Sejarah Melbourne

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sejarah Melbourne memerincikan pertumbuhan kota Melbourne dari penempatan ke pusat komersial dan kewangan moden sebagai kota kedua terbesar di Australia.

Penempatan pra-Eropah[sunting | sunting sumber]

Aborigin di Merri Creek oleh Charles Troedel

Kawasan sekitar Port Phillip dan lembah Yarra, di mana bandar Melbourne kini berdiri, ialah tempat orang Kulin, gabungan beberapa kumpulan bahasa Orang Asli Australia, yang nenek moyangnya tinggal di kawasan itu untuk anggaran 31,000 hingga 40,000 tahun. Pada masa penempatan Eropah, populasi penduduk pribumi dianggarkan berada di bawah 20,000 orang, yang merupakan pemburu-pengumpul dari tiga suku: Wurundjeri, Boonwurrung dan Wathaurong.[1]

Kawasan ini merupakan tempat pertemuan yang penting untuk puak-puak Kulin, serta sumber makanan, air dan berteduh yang terlindung untuk pertemuan suku dan acara tahunan.[2][3] Kulin hidup dengan memancing, memburu dan mengumpul, dan membina kehidupan dari Port Phillip yang kaya dengan sumber makanan dan dari padang rumput sekitarnya.[4]

Ramai orang Orang Asli yang tinggal di Melbourne hari ini berasal dari kumpulan asli dari bahagian lain di Victoria dan Australia. Walau bagaimanapun, masih ada orang yang mengenal pasti sebagai keturunan orang asli Wurundjeri dan Boon warung yang menduduki kawasan Melbourne sebelum penempatan Eropah. Walaupun ada kesan-kesan peninggalan yang jarang berlaku di kalangan orang Aborigin di kawasan Melbourne, terdapat banyak tapak penting dari segi budaya dan rohani.[5][6]

Penerokaan Eropah[sunting | sunting sumber]

The Enterprize, kapal John Pascoe Fawkner yang mendarat di Melbourne

Pada tahun 1797, George Bass, di atas sebuah kapal memburu paus terbuka dengan kru enam, merupakan orang Eropah pertama yang memasuki apa yang disebut Selat Bass, laluan antara tanah besar Australia dan Van Diemen's Land (Tasmania). Dia berlayar ke arah barat di sepanjang pantai Gippsland di Victoria, ke barat sejauh Western Port. Pada tahun 1802, John Murray di atas kapal Lady Nelson memasuki Port Phillip, dan dia diikuti sejurus selepas itu oleh Matthew Flinders.

Pada tahun 1803, Charles Grimes, timbalan juru ukur am New South Wales, dihantar ke Port Phillip untuk meninjau kawasan tersebut.[7] Berlayar di atas Cumberland, di bawah Pemangku Leftenan Charles Robbins, kumpulan itu memasuki Port Phillip pada 20 Januari 1803. Pada 30 Januari, Grimes dan pasukannya mendarat di Frankston dan menemui tiga puluh orang penduduk tempatan. Plak di tapak menandakan peristiwa tersebut. Pada 2 Februari, beliau memasuki muara Sungai Yarra. Pada keesokan harinya, Grimes mendayung melawan sungai itu di dalam bot dan meneroka apa yang sekarang menjadi Sungai Maribyrnong sejauh beberapa batu. Kembali ke Yarra, beliau menjelajah sungai itu beberapa batu sehingga sampai di Dights Falls pada 8 Februari. Jurnal[7] ahli pasukan lain, James Flemming, telah dipelihara, dan di dalamnya dia beberapa kali merujuk kepada mencari tanah yang baik. Walaupun ternyata musim kering, Flemming, yang digambarkan oleh King sebagai "sangat pintar", berfikir dari rupa rumput bahawa "tidak ada kekurangan air yang begitu besar seperti sekarang". Beliau mencadangkan bahawa "tempat paling layak untuk penempatan yang saya lihat adalah di Sungai Air Tawar (Yarra)". Grimes kembali ke Sydney pada 7 Mac 1803 dan, walaupun selepas mendengar pendapat Flemming, dilaporkan tidak berpihak kepada penempatan di Port Phillip.

Kemudian pada 1803, Gabenor New South Wales, ketakutan bahawa Perancis mungkin cuba untuk menduduki kawasan Selat Bass, menghantar Kolonel David Collins dengan satu kumpulan 300 orang banduan untuk menubuhkan penempatan di Port Phillip. Collins tiba di tapak Sorrento, di Semenanjung Mornington, pada bulan Oktober 1803, tetapi mengabaikannya disebabkan kekurangan air tawar.[8] Pada bulan Mei 1804, Collins memindahkan penempatan ke Tasmania, membina Hobart. Pantai utara Selat Bass kemudian ditinggalkan kepada beberapa pemburu ikan paus dan anjing laut. Antara banduan di Sorrento adalah seorang lelaki bernama John Pascoe Fawkner, yang kemudiannya akan kembali menetap di kawasan Melbourne.

Pada tahun 1824, Hamilton Hume dan William Hovell datang dari New South Wales melalui darat, gagal mencari Pelabuhan Barat, destinasi mereka, tetapi sebaliknya tiba di Corio Bay, di mana mereka mendapati tanah ragut yang baik. Tetapi hanya selepas sepuluh tahun Edward Henty, seorang penggembala Tasmania, mengasaskan tempat ternak bebiri secara haram di Portland, di mana sekarang barat Victoria, pada tahun 1834.

John Batman, seorang petani yang berjaya di utara Tasmania, juga menginginkan lebih banyak tanah ragut. Dia masuk Teluk Port Phillip pada 29 Mei 1835, mendarat di Indented Head. Sepanjang minggu berikutnya, beliau menjelajah kawasan sekitar Teluk, pertama di Corio Bay, berhampiran tapak Geelong sekarang, dan kemudian bergerak ke sungai Yarra dan Maribyrnong di utara Teluk. Dia menjelajah kawasan yang luas di kawasan pinggir utara Melbourne.

Pengasasan pekan[sunting | sunting sumber]

Pada 6 Jun 1835, Batman, sebagai sebahagian daripada sindiket perniagaan Tasmania yang dikenali sebagai Persatuan Pelabuhan Phillip menandatangani perjanjian dengan lapan orang ketua Wurundjeri,[9][10] di mana dia berniat untuk membeli tanah seluas 600,000 ekar (sekitar 2,400 km2) di Melbourne dan 100,000 ekar (400 km2 ) di sekitar Geelong, di Corio Bay ke arah barat daya. Pada 8 Jun, dia menulis di dalam jurnalnya: "Jadi, bot menghala ke sungai besar ... dan ... saya gembira menyatakan kira-kira enam batu ke hulu menemui Sungai yang airnya baik dan sangat dalam. Ini akan menjadi tempat untuk sebuah kampung." Ayat terakhir ini kemudian menjadi terkenal sebagai "piagam pengasasan" Melbourne.

Perjanjian Batman ditandatangani 1880

Batman kembali ke Launceston di Tasmania (ketika itu dikenali sebagai Van Diemen's Land) dan mula merancang untuk melancarkan ekspedisi besar bagi menubuhkan penempatan di Yarra. Tetapi John Pascoe Fawkner, ketika itu seorang ahli perniagaan di Launceston, mempunyai idea yang sama. Fawkner membeli sebuah sekoci, Enterprize, yang berlayar pada 4 Ogos, dengan pasukan yang berhasrat untuk meneroka. Apabila rombongan Batman tiba di Yarra pada 2 September, mereka berasa kecewa dan marah kerana mendapati orang Fawkner sudah ada di situ.

Kedua-dua kumpulan itu memutuskan bahawa terdapat banyak lagi tanah untuk semua orang, dan apabila Fawkner tiba pada 16 Oktober dengan parti peneroka yang lain, mereka bersetuju untuk membongkar tanah dan tidak mempertikaikan siapa yang ada di sana dahulu. Kedua-dua Batman dan Fawkner menetap di pekan baru.

Collins Street, Melbourne, 1839. Cat air oleh W. Knight

Perjanjian Batman dengan Orang Aborigin telah dibatalkan oleh kerajaan New South Wales (yang pada masa itu mentadbir semua tanah besar di Australia timur) pada 26 Ogos 1835 (dan pembatalan itu disahkan oleh Pejabat Jajahan pada 10 Oktober 1835), tetapi menyediakan pampasan kepada Persatuan.[11] Walaupun ini bermakna para peneroka kini telah menceroboh tanah Mahkota, kerajaan dengan berat hati menerima apa yang telah dilakukan oleh peneroka dan membenarkan bandar pekan dikekalkan. Pada bulan September 1836, Gabenor Bourke telah menubuhkan Daerah Pelabuhan Phillip di New South Wales, walaupun sempadan masih belum ditentukan, dengan penempatannya sebagai pusat pentadbirannya. (Bourke telah diberi kuasa oleh London untuk menubuhkan penempatan pada bulan April 1836) Bourke juga melantik Kapten William Lonsdale sebagai ketua polis, ketua ejen kerajaan dan komandan daerah. Kapten William Hobson (kemudian Gabenor New Zealand) diarahkan untuk mengiringi Lonsdale, keluarganya dan pegawai awam ke Port Phillip. Kehadiran kapal perang bersama ejen Bourke menunjukkan niat Gabenor itu untuk mengendalikan semula keadaan di Port Phillip. Lonsdale tiba di Port Phillip bersama isterinya, Martha, anak perempuannya yang berusia 7 bulan, Alice, dan salah seorang pelayannya yang ditugaskan, di atas kapal HMS Rattlesnake, yang diperintahkan oleh Hobson. Mereka berlabuh di hujung selatan Teluk pada 27 September 1836, di mana Hobson menghantar pemotong untuk kerja kaji selidik, dan pada 29 haribulan mara ke utara dan berlabuh di Point Gellibrand, Hobsons Bay, berhampiran muara Sungai Yarra. Lonsdale mendarat secara tidak rasmi, mengedarkan pengisytiharan rasmi penubuhan penempatan baru, dan melakukan perkara yang sama pada hari berikutnya. Pada 1 Oktober 1836, Lonsdale secara rasmi mendayung Sungai Yarra dan telah ditemui oleh John Batman dan Dr Thompson dan peneroka lain yang berkumpul.[12]

Melbourne Landing,1840; cat air oleh W. Liardet (1840)

Bourke juga menugaskan Robert Hoddle untuk membuat rancangan pertama untuk bandar itu, yang disempurnakan pada 25 Mac 1837, yang dikenali sebagai Grid Hoddle.[13] Tinjauan ini bertujuan untuk mempersiapkan penjualan tanah melalui lelongan awam. Bourke melawat Port Phillip pada bulan Mac 1837, mengesahkan pilihan tapak Lonsdale untuk bandar baru dan menamakannya Melbourne, sempena Perdana Menteri Britain ketika itu, William Lamb, Viscount Melbourne ke-2, yang menetap di kampung Melbourne di Derbyshire. Pejabat Pos Umum dibuka di bawah nama itu pada 13 April 1837.[16] Sebelum dinamakan secara rasmi, bandar ini mempunyai beberapa nama sementara - termasuk Batmania, Bearbrass, Bareport, Bareheep, Barehurp dan Bareberp.[14][15][16] Lelongan awam tanah bermula pada bulan Jun 1837. Pampasan Persatuan Pelabuhan Phillip hanya diiktiraf setakat £ 7,000, dibenarkan sebagai pengurangan harga pembelian tanah yang dibeli oleh persatuan. Kebanyakan ahli menjual hak mereka kepada Charles Swanston.

George Gipps menjadi Gabenor New South Wales pada tahun 1838. Pada bulan Oktober 1839, beliau melantik Charles La Trobe sebagai Penguasa daerah. Dia seorang lelaki berbakat dengan minat artistik dan saintifik yang banyak membuat asas-asas Melbourne sebagai bandar sebenar. Sumbangan yang paling kekal La Trobe kepada bandar itu adalah menyimpan kawasan besar sebagai taman awam: hari ini menjadi Treasury Gardens, Carlton Gardens, Flagstaff Gardens, Royal Park dan Royal Botanic Gardens.

Persatuan Pemisahan telah dibentuk pada tahun 1840 yang mahukan Daerah Port Phillip menjadi koloni yang berasingan, dan petisyen pertama untuk pemisahan itu telah disusun oleh Henry Fyshe Gisborne dan disampaikan olehnya kepada Gabenor Gipps. Bilangan penduduk Port Philip pada tahun 1841 adalah 11,738 orang.[17]

Pada 12 Ogos 1842, Melbourne telah diperbadankan sebagai "bandar" oleh Akta 6 Victoria No. 7 Gabenor dan Majlis Perundangan New South Wales.[18] Pada 25 Jun 1847, Bandar Melbourne diisytiharkan melalui surat paten Ratu Victoria.[19]

Pada Disember 1842, Charles Dowling tiba di Melbourne dan tidak lama kemudian menjadi pedagang yang menumpukan perhatian kepada 'perdagangan peneroka', menyediakan barangan untuk penduduk setinggan dan membeli hasil mereka yang akan dihantar ke England. Richard Goldsbrough, seorang tukang cukur bulu kambing, datang ke Melbourne pada 1847. Dia membeli sebuah bangunan cuaca di sudut William Street dan Flinders Lane, dan menubuhkan sebuah perniagaan sebagai tukang sisih dan pembungkus bulu untuk dijual di England. Pada tahun 1850, beliau mengadakan lelong bulu biasa pertama di Bourke St, Melbourne.

Pada tahun 1843 terdapat panik yang disebabkan oleh kemasukan modal British yang digunakan untuk spekulasi tanah, dengan wang yang didepositkan di bank dengan bunga, dipinjamkan kepada setinggan, dan pengeluaran secara tiba-tiba untuk tujuan remit ke London dalam pembayaran imigresen dan tuntutan lain. Panik juga disebabkan oleh harga bulu yang rendah dan pemberhentian pengangkutan.[20]

Penempatan awal[sunting | sunting sumber]

Melbourne bermula sebagai perkumpulan khemah dan pondok di tebing Yarra. Sungai itu digunakan untuk mandi dan meminum air. Sungai itu pada tahun 1850-an menjadi cukup tercemar dan merupakan punca wabak demam kepialu yang melanda bandar itu lalu menyebabkan banyak kematian.[21] Walaupun Majlis Bandaraya Melbourne membuka Melbourne City Baths yang pertama pada 9 Januari 1860,[22] orang ramai terus berenang dan minum air dari sungai itu.

Sehingga ledakan bangunan yang menyusul kerubut emas, sebahagian besar dari Melbourne dibina dengan kayu, dan hampir tidak ada bangunan dari masa ini yang masih bertahan. Dua pengecualian ialah Katedral Lama St James (1839) di Collins Street (kini dipindahkan ke King Street di seberang Taman Flagstaff), dan Gereja Katolik St Francis (1841) di Elizabeth Street. Pembangunan pinggir bandar sudah bermula. Jualan tanah mahkota pertama di St Kilda berlangsung pada 7 Disember 1842, dan orang kaya mulai membangun rumah mereka di tepi pantai, dan pelabuhan dibangunkan di Williamstown. Pada tahun 1844, sebuah jambatan telah dibina untuk menampung Sungai Yarra di Swanston Street. Jambatan itu menggantikan bot anduh yang dikendalikan oleh pihak persendirian. Jambatan itu ialah jambatan kayu tresel bertol milik persendirian.[23] Pada tahun 1850, jambatan awam batu pasir yang dibina kerajaan telah menggantikan jambatan kayu.

Pada tahun 1848, Charles Perry menjadi uskup Anglikan yang pertama untuk Melbourne,[24] dan James Alipius Goold menjadi Uskup Katolik Melbourne.

Dengan ketibaan orang Eropah di kawasan itu, penduduk pribumi tempatan teruk dilanda penyakit yang diperkenalkan, dan kemerosotan mereka dipercepatkan akibat layanan kejam, alkohol dan penyakit kelamin.[25] Terdapat juga konflik sempadan seperti Pertempuran Yering pada tahun 1840.[26][27] Simon Wonga membuat langkah untuk menuntut tanah bagi orang Kulin menetap pada tahun 1859, tetapi mereka tidak berjaya sehingga tahun 1863 apabila ahli-ahli Wurundjeri dan wakil Woiwurrung yang lain yang masih hidup diberikan 'penghuni permisif' di Stesen Coranderrk, berhampiran Healesville dan ditempatkan secara paksa.[25]

Pada bulan Julai 1851, kegelisahan peneroka Port Phillip menyebabkan penubuhan Victoria sebagai tanah jajahan yang berasingan, dan La Trobe menjadi Leftenan Gabenor yang pertama. Pada tahun 1851, penduduk kulit putih seluruh Port Phillip District hanya 77,000 orang, dan hanya 23,000 orang tinggal di Melbourne. Melbourne telah menjadi pusat perdagangan eksport bulu Australia.

Beberapa bulan selepas pemisahan, emas ditemui di beberapa lokasi sekitar koloni, terutamanya di Ballarat dan Bendigo. Kerubut emas yang berlaku kemudiannya mengubah Victoria secara mendadak, terutamanya Melbourne. Semasa spekulasi tanah tahun 1850-an, banyak bangunan batu dan bata bagi bangunan awam dan kewangan telah dibina.

Kerubut Emas 1850-an[sunting | sunting sumber]

Peta Melbourne pada tahun 1855

Penemuan emas membawa kepada kemasukan orang ramai ke Victoria, kebanyakannya tiba melalui laut di Melbourne. Penduduk bandar berganda dalam setahun. Pada tahun 1852, 75,000 orang tiba di koloni dan ini, digabungkan dengan kadar kelahiran yang sangat tinggi, menyebabkan pertumbuhan penduduk yang sangat pesat. Pelupusan serentak populasi Orang Asli di kawasan pedalaman Victoria yang belum dibersihkan untuk laluan bebiri juga berlaku dengan pantas.

Pada tahun 1853, kerja bermula di Takungan Yan Yean untuk menyediakan air untuk Melbourne. Air paip mula mengalir pada tahun 1857. Penduduk Victoria mencecah 400,000 orang pada tahun 1857 dan 500,000 orang pada tahun 1860. Memandangkan emas mula habis, banyak orang ini membanjiri Melbourne atau menjadi sekumpulan pengangguran di bandar-bandar sekitar Ballarat dan Bendigo. Terdapat gelombang besar pergolakan sosial yang menggesa pembukaan tanah di luar bandar Victoria untuk pertanian kecil yeoman. Pada tahun 1857 Konvensyen Tanah diadakan di Melbourne. Kemudian kerajaan sementara dibentuk oleh pelombong yang dahagakan tanah yang menuntut penyusunan semula tanah.

Pertumbuhan populasi yang dipercepat dan kekayaan emas yang besar memacu pertumbuhan yang berlangsung selama empat puluh tahun, dan membawa era yang dikenali sebagai "Melbourne yang mengagumkan." Bandar ini tersebar ke arah timur dan ke utara di sekitar padang rumput rata di sekitarnya, dan ke arah selatan ke pantai timur Port Phillip. Subbandar kaya baru seperti South Yarra, Toorak, Kew dan Malvern mula membesar, manakala kelas pekerja menetap di Richmond, Collingwood dan Fitzroy.

Kebanjiran pencari emas yang berpendidikan dari England membawa kepada pertumbuhan pesat sekolah, gereja, masyarakat terpelajar, perpustakaan dan galeri seni. Talian telegraf pertama Australia telah didirikan di antara Melbourne dan Williamstown pada tahun 1853. Kereta api pertama di Australia dibina di Melbourne pada tahun 1854. Juga pada tahun 1854, kerajaan menawarkan empat kumpulan agama untuk membina sekolah.[28] Ini termasuk Gereja Methodist Wesleyan,[29] dan Gereja Anglikan.[30] Ini seterusnya mewujudkan Wesley College dan Melbourne Grammar School dibina di St Kilda Road beberapa tahun kemudian. University of Melbourne didirikan pada tahun 1855 dan Perpustakaan Negeri Victoria pada tahun 1856. Batu asas Katedral Katolik St Patrick telah diletakkan pada tahun 1858 dan Katedral Anglikan St Paul pada tahun 1880. Institut Falsafah Victoria menerima Piagam Diraja pada tahun 1859 dan menjadi Royal Society of Victoria. Pada tahun 1860, Persatuan ini mengumpulkan satu-satunya percubaan penjelajahan darat yang teratur di Victoria, Ekspedisi Burke dan Wills, dengan eksplorasi lain menjadi lebih ad hoc.

Litograf rancangan asal untuk Bangunan Parlimen, Melbourne menunjukkan kubah besar yang kemudian tidak dibina.

Majlis Perbandaran Melbourne telah diwujudkan pada tahun 1847, dan satu demi satu subbandar juga mendapat status bandar, lengkap dengan dewan bandar dan datuk bandar. Pada tahun 1851, Majlis Undangan yang dipilih oleh parti, yang dikuasai oleh kepentingan setinggan, menentang gagasan hak memilih sejagat dan peranan Dewan Undangan. Pada Disember 1854, rasa tidak puas hati dengan sistem pelesenan di ladang emas membawa kepada peningkatan di Eureka Stockade, salah satu daripada hanya dua pemberontakan bersenjata dalam sejarah Australia (yang lain ialah pemberontakan Castle Hill 1804).

Pada November 1856, Victoria diberikan perlembagaan dan pada tahun berikutnya kerajaan bertanggungjawab sepenuhnya dengan Parlimen dua dewan. Untuk Melbourne, kesan utama ialah bangunan Bangunan Parlimen Melbourne yang indah, yang bermula pada Disember 1855 dan diperluaskan ke keadaan sekarang antara 1856 dan 1929; ia tidak disiapkan dengan reka bentuk asal.

Ledakan yang didorong oleh emas dan bulu bertahan sepanjang 1860-an dan 70-an. Victoria menderita kekurangan buruh yang teruk walaupun kemasukan pendatang tanpa henti, dan ini menyebabkan kenaikan gaji sehingga ke tahap yang tertinggi di dunia. Victoria dikenali sebagai "syurga manusia bekerja" pada tahun-tahun ini. Stonemasons Union memenangi lapan jam sehari pada tahun 1856 dan diraikan dengan membina Dewan Perdagangan Melbourne yang besar di Carlton.

Pengembangan 1880-an dan 1890-an[sunting | sunting sumber]

Litograf bangunan yang menganjurkan Pameran Dunia 1880 yang menunjukkan sayap belakang yang tidak lagi wujud.
Sebuah peta dari tahun 1880-an menunjukkan pinggiran bandar Melbourne yang mapan.

Penduduk Melbourne mencapai 280,000 orang pada tahun 1880 dan 445,000 pada tahun 1889.[31] Buat masa ini ia adalah kota kedua terbesar dalam Empayar British, selepas London. Semasa ledakan ini, Melbourne telah menjadi bandar terkaya di dunia.[32] Dari segi kawasan, Melbourne sudah menjadi salah sebuah bandar terbesar di dunia. Daripada membina blok apartmen berkepadatan tinggi seperti bandar-bandar Eropah, Melbourne berkembang ke semua arah di kawasan sempadan subbandar Australia.

The Federal Coffee Palace, hotel sederhana pernah menjadi bangunan terbesar dan tertinggi di Melbourne - salah satu daripada banyak yang dibina pada tahun 1888.

Kelas menengah[33] tinggal di vila-vila yang terpisah di atas tanah yang besar, sementara kelas pekerja tinggal di pondok-pondok yang cukup selesa di pinggir utara dan barat, dan kawasan yang lebih tua seperti Fitzroy dan Collingwood menjadi kawasan slum. Kebanyakan industri berat baru tertumpu di pinggir bandar barat. Rumah mewah besar pula dibina di tepi lautan atau di Lembah Yarra yang indah.

Subbandar baru dihubungkan oleh rangkaian kereta api dan trem yang merupakan antara yang terbesar dan paling moden di dunia. Kebanggaan masyarakat Melbourne telah ditunjukkan oleh bangunan besar Bangunan Pameran Diraja, yang dibina pada tahun 1880 untuk menempatkan Pameran Antarabangsa Melbourne.

Pada tahun 1880, ledakan panjang memuncak dalam kegelisahan spekulasi dan inflasi pesat harga tanah yang dikenali sebagai Land Boom. Kerajaan berkongsi kekayaan dan menggunakan wang ke dalam infrastruktur bandar, khususnya kereta api. Keuntungan besar dibina atas spekulasi, dan perniagaan dan politik Victoria menjadi terkenal kerana rasuah. Bank-bank Inggeris dipinjamkan dengan bebas kepada spekulator penjajah, sambil menambah hutang yang dibina.

Kemelesetan ekonomi 1891[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1891, perkara yang tidak dapat dielakkan berlaku: satu kemalangan hebat membawa ledakan itu ke penghujung secara tiba-tiba. Bank dan perniagaan lain gagal dalam jumlah yang besar, beribu-ribu pemegang saham kehilangan wang mereka, puluhan ribu pekerja dilepaskan. Walaupun tidak ada statistik yang boleh dipercayai, mungkin terdapat pengangguran 20 peratus di Melbourne sepanjang tahun 1890-an.

Melbourne mempunyai 490,000 orang pada tahun 1890, dan angka ini hampir tidak berubah selama 15 tahun yang akan datang akibat kemelesetan dan kemerosotan yang lama. Imigrasi menjadi kering, penghijrahan ke ladang emas di Australia Barat dan Afrika Selatan meningkat, dan kadar kelahiran yang tinggi pada pertengahan abad ke-19 jatuh mendadak dan pertumbuhan bandar terus berlanjutan, tetapi sangat perlahan.

"Ibu negara Australia": 1901-1927[sunting | sunting sumber]

Pembukaan Parlimen Australia pertama pada 9 Mei 1901, dicat oleh Tom Roberts

Status Melbourne sebagai bandar terbesar di Australia bertahan lama untuk menjadi kerusi pemerintahan Komanwel Australia baru ketika enam jajahan bersekutu pada tahun 1901. Bangunan Parlimen di Spring St dipinjamkan ke Parlimen Australia, sementara Parlimen Victoria menemui tempat sementara di Bangunan Pameran Diraja.

Pertumbuhan bandar terhenti, dan pada tahun 1905, Sydney telah menyambung semula tempatnya sebagai bandar terbesar di Australia.

Tidak sampai tahun 1910 pertumbuhan ekonomi terus berlanjutan, dan penduduk Melbourne mencapai 670,000 orang menjelang tahun 1914. Tetapi tahun-tahun ledakan itu tidak kembali, dan tahap upah kekal jauh lebih rendah daripada tahun 1880-an. Akibatnya, kemiskinan bandar menjadi ciri kehidupan bandar, dan kawasan slum pinggir bandar perindustrian semakin merebak.

Tempoh 1890-1925, boleh digambarkan sebagai: Kemelesetan 1890-95, dengan panik pada tahun 1893, dan kebangkitan semula sedikit pada tahun 1895; Kebangkitan 1896, berkembang menjadi kemakmuran dari 1897 -1900. Kemelesetan 1901, berkembang 1902, menjadi kemurungan pada tahun 1903. Kebangkitan 1904, berkembang 1905, menjadi kemakmuran 1906-07. Kemelesetan dan kemurungan 1908, dengan kebangkitan dan kemakmuran pesat 1909-12. Kemelesetan kecil 1913; kebangkitan, kemelesetan, dan kemurungan pada tahun 1914. Kebangkitan, datang pada akhir tahun 1915, dan kegiatan perang 1916-18, berakhir dalam kemakmuran 1919-20. Kemelesetan pada akhir tahun 1920, kemurungan pada tahun 1921, kebangkitan semula lambat 1922 kepada kemakmuran yang ringan 1923. Kemelesetan yang lemah diikuti pada tahun 1924, dengan kebangkitan dan kemakmuran pada tahun 1925.[34]

Oleh sebab kelewatan yang lama dalam penubuhan ibu negara tetap di Canberra, Melbourne kekal menjadi ibu negara Australia sehingga tahun 1927. Ini mempunyai akibat jangka panjang yang penting. Melbourne menjadi pusat Perkhidmatan Awam Komanwel, Angkatan Pertahanan Australia, korps diplomatik (sangat kecil sehingga Perang Dunia II), dan juga sebahagian besar profesion undang-undang.

Tempoh antara perang[sunting | sunting sumber]

Flinders Street Station, persimpangan Swanston dan Flinders Streets pada tahun 1927 ketika ia menjadi stesen penumpang yang paling sibuk di dunia.

Suasana Melbourne juga gelap oleh korban yang dahsyat Perang Dunia I, di mana 112,000 orang dari Victoria mendaftar dan 16,000 orang dibunuh. Terdapat perpecahan politik yang pahit semasa perang, dengan penganut Katolik Katolik yang dilahirkan di Ireland, Daniel Mannix yang menentang pengerahan untuk perang dan Parti Buruh mengalami perpecahan traumatik. Satu lagi 4,000 orang Victoria meninggal dunia dalam wabak selesema Sepanyol yang menyusul selepas perang. Terdapat kebangkitan semula kemakmuran yang sederhana pada tahun 1920-an, dan penduduk mencapai 1 juta pada tahun 1930, tetapi pada tahun 1929 Kejatuhan Wall Street menjemput Kemelesetan yang lain, yang berlangsung hingga Perang Dunia II.

Selama bertahun-tahun Melbourne memperoleh satu lagi mercu tanda yang hebat, Tempat Peringatan di St Kilda Road, sebahagian besarnya dibina oleh pekerja yang menganggur semasa Kemelesetan. Penduduknya mengalami stagnasi lagi, dan masih hanya 1.1 juta pada tahun 1940.

Perang Dunia II[sunting | sunting sumber]

Melbourne dan Yarra pada tahun 1928.

Semasa Perang Dunia II, walaupun Canberra secara rasmi menjadi ibu negara, kebanyakan pentadbiran ketenteraan dan awam masih berpusat di Melbourne, dan ekonomi bandar raya ini mendapat manfaat daripada pekerjaan penuh ketika perang dan kemasukan kakitangan perkhidmatan Amerika (termasuk Jeneral Douglas MacArthur, yang membuat markasnya di Collins St).

Jenayah terancang telah berleluasa, dengan pergaduhan geng di jalan-jalan Collingwood dan tokoh bawah tanah seperti Squizzy Taylor. Parti Buruh kurang berjaya di Melbourne berbanding di Sydney dan bandar-bandar lain di Australia. Buruh tidak membentuk kerajaan majoriti di Victoria sehingga tahun 1952.

Pasca Perang Dunia II[sunting | sunting sumber]

Swanston Street dari Princes Bridge pada tahun 1959

Selepas Perang Dunia II, era baru kemakmuran meningkat, didorong oleh harga tinggi untuk bulu Victoria, meningkatkan perbelanjaan kerajaan ke pengangkutan dan pendidikan, dan rangsangan penghijrahan masuk tinggi yang diperbaharui. Tidak seperti imigran sebelum perang, yang kebanyakannya berasal dari Kepulauan British, program pasca perang membawa kemasukan orang Eropah, pada kebanyakannya pelarian dari timur dan tengah Eropah. Sebahagian besar pendatang ini adalah Yahudi, dan populasi Yahudi Melbourne menjadi penduduk terbesar di mana-mana bandar Australia, sekitar 1.4% pada tahun 1970.[1] Mereka diikuti oleh pendatang dari Itali, Yunani dan Belanda

ICI House, dibina pada tahun 1955, merupakan simbol kuat aspirasi moden bandar Olimpik.

Kemudian, pada 1960-an, pendatang datang dari Yugoslavia, Turki, Hungary dan Lubnan. Aliran masuk ini dengan cepat mengubah profil demografi bandar dan banyak aspek kehidupannya. Pertumbuhan baru ini memerlukan perbelanjaan baru ke atas infrastruktur seperti jalan raya, sekolah dan hospital yang telah diabaikan dalam kemelesetan ekonomi yang panjang dan pertumbuhan rendah antara tahun 1890 dan 1940. Henry Bolte, Premier dari 1955 hingga 1972, bertanggungjawab terhadap banyak pembangunan infrastruktur. Di bawah Bolte, beberapa kawasan slum di dalam bandar lama telah hancur dan penyewa yang tiada tempat tinggal ditempatkan di blok pangsapuri milik kerajaan.

Pemandangan Pusat Bandar Melbourne sebelum ledakan ketinggian, 1960.

Sejak tahun 1970-an, kadar perubahan di Melbourne semakin pesat. Dengan berakhirnya Dasar Australia Putih membawa penghijrahan Asia yang pertama ke Melbourne sejak kerubut emas, dengan sejumlah besar orang dari Vietnam, Kemboja dan China tiba. Buat pertama kalinya, Melbourne memperoleh penduduk Islam yang besar, dan dasar rasmi multikulturalisme menggalakkan pelbagai etnik dan agama minoriti Melbourne untuk mengekalkan dan merayakan identiti mereka. Pada masa yang sama, amalan kekristianan utama merosot, yang membawa kepada sekularisasi kehidupan awam.

Keistimewaan negeri seni menyebabkan ledakan festival, teater, muzik dan seni visual. Pelancongan menjadi industri utama, membawa lebih banyak wajah asing ke jalan-jalan Melbourne. Pada tahun 1956, bandar ini menjadi yang pertama di Hemisfera Selatan untuk menjadi tuan rumah Sukan Olimpik. Dua universiti baru dibuka, Universiti Monash pada tahun 1961 dan La Trobe University pada tahun 1967, diikuti oleh yang lain pada tahun 1980-an, mengekalkan tempat Melbourne sebagai pemimpin dalam pendidikan tinggi di Australia.

Pada akhir abad ke-20, Melbourne mempunyai 3.8 juta orang. Pengembangan bandar tersebar dari Werribee di barat daya ke Healesville di timur laut dan merangkumi sebahagian besar Semenanjung Mornington dan Banjaran Dandenong di selatan dan timur. Satu program pembinaan lebuh raya telah dilakukan dengan cepat pada tahun 1970-an dan 1980-an, sementara pengembangan rangkaian kereta api dan trem telah diabaikan. Faktor-faktor ini menyebabkan pertumbuhan pesat bilangan dan penggunaan kereta persendirian.

Sebahagian besar akibat kesukaran perjalanan di seluruh bandar, pusat perniagaan pusat merosot, dan pinggiran satelit seperti Frankston, Dandenong dan Ringwood, dan seterusnya Melton, Sunbury dan Werribee, menjadi pusat pembuatan, peruncitan dan pentadbiran. Akibatnya, pekerjaan industri di pinggir bandar kelas pekerja lama menurun, dengan kawasan-kawasan ini dengan cepat meningkat pada tahun 1990-an dan 2000-an.

Kejatuhan kewangan 1989[sunting | sunting sumber]

Kadar faedah yang tinggi dan tadbir urus yang rendah menyumbang kepada kemalangan kewangan pada tahun 1989. Keruntuhan bank pedagang Tricontinental, Persatuan Bangunan Piramid, perniagaan, nilai harta dan penjualan paksa Bank Negeri Victoria membawa kepada kemelesetan yang mendalam. Pertumbuhan penduduk Melbourne menjadi perlahan pada awal 1990-an ketika pekerjaan dikontrak, dengan meningkatnya penghijrahan ke negara-negara lain seperti Queensland.

Sebaliknya kemelesetan ini menyumbang kepada kejatuhan kerajaan Buruh Joan Kirner dan pemilihan pada tahun 1992 daripada pemerintahan liberal pasaran bebas radikal di bawah Jeff Kennett. Pasukan Kennett memulihkan kewangan Victoria dengan membuat pemotongan besar kepada perbelanjaan awam, menutup banyak sekolah, menswastakan trem dan infrastruktur elektrik, mengurangkan saiz perkhidmatan awam, dan penstrukturan semula kerajaan tempatan. Pembaharuan ini datang pada kos sosial yang tinggi, tetapi akhirnya memulihkan keyakinan terhadap ekonomi Melbourne dan membawa kepada pertumbuhan semula. Pada tahun 1999, Kennett diundi keluar dari pejabat, tetapi mercu tanda utama yang ditugaskan oleh kerajaannya, seperti Pusat Pameran dan Konvensyen Melbourne dan Muzium Melbourne baru, kekal, dan banyak pembaharuannya telah dikekalkan.

2000-an[sunting | sunting sumber]

Melbourne dari atas, 2005. Eureka Tower, Bangunan tertinggi di Melbourne, sedang dalam pembinaan di sebelah kanan.
Pemandangan udara di pusat perniagaan Melbourne

Pada tahun-tahun awal abad ke-21, Melbourne memasuki tempoh pertumbuhan ekonomi dan penduduk yang baru di bawah kerajaan Buruh Steve Bracks yang lebih berhati-hati, yang memulihkan perbelanjaan awam ke atas kesihatan dan pendidikan. Oleh sebab pinggiran bandar terus berleluasa, kerajaan Brak berusaha untuk menyekat pertumbuhan pinggir bandar baru ke koridor pertumbuhan yang ditetapkan dan menggalakkan pangsapuri berkepadatan tinggi yang tinggal di hab pengangkutan utama di bandar ini.

Pemandangan Sungai Yarra pada waktu senja, dengan daerah perniagaan pusat Melbourne di sebelah kiri dan Southbank di sebelah kanan

Daerah Perniagaan Pusat bandar mengalami kebangkitan besar pada tahun 2000-an, dibantu oleh peningkatan besar dalam kehidupan pangsapuri dalam kota, pembukaan ruang awam baru seperti Federation Square dan stesen kereta api Southern Cross baru, kempen pemasaran yang ditentukan oleh Datuk Bandar Majlis Bandaraya John So dan teruskan pembangunan kawasan Southbank dan Docklands.

Sejak akhir 2000-an, pertumbuhan penduduk di Melbourne telah memecut. Sejak awal abad ke-20, bandar telah berkembang dengan bentuk bandar pinggir bandar berkepadatan rendah untuk menampung pertumbuhan penduduk. Oleh sebab bentuk bandar ini tidak dapat dikekalkan, banyak alternatif yang mampan telah dicadangkan dan dilaksanakan ke dalam dasar untuk mengehadkan kawasan pinggir bandar, mewujudkan persekitaran bandar berorientasikan transit dan perumahan yang berpatutan dan sewa. Walau bagaimanapun, pada tahun 2009, Kerajaan Victoria mengumumkan rancangan untuk memperluas sempadan pertumbuhan bandar di bandar itu, yang berpotensi untuk mengimbangi baji hijau dan tanah pertanian untuk pembangunan perumahan.[35]

Sejak tahun 1997, Melbourne telah mengekalkan pertumbuhan penduduk dan pekerjaan yang ketara. Terdapat banyak pelaburan antarabangsa dalam industri dan pasaran hartanah di bandar ini. Pembaharuan bandar utama dalam bandar telah berlaku di kawasan seperti Southbank, Port Melbourne, Melbourne Docklands dan lebih baru-baru ini, South Wharf. Menurut Biro Perangkaan Australia, Melbourne mengekalkan peningkatan populasi tertinggi dan kadar pertumbuhan ekonomi bagi mana-mana ibu kota Australia dalam tiga tahun yang berakhir pada Jun 2004.[36]

Pada Februari 2010, Dekad Peralihan, sebuah inisiatif untuk memindahkan masyarakat manusia, ekonomi dan alam sekitar ke arah kemapanan, telah dilancarkan di bandar.[37] Melbourne telah dipilih sebagai bandar paling padat di dunia selama lima tahun berturut-turut oleh Unit Perisikan Ekonomi sejak 2010.[38]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gary Presland, Aboriginal Melbourne: The Lost Land of the Kulin People, Harriland Press (1985), Second edition 1994, ISBN 0-9577004-2-3. This book describes in some detail the archaeological evidence regarding aboriginal life, culture, food gathering and land management, particularly the period from the flooding of Bass Strait and Port Phillip from about 7–10,000 years ago, up to the European colonisation in the nineteenth century.
  2. ^ "Foundation of the Settlement". History of the City of Melbourne. City of Melbourne. 1997. Dicapai pada 13 July 2010.
  3. ^ Isabel Ellender and Peter Christiansen, People of the Merri Merri. The Wurundjeri in Colonial Days, Merri Creek Management Committee, 2001 ISBN 0-9577728-0-7
  4. ^ Gary Presland, Aboriginal Melbourne: The Lost Land of the Kulin People, Harriland Press (1985), Second edition 1994, ISBN 0-9577004-2-3. This book describes in some detail the archeological evidence regarding aboriginal life, culture, food gathering and land management, particularly the period from the flooding of Bass strait and Port Phillip from about 7-10,000 years ago up to the European colonisation in the nineteenth century.
  5. ^ Meyer Eidelson, The Melbourne Dreaming. A Guide to the Aboriginal Places of Melbourne, pp8-9, Aboriginal Studies Press, Canberra, 1997. Reprint 2000. ISBN 0-85575-306-4
  6. ^ See also Meyer Eidelson, The Footballer, First in the league, in Walks in Port Phillip. A guide to the cultural landscapes of a City Diarkibkan 1 Oktober 2003 di Wayback Machine, Accessed 1 November 2008
  7. ^ a b Fleming, James (2002), Currey, John (penyunting), A journal of Grimes' survey : the Cumberland in Port Phillip January–February 1803, Malvern, Victoria: Banks Society Publications, m/s. 43, ISBN 0-949586-10-2
  8. ^ Button, James (4 October 2003). "Secrets of a forgotten settlement". Melbourne: The Age. Dicapai pada 19 October 2008.
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan settlement2 tidak disediakan
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan merrimerri2 tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan settlement3 tidak disediakan
  12. ^ B. R. Penny, 'Lonsdale, William (1799–1864)', Australian Dictionary of Biography, Volume 2, Melbourne University Press, 1967, pp 124–126
  13. ^ "City of Melbourne — Roads — Introduction". City of Melbourne. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Februari 2011. Dicapai pada 29 September 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ Bill Wannan, Australian folklore: a dictionary of lore, legends and popular allusions, Lansdowne, 1970, p.42
  15. ^ Alexander Wyclif Reed, Place names of Australia, Reed, 1973, p.149
  16. ^ "Batmania" Melbourne Metblogs by Neil, 13 June 2007. Accessed 7 July 2008
  17. ^ Catholic Encyclopedia (1913)/Melbourne
  18. ^ Victorian Municipal Directory. Brunswick: Arnall & Jackson. 1992. m/s. 275–278. Accessed at State Library of Victoria, La Trobe Reading Room.
  19. ^ Lewis, Miles (1995). 2nd (penyunting). Melbourne: the city's history and development. Melbourne: City of Melbourne. m/s. 25. ISBN 0-949624-71-3.
  20. ^ "BANKING ABUSES.—II". The Sydney Morning Herald. National Library of Australia. 5 May 1879. m/s. 3. Dicapai pada 2 February 2012.
  21. ^ Melbourne City Baths
  22. ^ Melbourne City, Past and Present
  23. ^ "Some significant dates in the History of the City of Melbourne Diarkibkan 19 September 2006 di Wayback Machine", City of Melbourne
  24. ^ A. de Q. Robin, 'Perry, Charles (1807–1891)', Australian Dictionary of Biography, Vol. 5, Melbourne University Press, 1974, pp 432-436. Retrieved 5 November 2009
  25. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan merrimerri3 tidak disediakan
  26. ^ Kath Gannaway, Important step for reconciliation Diarkibkan 18 September 2012 di archive.today Star News Group, 24 January 2007. Accessed 1 November 2008
  27. ^ Isabel Ellender and Peter Christiansen, pp65-67 People of the Merri Merri. The Wurundjeri in Colonial Days, Merri Creek Management Committee, 2001 ISBN 0-9577728-0-7
  28. ^ A Great Australian School: Wesley College Examined, Andrew Lemon (2004) Helicon Press ISBN 0-9586785-8-8, p. 27
  29. ^ Wesley College – The First Hundred Years, Geoffrey Blainey, James Morrisey and S.E.K. Hulme (1967) Robertson & Mullens, p. 21
  30. ^ "History of MGS". About Us. Melbourne Grammar School. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Mei 2008. Dicapai pada 2 Februari 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  31. ^ The Statesman's Year-Book, 1891. Page 284
  32. ^ Cervero, Robert B. (1998). The Transit Metropolis: A Global Inquiry. Chicago: Island Press. m/s. 320. ISBN 1-55963-591-6.
  33. ^ http://gallery.slv.vic.gov.au/image.php?id=784 Doing the Block, Collins St, 1880. State Library of Victoria collection.
  34. ^ "ECONOMIC PROBLEMS". The Mercury. Hobart, Tas.: National Library of Australia. 3 July 1931. m/s. 10. Dicapai pada 2 February 2012.
  35. ^ Moncrief, Marc (3 December 2008). "Go-ahead for urban sprawl". The Age. Melbourne.
  36. ^ "Melbourne's population booms". The Age. 24 March 2005. Dicapai pada 18 July 2008.
  37. ^ Beyond Zero Emissions.org Diarkibkan 12 Februari 2010 di Wayback Machine
  38. ^ "Melbourne named world's most liveable city, for fifth year running". The Age. 18 August 2015. Dicapai pada 28 August 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Briggs, Asa. Victorian cities (1965) pp 283–320.
  • Casey, Maie, ed. Early Melbourne Architecture: 1840 to 1888 (Melbourne, Oxford U. P, 1963)
  • Davison, Graeme, David Dunstan, and Chris McConville. The outcasts of Melbourne: essays in social history (Allen & Unwin, 1985)
  • Flannery, Tim, ed. The Birth of Melbourne (Text Publishing, 2010)
  • Frost, Lionel, and Seamus O'Hanlon. "Urban history and the future of Australian cities." Australian Economic History Review 49.1 (2009): 1-18.
  • Hall, Alan Ross. The Stock Exchange of Melbourne and the Victorian Economy 1852-1900 (Australian National University Press, 1968)
  • Lewis, Miles Bannatyne. Melbourne: the city's history and development (City of Melbourne, 1995).
  • Lockwood, Rupert. Ship to Shore: A History of Melbourne's Waterfront and its Union Struggles (Hale & Iremonger, 1990)
  • Logan, William S. The gentrification of inner Melbourne: a political geography of inner city housing (Univ. of Queensland Press, 1985)
  • Selby, Isaac. The Old Pioneers' Memorial History of Melbourne: From the Discovery of Port Phillip Down to the World War (Old Pioneers' Memorial Fund, 1924)
  • Whitehead, Georgina. Civilising the City: A History of Melbourne's Public Gardens (State Library of Victoria, 1997)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]