Super Sonico

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Super Sonico
Logo Super Sonico
すーぱーそに子
(Sūpā Soniko)
Manga
Super Sonico SoniKoma
PengarangChika Nonohara
PenerbitEarth Star Entertainment
DemografikShōnen
Majalah AsalComic Earth Star
Tarikh Pengeluaran12 Mac 2011 – kini
Permainan
SoniComi
PembangunNitroplus
Pengeluar
GenreNovel visual
PelantarMicrosoft Windows
Tarikh dikeluarkan
  • JP: 25 November 2011
  • Sedunia: 1 Julai 2016
Manga
SoniComi
PengarangImusanjo
PenerbitMag Garden
DemografikShōnen
Majalah AsalMonthly Comic Blade
Tarikh Pengeluaran2012 – kini
Manga
Super Sonicomic
PenerbitEnterbrain
DemografikShōnen
Majalah AsalMAGI-CU Comics
Permainan
SoniPro
PembangunNitroplus, Imageepoch
PengeluarNitroplus
GenrePengurusan idola
PelantarNintendo 3DS
Tarikh dikeluarkan31 Julai 2014
Permainan
Motto! SoniComi
PembangunNitroplus
PengeluarNitroplus
GenreNovel visual
PelantarPlayStation 3
Tarikh dikeluarkan20 Mac 2014
Siri televisyen anime
SoniAni: Super Sonico The Animation
PengarahKenichi Kawamura
PenerbitGaku Iwasa
Kazuyoshi Fukuba
Nobuhiro Osawa
Yoshinao Doi
Skrip/PenulisYōsuke Kuroda
Lagu/MuzikGo Sakabe
StudioWhite Fox
Dilesenkan oleh
Hanabee
Penyiaran AsalAT-X, Sun TV, Tokyo MX, KBS, TV Aichi, BS11
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayangan6 Januari 201424 Mac 2014
Episod12 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Super Sonico (Jepun: すーぱーそに子, Hepburn: Sūpā Soniko) ialah watak cereka yang dicipta oleh Tsuji Santa untuk syarikat perisian komputer dan permainan video Jepun iaitu Nitroplus, pertama kali muncul sebagai maskot untuk festival muzik tajaan Nitroplus pada tahun 2006. Nitroplus sejak itu telah mengembangkan watak itu menjadi francais media yang merangkumi produk muzik, siri manga, komputer dan permainan video, patung kecil dan barangan lain. Siri televisyen anime oleh White Fox berdasarkan watak yang disiarkan di Jepun antara Januari dan Mac 2014.

Watak[sunting | sunting sumber]

Super Sonico[sunting | sunting sumber]

Disuarakan oleh: Ayano Yamamoto[1] (Bahasa Jepun), Jessica Nigri[2] (Bahasa Inggeris)

Super Sonico ialah watak fiksyen yang dicipta oleh Tsuji Santa dari Nitroplus. Penampilan sulungnya ialah pada 14 Oktober 2006 sebagai maskot untuk acara festival muzik langsung tahunan Nitroplus "Nitro Super Sonico", yang berlangsung di Taman Shiba di Minato-KU.[3] Nitroplus pada mulanya tertumpu pada permainan komputer berdasarkan novel visual, tetapi setiap tahun sejak 2000 mereka juga telah mengadakan festival muzik.

Sonico muncul dalam pelbagai media sebagai pelajar kolej berusia lapan belas tahun. Dia digambarkan sebagai wanita dewasa muda yang menarik dengan kulit pic cerah, mata merah besar, dan rambut merah jambu cerah lurus. Dia menyimpan rambutnya panjang di belakang dan di bahagian depan ia menutupi dahinya, sekeliling matanya, hingga ke batang hidungnya. Dia sentiasa ditunjukkan memakai fon kepala pengenalan di kepalanya. Dia digambarkan dalam banyak variasi ciri muka dan perkadaran badannya antara artis yang berbeza, sambil sentiasa mengekalkan ciri pengenalannya iaitu fon kepala, warna rambut merah jambu dan payudara besar. Dia juga muncul sebagai idola gravur popular serta vokalis dan gitaris kumpulan fiksyen First Astronomical Velocity (Jepun: 第一宇宙速度, Hepburn: Daiichi Uchū Sokudo, secara harfiah halaju lepas pertama). Sonico juga belajar biologi marin di Universiti Musasaka dan tinggal di Mushashino-shi, Tokyo. Dia cenderung untuk banyak tidur, selalunya memerlukan bantuan untuk bangun, dan makanan kegemarannya ialah makaron, dan rakan kumpulannya memanggilnya sebagai "Nico".[4]

Sonico memainkan gitar elektrik Gibson SG merah ceri warisan dengan pemetik gitar bentuk kepak kelawar dan penutup pikap hitam bernama "Daydream." Sekeping seni rasmi yang lebih lama tersalah menunjukkan gitar dengan logo Gretsch di kepala gitar.

Watak yang berkaitan[sunting | sunting sumber]

Suzu Fujimi (Jepun: 富士見 鈴, Hepburn: Fujimi Suzu)
Disuarakan oleh: Mai Goto (Bahasa Jepun), Luci Christian[5] (Bahasa Inggeris)
Pengasas wanita muda dan pemain bass kumpulan First Astronomical Velocity. Dia mempunyai mata hijau muda dan rambut hitam panjang yang lurus. Dia mempunyai ketinggian dan badan yang sederhana, tetapi kelihatan kurus di sebelah Fuuri dan Sonico. Dia sering dilihat memakai pakaian seragam jururawat merah jambu dan sering cuba memakai Sonico dalam pakaian yang meragukan.
Fuuri Watanuki (Jepun: 綿抜 フウリ, Hepburn: Watanuki Fūri)
Disuarakan oleh: Mami Ozaki (Bahasa Jepun), Monica Rial (Bahasa Inggeris)
Pemain dram wanita muda dari kumpulan First Astronomical Velocity. Dia mempunyai susuk tubuh montok, mata ungu dan rambut perang pendek beralun. Dia pemalu, baik hati dan biasanya dilihat sama ada makan atau tidur apabila tidak bermain muzik dalam kumpulan. Dia dan Suzu pertama kali muncul dalam permainan komputer novel visual Nitroplus 2010 Axanael.[6]
Manager Kitamura (Jepun: 北村 マネージャー, Hepburn: Kitamura Manējā)
Disuarakan oleh: Ryota Takeuchi (Bahasa Jepun), David Wald[7] (Bahasa Inggeris)
Pengurus Sonico, seorang lelaki tinggi dengan rambut ala api kuning oren dan sentiasa memakai topeng hannya dan membawa katana di belakangnya, di bawah kotnya. Dia sangat melindungi Sonico, bersedia untuk menyerang sesiapa sahaja yang mengancam atau mencuba sesuatu yang tidak sesuai dengannya. Dia sangat peramah apabila tidak mempertahankan Sonico. Walaupun topeng iblisnya, dia suka bergaul, bercakap dan aktif mencari kerja model untuk Sonico, kadang-kadang terlalu komited kepadanya.
Ouka Satsurikuin (Jepun: 殺戮院 鏖禍, Hepburn: Satsurikuin Ōka)
Disuarakan oleh: Hisako Kanemoto (Bahasa Jepun), Kira Vincent-Davis (Bahasa Inggeris)
Bekas maskot Nitroplus, yang dilihat dalam Animasi Super Sonico. Ouka berkhidmat sebagai rakan sekerja Sonico di agensi model. Dia seorang gadis tween, bertubuh pendek dan berbadan kecil. Dia berambut pendek oren, warna mata kanannya oren dan dia memakai penutup mata kulit coklat berikat pada mata kirinya. Dia memakai tiara berjumbai di kepalanya, dengan cakera perak beralur yang menutupi telinganya. Dia yakin, ekstrovert dan sentiasa mencari tempatnya dalam perhatian. Walau bagaimanapun, dia tidak berpengalaman dalam mengendalikan pelanggan, dan tidak seperti Sonico, dia tidak mempunyai pengurus pelindung, dan oleh itu dia sering mengalami kesulitan yang teruk.

Mainan[sunting | sunting sumber]

Barisan patung PVC Super Sonico yang popular dan meluas telah dihasilkan untuk Nitroplus oleh pereka mainan terkenal termasuk, antara lain, Max Factory, FREEing, Orchid Seed dan Hobby Japan. Gaya patung telah menyertakan reka bentuk Chibi, Nendoroid dan Figma yang sangat bergaya di samping reka bentuk yang lebih realistik yang dilukis terus daripada watak semasa dia muncul dalam permainan, manga dan anime. Saiznya adalah antara 1/8 hingga 1/2 saiz watak wanita dewasa muda seperti yang muncul di media. Patung aksi juga telah dihasilkan.[8][9]

Media[sunting | sunting sumber]

CD muzik[sunting | sunting sumber]

Sehingga kini, terdapat enam single dan tiga album dikeluarkan yang menampilkan Sonico.

Single
  • SUPERORBITAL (dikeluarkan pada 24 November 2010; GRN-021): Single studio pertama dan lagu tema pertama untuk permainan PC SoniComi.
  • Passion Rocket (Jepun: 情熱ロケット, Hepburn: Roket jōnetsu, dikeluarkan pada 19 Januari 2011; GRN-023): Single kedua diperkenalkan pada Comiket Musim Panas 2010, juga sebagai lagu sisipan daripada permainan PC Dewasa Axanael oleh Nitroplus.
  • Power (Jepun: ぱわー, dikeluarkan pada 30 April 2011)  : Single solo dijual di iTunes Store dan Amazon MP3 untuk meningkatkan pendapatan bagi bantuan gempa bumi berikutan gempa bumi dan tsunami Tōhoku 2011 . [10]
  • Advance, BLUE STAR! (Jepun: 進め、BLUE STAR!, Hepburn: Susume, BLUE STAR!, released May 24, 2011; GRN-026): Single ketiga dikeluarkan dengan kerjasama Comic Earth Star oleh Earth Star Entertainment, sebagai lagu tema majalah itu. Single itu digunakan untuk mengumpul dana bantuan untuk bantuan gempa bumi.
  • VISION (dikeluarkan pada 29 Julai 2011; GRN-027): Single keempat sebagai lagu tema kedua kepada SoniComi .
  • Phantom Vibration! (Jepun: ファントム・ヴァイブレーション!, dikeluarkan pada 29 Disember 2011; GRN-029): Single solo sulung. Single itu termasuk tampung kostum tambahan untuk permainan PC SoniComi pada CD-ROM.
Album
  • GALAXY ONE (dikeluarkan pada 11 November 2011; GRN-028): Album studio pertama.
  • Love & II+ (dikeluarkan pada 27 Jun 2012; GRN-030): Album ke-2 First Cosmic Velocity yang mengandungi tiga cakera dengan Love&II+ LIVE gokko!, Love&II+ dan SoniComi: Communication with Sonico Original Soundtrack.
  • SONICONICOROCK Tribute to VOCALOID: Album studio ketiga yang mengandungi kulit vokal pelbagai lagu Vocaloid.

Manga[sunting | sunting sumber]

Siri manga 4koma oleh Chika Nonohara bertajuk Super Sonico SoniKoma mula bersiri pada 12 Mac 2011 dalam Comic Earth Star. Satu lagi siri manga bertajuk Sonicomi yang dilukis oleh Imusanjo yang disiarkan dalam Monthly Comic Blade. Siri manga 4koma bertajuk Super Sonicomic (Jepun: すーぱーそにこみっく) juga telah dipaparkan dalam Komik MAGI-CU Enterbrain.

Permainan video[sunting | sunting sumber]

SoniComi (2011/2016, PC)[sunting | sunting sumber]

SoniComi (Jepun: ソニコミ, tajuk penuh Communication with Sonico [Komunikasi dengan Sonico]) ialah permainan komputer untuk Microsoft Windows yang dikeluarkan pada 25 November 2011, dibangunkan oleh Nitroplus dan diterbitkan oleh Nitroplus dan Enterbrain. Sebagai permainan novel visual, pemain mengambil peranan sebagai jurukamera Sonico. Permainan ini menampilkan acara di mana pemain boleh mengambil gambar gravurnya.[11][12] Adaptasi PlayStation 3 dengan visual yang dipertingkatkan, bertajuk Motto! SoniComi (Jepun: モット! ソニコミ, tajuk penuh More Communication with Sonico [Lebih Banyak Komunikasi dengan Sonico]), telah dikeluarkan pada 20 Mac 2014.[13][14][15][16] Versi PS3 menerima skor Famitsu 30/40.[17] Permainan ini dikeluarkan di seluruh dunia dengan terjemahan bahasa Inggeris oleh JAST USA melalui Steam yang menampilkan suara yang dialih suara oleh Jessica Nigri.[18]

SoniPro (2014, 3DS)[sunting | sunting sumber]

SoniPro (Jepun: ソニプロ, tajuk penuh Super Sonico in Production [Super Sonico dalam Pengeluaran]) ialah permainan yang dibangunkan oleh Nitroplus dan Imageepoch untuk Nintendo 3DS yang diumumkan semasa Festival Wonder 2013. Sebagai permainan menghasilkan idola, pemain mengambil peranan sebagai penerbit Sonico, yang bertujuan untuk melatihnya menjadi idola. Permainan ini dikeluarkan pada 31 Julai 2014.[13]

Famitsu memberi SoniPro skor ulasan 30/40. [19]

Penampilan dalam permainan lain[sunting | sunting sumber]

Sonico telah membuat penampilan kameo dalam pelbagai permainan, termasuk Le Ciel Bleu,[20] novel visual Lovesick Puppies,[21] permainan dalam talian Jepun Web Knight Carnival,[22][23] Mechanical Girl War Z,[24] Dragon League,[25] Dungeons Lord,[26] Momoiro Daisen Pylon[27] dan Blue Sky Dragon Guild,[28] dan akan menjadi watak yang boleh dimainkan dalam Super Heroine Chronicle.[29] Sonico muncul sebagai watak dalam Axanael eroge yang dibangunkan oleh Nitroplus. Dia juga muncul dalam Kaku-San-Sei Million Arthur karya Square Enix antara 11 Mac dan 23 Mac 2014.[30] Super Sonico dan Ōka muncul dalam permainan pertarungan Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel, muncul sebagai watak sokongan dalam versi arked dan sebagai watak yang boleh dimainkan dalam versi konsol, manakala yang terakhir boleh dimainkan dalam semua versi.[31] Sonico juga muncul dalam Senran Kagura: Peach Beach Splash sebagai salah satu watak DLC bersama dengan tiga watak dari siri Koei Tecmo/Team Ninja iaitu Dead or Alive, empat watak dari manga Ikki Tousen, dua watak dari Valkyrie Drive dan watak tituler dalam Hyperdimension Neptunia karya Idea Factory.

Anime[sunting | sunting sumber]

Siri televisyen anime bertajuk SoniAni: Super Sonico The Animation (Jepun: そにアニ) telah diumumkan pada acara Nitro Super Sonic 2013 yang diadakan di Forum Antarabangsa Tokyo.[29][32][33][34][35] Dihasilkan oleh White Fox, siri 12 episod disiarkan di Jepun antara 6 Januari 2014 dan 24 Mac 2014 dan disiarkan secara serentak oleh Crunchyroll.[36][37][38][39] Keluaran DVD dan Blu-ray siri TV di Jepun telah diumumkan pada 19 Mac 2014.[40][41] Sentai Filmworks telah melesenkan siri ini di Amerika Utara[42] dan akan mengeluarkannya pada Cakera Blu-ray dan DVD pada 26 Mei 2015.[43][44][45] The Anime Network mula menstrim siri 6 Februari 2014.[46] MVM Films telah melesenkan siri ini di United Kingdom.[47] Hanabee melesenkan siri di Australia dan New Zealand.[48]

Lagu pembukaan utama anime ialah "SuperSoni♥" (Jepun: すぱそにっ♥, Hepburn: SupaSoni♥) oleh Super Sonico (Ayano Yamamoto). Tema pembukaan untuk episod satu ialah "Beat Goes On" oleh Ayano Yamamoto, manakala tema penamat yang berbeza, setiap satu dipersembahkan oleh First Astronomical Velocity (Yamamoto, Mai Goto dan Mami Ozaki), ditampilkan dalam setiap episod.[49][50][51]

Media lain[sunting | sunting sumber]

Buku gravur yang memaparkan Sonico telah dikeluarkan oleh Enterbrain pada 7 Julai 2011. Rancangan radio internet, SoniRadio (Jepun: そにっくらじお♪), mula disiarkan pada 24 Mac 2011. Aplikasi perisian rangkaian bukan permainan bertemakan Sonico untuk iOS juga telah dikeluarkan.[52]

Pengendorsan[sunting | sunting sumber]

Sonico digunakan untuk mempromosikan stesen Tokyo Big Sight Laluan Rinkai Rapid Transit Kawasan Tepi Air Tokyo.[53] Dia juga digunakan untuk mempromosikan jenama bir Soni Plateau (Jepun: 曽爾高原, Hepburn: Soni Kougen) dari Wilayah Nara, sebagai kerjasama berdasarkan nama yang serupa.[54] Sonico juga merupakan maskot untuk Konvensyen Anitamasai 2013 di Saitama.[55]

Tab Super Sonico ialah komputer tablet ASUS MeMo Pad ME172v edisi khas yang menampilkan karya seni Sonico di bahagian belakang peranti.[56]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Crunchyroll - Life Sized Sonico Zealously Guarded by Manager Kitamura". Crunchyroll.
  2. ^ "Sentai Filmworks Casts Professional Cosplayer Jessica Nigri as Lead in Super Sonico". Anime News Network. 22 Januari 2015.
  3. ^ "すーぱーそに子テレホンカード登場!(2006.11.2) (NITRO SUPERSONIC 2006)" (dalam bahasa Japanese). Nitroplus. Dicapai pada 10 Februari 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "すーぱーそに子 SUPERSONICO (Official biography profile of Super Sonico)" (dalam bahasa Japanese). Nitroplus. Dicapai pada 10 Februari 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ "Luci Christian Joins Super Sonico English Dub Cast". Anime News Network. 6 April 2015.
  6. ^ "Axanael in-game screenshot". Dicapai pada 1 Februari 2019.
  7. ^ Beveridge, Chris (14 April 2015). "David Wald Boards 'Super Sonico' Anime English Dub".
  8. ^ "Nitro Super Sonico". BIGBADTOYSTORE. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Februari 2014. Dicapai pada 10 Februari 2014.
  9. ^ "すーぱーそに子 ボンデージver" (dalam bahasa Japanese). Nitroplus. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2014. Dicapai pada 10 Februari 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  10. ^ 被災地復興支援ソング, Nitroplus
  11. ^ 2010-07-31, SoniComi Gameplay System Detailed, The-O Network
  12. ^ 2011-11-30, Sonico Seducing Otaku With “Communication”, SeventhStyle
  13. ^ a b 2013-07-28, SoniPro 3DS Game Has You Training Super Sonico To Be An Idol, Siliconera
  14. ^ 2013-09-19, 『モット! ソニコミ』すーぱーそに子がPS3に登場, Famitsu
  15. ^ "Motto! SoniComi PS3 Game's Bikini/Maid Outfit Videos Posted". News. Anime News Network. 20 Januari 2014. Dicapai pada 20 Januari 2020.
  16. ^ "VIDEO: "Motto! Sonicomi" Photo Shoot Game Previews". News. Crunchyroll. 21 Januari 2014. Dicapai pada 21 Januari 2020.
  17. ^ 2014-03-11, Famitsu Review Scores: Issue 1319, Gematsu
  18. ^ 2017-02-11, Sonicomi: Communication with Sonico, JAST USA
  19. ^ 2014-07-22, Famitsu Review Scores: 1337, Gematsu
  20. ^ April 2012, ル・シエル・ブルー×すーぱーそに子 コラボレーション!, Userjoy Japan
  21. ^ 2013-01-11, 『LOVESICK PUPPIES』EDテーマを歌うのはすーぱーそに子がボーカルのバンド「第一宇宙速度」 Diarkibkan 2013-09-23 di Wayback Machine, moedigi
  22. ^ 2012-10-19, 「Web ナイトカーニバル!」と「すーぱーそに子」のコラボレーションが決定, 4gamer
  23. ^ 2013-07-30, 【新コース追加!】「超(スーパー)すーぱーそに子コース」販売開始! Diarkibkan 2013-09-23 di Wayback Machine, Gamania Japan
  24. ^ 2013-07-31, Mobage/GREE「メカ少女大戦Z」が「すーぱーそに子」とコラボ, GAME Watch
  25. ^ 2013-09-13, 「すーぱーそに子」ライブ出演記念コラボレーション!『ドラゴンリーグX With すーぱーそに子』iPhoneアプリ「ドラゴンリーグX」にて2013年9月16日(月・祝)よりスタート!, ICT Headline
  26. ^ 株式会社フューチャースコープ. "姫奪(キダツ)!ダンジョンズロード|姫奪×すーぱーそに子コラボキャンペーン". 姫奪(キダツ)!ダンジョンズロード. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Ogos 2013. Dicapai pada 21 September 2013.
  27. ^ 2011-12-01, 「桃色大戦ぱいろん for ニコニコアプリ」,本日よりすーぱーそに子とコラボ, 4gamer
  28. ^ 2012-12-17, "すーぱーそに子"がもらえる 『蒼穹ドラゴンギルド』でコラボイベントが開催, Famitsu
  29. ^ a b "Nitro+'s Super Sonico Mascot Gets TV Anime". News. Anime News Network. 21 September 2013. Dicapai pada 15 Januari 2014.
  30. ^ "Super Sonico Has A Cameo In A Square Enix Game". Siliconera. 11 Mac 2014.
  31. ^ "Nitroplus Blasterz Coming to PS3, PS4 this Winter, Super Sonico Becomes Playable - Niche Gamer". Niche Gamer. 2 Jun 2015.
  32. ^ "そにアニ (Super Sonico the Animation)" (dalam bahasa Japanese). Nitroplus. Dicapai pada 10 Februari 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  33. ^ 2013-09-22, すーぱーそに子がテレビアニメ化決定『そにアニ -SUPER SONICO THE ANIMATION-』, Famitsu
  34. ^ 2013-09-22, 「そにアニ -SUPER SONICO THE ANIMATION-」 “すーぱーそに子”が、まさかのアニメ化決定, Animeanime.jp
  35. ^ 2013-09-22, Super Sonico Gets Her Own TV Anime, Crunchyroll
  36. ^ 2013-10-14, "Super Sonico: the Animation" Staff and Cast Announced, Crunchyroll
  37. ^ "The Shredder: Soni-Ani: Super Sonico the Animation". News. Anime Herald. 10 Januari 2014. Dicapai pada 16 Januari 2020.
  38. ^ "Crunchyroll to Stream Super Sonico Anime". News. Anime News Network. 30 Disember 2013. Dicapai pada 21 Januari 2014.
  39. ^ "Crunchyroll to Stream "Soni-Ani SUPER SONICO THE ANIMATION"". News. Crunchyroll. 31 Disember 2013. Dicapai pada 31 Disember 2019.
  40. ^ "そにアニ 商品情報 Blu-ray&DVD" (dalam bahasa Japanese). Nitroplus. Dicapai pada 10 Februari 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  41. ^ "Pony Canyon Sets 'Super Sonico The Animation' Japanese DVD/BD Release Schedule". News. The Fandom Post. 17 Januari 2014. Dicapai pada 17 Januari 2020.
  42. ^ "Sentai Filmworks Adds Super Sonico Anime". News. Anime News Network. 21 Januari 2014. Dicapai pada 21 Januari 2014.
  43. ^ "Sentai Filmworks Acquires 'Soni-Ani: Sonico The Animation' Anime License". News. The Fandom Post. 21 Januari 2014. Dicapai pada 21 Januari 2020.
  44. ^ "Sentai Filmworks Licenses "Soni-Ani: SUPER SONICO THE ANIMATION"". News. Crunchyroll. 22 Januari 2014. Dicapai pada 22 Januari 2020.
  45. ^ "Super Sonico the Animation Will Get English Dub". Anime News Network. 22 Januari 2015. Dicapai pada 1 Februari 2019.
  46. ^ "Super Sonico Joins Anime Network!". Anime Network. 6 Februari 2014. Dicapai pada 10 Februari 2014.
  47. ^ "MVM Acquires Super Sonico (Updated)". Anime News Network. Dicapai pada 1 Februari 2019.
  48. ^ "Hanabee Acquires SoniAni: Super Sonico the Animation". Anime News Network. 11 April 2015. Dicapai pada 16 Februari 2017.
  49. ^ "すーぱーそに子、アニメ「そにアニ」OP曲でメジャー進出". News (dalam bahasa Japanese). Natalie.mu. 17 Januari 2014. Dicapai pada 17 Januari 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  50. ^ "ムチムチのそに子を30分愛でよう! アニメ『そにアニ』クロスレビュー[6.7/10点]". News (dalam bahasa Japanese). Excite Japan. 17 Januari 2014. Dicapai pada 17 Januari 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  51. ^ "すーぱーそに子、アニメ『そにアニ』OPテーマでメジャーデビュー決定". News (dalam bahasa Japanese). BARKS.jp. 17 Januari 2014. Dicapai pada 17 Januari 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  52. ^ "Super Sonico Social Networking Client App Released for iOS". Crunchyroll. 16 Ogos 2013. Dicapai pada 10 Februari 2014.
  53. ^ 2012-08-09, 発車メロディーのCMブランド名を当てるキャンペーンを実施! ~りんかい線「国際展示場駅」で発車メロディーにCMソングを採用!~ Diarkibkan 2013-09-25 di Wayback Machine, Zenrin Promo
  54. ^ 2013-09-22, Super Sonico and Hello Kitty Get Their Own Beers, Crunchyroll
  55. ^ 2013-09-16, Nitroplus Character Super Sonico to be Mascot for Saitama’s Anitamasai Anime Convention, Crunchyroll
  56. ^ ハイホー × すーぱーそに子 コラボレーション! Diarkibkan 2013-09-27 di Wayback Machine, hi-ho

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:White Fox