Borjuis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Borjuis (daripada istilah Perancis: bourgeois; kata sifat: borju) adalah sebuah kelas sosial dari golongan orang yang dicirikan mempunyai kepemilikan modal dan kelakuan yang terkait dengan kepemilikan tersebut. Mereka adalah sebahagian dari kelas menengah atau kelas pedagang, dan mendapatkan kekuatan ekonomi dan sosial dari pekerjaan, pendidikan, dan kekayaan. Hal ini dibedakan dari kelas sosial yang mendapat kekuasaan sejak lahir dalam sebuah keluarga aristokrat pemilik tanah yang bergelaran, yang diberikan hak feudal istimewa oleh raja/monarki. Kaum ini muncul di kota-kota yang ada pada akhir zaman feudal dan awal zaman moden, melalui pengawalan perdagangan jarak jauh dan manufaktur kecil.

Marxisme mendefinisikan borjuis sebagai kelas sosial yang memiliki keupayaan pembuatan dalam masyarakat kapitalis; fahaman tersebut memandang bahawa kelompok ini muncul dari kelas-kelas orang kaya di perkotaan pada masa (sebelum) dan awal pembentukan masyarakat kapitalis hasil kemerosotan kuasa dan pengaruh kaum bangsawan yang menyusut pada lewat abad ke-19 sambil digantikan kemunculan kelas pedagang dan kelas komersial sehingga menjadi

Dalam masyarakat kapitalis kontemporari atau semasa, istilah borjuis dapat merujuk pada kelas menengah, menengah atas, atas dan / atau gaya hidup dan nilai-nilai mereka.

Istilah ini mempunyai konotasi kuat yang maksudnya "budaya ruang duduk yang pasif" dalam konteks sosiopolitk Eropah. Borjuis sering merujuk pada kelakuan menyendiri dan konservatif secara sosial yang disertai adat menganggur dari orang kaya baru.

Etimologi dan kegunaan kata[sunting | sunting sumber]

Kata asal bahasa Perancis "bourgeoisie" atau "bourgeois". Dalam konteks asalnya, ia boleh merujuk kepada beberapa maksud:

Istilah borjuis telah banyak digunakan dalam konteks perbincangan mengenai kapitalisme sebagai ungkapan yang setara merujuk kepada golongan kelas atas. Perkataan ini juga dipakai berpadanan dengan para pedagang dan pengusaha, dan sampai abad ke-19 umumnya bersinonim dengan "kelas menengah", iaitu orang-orang yang termasuk dalam spektrum sosioekonomi yang luas antara bangsawan dan petani atau kaum proletar.

Pemahaman dan peranan dalam politik[sunting | sunting sumber]

Teori Marxis[sunting | sunting sumber]

Karl Marx pada abad ke-19 mengenalpasti dua jenis kapitalis borjuis:

(i) kapitalis berfungsi (functional capitalist) - mentadbir cara penghasilan; dan,

(ii) kapitalis penyewa (rentier capitalist) - bergantung kepada sewaan hartanah atau pendapatan berbunga hasil modal perniagaan, atau kedua-duanya.[1]

Kelas pekerja dan borjuis saling bergelut secara berterusan di mana golongan kapitalis mempergunakan buruh pekerja manakala pgolongan pekerja menentang keadaan sebegitu kerana mereka tiada cara penghasilan, dan kerana keadaan mereka yang terpaksa mengambil pendapatan melalui pekerjaan di bawah kapitalis borjuis di mana pekerja menhghasilkan barangan dan perkhidmatan yang menjadi milik majikan serta dijual kepada mereka dengan suatu harga yang ditetapkan.

Dalam Nazisme[sunting | sunting sumber]

Nazisme menolak konsep pergelutan kelas internationalis yang dipegang puak Marxis namun begitu menyokong "pergelutan kelas antara bangsa" lalu berusaha menyelesaikan dan meredakan pergelutan dalaman sambil parti tersebut menyatakan Jerman sebagai suatu negara proletariat menentang negara-negara plutokrat yang lain.[2] Parti Nazi sendiri disokong kelas pekerja serta turut menarik perhatian kelas pertengahan. Kemelesetan kewangan yang melanda kelas kolar putih dalam Republik Weimar pada tahun 1920-an merupakan faktor penting dalam pengalangan sokongan kuat masyarakat tersebut kepada ideologi Nazisme.[3]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ A Dictionary of Marxist Thought, T.B. Bottomore, p. 272
  2. ^ David Nicholls. Adolf Hitler: A Biographical Companion. Santa Barbara, California, USA: ABC-CLIO, 2000. p. 245.
  3. ^ Burleigh, Michael. The Third Reich: A New History, New York, USA: Hill and Wang, 2000. m/s. 77.