Senarai filem mengenai Wikipedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Berikut ialah senarai filem mengenai Wikipedia.

Filem[sunting | sunting sumber]

  1. The Truth According to Wikipedia (juga dirujuk sebagai Waarheid Wiki dan Kebenaran Wiki) adalah filem dokumentari Belanda 2008 tentang Wikipedia yang diarahkan oleh IJsbrand van Veelen yang pada asalnya dipertontonkan di VPRO Backlight. Dokumentari itu meneliti kebolehpercayaan Wikipedia, dan dikotomi antara penggunaan pakar berbanding editor amatur. Filem ini termasuk ulasan dari pengasas bersama Wikipedia Jimmy Wales dan Larry Sanger, The Cult pengarang Amatur Andrew Keen, ketua pegawai eksekutif O'Reilly Media Tim O'Reilly, dan bekas ketua editor Encyclopædia Britannica Robert McHenry. Keen berhujah bahawa pakar harus berfungsi sebagai penjaga maklumat semasa fenomena Web 2.0; pandangan ini disokong oleh analisis dari Sanger. Filem ini dibebaskan sebagai bahasa Belanda dan edisi bahasa Inggeris (dengan sarikata untuk temuduga dalam bahasa lain).
  2. Truth in Numbers? adalah filem dokumentari Amerika 2010 yang menyelidiki sejarah dan implikasi budaya ensiklopedia pengguna Wikipedia yang boleh diedit. Filem ini cuba menjawab persoalan sama ada semua jenis individu atau pakar hanya ditugaskan untuk mengedit ensiklopedia. Sejarah dan latar belakang laman web diberikan, serta ulasan dari pengasas Wikipedia Jimmy Wales dan Larry Sanger. Penasihat yang muncul dalam filem itu ialah pengarang Howard Zinn, Len Downie dari The Washington Post, Bob Schieffer dari CBS News, bekas ketua Encyclopædia Britannica Robert McHenry, dan bekas ketua Badan Perisikan Pusat James Woolsey. Dokumentari membincangkan kejadian yang menimbulkan cahaya negatif di Wikipedia, termasuk kontroversi Essjay dan kontroversi biografi Wikipedia.
  3. People are Knowledge ialah sebuah filem yang dibuat semasa projek penyelidikan yang meneroka bagaimana kaedah pengganti kutub boleh digunakan di Wikipedia. Filem ini menyusun satu siri keadaan khusus berkaitan dengan pengetahuan yang diterbitkan, dan kemudiannya dengan petikan lisan. Ia dibuat oleh Priya Sen, Zen Marie dan Achal Prabhala.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]