Pasaran Penerbangan Tunggal ASEAN

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Negara anggota ASEAN

Pasaran Penerbangan Tunggal ASEAN (ASEAN-SAM) yang juga dikenali sebagai Dasar/Perjanjian Langit Terbuka ASEAN, ialah dasar penerbangan utama di rantau ini. Ia ditujukan untuk membangunkan pasaran penerbangan bersatu dan tunggal di kalangan ahli - ahli ASEAN di Asia Tenggara yang dijangka bermula 1 Januari 2015, walaupun semua perjanjian belum ditandatangani.[1] Dasar penerbangan itu dicadangkan oleh Kumpulan Kerja Pengangkutan Udara ASEAN, yang disokong oleh Mesyuarat Pegawai Pengangkutan Kanan ASEAN, dan disahkan oleh Menteri Pengangkutan ASEAN.[2] Penciptaan ASEAN-SAM adalah komponen penting dalam peta jalan bagi penubuhan Komuniti Ekonomi ASEAN.[1]

ASEAN-SAM dijangka sepenuhnya meliberalisasikan perjalanan udara antara negara-negara anggota di rantau ASEAN, yang membolehkan negara-negara ASEAN dan syarikat penerbangan yang beroperasi di rantau ini mendapat faedah langsung daripada pertumbuhan perjalanan udara di seluruh dunia, dan juga membebaskan pelancongan, perdagangan, pelaburan, dan perkhidmatan mengalir di antara negara anggota.[2][3] Sejak 1 Disember 2008, sekatan ke atas kebebasan ke tiga dan keempat udara antara bandar-bandar modal negara anggota untuk perkhidmatan penumpang udara telah dihapuskan,[4] manakala dari 1 Januari 2009, liberalisasi sepenuhnya perkhidmatan pengangkutan udara di rantau ini berkuatkuasa.[2][3] Pada 1 Januari 2011, liberalisasi sepenuhnya ke atas hak lalu lintas kelima di antara semua ibu kota berkuatkuasa.[5]

Dasar pasaran penerbangan tunggal ASEAN akan menggantikan perjanjian perkhidmatan udara unilateral, dua hala dan pelbagai hala di kalangan negara anggota yang tidak konsisten dengan peruntukannya.

Pelan ini adalah untuk semua syarikat penerbangan dari ASEAN untuk menikmati operasi kebebasan ketiga, keempat dan kelima yang tidak terhad di rantau ini. Walau bagaimanapun, selepas tarikh akhir telah diluluskan pada awal 2016, tiga ahli ASEAN - Filipina, Indonesia dan Laos-enggan untuk mengesahkan kesepakatan penuh. Pada masa ini, Indonesia tetap menentang pembukaan bandar-bandar menengahnya, Filipina telah mengecualikan Manila dari perjanjian itu dan Laos belum membebaskan Luang Prabang dan ibukota negara Vientiane. [6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Winnie Yeoh; David Tan; Oh Chin Eng; Chong Kah Yuan; The Star/ANN (19 March 2015). "Asean on track for Open Skies policy". The Jakarta Post.
  2. ^ a b c "Asean Single Aviation Market". Straits Times. Singapore. 2 Feb 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-09. Dicapai pada 26 Sep 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ a b "Singaporean PM urges ASEAN to liberalise aviation". chinaview.cn. Xinhua News Agency. 1 Nov 2007. Dicapai pada 26 Sep 2008.
  4. ^ Kaur, Karamjit (25 Sep 2008). "Tiger offers 50,000 free seats". Straits Times. Singapore. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2008. Dicapai pada 26 Sep 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ "Three quarters of a million more seats and counting- KL-Singapore benefits from liberalisation". Centre for Asia Pacific Aviation. 28 Sep 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 July 2017. Dicapai pada 26 Sep 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ Meszaros, Jennifer (15 February 2016). "Protectionism Still Winning as Liberalization Stalls". AIN online.