikh 28 September 1945. Pengurusan kereta api di Indonesia telah dikendalikan oleh institusi yang dalam sejarahnya telah mengalami beberapa kali perubahan. Institusi pengurusan bermula dengan nasionalisasi semua perkereta-apian oleh Djawatan Kereta Api Indonesia (DKARI), yang kemudian namanya dipendekkan dengan Djawatan Kereta Api (DKA), sehingga tahun 1950. Institusi tersebut berubah menjadi Syarikat Negara Kereta Api (PNKA) pada tahun 1963 dengan PP. No. 22 tahun 1963, kemudian dengan PP. No. 61 tahun 1971 berubah menjadi Syarikat Jawatan Kereta Api (PJKA). Laman kembali terjadi pada tahun 1990 dengan PP. No. 57 tahun 1990 status syarikat jawatan diubah menjadi syarikat awam sehingga PJKA berubah menjadi Syarikat Umum Kerata Api (Perumka). Perubahan besar berlaku pada tahun 1998, iaitu perubahan status dari Syarikat Umum Kereta Api menjadi PT Kereta Api (persero), berdasarkan PP. No. 19 tahun 1998.

Perkembangan dalam dunia kereta api di Indonesia terus berlangsung, begitu pula dengan teknologinya. Tarikh 31 Julai 1995 dilancarkan kereta api Argo Bromo (juga dikenali sebagai KA JS 950) Jakarta-Surabaya dan kereta api Argo Gede (JB 250) Jakarta-Bandung. Pelancaran kedua-dua kereta api tersebut mendandai apresiasi perkembangan teknologi kereta api di Indonesia dan sekaligus banyak dikenali sebagai embrio teknologi kebangsaan. Saat ini, selain daripada kedua-dua kereta api "Argo" tersebut di atas, telah beroperasi pula kereta api Argo Lawu, Argo Dwipangga, Argo Wilis, Argo Muria.

Kemampuan dalam teknologi perkereta-apian di Indonesia juga terus berkembang baik dalam prasarana jalan rel maupun sarana kereta apinya. Dalam rancang bangun, peningkatan dan penyenggaraan kereta api, perkembangan kemampuan tersebut dapat dilihat di PT INKA (Industri kereta Api) di Madiun, dan balai Yasa yang terdapat di beberapa daerah.

Landasan[sunting | sunting sumber]

PT Kereta Api Indonesia (Persero) mengendalikan kereta api di kawasan-kawasan wilayah Aceh, Sumatera Utara, Sumatera Barat, Sumatera Selatan dan Lampung serta semua wilayah di Jawa.

Jalur-jalur utama ini menghubungkan bandar Medan dengan Rantauprapat, Padang dengan Pariaman]], Bandar Lampung dengan Lubuklinggau dan Palembang, Jakarta dengan Surabaya melalui Semarang maupun Yogyakarta, dan Surabaya dan Malang dan Banyuwangi.

Panjang keseluruhan jalur kereta api di Indonesia adalah 7583 kilometer. Lebih dari 2500 kilometer pusat telah ditutup, sebahagian besarnya adalah pusat cabang yang dianggap tidak menguntungkan bila tetap dipergunakan. Pada saat ini (2008) Jabatan Perhubungan sedang melakukan pembangunan pusat ganda di Pulau Jawa, yang diharapkan akan selesai pada tahun 2025. Jalur yang sudah diselesaikan adalah Jakarta-Cirebon, Cikampek-Purwakarta, Kutoarjo-Surakarta dan Tegal-Brebes. Pada saat ini pusat Brebes-Pemalang, Kutoarjo-Kroya dan Kroya-Prupuk sedang dikerjakan.

Perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

PT Kereta Api Indonesia (Persero) memberikan perkhidmatan kereta api penumpang dan barang. Hampir semua pusat yang beroperasi mempunyai perkhidmatan pengangkutan kereta api penumpang yang dijalankan secara teratur.

Komuter[sunting | sunting sumber]

!Artikel utama untuk bagian ini adalah: Kereta komuter

Komuter adalah kereta api yang beroperasi dalam jarak dekat, menghubungkan bandar besar dengan bandar-bandar kecil di sekitarnya atau dua bandar yang berdekatan. Penumpang kereta ini kebanyakan adalah para penglaju berkemampuan, bermobiliti tinggi yang pulang-pergi dalam sehari, misalnya ke tempat kerja atau sekolah. Tidak hairanlah apabila frekuensi perjalanan komuter termasuk tinggi dan jumlah penumpangnya juga paling banyak dibanding kereta jenis lain.

Di Indonesia, rangkaian komuter masih menjadi satu dengan kereta api jarak jauh, bahkan kebanyakan rangkaian kereta apinya juga diambil dari bekas kereta api jarak jauh. Walaupun demikian, kerajaan saat ini sedang mempersiapkan pembangunan rangkaian kereta api komuter yang lebih canggih, seperti monorel, kereta bawah tanah, maupun Mass Rapid Transit (MRT) yang rencananya akan dibangun di Jakarta dan Surabaya.

Komuter umumnya dilayan oleh rangkaian kereta api ekonomi, tetapi beberapa sudah ada yang dilayani oleh kereta kelas perniagaan bahkan kelas eksekutif, seperti kereta api Pakuan jurusan Jakarta-Bogor. Jalur-jalur kereta komuter yang ada di Indonesia antara lain:

Locomotif[sunting | sunting sumber]

Skema penomoran lokomotif tarikh dari pendudukan Jepun, dengan menggunakan gabungan huruf dan nombor. Sebuah surat atau kombinasi huruf yang digunakan untuk menunjukkan susunan roda (saat ini ada C, D, BB dan jenis CC), dan nombor tiga digit digunakan untuk menunjukkan kelas (20x untuk kelas dengan penghantaran elektrik dan 30x untuk kelas dengan penghantaran hidrolik atau mekanik) , mulai dari 0. Sebuah nombor dua-angka menunjukkan tahun beroperasi, sementara itu, sebuah nombor dua atau tiga angka menunjukkan nombor individu, bermula daripada 01.

Misalnya

  • D301 70 70: operated since 1970, the 70th member of the second class of D type diesel-hydraulic locomotive
  • CC203 85 13: operated since 1985, the 13th member of the fourth class of diesel electric locomotives with Co-Co wheel arrangement

kelas lokomotif diesel PT Kereta Api Indonesia (Persero)[sunting | sunting sumber]

  • C300
  • C301
  • D300
  • D301
  • BB200 (EMD G8)
  • BB201 (EMD G12)
  • BB202
  • BB203 (GE U18C (de jure), GE U15A1A (de facto))
  • BB204
  • BB300
  • BB301
  • BB302
  • BB303
  • BB304

Referensi[sunting | sunting sumber]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]