Penyuntingan kakitangan Kongres Amerika Syarikat di Wikipedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Beberapa suntingan kepada ensiklopedia dalam talian Wikipedia oleh kakitangan Kongres Amerika Syarikat telah mencetuskan kontroversi, terutama pada awal hingga pertengahan 2006. Beberapa contoh seperti, yang melibatkan Marty Meehan, Norm Coleman, Conrad Burns, dan Joe Biden, mendapat perhatian media yang ketara.[1] Lain-lain, seperti yang melibatkan Gil Gutknecht, dilaporkan tetapi menerima liputan yang kurang meluas.

Maklumat biografi mengenai pelbagai ahli politik telah diedit oleh kakitangan mereka sendiri untuk menghapuskan maklumat yang tidak diingini (termasuk kenyataan pejoratif yang dipetik, atau janji promosi yang patah), menambah maklumat yang menggembirakan atau memberi "hadiah", menambah maklumat negatif kepada biografi lawan, atau menggantikan artikel di bahagian atau keseluruhan oleh biografi yang ditulis oleh kakitangan.[1]

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Pada 27 Januari 2006, The Sun dari Lowell, Massachusetts, telah menerbitkan sebuah artikel yang bertajuk "Rewriting history under the dome" ("Menulis semula sejarah di bawah kubah"), yang mendedahkan penyuntingan oleh anggota wakil anggota Kongres Marty Meehan di laman Wikipedianya.

Penyiasatan lanjut oleh penyunting Wikipedia mendapati lebih dari seribu penyuntingan oleh alamat IP diperuntukkan kepada Dewan Perwakilan atau Dewan Negara . Editor Wikipedia mendapati bahawa kebanyakan suntingan dianggap niat baik, tetapi minorit1 suntingan dianggap tidak wajar. Sekurang-kurangnya satu daripada alamat yang terlibat dilarang daripada penyuntingan selanjutnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Nate Anderson (January 30, 2006). "Congressional staffers edit boss's bio on Wikipedia". Ars Technica. Dicapai pada 2008-04-28. The activities documented included:

Pautan luar[sunting | sunting sumber]