Telur mata lembu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Telur mata lembu sunny side up

Telur mata lembu dipercayai merupakan kata khas untuk telur goreng yang diadaptasi dari terjemahan bahasa Perancis Œil de Bœuf). Juga di Nusantara disebut "Telur mata kerbau (Sumatera & Negeri Sembilan), "Telur mata sapi" (bahasa Indonesia) adalah hidangan telur (biasanya telur ayam) yang digoreng dengan minyak masak panas tanpa diaduk terlebih dahulu. Di Indonesia ia lebih dikenali sebagai telur ceplok.

Karekteristik penggorengan[sunting | sunting sumber]

Di Amerika Utara, telur mata lembu memiliki beberapa etika menggoreng berdasarkan paras kematangan kuning telur sewaktu dihidangkan. Pelanggan restoran/premis makanan yang belum terbiasa mungkin bingung menjawab pertanyaan yang diajukan pelayan restoran, "How would you like your eggs?" (bagaimana anda menginginkan telur dimasak?)

  • Over hard atau hard — telur digoreng bolak-balik sampai kuning telur menjadi matang.
  • Over medium — telur digoreng bolak-balik sampai kuning telur tidak bergoyang-goyang lagi tapi masih setengah matang.
  • Over easy atau disebut juga runny — telur dipecahkan di atas penggorengan dan dibalik sekali, tapi kuning telur masih setengah matang. Telur mata lembu seperti ini sering disebut sunny side down. Penduduk Maryland dan orang Pennsylvania Dutch menyebutnya sebagai dippy eggs atau dip eggs, sedangkan orang barat daya Pennsylvania menyebutnya sebagai treasure eggs.
  • Sunny side up — telur digoreng tanpa dibalik, kuning telur masih encer di dalam. Seringkali minyak ditambahkan ke bahagian kuning telur agar tidak terlalu mentah, dikenali juga sebagai eggs up.
  • Fried — telur digoreng bolak-balik sampai kedua sisi, kuning telur dipecahkan dan digoreng sampai kuning telur matang.