Yu bintik putih

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yu bintik putih
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Chondrichthyes
Superorder: Selachimorpha
Order: Carcharhiniformes
Keluarga: Hemigaleidae
Genus: Hemigaleus
Spesies:
H. microstoma
Nama binomial
Hemigaleus microstoma
Bleeker, 1852
Taburan yu bintik putih[1]
Sinonim

?Hemigaleus machlani Herre, 1929
?Negogaleus brachygnathus Chu, 1960

Yu bintik putih atau yu pasir[2] (Hemigaleus microstoma) ialah spesies ikan yu tanah tidak lazim dalam keluarga Hemigaleidae. Ia berasal dari selatan India, selatan China, dan sebahagian Asia Tenggara, dan hidup di perairan cetek hingga kedalaman 170 m (560 ka). Ikan jerung ringan ini dicirikan oleh mulutnya yang sangat pendek, gigi atas yang lebar dengan gerigi hanya pada tepi belakang, dan sirip kuat berbentuk sabit dengan hujung putih yang jelas pada dua sirip punggung. Ia berwarna kelabu muda atau gangsa, selalunya dengan tompok putih kecil di sisinya; ia mencapai panjang maksimum yang diketahui 1.1 m (3.6 ka).

Menghabiskan sebahagian besar masanya berhampiran dengan dasar laut, yu bintik putih merupakan pemangsa sefalopod pakar. Cara pembiakannya adalah secara vivipar, di mana anak yang belum lahir membentuk sambungan plasenta kepada ibu mereka. Betina mungkin bersalin dua kali setahun, dengan setiap kumpulan bersalin terdiri daripada dua hingga empat anak. Jerung bintik putih ditangkap secara meluas dalam perikanan kecilan dan diperoleh buat daging, sirip dan tepung ikan; kelimpahan semula jadi yang rendah dan kadar pembiakan bermakna ia tidak dapat mengekalkan tekanan pemancingan yang meluas. Memandangkan aktiviti penangkapan ikan adalah sengit di seluruh kawasannya, Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam Semula Jadi (IUCN) telah menilai spesies ini sebagai terjejas.

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Pakar ikan Belanda Pieter Bleeker menggambarkan yu bintik putih pada 1852. Beliau memberikannya epitet khusus microstoma, daripada mikros Yunani ("kecil") dan stoma ("mulut"), dan meletakkannya dalam genus baru, Hemigaleus. Akaunnya berdasarkan dua ekor betina dari Jakarta, Indonesia, berukuran 63 dan 70 cm (25 dan 28 in) panjang.[3][4] Spesies ini pernah dianggap berlaku di luar Australia, tetapi populasi itu kini diiktiraf sebagai spesies yang berbeza, H. australiensis.[5] Perihalan Yuanting Chu pada 1960 tentang Negogaleus brachygnathus dari perairan China mungkin daripada spesies yang sama dengan H. microstoma. Perihalan Albert William Herre 1929 tentang Hemigaleus machlani dari Filipina juga konsisten dengan spesies ini, walaupun kurang terperinci.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Ciri-ciri ketara yu bintik putih termasuk spirakel dan mulut pendeknya.

Yu bintik putih ialah spesies bertubuh langsing dengan panjang 1.1 m (3.6 ka). Muncungnya agak panjang dan bulat, dengan lubang hidung didahului oleh kepak kulit yang pendek. Mata yang besar dan bujur dilengkapi dengan membran niktitasi, dan diikuti oleh spirakel kecil. Mulutnya membentuk gerbang yang sangat pendek dan lebar, dan menyembunyikan gigi apabila ditutup. Terdapat alur yang agak panjang di sudut mulut. Ia mempunyai 25–34 baris gigi atas dan 37–43 baris gigi bawah; gigi atas adalah lebar dan bersudut dengan tepi hadapan yang licin dan tepi belakang yang bergerigi kuat, manakala gigi bawah adalah sempit, tegak dan bermata licin. Lima pasang celah insang yang ada adalah pendek.[6][7]

Siripnya berbentuk sabit, terutamanya sirip punggung, sirip pelvis dan lobus sirip ekor bawah. Sirip dada bersifat sempit dan runcing. Sirip punggung pertama berada kira-kira di tengah-tengah antara sirip dada dan pelvis. Sirip punggung kedua adalah kira-kira dua pertiga tinggi sirip pertama dan diletakkan sedikit di hadapan sirip dubur. Sirip dubur lebih kecil daripada sirip punggung kedua. Permukaan dorsal pedunkel ekor mempunyai takuk berbentuk sabit pada asal sirip ekor. Sirip ekor asimetri mempunyai cuping bawah yang berkembang dengan baik dan cuping atas yang panjang dengan takuk ventral berhampiran hujungnya.[6][8] Dentikel kulit adalah kecil dan bertindih; setiap satu mempunyai lima rabung melintang yang membawa kepada gigi marginal. Spesies ini berwarna kelabu muda atau gangsa di atas, selalunya dengan bintik putih kecil di sisi, dan pucat di bawah. Sirip dorsal berhujung putih, yang sangat jelas pada dorsal kedua kerana baki sirip kebanyakannya gelap.[6][5]

Taburan dan habitat[sunting | sunting sumber]

Yu bintik putih ditemui di selatan India dan Sri Lanka, serta dari selatan China dan Taiwan ke Jawa dan Borneo. Ia juga mungkin berlaku di sekitar Filipina dan di Laut Merah, walaupun spesimen dari wilayah ini perlu dibandingkan secara taksonomi dengan spesimen dari julat yang disahkan. Ia nampaknya tidak begitu biasa secara semula jadi. Spesies ini mendiami pentas benua dan insular dari perairan pantai hingga kedalaman sekurang-kurangnya 170 m (560 ka), dan biasanya berenang dekat dengan dasar laut.[1][6]

Biologi dan ekologi[sunting | sunting sumber]

Sotong dan sefalopod lain ialah mangsa utama yu bintik putih.

Pemakanan yu bintik putih terdiri hampir keseluruhannya daripada sefalopod, walaupun krustasea dan ekinoderma mungkin dimakan, tetapi tidak kerap. Mulutnya yang kecil dan celah insangnya yang pendek mungkin merupakan adaptasi untuk menangkap sefalopod melalui sedutan, manakala rahangnya yang lemah dan giginya yang kecil mencerminkan diet mangsa yang kebanyakannya berbadan lembut.[6] Spesies ini adalah vivipar, di mana embrio yang sedang berkembang dikekalkan bagi jangka masa melalui sambungan plasenta yang terbentuk daripada kantung kuning telur yang telah habis. Betina berkemungkinan menghasilkan dua anak setiap tahun, membayangkan tempoh kehamilan di bawah enam bulan. Antara dua dan empat anak dilahirkan pada satu masa (purata 3.3); bayi baru lahir berukuran kira-kira 45 cm (18 in) panjang. Jantan matang seksual adalah sekitar 74–75 cm (29–30 in) panjang, manakala betina matang pula sekitar 75–78 cm (30–31 in) panjang.[1][7]

Interaksi manusia[sunting | sunting sumber]

Yu bintik putih tidak berbahaya kepada manusia.[9] Ia ditangkap oleh nelayan kecilan di seluruh kawasannya, kebanyakannya dalam pukat hanyut dan bawahan, tetapi juga dalam pukat tunda bawah dan pada tali panjang. Dagingnya dimakan, siripnya digunakan dalam sup sirip yu, dan isinya diproses menjadi hidangan ikan. Namun, saiz jerung yang kecil ini menghadkan nilai ekonominya.[1][7] Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam Semula Jadi (IUCN) telah menilai yu bintik putih sebagai terjejas, dengan menyatakan bahawa ia secara semula jadi tidak lazim, dan tinggal di kawasan dengan perikanan ketara. Di samping itu, berbanding dengan jerung weasel Australia berkaitan, ia kurang produktif, dan oleh itu, kurang berdaya tahan untuk menahan tekanan perikanan.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f Sherman, C.S.; Simpfendorfer, C.; Bin Ali, A.; Bineesh, K.K.; Derrick, D.; Dharmadi, Fahmi, Fernando, D.; Haque, A.B.; Maung, A.; Seyha, L.; Spaet, J.; Tanay, D.; Utzurrum, J.A.T.; Vo, V.Q.; Yuneni, R.R. (2021). "Hemigaleus microstoma". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2021: e.T41816A124418711. doi:10.2305/IUCN.UK.2021-2.RLTS.T41816A124418711.en. Dicapai pada 19 November 2021.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Ensiklopedia Yu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 2019. ISBN 978-983-49-1396-0.
  3. ^ Bleeker, P. (1852). "Bijdrage tot de kennis der Plagiostomen van den Indischen Archipel". Verhandelingen van Het Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen. 24 (12): 1–92.
  4. ^ Compagno, L.J.V. (1988). Sharks of the Order Carcharhiniformes. Blackburn Press. m/s. 574. ISBN 1-930665-76-8.
  5. ^ a b White, W.T.; Last, P.R.; Compagno, L.J.V. (2005). "Description of a new species of weasel shark, Hemigaleus australiensis n. sp. (Carcharhiniformes: Hemigaleidae) from Australian waters" (PDF). Zootaxa. 1077: 37–49. doi:10.11646/zootaxa.1077.1.3. S2CID 80739695. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-02-12.
  6. ^ a b c d e Compagno, L.J.V. (1984). Sharks of the World: An Annotated and Illustrated Catalogue of Shark Species Known to Date. Food and Agricultural Organization of the United Nations. m/s. 438–440. ISBN 978-92-5-101384-7.
  7. ^ a b c Last, P.R.; White, W.T.; Caire, J.N.; Dharmadi; Fahmi; Jensen, K.; Lim, A.P.F.; Manjaji-Matsumoto, B.M.; Naylor, G.J.P.; Pogonoski, J.J.; Stevens, J.D.; Yearsley, G.K. (2010). Sharks and Rays of Borneo. CSIRO Publishing. m/s. 80–81. ISBN 978-1-921605-59-8.
  8. ^ Garman, S. (1913). "The Plagiostomia (sharks, skates, and rays)" (PDF). Memoirs of the Museum of Comparative Zoology. 36: 1–515. doi:10.5962/bhl.title.43732.
  9. ^ Froese, R.; Pauly, D., penyunting (2013). "Hemigaleus microstoma, Sicklefin weasel shark". FishBase. Dicapai pada 30 November 2013.