Boss Sounds

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Boss Sounds
Album studio oleh Gerhana Skacinta
Dikeluarkan13 September 2002
DirakamSeptember-Februari 2002 - 2003
GenreSka, Rocksteady & Reggae
WarnaBlack
LabelClockwork Records
ProduserGerhana Skacinta & EMI
Kronologi Gerhana Skacinta
Skali-Skale (2002) Boss Sounds
(2002)-(2003)
The New Authentic (2004)

Boss Sounds ialah album kedua daripada Gerhana Skacinta, dikeluarkan pada 2002 - 2003 dan diterbitkan oleh Clockwork Records.

Album kedua ini adalah hasil kerja dalam buangan selama 3 bulan. Lagu-lagu Mimpi, The Skinhead Superstar dan Love menjadi hits di album kedua ini. Lagu Mimpi menjadi single pertama dan meletup, dicipta dengan perdebatan hangat antara abang dan kakak, Widy (vokal) dan Edy J (Trumpet).

The Skinhead Superstar ialah single kedua Gerhana Ska Cinta dalam album ini. Dikeluarkan selepas lagu Mimpi mencapai kejayaan yang sangat baik. Lagu ini mempunyai unsur muzik iaitu Ska, Rocksteady dan juga Reggae. Bunyi Tabla yang muncul dalam lagu pembukaan album kedua Gerhana Ska Cinta membuatkan elemen dangdut dalam lagu ini terasa lebih kuat. Lagu ini juga merupakan lagu terbaik Gerhana Ska Cinta setakat ini, sama seperti lagu Mimpi.

Kejayaan album ini menjadikan Gerhana Ska Cinta mencapai Triple Platinum kerana album ini terjual lebih 500,000 salinan (3 Platinum).

Album ini mempersembahkan lagu-lagu baharu yang kaya dengan mood.

Senarai lagu[sunting | sunting sumber]

Tidak. Tajuk Tempoh Tidak. Tajuk Tempoh
01 The Skinhead Superstar 02:50 06 Is There Any Soul In Your Music feat. Lady Arosa 03:23
02 Mimpi 04:50 07 Hadirnya Cinta (extended version) 05:35
03 Love feat. Alimet Teh Tarik Crew & Joe Bild 04:58 08 Promise Land (A Tribute To The Skatalites) 03:52
04 Little Bit Of Calypso 02:47 09 Midnight In Katari 03:25
05 Foolish Me 03:25 10 Nothing Everlast (In Loving Of Ibu) 02:56
11 Antara Anyir Dan Jakarta feat. Lady Arosa 05:17

Maklumat Mengenai Album Ini[sunting | sunting sumber]

  • Album ini diusahakan selama 3 bulan (September 2002 -Februari) pada 2003 di Jati Waringin, ibu pejabat yang juga merupakan basecamp dan studio untuk Gerhana Ska Cinta dan pada masa itu adalah Rumah Widy
  • Selepas album pertama muncul, serangan haters dibalas dengan baik oleh Widy dalam lagu Foolish Me (Bodohkan Saya ) dan Promise Land (A Tribute To The Skatalites). Lagu-lagu dalam album kedua ditujukan kepada pembenci Gerhana Ska Cinta. Album kedua adalah sindiran kepada pembenci yang membenci Gerhana Ska Cinta. Album ini adalah ekspresi penentangan Gerhana Ska Cinta terhadap pembenci dan merupakan album terbaik Gerhana Ska Cinta setakat ini.
  • Semasa proses penggarapan lagu "Mimpi", adik-beradik, Widy (vokal) dan Edy (Trumpet), telah berselisih mengenai susunan lagu ini. Widy suka lagu pantas. Widy mahu lagu ini mempunyai rentak yang lebih pantas bagi memudahkan nyanyian di atas pentas dan memudahkan lagi menghidupkan suasana, manakala Edy lebih suka muzik yang lebih perlahan. Edy berasa jengkel dan berniat untuk meninggalkan Gerhana Ska Cinta tetapi akhirnya Edy tidak. Selepas susunan berulang kali, versi Edy dipilih dan lagu "Mimpi" menjadi lagu paling popular dalam sejarah Gerhana Ska Cinta sehingga kini. Sehingga kini, vokalis dan pencipta lagu, Widy tidak pernah tahu tentang The Skinhead Superstar Edy, apabila dia mahu pergi, kerana dia menyusun lagu "Mimpi", yang menjadi lagu paling popular dalam sejarah Gerhana Ska Cinta.
  • Dalam Anugerah Planet Muzik 2004, Gerhana Ska Cinta dimasukkan dalam 3 pencalonan dalam bidang Alternatif/Ska. Duo/Kumpulan Terbaik untuk album Boss Sounds, Lagu Terbaik untuk lagu Mimpi (cipt. Widy - Gerhana Ska Cinta) dan Album Terbaik untuk album Boss Sounds (Gerhana Ska Cinta - M.S. Aji & Gerhana Ska Cinta/Pops Musik & Clockwork Records).
  • Terjual sehingga 500,000 salinan (3 Platinum).

Ahli[sunting | sunting sumber]