Sejarah Republik Czech

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Republik Czech kini cuma muncul pada 1993 selepas pemecahan Czechoslovakia. Namun sejarah tanah Czech bermula jauh lebih awal pada akhir abad ke-9 ketika ia disatukan oleh Dinasti Přemyslid. Kerajaan Bohemia adalah penguasanya, namun konflik keagamaan seperti Perang Hussit abad ke-15 dan Perang Tiga Puluh Tahun abad ke-17 sangat merosak. Kemudian tanah ini di bawah pengaruh Habsburg dan menjadi sebahagian Austria-Hungary.

Setelah jatuhnya negara ini setelah Perang Dunia Pertama, Czech dan tetangganya Slovakia bergabung dan membentuk republik merdeka Czechoslovakia pada 1918. Negara baru ini mempunyai etnik Jerman minoriti yang besar, yang menuju ke pembubaran Czechoslovakia ketika Jerman dengan sukses menganeksasi minoriti tersebut melalui Persetujuan Munich pada 1938, dan Slovakia mendapat autonomi yang lebih besar, dengan negara dinamai "Czechoslovakia". Slovakia lebih lanjut memecahkan diri lagi pada 1939 dan sisa negara Czech ini diduduki oleh Jerman.

Setelah Perang Dunia Kedua, Czechoslovakia jatuh ke dalam pengaruh Kesatuan Soviet. Pada 1968, satu serangan oleh pasukan Pakatan Warsaw mengakhiri usaha pemimpin negara ini untuk meliberalisasikan parti berkuasa dan menciptakan "sosialisme dengan sebuah muka manusia" pada Musim Bunga Praha. Pada 1989, Czechoslovakia mendapatkan kebebasan melalui Revolusi Baldu. Pada 1 Januari 1993 negara ini secara damai pecah menjadi dua, menciptakan Republik Czech dan Slovakia yang merdeka.

Republik Czech bergabung dengan NATO pada 1999 dan Kesatuan Eropah pada 2004.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]