Pengguna:Curious Redcoat/Bendera Ukraine

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Ukraine
KegunaanBendera kebangsaan dan bendera kapal awam dan kerajaan Small vexillological symbol or pictogram in black and white showing the different uses of the flag Small vexillological symbol or pictogram in black and white showing the different uses of the flag
Nisbah2:3
Diterima pakai22 Mac 1918 (diterima pakai secara rasmi)

24 Ogos 1991 (dipulihkan secara de facto)

28 Januari 1992 (reka bentuk semasa yang dipulihkan secara rasmi)
Small vexillological symbol or pictogram in black and white showing the different uses of the flag Versi langit-biru yang rasmi pada 1991–1992; versi ini masih digunakan secara meluas dengan versi gelap semasa .[1][2][3][4][5][6]
NamaVersi Langit-Biru
Variant flag of Ukraine
NamaEnsign Naval
Nisbah2:3
Diterima pakai20 Jun 2006
RekaanPutih dengan Saint George's Cross biru yang meluas ke tepi bendera, dengan dwiwarna di kanton bendera.

Bendera Ukraine ( Bahasa Ukraine: Державний прапор України </link> ) terdiri daripada jalur mendatar biru dan kuning yang bersaiz sama.

Bendera ini digunakan sejak Revolusi 1848 di Lemberg (kini Lviv, Ukraine), yang merupai sebahagian dairpada Empayar Austria. Kemudian, bendera ini dijadi bendera Republik Rakyat Ukraine, Republik Rakyat Ukraine Barat, dan negeri Ukraine selepas Revolusi Rusia 1917. Pada bulan Mac 1939, bendera ini diterima pakai oleh Carpatho-Ukraine. Semasa Ukraine mempunyai bawah kawalan Kesatuan Soviet, kegunaan bendera ini dilarangkan dan diganti dengan Bendera Republik Sosialis Soviet Ukraine. Bendera ini mempunyai latar belakang merah, dengan bahagian bawah biru dan tukul emas dan sabit, bersama-sama dengan bintang merah bersempadan emas di atas. Apabila penbubaran Kesatuan Soviet pada tahun 1991, bendera ini kembali digunakan sebelum diterima pakai secara rasmi oleh Parlimen Ukraine pada 28 Januari 1992.

Ukraine telah menyambut Hari Bendera Negara pada 28 Ogos sejam 2004.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Undang-undang Ukraine menyatakan bahawa warna bendera Ukraine adalah "biru dan kuning", tetapi badan negeri lain telah menentukan warna. Dalam jadual di bawah, warna dibtanengkan mengikut spesifikasi teknikal DSTU 4512:2006: [7] (Kabinet Menteri Ukraine mewajibkan standard ini untuk bendera pengebumian tentera pada 2021 [8])

Skim Azure kuat Kuning
Pantone Pantone Bersalut 2935 C [7] Pantone Bersalut Kuning 012 C [7]
RAL 5019 Azure 1023 Emas (emas)
Model warna RGB 0, 87, 183 [9] 255, 215, 0 [10]
CMYK 100, 63, 0, 2 [9] 0, 2, 100, 0 [10]
HEX #0056B9 #FFD800
Websafe #0066cc #ffcc00

Terdapat perselisihan pendapat mengenai warna biru yang digunakan dalam bendera. Kedua-dua biru gelar (Bahasa Ukraine: синій) dan biru langit (Bahasa Ukraine: блакитний) digunakan dalam bendera secara sejarah. Apabila bendera diluluskan pada tahun 1992, warna biru tua telah dipilih berbanding dengan biru langit kerana bendera biru langit pudar dengan cepat di bawah matahari. Walaupun piawaian rasmi diperkenalkan pada tahun 2006, beberapa pengeluar tetap menghasilkan bendera yang tidak sepadan dengan piawaian. [11]

Bendera ini serupa dengan bendera negeri Austria, Niederösterreich, bandar Chemnitz di Jerman, Kerajaan Dalmatia (kini Croatia) dan bandar Pécs di Hungary, tetapi semua bendera tersebut mempunyai warna biru yang lebih gelap. Bendera itu juga agak serupa dengan negeri Malaysia, Perlis dan daerah Inggeris, Durham (tanpa salib), tetapi mempunyai susunan warna terbalik, warna biru dan kuning yang lebih terang, dan nisbah aspek yang berbeza .

Protokol dan penggunaan[sunting | sunting sumber]

Perkara 20 pada Perlembagaan Ukraine menyatakan bahawa "Bendera Negara Ukraine ialah sepanduk dua jalur mendatar yang bersama saiz dengan warna biru dan kuning." (Bahasa Ukraine: "Державний Прапор України — стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів."). [12] [13]

Versi gantung bendera Ukraine

Sebagai tambahan kepada format mendatar biasa, banyak bangunan awam, seperti Verkhovna Rada, menggunakan bendera menegak. Kebanyakan dewan bandar mengibarkan bendera bandar mereka dengan bendera negara dengan cara ini; beberapa bendera bandar di Ukraine hanya wujud dalam bentuk menegak. Perkadaran bendera menegak ini tidak dinyatakan. Apabila digantung seperti sepanduk atau terbungkus, jalur biru hendaklah berada di sebelah kiri. Apabila diterbangkan dari tiang bendera menegak, jalur biru mesti menghadap tiang.

Bendera ini tidak muncul pada isu setem pos Ukraine sehingga tahun 1992 apabila bendera ini menggambarkan dengan jata negara. Sejak itu, bendera itu kerap muncul pada setem. Setem Cinderella Pertubuhan Nasionalis Ukraine dicetak di luar Ukraine semasa zaman Soviet untuk tujuan patriotik.

Hiasan[sunting | sunting sumber]

Mengikut tradisi, bendera boleh dihiasi dengan pinggiran emas mengelilingi perimeter bendera, selagi ia tidak merosakkan bendera. Tradisi ini bermula dengan bendera SSR Ukraine . Selain itu, Ensiklopedia Soviet Besar menunjukkan bendera yang dihiasi dengan satu bintang emas. Pameran upacara bendera ini, seperti dalam perarakan atau di tiang dalaman, sering menggunakan pinggir untuk meningkatkan daya tarikan bendera. Tiada undang-undang khusus yang mengawal penggunaan pinggiran. Secara tradisinya, Tentera Darat, Pengawal, Tentera Laut dan Tentera Udara Ukraine menggunakan bendera yang berjumbai untuk perarakan, pengawal warna dan paparan dalaman, manakala Pejabat Presiden dan pihak berkuasa tempatan menggunakan bendera berjambai dalam semua keadaan.

Tempat paparan berterusan[sunting | sunting sumber]

Bendera Ukraine lazimnya dipamerkan secara berterusan di lokasi tertentu.

Hari-hari tertentu untuk paparan[sunting | sunting sumber]

Khususnya, bendera hendaklah dipamerkan pada tiang penuh pada hari-hari berikut:

Paparkan pada separuh tiang[sunting | sunting sumber]

Bendera dipamerkan pada separuh tiang sebagai tanda hormat atau berkabung . Apabila sedemikian diisytiharkan oleh presiden, langkah ini dilakukan di seluruh negara. Separuh tiang bermaksud mengibarkan bendera dua pertiga daripada jalan menaiki tiang bendera; bahagian atas bendera mestilah sekurang-kurangnya ketinggian bendera dari bahagian atas tiang bendera. Reben hitam menunjukkan perkabungan pada sepanduk yang tidak boleh diturunkan separuh tiang.

Hari Bendera[sunting | sunting sumber]

Bendera Ukraine di Dewan Bandaraya Kyiv

Hari Bendera Negara di Ukraine disambut pada 23 Ogos sejak tahun 2004. Sebelum ini, 24 Julai merupai Hari Bendera Kebangsaan di Kyiv. Istiadat pertama menaikkan bendera kuning-biru Ukraine pada zaman moden berlangsung pada 24 Julai 1990, di tiang bendera Majlis Bandaraya Kyiv, dua tahun sebelum bendera itu secara rasmi diterima pakai sebagai bendera Negara. Sejak 1992, Hari Kemerdekaan Ukraine telah disambut pada 24 Ogos. Berikutan dekri kerajaan, bendera mesti dikibarkan dari bangunan awam pada tarikh ini dan cuti-cuti tertentu yang lain; bukan semua cuti umum. Bendera juga mesti dikibarkan pada hari pilihan raya parlimen dan hari bendera khusus wilayah. Pameran umum bendera untuk menandakan peristiwa lain, seperti pemilihan presiden atau kematian ahli politik terkemuka (di mana bendera dikibarkan separuh tiang), boleh diisytiharkan mengikut budi bicara Jemaah Menteri. Apabila bendera dikibarkan separuh tiang, bendera menegak tidak diturunkan. Reben berkabung hitam sebaliknya dilekatkan, sama ada di atas tiang jika digantung pada tiang, atau pada setiap hujung palang sokongan bendera jika dikibarkan seperti sepanduk.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bendera Cossack digambarkan dalam Reply of the Zaporozhian Cossacks oleh Ilya Repin, 1880–1891
Landskap pertanian biasa Ukraine di Wilayah Kherson
Seorang budak lelaki membawa bendera biru-kuning dengan singa Ruthenian di tengah semasa ziarah Ruthenian ke Tanah Suci, 1906

Akar simbol kebangsaan Ukraine berasal dari zaman pra-Kristian apabila kuning dan biru diguna pakai dalam upacara tradisional, untuk mencerminkan api dan air. [14] Bukti paling kukuh bagi warna kuning dan biru boleh dikesan kembali sejauh Pertempuran Grunwald pada tahun 1410, di mana formasi militia dari Wilayah Ruthenian mengambil bahagian.

Sepanduk berwarna biru-kuning, merah-hitam, crimson-zaitun dan terutamanya raspberi digunakan secara meluas oleh Cossack Ukraine antara abad ke-16 dan ke-18. Ini bukan satu-satunya kombinasi yang mungkin, kerana biasanya Cossack akan mengibarkan sepanduk hetman mereka, yang serupa dengan lambang bangsawan. Selain itu, kuning dan biru adalah warna yang biasa terdapat pada jata di Galicia. Malah, jata Lviv kekal sebagai singa emas di padang biru sehingga hari ini.

Ada yang meletakkan titik permulaan penggunaan bendera kebangsaan Ukraine semasa pada 1848 apabila, semasa Revolusi 1848 pada 22 April 1848, sepanduk biru-kuning telah diterima pakai oleh Majlis Tertinggi Ruthenian [15] di Lemberg (Lviv), ibu kota Kerajaan Galicia dan Lodomeria, dan dikibar di atas majistret bandar itu buat kali pertama. Walaupun langkah ini tidak membawa kesan yang ketara, bahagian Ukraine yang baru dibentuk dalam tentera Austria menggunakan sepanduk biru-kuning dalam lencana mereka.

Semasa Revolusi Rusia 1905, bendera ini digunakan oleh orang Ukraine dari Dnieper Ukraine .Templat:Gallery items

Kemerdekaan awal: 1917–1921[sunting | sunting sumber]

Bendera UPR dengan bendera biru dan kuning, Perang Kemerdekaan Ukraine, 1918
Penerbitan 1920 yang memaparkan bendera dan jata Ukraine
Tentera Galicia Ukraine dengan bendera biru dan kuning, 1918

Kedua-dua bendera biru-kuning dan kuning-biru digunakan secara meluas semasa perjuangan Ukraine untuk kemerdekaan pada tahun 1917. Buat pertama kali dalam sejarah Empayar Rusia, bendera biru-kuning dikibarkan pada 25 Mac 1917 di Petrograd semasa demonstrasi besar-besaran 20,000 orang. [15] Di wilayah Ukraine, bendera kebangsaan dikibarkan buat kali pertama di Kyiv pada 29 Mac 1917 oleh tentera. [15] Pada 1 April 1917, Kyiv menyaksikan demonstrasi seramai 100,000 orang di mana lebih 320 bendera negara dikibarkan. [15] Selepas itu, demonstrasi serupa dengan bendera Ukraine berlaku di seluruh Empayar Rusia, malah di luar tanah etnik Ukraine. [15] Banyak ahli politik terkenal Ukraine menulis tentang demonstrasi 1 April, termasuk Mykhailo Hrushevsky dan Serhiy Yefremov, menyatakan bahawa terdapat bendera biru-kuning, manakala Dmytro Doroshenko mendakwa bahawa ia adalah kuning dan biru. [15] Bendera biru-kuning telah dikibarkan pada Kongres Tentera Pertama Ukraine pada 18 Mei 1917. [15]

Bendera rasmi yang ditubuhkan oleh Republik Rakyat Ukraine pada tahun 1918 berwarna biru-kuning. Sebaliknya, mereka merujuk kepada keputusan mengenai Bendera Armada, yang berwarna biru kuning-muda, [16] sebagai petunjuk bahawa bendera rasmi adalah biru-kuning muda. [17] Turut diterima pakai ialah beberapa bendera perkhidmatan lain Republik Rakyat Ukraine. [18]

Bendera rasmi Hetmanate karya Pavlo Skoropadsky juga berwarna biru muda-kuning dan kekal sama di bawah Direktorat Symon Petlura.[<span title="This claim needs references to reliable sources. (July 2023)">petikan diperlukan</span>] Bendera Republik Rakyat Ukraine Barat berwarna biru-kuning.[<span title="This claim needs references to reliable sources. (July 2023)">petikan diperlukan</span>] Makhnovshchina tanpa kerakyatan, yang wujud semasa Perang Kemerdekaan Ukraine, menggunakan bendera hitam . [19]

Di kalangan organisasi emigran Ukraine, terdapat penyokong kedua-dua bendera biru-kuning dan kuning-biru. Akhirnya, persetujuan dicapai untuk menggunakan bendera biru-kuning sehingga isu itu dapat diselesaikan oleh Ukraine yang bebas.

Soviet Ukraine: 1922–1991[sunting | sunting sumber]

Foto bendera Ukraine yang dirampas oleh KGB selepas ia dikibarkan di salah sebuah universiti Kyiv pada tahun 1966. Bendera itu mengandungi baris yang merujuk kepada lagu kebangsaan Ukraine : "Ukraine belum musnah, ia belum dibunuh lagi".

Semasa pemerintahan Soviet, bendera Ukraine telah diharamkan[22] dan sesiapa yang mempamerkannya boleh didakwa secara jenayah kerana "propaganda anti-Soviet". Bendera pertama Republik Sosialis Soviet Ukraine telah diterima pakai pada 10 Mac 1919, untuk berkhidmat sebagai simbol negara Soviet Ukraine . Butiran bendera rasmi berubah secara berkala sebelum pecahnya Kesatuan Soviet pada tahun 1991, tetapi semuanya berdasarkan bendera merah Revolusi Oktober di Rusia dan replika tepat bendera SFSR Rusia yang bersebelahan. Bendera pertama berwarna merah dengan huruf sans-serif Cyrillic emas У.С.С.Р. (USSR, akronim untuk Ukrainskaya Sotsialisticheskaya Sovetskaya Respublika dalam bahasa Rusia ). Pada tahun 1930-an, sempadan emas telah ditambahkan pada bendera. Pada tahun 1937, bendera baru telah diterima pakai, dengan tukul emas kecil dan sabit ditambah di atas serif Cyrillic emas У.Р.С.Р.(URSR, untuk Ukrainska Radianska Sotsialistychna Respublika dalam bahasa Ukraine).

Interbellum dan Reichskommissariat Ukraine[sunting | sunting sumber]

Pertubuhan Nasionalis Ukraine ialah sebuah organisasi politik Ukraine yang sebagai gerakan pada asalnya diwujudkan pada tahun 1929 di Barat Ukraine (antara perang Poland pada masa itu). Untuk masa yang lama, PNU tidak mempunyai bendera sendiri secara rasmi; bagaimanapun, semasa pencerobohan Hungary dan Poland terhadap Republik Carpathian Ukraine pada tahun 1939, Carpathian Sich, sayap ketenteraan PNU, menerima pakai sebagai benderanya reka bentuk yang diambil daripada lambang PNU – trisula nasionalistik emas dengan latar belakang biru. Bendera itu telah dimuktamadkan dan hanya diterima pakai secara rasmi oleh organisasi pada tahun 1964 di Perhimpunan Nasionalis Ukraine ke-5.

Tentera Pemberontak Ukraine ialah tentera separa tentera nasionalis Ukraine dan kemudiannya tentera partisan yang terlibat dalam beberapa siri konflik gerila semasa Perang Dunia II menentang Nazi Jerman, Kesatuan Soviet, Czechoslovakia, dan kedua-dua bawah tanah dan komunis Poland. Kumpulan itu ialah sayap tentera Pertubuhan Nasionalis Ukraine — puak Bandera (PNU-B), yang asalnya ditubuhkan di Volyn pada musim bunga dan musim panas 1943. Tarikh rasmi penciptaannya ialah 14 Oktober 1942. Bendera pertempuran UPA ialah sepanduk merah-hitam nisbah 2:3. Bendera terus menjadi simbol gerakan nasionalis Ukraine. Warna bendera melambangkan 'darah merah Ukraine tertumpah di bumi hitam Ukraine'.

Pada tahun 1949, bendera Soviet Ukraine ditukar sekali lagi. [23] Kesatuan Soviet berjaya memperoleh dua kerusi tambahan di PBB dengan menambah Ukraine dan Belarusia sebagai negara anggota. [23] Pertukaran bendera berlaku kerana semua bendera Soviet adalah sama. [23] Bendera Ukraine baharu terdiri daripada jalur merah (atas, 2/3) dan biru (bawah, 1/3), [23] dengan bintang emas, tukul dan sabit di sudut kiri atas. Pemimpin parti komunis seperti Nikita Khrushchev dan Lazar Kaganovich takut menggunakan perkataan seperti 'biru muda' dan 'biru' dalam warna bendera rasmi, kerana ia adalah istilah yang digunakan oleh diaspora Ukraine . [23]

Semasa zaman Soviet, beberapa percubaan tanpa kebenaran untuk menaikkan bendera biru-kuning negara telah dibuat. Pada tahun 1958, kumpulan bawah tanah telah ditubuhkan di kampung Verbytsia, Khodoriv Raion ; ahli-ahlinya menaikkan bendera negara dan menyebarkan risalah anti-Soviet di bawah perlindungan kegelapan. [24]

Pemulangan bendera negara[sunting | sunting sumber]

Bendera kebangsaan Ukraine dinaikkan di luar Dewan Bandaraya Kyiv buat kali pertama pada 24 Julai 1990.

Di bawah pengaruh dasar perestroika dan glasnost Mikhail Gorbachev, republik Soviet individu memperoleh rasa identiti nasional yang lebih kukuh, yang membawa kepada keruntuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991. Ini benar terutamanya di tiga negeri Baltik dan Ukraine Barat, yang merupakan wilayah terakhir yang dilampirkan ke dalam Kesatuan Soviet. Kebangkitan negara itu disertai dengan percubaan untuk memulihkan simbol negara yang bersejarah. Pada tahun 1988, Soviet Tertinggi SSR Lithuania telah menubuhkan semula bendera kebangsaan dan jata negara Lithuania sebagai simbol negara. Parlimen Latvia dan Estonia tidak lama kemudian mengikutinya.

Peristiwa di negara Baltik tidak lama kemudian membawa kepada corak yang sama di Ukraine. Khususnya, Ukraine Barat dan ibu kota SSR Ukraine, Kyiv adalah adegan demonstrasi politik yang hampir berterusan, di mana bendera kuning-biru dikibarkan oleh penunjuk perasaan.

  • Pada 14 Mac 1990, bendera Ukraine dinaikkan buat kali pertama sejak penubuhan Kesatuan Soviet di bandar kecil Stryi . [25]
  • Pada 20 Mac 1990, majlis bandaran Ternopil mengundi mengenai penggunaan dan penubuhan semula bendera kuning-biru dan <i id="mwArQ">tryzub</i> dan lagu kebangsaan Ukraine Shche ne vmerla . Pada hari yang sama, bendera kebangsaan kuning-biru dikibarkan buat kali pertama dalam 80 tahun di sebuah bangunan kerajaan di Kyiv, menggantikan bendera merah-biru rasmi SSR Ukraine.
  • Pada 28 April 1990, majlis wilayah Lviv ( oblasna rada ) juga membenarkan penggunaan simbol kebangsaan Ukraine di dalam Wilayah.
  • Pada 29 April 1990, bendera kuning-biru dikibarkan dari tiang bendera teater bandar Ternopil tanpa bendera Kesatuan Soviet tergantung di atasnya.
  • Selepas 24 Julai 1990, bendera kuning-biru dikibarkan buat kali pertama di atas bangunan rasmi kerajaan, Majlis Bandaraya Kyiv, di Dataran Maidan Nezalezhnosti di Jalan Khreshchatyk . [26]
  • Selepas pengisytiharan kemerdekaan Ukraine pada 24 Ogos 1991, bendera kuning-biru kebangsaan berkibar buat kali pertama di atas bangunan Parlimen Ukraine ( Verkhovna Rada ) pada 4 September 1991.

Bendera biru dan kuning telah diterima pakai sementara untuk upacara rasmi pada Ogos 1991 berikutan kemerdekaan Ukraine, sebelum dipulihkan secara rasmi pada 28 Januari 1992 oleh Parlimen Ukraine . [27] [28] Pada awal pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022, tanda tempat di seluruh dunia diterangi dengan warna bendera Ukraine, manakala banyak bandar menaikkan bendera Ukraine sebagai solidariti. [29] [30] Rejimen Kastuś Kalinoŭski, sebuah rejimen sukarelawan Belarusia yang bebas, juga menggunakan warna bendera Ukraine dalam lencananya.

Kontroversi dan kritikan[sunting | sunting sumber]

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Satu versi yang didakwa ialah, memandangkan salah satu gambaran berwarna pertama yang diketahui mengenai jata Kyiv adalah terutamanya dalam warna kuning-biru, tradisi ini mungkin telah wujud sejak zaman Putera Besar Nordic-Slavia Kyiv Volodymyr the Great . Walau bagaimanapun, pewarna biru-kuning diguna sejak Kievan Rus', sebagai versi awal Tryzub, jata negara Ukraine, menggunakan pewarna yang sama seperti meterai Sviatoslav I dari Kyiv (c. M 945). Semasa Pertempuran Poltava 1709, Cossack yang mengikuti Mazepa bertempur di bawah sepanduk kuning-biru, manakala sekutu Sweden mereka berada di bawah sepanduk kuning. Beberapa Cossack dan bangsawan mempunyai jata berwarna kuning dan biru. [31]

Kuning-biru berbanding biru-kuning[sunting | sunting sumber]

Orang Ukraine biasanya merujuk kepada bendera sebagai "kuning dan biru muda" (Bahasa Ukraine: жовто-блакитний, zhovto-blakytnyi) [32] —sebuah versi berbeza bagi bendera yang digunakan semasa tahun-tahun UNR (Republik Kebangsaan Ukraine) (1917–1921) dengan kuning di bahagian atas dan biru di bahagian bawah. Kuning di bahagian atas didakwa mewakili kubah emas (kupola) gereja Kristian dan biru sungai Dnieper .

Ketua Persatuan Heraldry Ukraine, Andriy Grechylo, menunjukkan fakta bahawa perbincangan tentang susunan warna telah berlaku seawal tahun 1918. [23] Walau bagaimanapun, kedua-dua kerajaan Republik Rakyat Ukraine dan juga Negara Ukraine mentakrifkan bahawa bahagian atas akan berwarna biru muda, manakala bahagian bawah akan berwarna kuning. [23] Pada tahun 1918, ia telah diambil kira bahawa biru muda akan kehilangan naungannya di bawah matahari, oleh itu ia telah memutuskan untuk menjadikan warna itu lebih gelap. [23]

Sudah dalam draf 1918 Perlembagaan Republik Rakyat Ukraine, susunan warna ditakrifkan sebagai biru dan kuning. [23] Perintah yang sama boleh didapati dalam akta perundangan Republik Rakyat Ukraine Barat untuk November 1918 dan Republik Carpathian Ukraine pada 15 Mac 1939. [23] Perdebatan mengenai susunan warna juga berlaku di diaspora Ukraine . [23] Pada tahun 1949 telah diputuskan bahawa, sehingga Ukraine menetapkan bendera negeri tunggal, diaspora akan menggunakan sepanduk biru-kuning. [23]

Percubaan untuk menghidupkan semula bendera Soviet[sunting | sunting sumber]

Pada 21 April 2011, Verkhovna Rada meluluskan undang-undang yang membenarkan Sepanduk Kemenangan dinaikkan pada Hari Kemenangan. [33] Sepanduk Kemenangan semasa telah diterima pakai di Rusia pada tahun 2007. Pada 20 Mei 2011, undang-undang telah ditandatangani oleh Presiden Ukraine Viktor Yanukovych . [34] Pada 17 Jun 2011, Mahkamah Perlembagaan Ukraine mengiktiraf undang-undang sebagai tidak berperlembagaan dan mencadangkan supaya parlimen melaksanakan pindaan yang diperlukan kepada Perlembagaan Ukraine. [35]

Pada 9 April 2015, parlimen Ukraine meluluskan undang-undang mengenai penyahkomunikasian, mengharamkan promosi simbol-simbol " rejim totalitarian Komunis dan Sosialis Kebangsaan . [36] Sejak itu, simbol Soviet, seperti Sepanduk Kemenangan, hanya dibenarkan di tanah perkuburan. [37] [38]

Bendera Soviet telah dikibarkan di wilayah di luar kawalan kerajaan selepas Rusia menyerang Ukraine pada 2022. [39]

Bendera ketua negara[sunting | sunting sumber]

Sepanjang sejarah Ukraine, pelbagai ketua negara telah menggunakan bendera yang berbeza. Reka bentuk berbeza mengikut era sejarah yang digunakan dan mengikut adegan politik di Ukraine pada masa itu. Bendera pertama yang digunakan oleh ketua negara Ukraine ialah bendera Pavlo Skoropadskyi . Satu piawaian untuk Presiden Republik Rakyat Ukraine dalam buangan muncul sekitar tahun 1930. Reka bentuk semasa, bendera presiden Ukraine, telah diterima pakai pada tahun 1999. Pada 2022, presiden Ukraine menggunakan varian di mana bahagian kiri bahagian atas biru mengandungi Tryzub kuning . [40]

Bendera tentera[sunting | sunting sumber]

Bendera Tentera Laut dan Pengawal Kebangsaan semasa perarakan tentera

Bersejarah[sunting | sunting sumber]

Ensign Tentera Laut

Bicu Tentera Laut

Kesatuan Soviet

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Signing the Agreement to eliminate the USSR and establish the Commonwealth of Independent States.
  2. ^ a b "Figure Skating Drama - Part 2 - The Lillehammer 1994 Olympic Film". youtube.com (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ a b "Церемонія підняття Прапора України у місті Львові". youtube.com (dalam bahasa Ukraine). 2016-08-23.
  4. ^ a b "Урочиста церемонія підняття Державного Прапора України 23.08.17". youtube.com (dalam bahasa Ukraine). 2017-08-23.
  5. ^ a b "ДЕРЖАВНИЙ ПРАПОР УКРАЇНИ ПІДНЯТО У ЛЬВОВІ". youtube.com (dalam bahasa Ukraine). 2019-08-23.
  6. ^ a b "У Вінниці підняли найбільший в області Державний прапор України". youtube.com (dalam bahasa Ukraine). 2021-08-23.
  7. ^ a b c Kuzemska, N. (2006). "ДСТУ 4512:2006. Державний прапор України. Загальні технічні умови" [DSTU 4512:2006. National flag of Ukraine. General technical conditions]. uk.wikisource.org (dalam bahasa Ukraine). Research Institute of Design of NAU, Ukrainian Research Institute of Textile Industry. Dicapai pada 9 March 2022.
  8. ^ "Про затвердження Порядку виготовлення Державного Прапора України" [On the Approval of the Rules for the Production of the State Flag of Ukraine] (dalam bahasa Ukraine). Verkhovna Rada of Ukraine. 20 October 2021. Dicapai pada 3 March 2024.
  9. ^ a b "PANTONE® 2935 C - Find a Pantone Color | Quick Online Color Tool | Pantone". www.pantone.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 July 2021. Dicapai pada 4 June 2020.
  10. ^ a b "PANTONE® Yellow 012 C - Find a Pantone Color | Quick Online Color Tool | Pantone". www.pantone.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 May 2019. Dicapai pada 4 June 2020.
  11. ^ Martynnyk, Bohdanna (23 August 2020). "Як комуністи ледь не зіпсували наш синьо-жовтий стяг - Спецтема" (dalam bahasa Ukraine). Ekspres. Dicapai pada 3 March 2024.
  12. ^ Constitution of Ukraine.
  13. ^ Конституція України. Верховна Рада України (dalam bahasa Ukraine).
  14. ^ Saprykov, V. (May 30, 2003). Флаг Украины [Flag of Ukraine]. geraldika.ru (dalam bahasa Rusia). Dicapai pada October 2, 2017.
  15. ^ a b c d e f g "Синьо-жовтий чи жовто-блакитний? Міфи про "перевернутий" прапор (Blue-yellow or yellow-blue? Myths about the flipped flag)". Ukrayinska Pravda Історична правда. 14 January 2014. Dicapai pada 2022-03-04.
  16. ^ Rozovyk, D. F. (1999). Документи та матеряли: Про створення української національно-державної символіки у роки визвольної боротьби (1917-1920 рр.) [Documents and materials: On the creation of Ukrainian national-state symbols during the battle for liberation (1917-1920)] (PDF). Ukrainian Historical Journal (dalam bahasa Ukraine). Kyiv: history.org.ua. 4: 115–121. ISSN 0130-5247. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada July 5, 2007.
  17. ^ Chmyr, Mykola (2006). Українське військо у ХХ-ХХІ сторіччі: 'Командні хоругви' Галицької Армії (серпень 1919 р.) [Ukrainian Army in the 20th-21st Century: 'Command banners' of the Galician Army (August 1919)]. vijsko.milua.org (dalam bahasa Ukraine). Diarkibkan daripada yang asal pada 4 July 2007. Dicapai pada October 2, 2017.
  18. ^ Grechylo A. Ukrayinska Terytorialna Heraldyka.
  19. ^ Darch, Colin (2020). Nestor Makhno and Rural Anarchism in Ukraine, 1917-1921. London: Pluto Press. m/s. 102. ISBN 9781786805263. OCLC 1225942343.
  20. ^ Smith, Ned (24 February 2001). "Green Ukraine / Ukrainian Far East (1921, Russian Far East)". FOTW "Flags Of The World". CRW Flags. Dicapai pada 24 October 2018. In “Flags of Non-Russian Peoples Under Soviet Rule” by Prof. Walter Trembicky [tbc69], pages 134 and 135, it mentions two proposed flags for Green Ukraine, or the Ukrainian Far East, neither of which was officially adopted, since the movement quickly proved abortive. There are simple black & white line drawings illustrating the two proposed flags on p. 133 of [tbc69]. The green in the two flags was described as dark or deep green. ... One [of the two proposed flags] was the Ukrainian blue-over-gold bicolor with a green triangle at the hoist.
  21. ^ Trembicky, Walter (1969). Flags of Non-Russian Peoples Under Soviet Rule. Flag Research Center. m/s. 134, 135.
  22. ^ "The Revolution On Granite: Ukraine's 'First Maidan'". Radio Free Europe/Radio Liberty (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-03-04.
  23. ^ a b c d e f g h i j k l Gazeta.ua (23 August 2013). "Хрущов і Каганович боялися слова "жовто-блакитний" (Khrushchev and Kaganovich were afraid of the word "zhovto-blakytnyi")". Gazeta.ua (dalam bahasa Ukraine). Dicapai pada 2022-03-04. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "grechylo" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  24. ^ "Невідомі прапороносці. Жовто-блакитний проти червоного (Unknown flag-bearers. Yellow-blue against Red)". Ukrayinska Pravda Історична правда. July 29, 2011. Dicapai pada 2022-03-04.
  25. ^ "History of evolution of the State Flag of Ukraine". Ukrinform (dalam bahasa Ukraine). August 23, 2015. Dicapai pada 2022-03-04.
  26. ^ "22 роки тому в Києві офіційно підняли синьо-жовтий прапор (Twenty two years ago in Kyiv officially was raised the blue-yellow flag)". BBC News Україна (dalam bahasa Ukraine). 2012-07-24. Dicapai pada 2022-03-04.
  27. ^ "Ukraine's national flag celebrating 25th anniversary today". UNIAN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-03-04.
  28. ^ Trach, Nataliya (26 August 2016). "The story behind 2 top Ukrainian symbols: National flag and trident". Kyiv Post. Dicapai pada 27 August 2016.
  29. ^ "Town of Blue Mountains Info:Town Raises Ukrainian Flag in Support and Solidarity for the People of Ukraine". Diarkibkan daripada yang asal pada 11 April 2022. Dicapai pada 18 March 2022.
  30. ^ "VIDEO : Ukraine invasion: Europe's landmarks turned blue and yellow in solidarity with Kyiv". 25 February 2022.
  31. ^ Vannier, Alexis (24 Aug 2021). "" CHTCHE NE VMERLA UKRAÏNY " : HISTOIRE DU DRAPEAU DE L'UKRAINE". taurillon.org (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 16 March 2022.
  32. ^ A little less often they use also "yellow and blue", "blue and yellow" and "yellow and azure".
  33. ^ "РАДА ЗОБОВ'ЯЗАЛА ВИВІШУВАТИ ЧЕРВОНІ ПРАПОРИ НА 9 ТРАВНЯ (Rada enforced raising red flags on the May 9)". Ukrayinska Pravda Історична правда (dalam bahasa Ukraine). April 21, 2011. Dicapai pada 2022-03-04.
  34. ^ "ЯНУКОВИЧ ПІДПИСАВ ЗАКОН ПРО ЧЕРВОНИЙ ПРАПОР (Yanukovych signed the law about the Red Banner)". Ukrayinska Pravda Історична правда (dalam bahasa Ukraine). 21 May 2011. Dicapai pada 2022-03-04.
  35. ^ "КС Украины признал неконституционным использование красного знамени Победы (CC of Ukraine recognised the use of Red Victory Banner as non-constitutional)". Russian Gazette Российская газета (dalam bahasa Rusia). June 17, 2011. Dicapai pada 2022-03-04.
  36. ^ Peterson, Nolan (10 April 2015). "Ukraine Purges Symbols of Its Communist Past". Newsweek. Dicapai pada 17 May 2015.
  37. ^ Shevchenko, Vitaly (14 April 2015). "Goodbye, Lenin: Ukraine moves to ban communist symbols". BBC News. Dicapai pada 17 May 2015.
  38. ^ "Ukraine lawmakers ban 'Communist and Nazi propaganda'". Deutsche Welle. 9 April 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2015. Dicapai pada 11 February 2023.
  39. ^ Young, Pareisa (11 March 2022). "Ukraine: Russian troops flying Soviet flag, symbol of 're-establishing Russian domination'". The Observers - France 24. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 April 2022. Dicapai pada 4 May 2022.
  40. ^ Basu, Zachary (2022-03-01). "Zelensky tells European Parliament "nobody is going to break us" in emotional appeal". Axios (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-03-04.

Templat:Flags of UkraineTemplat:Ukraine topicsTemplat:Flag of EuropeTemplat:NationalflagsTemplat:National symbols of Ukraine [[Kategori:Bendera kebangsaan]] [[Kategori:Sumber CS1 bahasa Ukraine (uk)]]