Protoplanet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Protoplanet yang masih ada, 4 Vesta.

Protoplanet ialah embrio planet besar yang berasal dalam cakera protoplanet dan telah melalui lebur dalaman untuk menghasilkan bahagian dalaman yang berbeza. Protoplanet dianggap terbentuk daripada planetisimal bersaiz kilometer yang secara graviti menggangu orbit masing-masing dan berlanggar, secara beransur-ansur bergerak ke dalam planet dominan.

Dalam kes Sistem Suria, difahamkan bahawa perlanggaran planetisimal mencipta beberapa ratus embrio planet. Embrio itu adalah serupa dengan Ceres dan Pluto dengan jisim kira-kira 1022 hingga 1023 kg dan berdiameter beberapa ribu kilometer. Sepanjang ratusan juta tahun, mereka berlanggar antara satu sama lain. Urutan yang tepat di mana embrio planet berlanggar untuk menghimpun planet tidak diketahui, tetapi difikirkan bahawa pertembungan awal akan menggantikan "generasi" pertama embrio dengan generasi kedua yang terdiri daripada embrio yang lebih sedikit tetapi lebih besar. Ini seterusnya akan berlanggar untuk melahirkan generasi ketiga yang lebih sedikit tetapi lebih besar embrionya. Akhirnya, hanya segelintir embrio dibiarkan, yang berlanggar untuk melengkapkan himpunan planet sebenar.[1]

Protoplanet awal mempunyai lebih unsur radioaktif, kuantiti yang telah berkurangan dari masa ke masa kerana pereputan radioaktif. Pemanasan berikutan radioaktif, hentaman, dan bahagian-bahagian tekanan graviti meleburkan protoplanet apabila mereka berkembang ke arah menjadi planet. Dalam zon cair unsur yang lebih berat tenggelam ke pusat, manakala unsur-unsur ringan naik ke permukaan. Proses sebegitu dikenali sebagai pembezaan planet. Komposisi beberapa meteorit menunjukkan bahawa perbezaan berlaku dalam beberapa asteroid.

Menurut hipotesis hentaman gergasi, Bulan terbentuk daripada hentaman besar protoplanet hipotesis yang dipanggil Theia dengan Bumi, awal dalam sejarah Sistem Suria.

Dalam Sistem Suria dalaman, tiga protoplanet yang masih bertahan lebih atau kurang utuh adalah asteroid 1 Ceres, 2 Pallas, dan 4 Vesta. 16 Psyche mungkin yang masih bertahan selepas langgar lari yang ganas dengan objek lain yang dilucutkan daripada luar lapisan berbatu protoplanet..[2] The asteroid 21 Lutetia also has characteristics that resemble a protoplanet.[3][4] Planet kerdil lingkaran Kuiper juga telah dirujuk sebagai protoplanet.[5] Disebabkan meteorit besi telah ditemui di Bumi, dianggap bahawa terdapat protoplanet berteraskan logam di dalam lingkaran asteroid yang telah terganggu dan yang menjadi sumber meteorit tersebut.

Pada bulan Februari 2013, ahli-ahli astronomi membuat pemerhatian langsung protoplanet pertama yang terbentuk dalam cakera gas dan debu mengelilingi bintang yang jauh.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ McBride, Neil; Iain Gilmour; Philip A. Bland; Elaine A. Moore; Mike Widdowson; Ian Wright (2004). An Introduction to the Solar System. Cambridge: Cambridge University Press. m/s. 56. ISBN 9780521837354.
  2. ^ "NASA Selects Investigations for Future Key Planetary Mission".
  3. ^ "BIG PIC: 2 Pallas, the Asteroid with Protoplanetary Attitude". Discovery Space. Discovery Communications. 2009-10-08. Dicapai pada 2009-10-08.
  4. ^ Klotz, Irene (2011-10-27). "ASTEROID FAILS TO MAKE IT BIG: A newly studied asteroid is actually a planetary building block that stopped growing". Discovery News. Discovery Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-07. Dicapai pada 2011-10-27.
  5. ^ Alan Boyle (2009-10-08). "Protoplanet frozen in time". MSNBC. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-25. Dicapai pada 2009-09-12.
  6. ^ "The Birth of a Giant Planet?". European Southern Observatory. 28 February 2013. Dicapai pada 2 March 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]