Perbincangan:Singapura

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Negara Singapura merupakan sebahagian daripada WikiProjek Negara, yang bertujuan untuk memperbaiki liputan Wikipedia bagi negara dan topik-topik berkaitan negara. Jika anda mahu menyertai, lawatlah WikiProjek Negara.
Rencana pilihan RP Rencana ini telah digolongkan dalam Kelas RP pada skala kualiti.
Tertinggi Rencana ini telah didapati berkepentingan tertinggi pada skala kepentingan.
Singapura Rencana Singapura ini merupakan sebahagian daripada WikiProjek Singapura. Ia ialah satu usaha kerjasama bagi memperbaiki liputan rencana-rencana dan topik-topik yang berkaitan dengan Singapura. Jika anda mahu menyertai, lawatilah laman projek. Sebarang pertanyaan dan komen mengenai laman projek, silalah kemukakannya di laman perbincangan projek.
Rencana pilihan RP Rencana ini telah digolongkan dalam Kelas RP pada skala kualiti.
Tertinggi Rencana ini telah didapati berkepentingan tertinggi pada skala kepentingan.
Koordinat Geografi Koordinat Geografi Singapura telah disemak melalui WikiProjek Koordinat Geografi, yang menggalakan penggunaan koordinat geografi dalam rencana Wikipedia.

Kerajaan Singapura bukanlah bermula pada abad ke 14, akan tetapi kerajaan Singapura bermula pada abad ke 13, ini kerana Sang Nila Utama yang pada tahun 1292 atau 1293 telah mendarat di Singapura. Mengikut catatan dari laksamana cina Zheng He(ataupun laksamana yang lain saya kurang periksa), semasa dia membuat pelayaran ke (the-ma-sik)Temasik pada tahun 1365 jika tak silap saya, Temasek telah pun ada yang memerintah.

Jadi pada pendapat saya, Sang Nila Utama telah memerintah Singapura pada tahun 1293-1346, dan diambil alih kekuasaan oleh keturunannya selepas itu. Betul atau tidak saya tak dapat pastikan.

Tak dapat dibuktikan[sunting sumber]

Sejarah mengenai Singapura agak sukar dibuktikan sebelum kedatangan Parameswara ke Temasek. Malah kebanyakkan kisah mengenai Singapura bermula selepas kedatangan Parameswara. Laksamana Cina yang anda maksudkan bukanlah Laksamana Zheng He (juga dikenali sebagai Cheng Ho)tetapi mungkin Laksamana Yin Ching. Walau apa pun saya berharap anda dapat membuktikan dakwaan anda kerana saya sendiri tidak pasti. Master2841 01:14, 1 Mac 2006 (UTC)[balas]

Jangan cari kesan (bukti) yang sukar didapati, cuba beri perhatian kepada masa penyerahan kuasa singapura kepada british. Buktikan adakah penyerahan itu sah atau tidak.

Sila kenalkan diri...Che 15:11, 21 Disember 2007 (UTC)[balas]

Tempat menarik di Singapura[sunting sumber]

Mungkin elok kalau kita tambah berkenaan tempat-tempat menarik seperti Sentosa Island. -- Arjuna 02:10, 25 Ogos 2007 (UTC)[balas]

Patutkah[sunting sumber]

Patutkah kita samakan GDP Singapura hanya sama dengan negara ==EROPAH BARAT== sahaja? Kenapa tak samakan dengan USA? 161.139.100.98 08:22, 19 Ogos 2008 (UTC)[balas]

Ekonomi US sedang merundum, nanti orang Singapura marah pula. Yosri (bincang) 08:28, 19 Ogos 2008 (UTC)[balas]
Macam tu rupenye. Muhraz (bincang) 11:30, 21 Ogos 2008 (UTC) ( aku 161.139.100.98 )[balas]
wei korang tak baik doh cakap camtu. tak 1 malaysia betul. orang cina pun nak hidup cam orang israel gak....