COMAC C919

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
中国商飞 C919
COMAC C919
prototaip C919 menjalani penerbangan ujian di Lapangan Terbang Antarabangsa Pudong Shanghai
Peranan Enjin berkembar berbadan sempit, pesawat awam talian utama
Negara pengeluar  Republik Rakyat China
Pengeluar Perbadanan Pesawat Komersial China, Ltd.
Direka oleh Perbadanan Pesawat Komersial China
Penerbangan pertama 5 Mei 2017; 6 tahun yang lalu (2017-05-05)
Diperkenalkan 9 Disember 2022; 15 bulan yang lalu (2022-12-09)
Status dibayar
Syarikat penerbangan utama China Eastern Airlines
Dikeluarkan Tahun 2015
Jumlah dibina 7 (menjelang tahun 2022[1]

COMAC C919 ialah jenis pesawat penerbangan utama berbadan sempit 168-190 tempat duduk yang dikeluarkan oleh China Commercial Aircraft Co., Ltd.,yang direka khas untuk laluan jarak dekat hingga sederhana. Ia boleh memuatkan sehingga 190 tempat duduk [2].

Projek C919 telah dilancarkan pada November 2008. Pada tarikh 8 September 2009, prototaip C919 membuat penampilan sulungnya di Persembahan Udara Antarabangsa Asia yang diadakan di Hong Kong. Prototaip pertama C919 pada asalnya dijadualkan terbang buat kali pertama pada tahun 2014 dan dihantar kepada syarikat penerbangan pada tahun 2016. Selepas kelewatan, pada [3] November 2015, pemasangan [4] C919 pertama telah selesai. Nombor ekor prototaip ialah B-001A. Prototaip telah dihantar ke pusat ujian penerbangan pada tarikh 25 Disember 2016; pada April 2017, ujian teksi berkelajuan tinggi telah selesai; dan penerbangan pertama berjaya disiapkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong, pada 2 petang pada 5 Mei 2017. Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China dan Dewan Negara menghantar ucapan tahniah selepas penerbangan pertama pesawat itu berjaya [5] . Enjin C919 kini menggunakan enjin LEAP 1C CFM International, dan merancang untuk meningkatkan pilihan enjin CJ-1000A domestik pada masa hadapan. [6]

Pada Tarikh 29 September 2022, sijil kelayakan udara akan dikeluarkan oleh Pentadbiran Penerbangan Awam, dan pesawat pertama akan dihantar pada akhir tahun [7] [8] penerbangan awam akan mengisi kapasiti pengeluaran dan kesan mahkota baharu wabak akan perlahan. Ia ada dijangka mencapai skala awal pengeluaran tahunan sebanyak 50 pesawat pada tahun 2025 [9] [10] . Harga katalog adalah kira-kira 100 juta dolar AS [11] . Pada tarikh 9 Disember 2022, C919 pertama telah dihantar kepada China Eastern Airlines, pelanggan pertama di dunia. China Eastern Airlines menyatakan bahawa ia akan membuat penerbangan sulungnya pada 2023.

Asal usul nama[sunting | sunting sumber]

Nama penuh C919 ialah COMAC-C9-19, C diambil daripada huruf awal China (China) dan China Commercial Aircraft Corporation (COMAC). "Kekal", 19 berikut merujuk kepada kapasiti penumpang maksimum iaitu sebanyak 190 tempat duduk [12] [13] .

membangun[sunting | sunting sumber]

Prototaip yang ketiga C919 berada dalam penerbangan ujian

latar belakang[sunting | sunting sumber]

Berbeza dengan Yun-10, yang telah ditamatkan pada tahun 1986, siri C919 memperkenalkan pelbagai teknologi baharu dan berdasarkan operasi komersial. Ia adalah pesawat penerbangan awam berorientasikan pasaran baharu. Pesawat ini merupakan pesawat berskala besar pertama yang dibangunkan sendiri sejak pembaharuan dan pembukaan China. Pembuatan pesawat besar adalah bahagian penting dalam pembangunan perindustrian China, jadi C919 ialah satu diantara pemain utama dalam strategi ekonomi negara China. Pesawat pertama bergolek dari barisan pemasangan di pangkalan Pudong pada November 2015 [14] .

Keadaan ujian[sunting | sunting sumber]

  • Pada November 2015, ujian sistem selari dengan pemasangan terakhir pesawat masih dijalankan, termasuk ujian sistem mekanikal, ujian sistem bekalan kuasa seperti penjanaan dan pengedaran kuasa, dan ujian sistem avionik. juga bekalan kuasa dan sistem avionik adalah silang-berkait dan saling kendali, dan ujian silang silang sistem penuh peringkat pesawat dijalankan. Pesawat penumpang besar C919 ialah projek "ujian bersama tiga sistem" pertama China yang dikendalikan bersama oleh jentera, bekalan kuasa dan avionik, dan ia merupakan inovasi bebas bagi ujian penyepaduan sistem.
  • Pada 10 April 2016, pesawat ujian C919 (10001 pesawat) telah dipindahkan dari pangkalan Pudong pusat pemasangan dan pembuatan akhir COMAC ke cawangan Shanghai Institut Penyelidikan Kekuatan Pesawat Udara China, dan ujian statik keseluruhan pesawat itu adalah dilancarkan secara rasmi. Ujian statik tanah yang dipanggil adalah untuk memeriksa sama ada struktur utama pesawat itu cukup kuat, dan ia adalah ujian yang merosakkan. Terdapat "mesin ujian statik" khas, yang boleh ditekan dan ditarik kuat untuk melihat had kekuatan struktur pesawat sehingga ia pecah. Untuk menguji sama ada pesawat itu mempunyai kekuatan struktur yang diperlukan untuk penerbangan adalah cara penting untuk memastikan keselamatan penerbangan pesawat [15] .
  • Pada 8 November 2016, C919 secara senyap-senyap telah menyelesaikan dua ujian penting sebelum penerbangan pertamanya - ujian statik keseluruhan mesin dengan beban terhad 2.5g berjaya, dan enjin kiri dan kanan berjaya dinyalakan pada satu masa. Selepas ujian statik selesai, pesawat boleh memasuki peringkat penyahpepijatan dan menjalankan ujian lengkap kawalan penerbangan darat, sistem bahan api, dll. Selepas ujian itu betul, pesawat boleh memasuki peringkat pelancaran. Jika tiada masalah dalam fasa pelancaran, anda boleh memasuki penerbangan pertama [16] .
  • Pada 21 Disember 2016, pembekal enjin pesawat C919, sistem pendorong bersepadu CFM International Corporation LEAP-1C, telah dianugerahkan sijil oleh Agensi Keselamatan Penerbangan Eropah (EASA) dan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) AS pada masa yang sama. Operasi komersial pesawat C919 yang membuka jalan.
  • Pada 25 Disember 2016, pesawat C919 pertama telah dihantar ke pusat ujian penerbangan, dan penerbangan pertama akan berlaku. Projek pesawat penumpang besar C919 sedang berjalan dengan teratur seperti yang dirancang: sejak pesawat C919 pertama dipasang dan dilancarkan dari barisan pengeluaran, projek itu telah terus maju dalam beberapa barisan utama seperti ujian penyepaduan sistem, ujian statik, dalam-ujian penerbangan, dan penyediaan ujian penerbangan, dan kini telah memasuki "penerbangan pertama" Dalam peringkat pra-pecut, "ujian resonans tanah mesin penuh" dan "ujian gandingan modal" [17] [18] .
  • Pada 1 Mac 2017, pesawat C919 telah menyelesaikan ujian teksi berkelajuan rendah, sederhana dan berkelajuan tinggi yang pertama di Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong . Bagi pesawat awam, teksi kelajuan rendah merujuk kepada teksi yang mengawal kelajuan pesawat dalam lingkungan 55 kilometer sejam; teksi kelajuan sederhana merujuk kepada teksi pada kelajuan 55 hingga 170 kilometer sejam; teksi kelajuan tinggi merujuk kepada teksi yang melebihi 170 kilometer sejam menaiki teksi. Ambil satu langkah lagi ke arah penerbangan pertama dan masukkan keadaan persediaan untuk penerbangan pertama [19] [20] .
  • Pada 20 Mac 2017, jawatankuasa semakan yang terdiri daripada 63 ahli akademik dan pakar di China, dibahagikan kepada 7 kumpulan termasuk teknologi keseluruhan, struktur kerangka udara, jentera kawalan penerbangan, avionik dan elektrik, bahan api pendorong, pembuatan dan komprehensif, sebulat suara bersetuju untuk meluluskan domestik. pesawat penumpang besar C919 ulasan teknikal penerbangan pertama, ialah dicadangkan bahawa selepas selesainya keserasian elektromagnet dan ujian lain dan pengesahan ujian teksi, ia boleh diserahkan kepada semakan penerbangan pertama, yang menandakan bahawa C919 telah mengambil langkah kukuh ke arah penerbangan pertama matlamat [21] .
  • Pada pagi 16 April 2017, pesawat C919 menjalankan satu lagi ujian teksi berkelajuan tinggi di Lapangan Terbang Shanghai Pudong, dengan kelajuan maksimum teksi 248km/j (kira-kira 134 knot) [22] [23], kerana pesawat itu kosong., ia dijangka telah mencapai keputusan berlepas Velocity (V1).
  • Pada 18 April 2017, 25 pakar dari Akademi Sains China, Akademi Kejuruteraan China, Pentadbiran Penerbangan Awam China, Perbadanan Industri Penerbangan China dan juga dari China Commercial Aircraft Corporation telah dibahagikan kepada dua kumpulan profesional: kumpulan pesawat dan kumpulan kru udara. Selepas semakan rapi, jawatankuasa semakan sebulat suara bersetuju bahawa pesawat penumpang besar C919 pertama telah lulus semakan penerbangan pertama, dan selepas menyelesaikan semua ujian teksi berkelajuan tinggi, penerbangan pertama boleh dijalankan pada masa yang sesuai. Ini juga merupakan tugas semakan terakhir sebelum penerbangan pertama C919 selepas lulus semakan teknikal penerbangan pertama pada 20 Mac [24] .
  • Pada sekitar jam 9:00 pagi pada 23 April 2017, pesawat penumpang besar C919 telah menjalankan ujian teksi laju keempat di landasan keempat Lapangan Terbang Pudong. Berjaya sepenuhnya. Ujian roda hidung taxiing berkelajuan tinggi adalah ujian yang paling hampir dengan keadaan penerbangan pertama. Tujuan utama adalah untuk merasakan tindak balas kawalan dan prestasi penerbangan pesawat semasa roda hidung bergolek. Ujian hari itu menguji lagi prestasi pelbagai peralatan pesawat apabila ia bergerak pada kelajuan tinggi di atas tanah, dan mengesahkan "kelajuan putaran (VR)" - kelajuan tidak boleh lebih rendah daripada kelajuan keputusan berlepas ( V1) atau kelajuan kawalan minimum di udara (Vmca) 1.05 kali penunjuk penting ini. Dalam dua ujian lif roda hadapan, kelajuan maksimum C919 adalah kira-kira 113 knot, dan masa lepas landas roda hadapan masing-masing mencapai 11 saat dan 14 saat. Wu Guanghui, timbalan pengurus besar COMAC dan ketua pereka pesawat C919, memberitahu pemberita bahawa selepas lima ujian teksi berkelajuan rendah, sembilan kelajuan sederhana dan empat kelajuan tinggi, keputusan ujian dan data adalah sah, dan teksi darat. ujian C919 telah tamat sebelum [25] . Menurut Agensi Berita Tempatan China, iaitu Xinhua, penerbangan pertama pesawat itu dilakukan selepas ujian penyepaduan sistem, ujian makmal, semua ujian darat dalam pesawat (OATP; Ujian Prosedur Ujian Dalam Pesawat) dan ujian teksi darat pesawat itu semuanya selesai. .
  • Pada 5 Mei 2017, mengikut ramalan cuaca hari itu, pasukan C919 bertukar kepada penerbangan pertama pada sebelah petang. Pada jam 2:00 petang, pesawat besar buatan China C919 berjaya melakukan penerbangan pertamanya di landasan keempat (34R) Lapangan Terbang Shanghai Pudong. Menurut rancangan itu, C919 menjalankan ujian penerbangan selama kira-kira 70 minit di ruang udara Shanghai dan Qidong, Jiangsu, dan selamat mendarat di landasan keempat Lapangan Terbang Pudong pada 3:19 petang. Dalam tempoh itu, ruang udara Shanghai berada di bawah kawalan, dan beberapa penerbangan terpaksa dibatalkan yang kerana penurunan mendadak dalam kapasiti trafik [26], malah, terdapat juga pendapat bahawa ujian itu menyebabkan kelewatan penerbangan semasa ujian teksi berkelajuan tinggi. . Sebagai tindak balas kepada kontroversi ini, kerajaan merancang untuk menambah baik landasan kelima khusus [27] . Buat pertama kalinya, juruterbang ujian mengulas tentang ciri pengendalian pesawat, prestasi berlepas dan mendarat, loji kuasa dan peralatan pemanduan, dsb. [28] . Kedua-dua Boeing Amerika dan Airbus Eropah mengucapkan tahniah kepada C919 pada penerbangan sulungnya [29] . Pada hari yang sama, Liu Shaoyong, pengerusi dan setiausaha parti China Eastern Airlines, berkata bahawa selepas C919 menyertai armada China Eastern Airlines, laluan pertama yang dirancang untuk terbang adalah dari Shanghai ke Beijing [30] .
  • Pada 28 September 2017, C919 telah menyelesaikan penerbangan ujian keduanya di landasan keempat Lapangan Terbang Shanghai Pudong, dengan jumlah masa penerbangan selama 2 jam dan 46 minit [31] .
  • Pada petang 2 November 2017, AC102 C919 telah menyelesaikan dua ujian penyalaan enjin [32] .
  • Pada pagi 3 November 2017, C919 menjalankan penerbangan ujian ketiganya di Lapangan Terbang Shanghai Pudong, yang mengambil masa kira-kira 3 jam dan 48 minit [33] .
  • Pada 11:38 pada 10 November 2017, C919 pertama berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong dan tiba di Lapangan Terbang Xi'an Yanliang pada 2:00 petang selepas penerbangan selama 2 jam 23 minit. Ketinggian terbang ialah 7800 meter, kelajuan pelayaran sehingga Mach 0.74, dan jarak penerbangan adalah kira-kira 1300 kilometer. Prestasi pengesahan awal memenuhi keperluan reka bentuk dan mencapai keadaan operasi stabil yang dijangkakan. Ujian penerbangan penyelidikan dan pembangunan susulan dan pensijilan kelayakan udara akan dijalankan [34] .
  • Pada 10:34 pada 17 Disember 2017, C919 kedua (Pesawat 102) berjaya berlepas di Lapangan Terbang Shanghai Pudong. Selepas penerbangan selama dua jam, ia mendarat di Lapangan Terbang Pudong pada 12:34 dan berjaya menamatkan penerbangan pertamanya [35] .
  • Pada 15 Jun 2018, laman web industri penerbangan barat ATW menyatakan bahawa pesawat prototaip C919 yang dibangunkan oleh China Commercial Aircraft Corporation (COMAC) telah mengelupas lif komposit gentian karbon semasa ujian, dan aktiviti ujian penerbangan telah digantung. Pada masa yang sama, sumber itu memaklumkan bahawa tangki bahan api prototaip C919 juga sedang diubah suai. Laporan ini kemudiannya diterjemahkan dan dicetak semula oleh beberapa media domestik, menarik perhatian [36] .
  • Pada 22 Jun 2018, Jiefang Daily, Shangguan News dan The Paper melaporkan bahawa kedua-dua C919 yang telah menamatkan penerbangan sulung mereka menjalankan penerbangan ujian di Shanghai Pudong dan Xi'an Yanliang pada masa yang sama. Ini juga bermakna khabar angin media asing yang "berasaskan" suatu ketika dahulu adalah tidak benar. C919 masing-masing bernombor 101 dan 102 berlepas dari Lapangan Terbang Yanliang di Xi'an dan Lapangan Terbang Pudong di Shanghai semalam. Mereka mengambil ujian penerbangan masing-masing selama 3 jam dan 10 minit dan 1 jam dan 34 minit, dan menyelesaikan sebahagian daripada ujian kestabilan dan sistem pemeriksaan. Menurut laporan itu, ujian penerbangan penyelidikan dan pembangunan projek C919 dan ujian statik dilaksanakan secara beransur-ansur, dan Xi'an menjalankan pengubahsuaian tanah dan penentukuran beban, seperti pengubahsuaian sistem pengimbang air, pengubahsuaian sistem kon tunda dan ujian lain. Ujian penerbangan di Shanghai semalam termasuk pemeriksaan kestabilan, semakan prestasi dan ujian pengubahsuaian. Pesawat 103 telah melengkapkan dok sayap ke badan dan ujian hujan kedap udara pada peringkat awal, dan telah memulakan pemasangan terakhir. pada Kabel dan sistem bawaan udara sedang dipasang. Pada masa hadapan beberapa kawasan seperti, Yanliang, Xi'an, Shaanxi dan Dongying, Shandong akan menjadi pangkalan utama untuk pengesahan ujian penerbangan C919 [37] [38] . Pada hari yang sama, laman web industri penerbangan Barat ATW turut memberi perhatian kepada perkara ini, dan apabila melaporkan kandungan yang berkaitan, ia percaya bahawa selepas semakan selesai, masalah itu telah diselesaikan dan penerbangan disambung semula [39] .
  • Pada 14:57 pada 12 Julai 2018, C919 kedua berlepas dari Lapangan Terbang Shanghai Pudong dan mendarat di Lapangan Terbang Shandong Dongying Shengli selepas 1 jam 46 minit penerbangan, melengkapkan penerbangan peralihan jarak jauh pertamanya [40] . 102 pesawat yang dipindahkan kali ini bertanggungjawab terutamanya untuk pengesahan ujian darat dan subjek ujian penerbangan seperti loji kuasa, sistem bekalan kuasa dan sistem kawalan alam sekitar.
  • Pada 28 Disember 2018, C919 ketiga mendarat dengan selamat di Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong, berjaya menamatkan penerbangan pertamanya. Selepas penerbangan ini, C919 AC103 akan berpindah ke Yanliang, Xi'an dalam masa terdekat untuk menjalankan ujian penerbangan ke atas subjek seperti flutter, penentukuran kelajuan udara, beban, kestabilan dan prestasi.

Status kelulusan[sunting | sunting sumber]

  • Pada 20 Mei 2019, Feng Zhenglin, Pengarah Pentadbiran Penerbangan Awam China, Duta Romania ke Kesatuan Eropah Odobescu, wakil jawatan presiden bergilir Kesatuan Eropah, dan Pesuruhjaya Boltz Suruhanjaya Eropah yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pengangkutan mudah alih secara bersama menandatangani "Kerajaan Republik Rakyat China dan Kesatuan Eropah" di Brussels. Perjanjian Keselamatan Penerbangan Awam (dan juga Perjanjian antara Kerajaan Republik Rakyat China dan Kesatuan Eropah mengenai Aspek-Aspek Penerbangan Tertentu . Perjanjian Keselamatan Penerbangan Awam China-EU (BASA) mewujudkan rangka kerja perundangan untuk kerjasama meluas antara China dan EU dalam bidang kelayakan udara dan pensijilan alam sekitar, operasi penerbangan, perkhidmatan kawalan trafik udara, pelesenan dan latihan kakitangan, dsb. mencerminkan faedah bersama Prinsip menang-menang. Khususnya, penandatanganan lampiran pensijilan kelayakan udara dan alam sekitar mewujudkan syarat untuk kerjasama antara China dan Eropah dalam pensijilan kelayakan udara produk aeronautik, menyediakan saluran yang luas untuk pertukaran produk aeronautik antara kedua-dua pihak, dan juga menyediakan peluang untuk industri. perusahaan kedua-dua pihak untuk bekerjasama dalam bidang reka bentuk produk aeronautik dan pembuatan, persekitaran yang baik. Penandatanganan perjanjian itu telah meletakkan asas yang kukuh bagi kedua-dua pihak untuk menjalankan kerjasama yang meluas dalam bidang keselamatan penerbangan, dan akan menggalakkan lagi pertukaran dalam dasar, teknologi dan kakitangan antara kedua-dua pihak. Atas dasar menandatangani "Perjanjian Keselamatan Penerbangan Awam China-EU" [41], kedua-dua pihak akan terus berunding mengenai peraturan pelaksanaan lampiran pensijilan kelayakan udara dan alam sekitar, untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada import dan eksport China- Produk penerbangan Eropah dan kerjasama perusahaan perindustrian, supaya kandungan perjanjian itu menyeluruh Dapatkan dilaksanakan [42] .
  • Pada 1 Ogos 2019, pesawat penumpang besar C919 keempat No. 104, telah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong pada waktu pagi. Selepas penerbangan selama 1 jam 25 minit, ia kembali ke penerbangan selepas melengkapkan beberapa titik ujian dan pemeriksaan kawalan awal pada pelbagai sistem pesawat. Dan mendarat dengan lancar, berjaya menyelesaikan misi penerbangan ujian pertamanya. Menurut COMAC, pesawat No. 104 ialah pesawat ujian penerbangan keempat bagi pesawat penumpang besar C919, dan ia terutamanya menjalankan tugas ujian penerbangan yang berkaitan dengan subjek seperti sistem avionik, prestasi berlepas dan mendarat, sistem penerbangan automatik dan aising semula jadi.
  • Pada 7 Ogos 2019, Reuters melaporkan bahawa COMAC merancang untuk mendapatkan sijil kelayakan udara pada 2021, bukannya matlamat yang ditetapkan pada Jun 2018, iaitu untuk mendapatkan sijil kelayakan udara pada 2020. Li Jian (transliterasi), orang yang bertanggungjawab bagi Pentadbiran Penerbangan Awam China, berkata terdapat kelemahan dalam reka bentuk, pembuatan, prestasi penerbangan dan kestabilan pesawat, dan sijil kelayakan udara hanya boleh diperolehi selepas penambahbaikan selanjutnya. [43]
  • Pada 24 Oktober 2019, No. 105, penerbangan ujian kelima pesawat penumpang besar C919, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong pada jam 10:00 pagi, dan berjaya menyelesaikan misi penerbangan ujian pertamanya selepas penerbangan udara selama 1 jam dan 37 minit. Menurut pengumuman itu, pesawat penumpang besar C919 No. 105 bertanggungjawab terutamanya untuk keadaan meteorologi khas seperti suhu tinggi dan sejuk melampau, serta tugas penerbangan ujian untuk kawalan alam sekitar, bekalan kuasa, dan saliran seluruh mesin.
  • Pada 27 Disember 2019, pesawat penumpang besar C919 No. 106 berlepas dari landasan keempat Lapangan Terbang Pudong pada pukul 10:15 pagi. Selepas penerbangan selama 2 jam 5 minit, ia kembali pada pukul 12:20 selepas menyelesaikan 30 ujian. Ia mendarat di Lapangan Terbang Pudong dengan lancar dan berjaya menamatkan penerbangan sulungnya. Pesawat No. 106 bertanggungjawab terutamanya untuk tugas penerbangan ujian untuk mengesahkan kabin, pencahayaan, bunyi luaran dan subjek lain yang berkaitan. Mengikut rancangan itu, COMAC melaburkan sejumlah 6 pesawat ujian penerbangan untuk menjalankan ujian penerbangan komprehensif ke atas subjek seperti gerai, kuasa, prestasi, kestabilan kawalan, kawalan penerbangan, aising, suhu tinggi dan sejuk. Ini bermakna projek pesawat penumpang besar C919 telah memasuki peringkat baharu R&D intensif dan ujian penerbangan, dan secara rasminya telah memulakan mod ujian penerbangan segerak berbilang wilayah. Pada masa hadapan, ia akan menerima ujian teruk pelbagai keadaan cuaca yang kompleks dan cabaran satu siri subjek ujian penerbangan berisiko tinggi.
  • Pada 10 Januari 2020, dilaporkan bahawa kemajuan COMAC pada projek C919 adalah jauh lebih rendah daripada yang dijangkakan, dan ia dijangka ditangguhkan selama 5 tahun. Ia juga mengatakan bahawa jurutera COMAC membuat ralat pengiraan dan menghantar data yang salah kepada enjin pengilang CFM, menyebabkan keperluan untuk enjin dan selongsong. Diperkukuhkan semula. [44] [45] [46]
  • Pada 15 Februari 2020, Wall Street Journal melaporkan bahawa kerajaan A.S. bercadang untuk merumuskan rang undang-undang untuk menyekat eksport enjin LEAP-1C yang kini digunakan oleh C919 untuk menyekat China [47] . Pada 16 Februari, General Electric, salah seorang pengeluar enjin itu, enggan mengulas. [48] Sehingga 18 Februari, Presiden AS Trump berkata bahawa beliau masih terbuka untuk berurusan dengan negara lain, termasuk China. Beliau berkata bahawa beliau tidak akan menjadi Amerika Syarikat yang menyukarkan negara yang merancang untuk membeli barangan Amerika kerana Syarikat meninggalkan AS untuk kekal berdaya saing. Beliau juga menambah: "Berharap China membeli enjin jet kami, kami mempunyai enjin jet terbaik di dunia." Trump juga menyatakan bahawa dia tidak akan menyerahkan pasaran kepada pesaing.Beliau melihat beberapa peraturan perdagangan diedarkan dan menyifatkannya sebagai "tidak masuk akal." Trump membuat kesimpulan dengan mengatakan bahawa dia mahu menjadikannya lebih mudah, bukan lebih sukar, untuk tempat lain untuk menjalankan perniagaan dengan Amerika Syarikat. [49] [50] .
  • Pada 23 Februari 2020, C919 keenam telah dipindahkan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong ke Dongying, Wilayah Shandong untuk ujian lanjut, tetapi terutamanya ujian darat sehingga penerbangan ujian pada 7 Mei tahun yang sama.
  • Pada 19 Mac 2020, C919 keenam juga telah menyelesaikan ujian pengesahan tujahan penerbangan dan mengumumkannya pada program CCTV "News Live Room" pada 25 haribulan bulan yang sama [51] ; pada masa yang sama, pesawat ujian 02 melengkapkan pemasangan akhir dan tidak lama lagi akan menjalani ujian kelesuan logam.
  • Pada 2-3 April 2020, COMAC dan Lapangan Terbang Xilinhot, telah menyempurnakan penyerahan awal C919 untuk ujian lintang darat di lapangan terbang [52] .
  • Pada 7 April 2020, kerajaan A.S. secara rasmi meluluskan lanjutan lesen eksport enjin LEAP-1C, sah sehingga 2025; pada hari yang sama, C919 (B-001E) keempat menyelesaikan ujian teksi pertamanya selepas menggantikan timbangan pengimbang.
  • Pada 23 April 2020, pelan pemindahan C919 (B-001C) kedua COMAC telah dilancarkan di Lapangan Terbang Xilinhot . Ia berlepas dari Lapangan Terbang Dongying pada pukul 5:50 dan mendarat dengan lancar di Lapangan Terbang Xilinhot pada pukul 7:40, ada dilakukan penerbangan ujian angin". [53]
  • Pada 28 April 2020, C919 (B-001A) pertama kembali ke Institut Penerbangan Ujian Yanliang dari Nanchang untuk meneruskan ujian.
  • Pada 7 Mei 2020, C919 (B-001G) keenam membuat penerbangan ujian pertamanya selepas peralihan.
  • Pada 24 Mei 2020, C919 (B-001C) kedua telah menyelesaikan kerja ujiannya di Xilinhot, berlepas dari Lapangan Terbang Xilinhot pada 6:41, dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Ordos Ejin Horo pada 8:5 untuk ujian lanjut. Dua hari kemudian, pesawat itu kemudian dipindahkan semula ke Kawasan Dongying, Shandong.
  • Pada 24 Jun 2020, C919 kedua (B-001C) telah dipindahkan ke Xinjiang untuk ujian suhu tinggi. Ia melalui Ordos dan Yinchuan untuk ujian dan penyediaan, dan tiba di Lapangan Terbang Turpan Jiaohe empat hari kemudian. Selepas itu, ia menjalani 13 ujian penerbangan pada suhu tinggi [54] .
  • Pada 30 Jun 2020, C919 (B-001A) pertama telah menyelesaikan ujian payung terjun pemulihan gerai di Yanliang [55] .
  • Pada penghujung Julai 2020, salah satu daripada C919 telah menyelesaikan ujian manuver cerun besar; dan dalam video berkaitan, reka bentuk kokpit kaca pada C919 turut didedahkan buat kali pertama [56] .
  • Pada 7 Ogos 2020, C919 kedua (B-001C) telah dipindahkan dari Xinjiang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Dunhuang Mogao untuk ujian penerbangan ujian bahan api terma [57] .
  • Pada 20 Ogos 2020, C919 (B-001E) keempat kembali ke Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong dari Yanliang untuk bersiap sedia menghadapi ujian aising semula jadi di Kanada pada masa hadapan, dan dicat semula sebelum berlepas. Pada masa sama, CAGA turut menghantar ARJ21 kedua untuk mengiringi penerbangan itu.
  • Pada 3 September 2020, pihak Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) dan pihak Agensi Keselamatan Penerbangan Eropah (EASA) mengadakan sidang video dan menandatangani "Prosedur Pelaksanaan Teknikal untuk Kelayakan Udara dan Pensijilan Alam Sekitar antara Pentadbiran Penerbangan Awam China dan Eropah. Agensi Keselamatan Penerbangan" dan Lampirannya "Pentadbiran Penerbangan Awam China dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah Prosedur Operasi/Penyelenggaraan Produk Penerbangan Awam". Kedua-dua prosedur ini adalah kandungan lampiran "Perjanjian Keselamatan Penerbangan Awam antara Kerajaan Republik Rakyat China dan Kesatuan Eropah" (BASA) dan "Persijilan Kelayakan Udara dan Perlindungan Alam Sekitar" yang telah berkuat kuasa pada September. 1 daripada aspek pensijilan kelayakan udara dan kerjasama semakan pesawat. Ia telah mewujudkan rangka kerja untuk kerjasama meluas dalam bidang keselamatan penerbangan antara China dan Eropah, meletakkan asas untuk memperdalam kerjasama dalam bidang keselamatan penerbangan antara China dan Eropah, dan menandakan bahawa kerjasama dalam bidang keselamatan penerbangan antara China dan Eropah telah memasuki tahap baru [58] [59] .
  • Pada 26 September 2020, C919 (B-001G) keenam pergi ke Kawasan Dunhuang untuk peringkat ujian seterusnya.
Pada 1 November 2020, paparan dinamik pertama di dunia bagi pesawat besar domestik C919
  • Pada Persidangan Penerbangan Nanchang 2020, yang diadakan dari 31 Oktober hingga 1 November 2020, pesawat seri C919 membuat penampilan pertamanya di acara industri dan melakukan demonstrasi penerbangan [60] .
  • Pada 12 November 2020, C919 (B-001C) kedua telah dipindahkan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Dunhuang Mogao ke Lapangan Terbang Xilinhot untuk peringkat ujian seterusnya. Ini adalah kali pertama pesawat itu pergi ke Lapangan Terbang Xilinhot untuk ujian terbang, selepas kira-kira 7 bulan .

Pengumpulan bukti[sunting | sunting sumber]

  • Pada 27 November 2020, C919 telah dikeluarkan sijil pemeriksaan jenis oleh Pentadbiran Penerbangan Awam China. Sijil kelayakan ini merupakan langkah penting, yang bermaksud bahawa ia dibenarkan untuk menjalankan penerbangan ujian untuk pensijilan. Dilaporkan bahawa mesyuarat pemeriksaan dan semakan kelulusan jenis pesawat C919 telah diadakan di Lapangan Terbang Yaohu di Nanchang, Jiangxi. Pusat Pensijilan Kelayakan Pesawat CAAC Shanghai mengeluarkan Kebenaran Pemeriksaan Jenis (TIA) pertama untuk projek Pesawat C919. Ini bermakna bahawa konfigurasi pesawat C919 pada asasnya telah ditetapkan, struktur pesawat pada asasnya disahkan, dan kematangan pengesahan keperluan dan pengesahan setiap sistem boleh memastikan keselamatan dan keberkesanan penerbangan ujian pensijilan; ia juga menandakan bahawa Pesawat C919 secara rasmi memasuki peringkat ujian penerbangan pensijilan pihak berkuasa [61] [62] .
  • Pada 21 Disember 2020, C919 kedua (B-001C) telah dipindahkan dari Dunhuang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Wuhan Tianhe, dan terbang ke Dongying, Wilayah Shandong pada hari berikutnya. Ini adalah kali pertama C919 berlepas dan mendarat di Wuhan [63] .
  • Pada 24 Disember 2020, dua C919 telah dipindahkan secara berasingan pada masa yang sama: yang ketiga (B-001D) telah dipindahkan dari Yaohu ke Yanliang, dan yang keenam (B-001G) telah dipindahkan dari Dongying ke Yaohu.
  • Pada 25 Disember 2020, C919 (B-001F) kelima pergi dari Yan Liang ke Lapangan Terbang Hulunbuir, untuk ujian alpine [64] .
  • Pada 30 Disember 2020, C919 telah melengkapkan ujian keletihan mesin penuh yang ke-2,000 [65] .
  • Pada 15 Januari 2021, C919 (B-001F) kelima telah menyelesaikan ujian alpine [66] dan kemudian berpindah ke Dongying, Shandong keesokan harinya.
  • Pada 22 Januari 2021, C919 (B-001E) keempat telah menyelesaikan penerbangan ujian pensijilan pertamanya di Institut Penerbangan Ujian Yanliang [67] .
  • Pada 30 Januari 2021, C919 (B-001G) keenam telah menyelesaikan ujian percikan di Tasik Yaohu [68] .
  • Pada Februari 2021, Akademi Juruterbang Ujian Antarabangsa Kanada mendedahkan bahawa C919 telah menentukan masa untuk pergi ke luar negara, dan ia dijangka pergi ke Lapangan Terbang Antarabangsa London di Kanada untuk ujian aising semula jadi dari Mac hingga musim luruh tahun yang sama [69] .
  • Dari Februari hingga Mac 2021, C919 (B-001G) keenam telah menyelesaikan ujian perlindungan kilat di Tasik Yaohu [70] .
  • Pada Mac 2021, salah satu daripada C919 telah menyelesaikan ujian aising tanah bagi sistem kuasa tambahan di kawasan Hulun Buir [71] .
  • Pada 3 April 2021, ujian keletihan mesin penuh C919 (fasa awal) telah menyelesaikan semakan [65] .
  • Pada 8 April 2021, C919 (B-001G) keenam telah dipindahkan dari Lapangan Terbang Dongying Shengli ke Lapangan Terbang Xilinhot untuk memulakan peringkat ujian seterusnya.
  • Pada penghujung Ogos 2021, C919 (B-001F) kelima telah dipindahkan dari Lapangan Terbang Dongying Shengli ke Lapangan Terbang Ordos untuk ujian penerbangan pengesahan GSE.
  • Pada Oktober 2021, C919 akan melengkapkan ujian aising simulasi.
  • Pada 3 November 2021, Yang Zhenmei, pengarah Jabatan Pensijilan Kelayakan Pesawat Udara Pentadbiran Penerbangan Awam China, berkata terdapat 3273 mata ujian untuk ujian penerbangan pematuhan dan 276 mata pelajaran ujian penerbangan yang disahkan. Pada masa ini, 1694 mata ujian dan 34 mata pelajaran ujian penerbangan yang disahkan telah selesai.Terdapat juga banyak kerja ujian penerbangan seperti icing semula jadi yang perlu disiapkan [72] .
  • Pada 14 Mei 2022, ujian penerbangan pertama C919 (B-001J) pertama, yang akan dihantar kepada pengguna pertama, telah berjaya [73] .
  • Pada 3 Julai 2022, satu mesyuarat ringkasan telah diadakan di Lapangan Terbang Weinan di Shaanxi, mengumumkan bahawa kesemua enam ujian penerbangan C919 telah selesai, meraikan peringkat akhir berperingkat, dan langkah seterusnya selepas mendapat kelayakan adalah untuk menangani masalah utama ke arah pensijilan. [74]
  • Pada 1 Ogos 2022, COMAC mengumumkan bahawa C919 telah menyelesaikan penerbangan ujian pensijilan. Jika ia telah lulus ujian, ia akan menunggu pengesahan rasmi dan pengeluaran lesen. [75] [76] Media mengatakan bahawa sekitar pertengahan September, Pentadbiran Penerbangan Awam China akan mengeluarkan sijil kelayakan udara sejurus selepas kelulusan [77]
  • Pada 29 September 2022, pesawat C919 memperoleh sijil jenis yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Penerbangan Awam China. [78] [79]
  • Pada 29 November 2022, pesawat C919 telah memperoleh lesen pengeluaran yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Penerbangan Awam China.

Pengeluaran dan Penghantaran[sunting | sunting sumber]

C919 (B-919A) siri pertama yang dimiliki oleh China Eastern Airlines mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Capital selepas menyelesaikan penerbangan pengesahan pertamanya (digambar diambil pada pada 26 Disember 2022)
  • Pada 1 September 2022, Syarikat Penerbangan China Eastern Airlines, pengguna pertama pesawat C919, menyatakan dalam laporan separuh tahunannya bahawa ia menjangka menerima satu pesawat penumpang C919 dalam tahun 2022, iaitu penurunan daripada jumlah yang dijangkakan sebelum ini iaitu tiga. Empat pesawat terakhir dalam tempahan pertama dijangka dihantar pada 2023. [80]
  • Dari 26 hingga 30 September 2022, Biro Pengawasan CAAC Shanghai, Pejabat Penyelenggaraan Kelayakan Udara Pentadbiran Wilayah China Timur CAAC, Pejabat Pengurusan Sijil dan pakar China Eastern Airlines menjalankan semakan keupayaan latihan penyelenggaraan pesawat C919 ke atas Shanghai Aircraft Customer Service Co., Ltd. untuk memastikan Pesawat siri C919 telah berjaya dihantar. [81]
  • Pada 21 November 2022, Wang Jian, setiausaha lembaga pengarah China Eastern Airlines, berkata mengenai pengenalan pesawat C919, pesawat pertama akan dihantar pada penghujung 2022 dan mula beroperasi secara komersial secepat mungkin. selepas memenuhi keperluan Pentadbiran Penerbangan Awam pada separuh pertama 2023. Selebihnya pesanan akan digabungkan dengan bekalan Pelan pengeluaran dan penghantaran pengeluar dijangka dihantar pada 2023-24. [82]
  • Pada 9 Disember 2022, C919 telah dihantar buat kali pertama, dan Syarikat Penerbangan China Eastern Airlines, pelanggan pertama, mengadakan majlis pelancaran untuk ini. [83] Pentadbiran Wilayah China Timur Penerbangan Awam mengeluarkan Sijil Pendaftaran Kewarganegaraan, Sijil Kelayakan Udara Bersendirian (Sijil AC) dan Lesen Stesen Radio kepada China Eastern Airlines. Nombor pendaftaran yang dipohon oleh COMAC ditetapkan khas sebagai B-919A, dan sijil jualan pesawat akan dikeluarkan. Setakat ini, pasaran pengangkutan penerbangan awam China telah memiliki pesawat jet utama yang dibangunkan secara bebas oleh China buat kali pertama. Pesawat khas ini diukir dengan logo "Pertama Dunia", dan telah disampaikan sebagai hadiah kepada China Eastern Airlines dengan "Kunci Peringatan Pertama Dunia C919" [84] . Dan penerbangan ujian telah dijalankan antara Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong dan Lapangan Terbang Hongqiao . Penerbangan ini dipanggil sebagai MU919. [85] Pada masa yang sama, reka bentuk kabin telah mendengar pendapat China Eastern Airlines dan telah ditambah baik secara berterusan. Seterusnya, pesawat itu akan pergi ke lapangan terbang utama di tanah besar China untuk melengkapkan latihan, penyelenggaraan tetap dan penerimaan kos operasi dan item lain yang berkaitan dengan operasi syarikat penerbangan, dan ia dijangka memenuhi keperluan kawal selia untuk penerimaan oleh pihak yang kompeten pada awal 2023 [86] . Menurut pelan dalaman China Eastern Airlines, penerbangan sulung itu dijangka akan dilancarkan semasa Festival Musim Bunga tahun depan, dan ia bukan sahaja akan menerbangi laluan serantau. C919 terutamanya akan melayani penumpang dari bandar tingkat pertama dan kedua. pada permulaannya.Laluan penerbangan pesawat [87]. Mulai pada 26 Disember, pesawat besar C919 China Eastern Airlines yang pertama dikeluarkan dalam negara di dunia memulakan penerbangan pengesahan. [88]


ciri[sunting | sunting sumber]

Pihak COMAC menyatakan bahawa memandangkan volum jualan yang diketahui (kebanyakannya adalah pesanan sengaja syarikat penerbangan domestik di China) adalah jauh lebih kecil daripada model Boeing dan Airbus dengan saiz yang sama, harga seunit pesawat penumpang komersial syarikat itu sudah pasti lebih mahal, tetapi dengan perintah Pertambahan bilangan akan beransur-ansur berkurangan. Ia menggunakan enjin siri CFM LEAP yang sama seperti siri Boeing 737 MAX milik Boeing dan Airbus A320neo milik AirBus .

Pada peringkat reka bentuk, COMAC menjangkakan bahawa, C919 akan menjimatkan 15% bahan api dan mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 50% berbanding dengan Boeing 737 generasi baharu dan Airbus A320 yang dihasilkan pada masa itu, dan ia akan membawa 8 hingga 10 lebih penumpang dan mempunyai lebih luas, dan juga tempat duduk. Walau bagaimanapun, kelebihan menjimatkan bahan api dan mengurangkan pelepasan karbon telah terikat apabila dua pengeluar pesawat utama memperkenalkan generasi baharu pesawat berbadan sempit . COMAC menjangkakan bahagian kompetitif produk ini terutamanya bertujuan untuk ekonomi dan keselesaan, yang boleh dibandingkan dengan pesawat baharu lawan [89] . lagi satu sumber menyatakan bahawa COMAC sedang giat berusaha untuk membangunkan alternatif enjin buatan tempatan, dan mengatakan bahawa pesanan itu melebihi 1,000, tetapi laporan itu enggan mendedahkan pembeli dan harga unit tertentu [90] . Bagaimanapun, Syarikat Penerbangan China Eastern Airlines mendedahkan bahawa harga unit katalog C919 ialah AS$99 juta setiap satu. [91]

Inovasi bebas pesawat siri C919 dicerminkan dalam lima aspek: pertama, rancangan keseluruhan datang dari China; kedua, ia mengetuai reka bentuk bentuk aerodinamik dan menjalankan ujian berkaitan; ketiga, kerangka pesawat itu disiapkan sepenuhnya oleh Pihak China dari reka bentuk hingga pembuatan; keempat, ia dijalankan di Negara China, penyepaduan sistem daripada pembekal yang berbeza, lima, pengurusan keseluruhan oleh Pihak China [92] .

Pembuatan bahagian[sunting | sunting sumber]

C919 pertama kali akan dilengkapi dengan enjin siri CFM LEAP yang dihasilkan oleh CFM International, model LEAP-1C [93] . Antaranya, Pod enjin, dan penyongsang tujahan adalah daripada Nexcelle, menggunakan sejumlah besar bahan komposit, dan telah menjalankan rawatan pengurangan hingar, dengan fungsi kawalan masuk termaju dan kawalan fly-by-wire.Tayar tersebut ialah tayar jejari Michelin Air X. Sistem avionik teras, sistem paparan, sistem penyelenggaraan atas kapal dan sistem avionik bersepadu disediakan oleh General Electric Aviation, dan sistem hidraulik, sistem penggerak kawalan penerbangan utama, sistem bahan api dan sistem Sistem lengai disediakan oleh Parker Hannifin Corporation oleh syarikat, sistem kawalan penerbangan, sistem roda dan brek, unit kuasa tambahan dan sistem navigasi, juga disediakan oleh Honeywell . sistem komunikasi dan navigasi serta Simulator Penerbangan Penuh, juga telah dibangunkan bersama dan dihasilkan oleh Rockwell Collins dan beberapa syarikat China, dan Sistem angkat tinggi telah disertai oleh Moog Inc . [94] Satu lagi sumber menyatakan bahawa Pesawat siri C919 akan menyediakan enjin domestik CJ-1000A untuk dipilih oleh pelanggan pada masa hadapan. Enjin ini merupakan enjin turbin nisbah pintasan tinggi sivil pertama yang dihasilkan di Negara China [90] .

bahagian Radar hidung dihasilkan oleh AVIC Tianjin. bahagian Hidung dihasilkan oleh AVIC Chengdu. bahagian Ekor menegak dihasilkan oleh AVIC Shenyang. bahagian Kotak sayap tengah, kotak sayap luar, bahagian sayap dan aileron dihasilkan oleh AVIC Xi'an. bahagian Fiuslaj depan, bahagian fiuslaj tengah dan bahagian setara fiuslaj belakang dihasilkan oleh AVIC Hongdu. bahagian Kepak tepi terkemuka dan kepak tepi belakang dihasilkan oleh AVIC Changhe . COMAC Shanghai ialah kilang pengeluaran pertama dan kilang pemasangan akhir, dan AVIC Hongdu ialah barisan pengeluaran kedua yang dicadangkan dan kilang pemasangan akhir kedua. Untuk menyokong pengeluaran dan pemasangan akhir C919, Nanchang Aviation Industry City (iaitu tapak Hongdu baharu AVIC) memulakan pembinaan pada tahun 2009, dan ia dirancang untuk mula mengeluarkan komponen utama C919 pada suku keempat tahun 2012.

Pembangunan enjin domestik[sunting | sunting sumber]

  • Pada September 2011, di Pameran Penerbangan Antarabangsa Beijing, Perbadanan Industri Penerbangan China mempamerkan enjin aero komersial pertama China - "Sungai Yangtze" CJ-1000A. Enjin itu akan dipasang pada C919 sejurus tahun 2020-an [95] .
  • Pada Mac 2012, Feng Peide, seorang ahli akademik Akademi Kejuruteraan China, berkata bahawa enjin domestik Sungai Yangtze 1000 dijangka akan digunakan dalam tempoh "Rancangan Lima Tahun ke-13". [96]
  • Pada 28 Ogos 2016, China Aviation Engine Group Co., Ltd. (selepas ini dirujuk sebagai China Aviation Development Corporation) telah ditubuhkan di No. 5 Landianchang South Road, Daerah Haidian, Beijing, dan tugas penyelidikan dan pembangunan enjin domestik juga diambil alih oleh China Aviation Development Corporation.
  • Pada 17 Mei 2018, prototaip CJ-1000A berjaya dinyalakan buat kali pertama, dengan kelajuan putaran 6,600 rpm.
  • Pada Jun 2019, tiga prototaip CJ-1000A telah dihasilkan dan sedang menjalani ujian tanah.
  • Pada Jun 2020, CJ-1000A telah menyelesaikan ujian mogok burung.
  • Pada Julai 2020, CJ-1000A ketiga sedang bersedia untuk dipasang pada platform ujian IL-76, pada Institut Penerbangan Ujian Yanliang untuk ujian penerbangan pertama.
  • Pada 9 Oktober 2022, pihak China Aviation Development Commercial Aviation Engine Co., Ltd. telah menganjurkan mesyuarat mobilisasi untuk mempercepatkan kerja pensijilan kelayakan udara Changjiang 1000A.

badan[sunting | sunting sumber]

  • Pada Mei 2014, sebahagian besar bahagian fiuslaj hadapan C919 pertama dilancarkan dari barisan pengeluaran di Nanchang, Jiangxi. Kebanyakan bahagian fiuslaj hadapan termasuk kabin hadapan, kabin kargo hadapan dan kabin kipas edaran semula, yang terdiri daripada kulit, kabin portholes, dan lantai kabin Bahagian struktur silinder yang terdiri daripada bahagian galas dan komponen lain akan menjadi bahagian besar pertama yang dihantar semasa pembangunan projek pesawat C919 [97] .
  • Pada 31 Julai 2014, bahagian hidung pesawat C919 pertama dilancarkan dari barisan pengeluaran di Chengdu . Fiuslaj hadapan, sayap tengah dan aileron pesawat pertama telah dilancarkan dari barisan pengeluaran masing-masing di Nanchang dan Xi'an, dan bahagian badan lain akan dilancarkan dari barisan pengeluaran dan dihantar dengan satu demi satu. Pelan ujian statik keseluruhan dan pelan ujian penerbangan keseluruhan pesawat telah ditentukan, ujian sistem bawaan udara yang berkaitan telah dimulakan, dan pemasangan akhir pesawat ujian penerbangan pertama dirancang untuk bermula pada separuh kedua tahun [98] .
  • Pada Ogos 2014, pemasangan terakhir fiuslaj dalam pesawat pertama siri C919 dilancarkan dari barisan pengeluaran. Disaksikan oleh seluruh pasukan pertengahan fiuslaj, bahagian pertengahan fiuslaj pesawat pertama melengkapkan pengukuran terakhir pada bingkai pemasangan terakhir sebelum dikeluarkan dari rak, dan terus dialihkan ke pendakap tanah. Sebagai jambatan antara fiuslaj depan dan belakang, fiuslaj tengah merupakan bahagian penting yang mempengaruhi dok sayap tengah, sayap luar dan fiuslaj. Kejayaan roll-off adalah pencapaian penting bagi keseluruhan pakej kerja fiuslaj. Yang terakhir talian pemasangan telah mengambil satu lagi langkah kukuh [99] .
  • Pada 21 Ogos 2014, bahagian fiuslaj tengah dan belakang pesawat C919 pertama berjaya dilancarkan dari barisan pengeluaran di bengkel komponen besar di Nanchang Aviation City. Ini merupakan satu lagi pencapaian berperingkat besar bagi projek pesawat penumpang besar berikutan kejayaan pemasangan bahagian fiuslaj hadapan dan bahagian hidung, ada meletakkan asas kukuh untuk dok pesawat pertama pada separuh kedua tahun ini [100] .
  • Pada 19 September 2014, pesawat C919 pertama secara rasmi memulakan pemasangan struktur di COMAC Shanghai Pudong Assembly Base. Perkara pertama yang perlu dilakukan untuk pesawat pertama ialah menumbangkan rivet pertama untuk menyambungkan fiuslaj hadapan ke fiuslaj tengah. Bahagian lain akan dihantar dalam masa dua bulan dan akan dihantar ke Shanghai untuk pemasangan terakhir [101] .
  • Pada 15 Oktober 2014, hidung pesawat C919 pertama tiba di Pangkalan Pudong Shanghai dari Chengdu melalui pengangkutan darat dan air [102] .
  • Pada 11 Februari 2015, bahagian belakang fiuslaj belakang pesawat C919 pertama telah dikeluarkan oleh Aerospace Haiying (Zhenjiang) Special Materials Co., Ltd. dari Akademi Sains dan Industri Aeroangkasa Ketiga China dan lulus pemeriksaan kelayakan udara, dan telah dihantar secara rasmi kepada COMAC [103] .
  • Pada 13 Februari 2015, ekor menegak pesawat C919 pertama telah dihantar ke COMAC oleh pihak AVIC Shenfei Civil Aircraft Company [104] .
  • Pada 2 November 2015, prototaip pertama C919, dengan nombor ekor B-001A, dilancarkan secara rasmi dari barisan pemasangan di Pangkalan Lapangan Terbang Pudong Shanghai, pusat pembuatan pemasangan terakhir.
  • Pada September 2019, bahagian fiuslaj pertama yang dihasilkan secara besar-besaran mula dihasilkan.
  • Pada 11 September 2020, kumpulan pertama pada 150 bahagian komposit untuk fiuslaj belakang pesawat keluaran besar-besaran mula dihasilkan [105] .
  • Pada 28 Disember 2020, komponen nose radome dari kumpulan pertama pada 150 pesawat yang dikeluarkan secara besar-besaran bergolek dari barisan pemasangan [106] .
  • Pada 20 April 2021, bahagian hadapan fiuslaj C919 yang ketujuh (juga pesawat pertama yang dikeluarkan secara besar-besaran) secara rasmi melancarkan barisan pengeluaran [107] .
  • Pada 13 September 2021, secara rasmi diumumkan bahawa pemasangan terakhir siri C919 ketujuh telah bermula, tetapi sebenarnya semua pemasangan telah siap kecuali enjin [108] .

Spesifikasi Model[sunting | sunting sumber]

C919
Spesifikasi Model C919 [109]
model C919 STD C919ER
bilangan juruterbang 2
nombor tempat duduk 158 (tahap 2)
168 (Tahap 1)
174 (tahap 1 ketumpatan tinggi)
panjang 38.9 meter (127 ka 7 in)
rentang 33.6 meter (110 ka 3 in)
kawasan sayap 129.15 meter persegi (1,390.2 ka2)
tinggi 11.95 meter (39 ka 2 in)
ketinggian fiuslaj 4.166 meter (13 ka 8.0 in)
lebar badan pesawat 3.96 meter (13 ka 0 in)
Muatan standard 15,010 kilogram (33,090 lb)
Muatan maksimum 18,900 kilogram (41,700 lb)
Berat kosong operasi 45,700 kilogram (100,800 lb)
berat lepas landas maksimum 75,100 kilogram (165,600 lb) 78,900 kilogram (173,900 lb)
Berat pendaratan maksimum 67,800 kilogram (149,500 lb)
kapasiti bahan api 24,917 liter (5,481 imp gal; 6,582 US gal)
Nombor Mach pelayaran 0.785 [110]
julat komersial standard 4,139 kilometer (2,235 nmi) 5,576 kilometer (3,011 nmi)
julat beban penuh 2,629 kilometer (1,420 nmi) 3,922 kilometer (2,118 nmi)
ketinggian tekanan kabin 2,400 meter (7,900 ka)
ketinggian pelayaran awal 10,668 meter (35,000 ka)
siling praktikal 12,100 meter (39,700 ka) [110]
panjang landasan yang diperlukan untuk berlepas
(di MTOW, ISA paras laut, landasan kering)
2,052 meter (6,732 ka) 2,125 meter (6,972 ka)
Panjang landasan diperlukan untuk mendarat
(pada berat pendaratan maksimum, paras laut ISA, landasan kering)
1,778 meter (5,833 ka)
Enjin (×2) CFM International LEAP-1C
Tujahan maksimum enjin (×2) 129.98–137.14 kilonewton (29,220–30,830 lbf) [111]

Kuantiti Pesanan dan Penghantaran[sunting | sunting sumber]

Sehingga Oktober 2022, pesawat penumpang siri C919 telah menerima tempahan permulaan daripada melalui surat niat dari 28 pengguna, termasuk 8 syarikat penerbangan domestik di China dan 17 syarikat pemajakan domestik dan luar negara [112] . Walaupun ia tidak dianggap sebagai projek prestasi politik pada mulanya, kebanyakan tempahan hanya dibuat oleh syarikat penerbangan yang mempunyai hubungan rapat dengan kerajaan China [113], tetapi selepas Boeing 737 MAX dibumikan pada 2019, pihak COMAC tiba-tiba melancarkan peluang untuk menduduki pasaran [114] . Pada tarikh 1 Mac 2021, China Eastern Airlines Group Co., Ltd. dan China Commercial Aircraft Co., Ltd. ada menandatangani kontrak pembelian untuk pesawat penumpang besar C919. Ini adalah kontrak pembelian rasmi pertama untuk C919 di dunia [115] . dengan kumpulan pertama lima pesawat akan dihantar paling awal dari penghujung 2022.

Pada tarikh 1 Oktober 2022, Menteri Penerbangan Nigeria menyatakan pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa ke-41 yang diadakan di Montreal bahawa Nigeria akan mempertimbangkan untuk membeli pesawat C919 untuk menyertai armada syarikat penerbangannya Syarikat Penerbangan Airlines yang masih dalam peringkat persediaan. [116]

Pada Tarikh 8 November 2022, pihak COMAC menandatangani perjanjian pesanan yang kukuh dengan beberapa syarikat pemajakan pesawat untuk sejumlah sebanyak 330 pesawat keluaran tempatan, termasuk 300 pesawat C919. Pelanggan C919 ialah China Bank Financial Leasing (50 unit), anak syarikat Ireland Bank of Communications Financial Leasing (50 unit), SPDB Financial Leasing (30 unit), ICBC Financial Leasing (50 unit), CCB, anak syarikat milik penuh Syarikat pemajakan kewangan China Construction Bank (50 unit), China Merchants Bank Golden Lease (50 unit), dan Su Yin Jinzuo (20 unit). [117] [118]

pelanggan kuantiti pesanan[119] Nota
mengesahkan Niat/Memorandum Persefahaman tidak dinyatakan jumlah
Republik Rakyat China Air China 0 20 0 20
Republik Rakyat China China Eastern Airlines 5 15 0 20 Mulakan pengguna, nombor pertama ialah B-919A
Republik Rakyat China China Southern Airlines 0 20 0 20
Republik Rakyat China Hainan Airlines 0 0 20 20
Republik Rakyat China Pajakan Kewangan CDB 50 0 0 50[120][118] Syarikat pemajakan di bawah China Development Bank
Amerika Syarikat GE Capital Aviation Services 10 10 0 20[121] Syarikat Pajakan Elektrik Am
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan ICBC 50 50 0 100[122][123] Syarikat pemajakan di bawah Bank Perindustrian dan Komersial China
Republik Rakyat China Sichuan Airlines 0 0 20 20[124]
Republik Ireland Pemajakan Kewangan Bank of Communications 50 0 0 50[125][118] Syarikat Pajakan Bank Komunikasi
Hong Kong Pajakan Pesawat China 0 0 20 20[126] Syarikat pemajakan di bawah China Everbright Group
Singapura Penerbangan BOC 0 0 20 20[127][128] Syarikat pajakan pesawat Bank of China
Republik Rakyat China Pajakan Kewangan Bank Pertanian China 20 10 45 75[129][130] Syarikat pemajakan di bawah Bank Pertanian China
Republik Rakyat China Pajakan Kewangan CCB 50 0 0 50[131] Syarikat Pajakan Bank Pembinaan China
Republik Rakyat China Hebei Airlines 0 0 20 20[121]
Republik Rakyat China Joy Air R 0 0 20 20[121]
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan Perindustrian 0 0 20 20[132] Syarikat Pajakan Bank Perindustrian
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan CMB 50 0 0 50[133] Syarikat pemajakan di bawah China Merchants Bank
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan Huaxia 0 20[134] 0 20[135] Syarikat pemajakan Hua Xia Bank
Republik Rakyat China Ping An Modal Antarabangsa 0 50[136][137] 0 50 Syarikat Pajakan Ping An China
Republik Rakyat China Pemajakan CITIC [138] 18 18 0 36 Syarikat pemajakan China CITIC Group
Republik Rakyat China Pajakan SPDB [139][140] R 30 0 0 30 Shanghai Pudong Development Bank dan syarikat pemajakan COMAC
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan Everbright 0 30(Perjanjian Rangka Kerja)[141] 0 30 Syarikat pemajakan di bawah China Everbright Bank
Republik Rakyat China Pajakan Kewangan Pembinaan Nuklear China 20 20 0 40[130] Syarikat pemajakan di bawah Kumpulan Pembinaan Industri Nuklear China
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan Huabao Duding (Shanghai). R 15 15 0 30[130] Syarikat pemajakan di bawah Baowu Iron and Steel Co., Ltd.
Republik Rakyat China Pajakan Antarabangsa AVIC R 15 15 0 30[130] Syarikat pemajakan di bawah Perbadanan Industri Penerbangan China
Republik Rakyat China Pemajakan Kewangan Huarong 30 0 0 30[142] Syarikat Pajakan Huarong China
Republik Rakyat China China Express Airlines 50[143][144] 0 0 50 Beberapa pesanan boleh dipindahkan ke pesanan ARJ21
Republik Rakyat China Pajakan Su Yin 20 0 0 20 Syarikat pajakan Jiangsu Bank
Total 483 293 185 961

Pelanggan yang ditandakan dengan R ialah syarikat gabungan COMAC atau/dan pemegang sahamnya, dan membeli sejumlah 100 buah pesawat.

kerja berkaitan[sunting | sunting sumber]

  • Pada tahun 2015, COMAC melancarkan MV "Flying the Blue Sky" yang dinyanyikan oleh Tan Jing sebagai lagu tema ramai orang penerbangan di sebalik tabir Pesawat C919 [145] .
  • Dokumentari "Take Off, China" yang disiarkan di Dragon TV pada 21:40, pada 24 September 2017, menggambarkan proses pembangunan dan pembuatan C919 [146] .

Kesan larangan eksport AS[sunting | sunting sumber]

Walaupun 60% daripada komponen C919 telah disetempatkan, memandangkan pesawat itu berorientasikan pasaran global, seperti syarikat Boeing dan Airbus, beberapa komponen dibekalkan secara global. Antaranya, teknologi dalam bidang utama seperti sistem kuasa pesawat, sistem kawalan penerbangan avionik, sistem bahan api, sistem kuasa dan gear pendaratan masih belum disetempat.Oleh itu, model pengeluar-pembekal utama, yang selaras dengan pengeluar pesawat penumpang arus perdana di dunia telah diterima pakai.Gunakan produk pembekal arus perdana antarabangsa atau bentuk usaha sama Sino-asing dengan mereka untuk pembuatan [147] .

Pada tahun 2020, beberapa media berita melaporkan bahawa kerajaan A.S. sedang mempertimbangkan untuk tidak terus meluluskan lesen eksport General Electric untuk melarang General Electric daripada mengeksport enjin CFM LEAP-1C ke China [148], tetapi akhirnya lesen eksport General Electric diteruskan. untuk diluluskan, jadi eksport Larangan itu tidak berjaya dilaksanakan [149] . Bagaimanapun, khabar angin larangan itu telah mencetuskan perbincangan domestik sama ada China perlu mencari alternatif kepada enjin siri General Electric. Adalah dipercayai bahawa dalam konteks kemerosotan mendadak dalam hubungan dua hala China-AS, adalah perlu untuk mempelbagaikan atau menyetempatkan sumber komponen teras, dan tidak terlalu bergantung kepada Amerika Syarikat atau enjin tunggal lain. Sesetengah penganalisis percaya bahawa enjin PD-14 pada pesawat Irkut MC-2 Rusia atau WS-20 pada Yun-20 dianggap sebagai pengganti yang mungkin [150] . Bagaimanapun, memandangkan rancangan itu telah memasuki peringkat akhir, kemungkinan praktikal untuk beralih sementara kepada enjin lain adalah diragui, dan sebarang perubahan pada model enjin C919 boleh menyebabkan penghantaran pesawat terlewat dan kehilangan pelanggan. Enjin versi CJ-1000A "Yangtze River" yang dibangunkan oleh AECC dirancang untuk menjadi enjin domestik jangka panjang untuk C919, yang boleh mengelakkan kekangan Amerika Syarikat. Projek ini juga telah dimasukkan dalam projek utama "14th Rancangan Lima Tahun". Pada 2021, China Aviation Development Co., Ltd. akan membelanjakan 10 bilion untuk membina pangkalan pembuatan profesional untuk tujahan balik/nacelle di Chengdu, yang dianggap berkaitan dengan penyelidikan dan pembangunan pesawat siri CJ-1000. [151]

lihat Juga[sunting | sunting sumber]

model yang serupa

rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "存档副本". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-06-21. Dicapai pada 2022-06-21. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "C919飞起来". 中国技术装备网. 2014-10-30. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-23. Dicapai pada 2015-11-07. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "实拍国产大飞机C919总装下线 布局168座位". 鳳凰網. 2015-11-02. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-05. Dicapai pada 2015-11-07. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ 贾远琨 钱春弦 (2015-11-02). "国产大型客机C919首架机在上海总装下线". 新华网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-06. Dicapai pada 2015-11-02. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ "C919飞机首飞倒计时2天 客户已达23家订单570架". 新浪新聞中心 國內新聞. 2017-05-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-05-03. Dicapai pada 2017-05-04. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ 网易 (2021-01-31). "进口的发动机竟被动手脚!幸好C919客机项目已经不怕断供了!". www.163.com. Dicapai pada 2022-11-18.
  7. ^ "充分发挥新型举国体制优势 一以贯之善始善终久久为功". 南方都市报. 2022-10-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-10-01.
  8. ^ "適航認證也秀大象漫步 東航今年C919客機交付僅1架". 中時新聞網 (dalam bahasa Cina). 2022-10-01.
  9. ^ https://news.sina.cn/2022-08-20/detail-imizmscv6972482.d.html
  10. ^ "存档副本". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-05-16. Dicapai pada 2022-05-16.
  11. ^ "東航增購38架飛機 陸製「C919」單價曝光". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-05-17. Dicapai pada 2022-05-14. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  12. ^ 孙闻 (2009-03-06). "吴光辉委员:首型国产大型客机将命名为"C919"". 中国政府网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-09. Dicapai pada 2013-03-03. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  13. ^ 国产大飞机C919拟今日首飞 “全民网红”长啥样?[pautan mati]
  14. ^ "C919總裝下線! 習近平李克強作重要批示". 文匯網. 2015-11-02. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-08. Dicapai pada 2015-11-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  15. ^ "陸C919大飛機啟動靜力試驗 年內首飛" (dalam bahasa Cina). 中國時報. 2016-04-13. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-16. Dicapai pada 2016-11-16.
  16. ^ "深度:中国国产大客机将首飞 或替代运20成特种平台". 新浪. 2016-11-12. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-13. Dicapai pada 2017-01-01. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Templat:Zh-hans
  17. ^ "C919飞机首架机交付试飞中心". 中國商飛新聞. 2016-12-30. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-01. Dicapai pada 2017-01-01. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Templat:Zh-hans
  18. ^ "C919大飞机首架机交付试飞中心 首飞在即". CnBeta新聞. 2016-12-30. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-31. Dicapai pada 2017-01-01. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)Templat:Zh-hans
  19. ^ "完成滑跑實驗陸C919客機今年有望首飛" (dalam bahasa Cina). 旺報. 2017-03-05. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-05. Dicapai pada 2017-03-05.
  20. ^ "中國商飛副總經理吳光輝:C919進入首飛準備狀態" (dalam bahasa Cina). 新浪. 2017-03-06. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-06. Dicapai pada 2017-03-06.
  21. ^ "國產客機C919通過首飛技術評審". 文匯報. 2017-03-26. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-26. Dicapai pada 2017-03-26. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Templat:Zh-hant
  22. ^ IT之家. "国产大飞机C919首次完成跑道高速滑行测试". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-04-17. Dicapai pada 2017-04-16.
  23. ^ "首飛前最後一關 國產客機完成高速滑行測試". 東網. 2017-04-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-04-17. Dicapai pada 2017-04-17. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Templat:Zh-hant
  24. ^ "中国商飞:C919首飞不赶进度 绝不带任何隐患上天". 新浪. 2017-04-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-04-21. Dicapai pada 2017-04-21. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Templat:Zh-hant
  25. ^ "C919完成最後一項地面滑行試驗 首飛在望". 文匯報. 2017-04-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-04-24. Dicapai pada 2017-04-24. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Templat:Zh-hant
  26. ^ 香港蘋果. "【北上注意】國產C919今上海首試飛 國泰港龍8航班取消". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-05-05. Dicapai pada 2017-05-05.
  27. ^ 新浪看點. "视频 C919的前轮为什么会造成航班取消和延误".
  28. ^ 中新网. "国产大飞机C919在沪成功首飞". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-03. Dicapai pada 2017-05-05.
  29. ^ 驱动之家. "国产大飞机C919成功首飞 波音/空客齐祝贺". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-05-11. Dicapai pada 2017-05-05.
  30. ^ "C919首条航线将飞北京" (dalam bahasa Cina). 新华社电. 2017-05-07. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-03. Dicapai pada 2017-05-07.
  31. ^ "C919顺利完成复飞:飞行2小时46分钟 高度达1万英尺" (dalam bahasa Cina). 中国青年网. 2017-09-28. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-28. Dicapai pada 2017-09-28.
  32. ^ "C919国产大客机 完成第三次试飞". news.ifeng.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-11-07. Dicapai pada 2017-11-04.
  33. ^ email@gmail.com, name,. "升空近4小时 C919完成第三次试飞". www.guancha.cn (dalam bahasa Cina). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-11-07. Dicapai pada 2017-11-04.CS1 maint: extra punctuation (link)
  34. ^ "國產C919飛機完成首次城際飛行 從上海飛抵西安閻良機場". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2017-11-12.
  35. ^ "第二架C919成功起飞!揭秘"大飞机"试飞挑战". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-04. Dicapai pada 2017-12-17.
  36. ^ "COMAC grounds C919 flight-test aircraft to modify prototypes" (dalam bahasa Inggeris). Air Transport World. 2018-06-15. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-29. Dicapai pada 2018-06-29.
  37. ^ "C919被指存安全問題 內媒:昨兩機試飛" (dalam bahasa Cina). 明報新聞網. 2018-06-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-29. Dicapai pada 2018-06-29.
  38. ^ "今天两架C919上海西安同步试飞,击退"停飞"谣言" (dalam bahasa Cina). 解放日报·上观新闻. 2018-06-24. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-29. Dicapai pada 2018-06-29. Cite has empty unknown parameter: |3= (bantuan)
  39. ^ "Grounded COMAC C919 test aircraft fly again after modifications" (dalam bahasa Inggeris). Air Transport World. 2018-06-22. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-29. Dicapai pada 2018-06-29.
  40. ^ "C919大型客机102架机成功转场东营" (dalam bahasa Cina). 新浪网. 2018-07-13. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-13. Dicapai pada 2018-07-13.
  41. ^ "EU - China". EASA (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-16. Dicapai pada 2020-09-29. Text "EASA" ignored (bantuan)
  42. ^ "中國與歐盟首次簽署民航領域協定". 人民網. 2019-05-21. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-16. Dicapai pada 2020-09-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  43. ^ "COMAC pushes back C919 jet's China certification target to 2021". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 2019-08-07. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-12. Dicapai pada 2020-01-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  44. ^ "消息:中国商飞C919因技术问题限制试飞". 早报 (dalam bahasa Inggeris). 2020-01-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-11. Dicapai pada 2020-01-12.
  45. ^ 王忠會 (2020-01-10). "路透社:中國挑戰波音與空中巴士遇挫 C919研發進展緩慢". 香港01 (dalam bahasa Cina). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-12. Dicapai pada 2020-01-12.
  46. ^ "中国C919大飞机或因发动机技术瓶颈而延后". RFI - 法国国际广播电台 (dalam bahasa Cina). 2020-01-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-11. Dicapai pada 2020-01-12.
  47. ^ "Trump Administration Considers Halting GE Venture's Engine Deliveries to China". The Wall Street Journal. 2020-02-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-20. Dicapai pada 2020-02-20. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  48. ^ "美國醞釀封殺中國C919大飛機發動機命脈". 法國國際廣播電台 (dalam bahasa Cina). 2020-02-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-19. Dicapai pada 2020-02-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  49. ^ "針對禁售傳言 特朗普表態:希望中國繼續購買美產飛機部件". 法國國際廣播電台 (dalam bahasa Cina). 2020-02-18. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-19. Dicapai pada 2020-02-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  50. ^ "禁止奇異引擎銷陸? 川普:沒有任何理由阻止美國開放". 聯合報. 2020-02-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-02-19. Dicapai pada 2020-02-20. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  51. ^ "国产大型客机C919在山东完成关键试飞". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2020-03-25.
  52. ^ "锡林浩特机场完成C919机型地面试验前期调研对接工作". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2020-04-17.
  53. ^ "锡林浩特机场顺利保障商飞C919机型". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-05-04.
  54. ^ "新疆空管局保障C919在疆试飞任务圆满完成". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2020-08-10.
  55. ^ "C919国产大飞机完成失速改出伞试飞". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-07-02. Dicapai pada 2020-07-02.
  56. ^ "C919超大坡度试飞曝光 超级精彩!". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2020-07-30.
  57. ^ "C919大飞机102架机顺利飞抵敦煌莫高国际机场". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2020-08-08.
  58. ^ "中歐航空安全協定9月1日生效 適航技術實施程序完成簽署". 2020-09-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2020-09-15. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  59. ^ "EASA and China's CAAC start a new era of cooperation". 2020-09-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-10-16. Dicapai pada 2020-09-15. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  60. ^ "中国C919大型客机首次亮相行业活动 在南昌飞行表演". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-12-02. Dicapai pada 2020-10-31. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  61. ^ C919获型号检查核准书 中国大飞机冲刺适航证
  62. ^ "C919飞机进入局方审定试飞阶段 民航上海审定中心签发大型客机首个型号检查核准书". 中国商飞公司新闻中心. 2020-11-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2020-12-20.
  63. ^ "首次,国产大飞机C919来武汉天河机场试飞!". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2020-12-22.
  64. ^ "C919飞抵呼伦贝尔开展高寒专项试飞". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2020-12-26.
  65. ^ a b "民航上海审定中心完成C919全机疲劳试验开始阶段审查工作". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-04-11. Dicapai pada 2021-04-11.
  66. ^ "C919大型客机在内蒙古干成一件大事!". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-22. Dicapai pada 2021-01-17.
  67. ^ "青岛新机场今日试飞;C919首次局方审定试飞;鸭鸭上天了!". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-02-05. Dicapai pada 2021-01-27.
  68. ^ "C919顺利完成溅水专项试验最后科目". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-02-05. Dicapai pada 2021-02-03.
  69. ^ "今年争取交付 C919大飞机将赴加拿大进行结冰试验". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2021-02-05.
  70. ^ "新安晚报记者直击C919全机雷电防护试验现场 国产大飞机抗雷击能力特别强". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2021-03-05.
  71. ^ "中國氣象局-内蒙古:气象助力C919客机APU地面结冰试验成功". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2021-03-23.
  72. ^ "中国民航局全力配合中国商飞研制工作 对C919开展适航审查-中新网". www.chinanews.com.cn. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-02-02. Dicapai pada 2021-12-10.
  73. ^ 崔霞; 徐静; 陶嘉树 (2022-05-14). "试验圆满完成!C919迎来3个"首次"". Dicapai pada 2022-05-14.
  74. ^ 廖士鋒 (2022-07-23). "中製C919大飛機試飛完成 將取證交機". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-08-06. Dicapai pada 2022-07-25. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  75. ^ "中国商飞重磅官宣:国产大飞机C919完成取证试飞". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-08-07. Dicapai pada 2022-08-01. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  76. ^ "中國商飛:國產客機C919已完成全部試飛任務". 中央社 (dalam bahasa Cina). 2022-08-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-08-10. Dicapai pada 2022-08-01. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  77. ^ http://finance.people.com.cn/BIG5/n1/2022/0919/c1004-32529204.html
  78. ^ "C919飞机型号合格证颁证仪式在北京举行--时政--人民网". politics.people.com.cn. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-09-30. Dicapai pada 2022-09-30.
  79. ^ "重要里程碑!C919在京获得中国民航局颁发的型号合格证". news.sina.com.cn. 2022-09-30. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-09-30. Dicapai pada 2022-09-30.
  80. ^ Reuters (2022-09-01). "China Eastern sees smaller-than-expected C919 delivery this year". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-11.
  81. ^ "民航上海监管局对商飞客服开展新增C919培训能力审查-中国民航网". www.caacnews.com.cn. Dicapai pada 2022-10-11.
  82. ^ "东航:首架C919年底交付 明年上半年或投入运营_民航资源网". news.carnoc.com. Dicapai pada 2022-11-24.
  83. ^ "首架C919国产大飞机交付 中国加快迈向航空强国".
  84. ^ "機艙內部曝光!全球首架C919交付東航 料明年上半年投入運".
  85. ^ "国产C919全球首架机正式交付市场 2023年春有望投入商业载客运营 - 新华网客户端". my-h5news.app.xinhuanet.com. Dicapai pada 2022-12-09.
  86. ^ "明年春投入載客運營!首架陸產大飛機C919交付東航 機艙內部曝光「長這樣」".
  87. ^ "陸國產大型客機C919正式交付東航 2023春季「北上廣深」航線首秀". ETtoday大陸新聞.
  88. ^ "现场图片!全球首架C919开始验证飞行".
  89. ^ "亚洲航展:中国展出大飞机模型关健技术仍靠进口". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-12. Dicapai pada 2015-11-07.
  90. ^ a b "自产C919快来了 第六架发动机突破大". RFI - 法国国际广播电台 (dalam bahasa Cina). 2019-12-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-12. Dicapai pada 2020-01-12.
  91. ^ "专家:C919飞机标志着中国航空产业和大飞机事业起飞". 南方都市报. 2022-08-07. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-08-07.
  92. ^ "C919中国客机创新分析". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-08. Dicapai pada 2015-12-06.
  93. ^ "CFM LEAP-1C-POWERED COMAC C919 COMPLETES SUCCESSFUL MAIDEN FLIGHT". 2017-05-05. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  94. ^ 许宁 (2020-09-15). "软肋远不只芯片, C919客机暴露"厉害国"多项科技短板". 美国之音. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-16. Dicapai pada 2020-09-15. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  95. ^ "中航工业展示我国首款商用航空发动机模型(图)" (dalam bahasa Cina). 新浪网. 2011-09-22. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-09. Dicapai pada 2015-11-07.
  96. ^ "大飞机确定两套发动机 国产型命名为长江1000" (dalam bahasa Cina). 人民网. 2012-03-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2015-11-07.
  97. ^ "国产大飞机关键部件前机身大部段在南昌成功下线" (dalam bahasa Cina). 新华网. 2014-05-16.
  98. ^ 中国首架国产大客机C919机头部段下线 Salinan arkib di Wayback Machine,中国经济网,2014年7月31日
  99. ^ 国产大飞机C919首架机中机身总装下线[pautan mati kekal],中国航空报,2014年8月22日
  100. ^ C919大型客机首架机中后机身部段南昌下线[pautan mati kekal],中国航空报,2014年8月25日
  101. ^ "国产大客机C919进入总装". 新浪网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-19. Dicapai pada 2014-09-20.
  102. ^ "C919大型客机首架机机头大部段运抵中国商飞浦东基地". 中国商飞. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-22. Dicapai pada 2014-10-15.
  103. ^ "C919大型客机首架机后机身后段交付". 中央政府门户网站. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-15. Dicapai pada 2015-02-11.
  104. ^ "C919大型客机首架垂直尾翼交付". 中央政府门户网站. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2015-02-13.
  105. ^ "C919大型客机复材零件批生产正式启动". Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-06. Dicapai pada 2020-09-11.
  106. ^ "C919大型客机批生产首架机雷达罩成功下线". 中国航空新闻网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-04-28. Dicapai pada 2020-12-30.
  107. ^ "航空工业沈飞民机举行C919飞机后机身前段批产首架暨ARJ21飞机EWIS优化批产构型交付仪式". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-04-21. Dicapai pada 2021-04-21.
  108. ^ "C919真的来了,首架量产型即将完成组装年内交付东航,首批150架". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-10-05. Dicapai pada 2021-10-05.
  109. ^ COMAC. "C919 Aircraft Characteristics for Airport Planning" (PDF).
  110. ^ a b "C919客机即将面世,它的魅力在哪?全面解读C919!--科普中国--人民网". kpzg.people.com.cn. Dicapai pada 2022-10-18.
  111. ^ "EASA.E.110 - LEAP-1A & LEAP-1C series engines". EASA (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-18.
  112. ^ "谁买了国产大飞机?C919客机订单"起底"". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-28. Dicapai pada 2017-01-18.
  113. ^ "存档副本". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-04-11. Dicapai pada 2021-04-11.
  114. ^ "存档副本". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-03-20. Dicapai pada 2021-04-07.
  115. ^ "C919客机全球首单正式落地!年内交付首架". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-03-01. Dicapai pada 2021-03-01. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  116. ^ Reuters (2022-10-01). "Nigeria would consider China's C919 plane for new airline". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-11.
  117. ^ Reuters (2022-11-08). "Chinese planemaker COMAC received new orders for 330 planes". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-11-08.
  118. ^ a b c 澎湃新闻 (2022-11-08). "国产大飞机C919再签300架新订单!7家租赁公司下单". finance.sina.com.cn. Dicapai pada 2022-11-08.
  119. ^ "中国商用飞机有限责任公司-走近大飞机". www.comac.cc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-29. Dicapai pada 2017-09-29.
  120. ^ "國銀租賃董事長王學東:圍繞「一帶一路」戰略金融租賃大有可為". www.cdb-leasing.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-29. Dicapai pada 2017-09-29.
  121. ^ a b c "C919珠海航展获50架订单 有望进入美国市场". 民航资源网. 2012-11-13. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 2015-11-02.
  122. ^ "工银租赁与中国商飞签署45架C919订单协议". 民航资源网. 2011-10-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-18. Dicapai pada 2015-11-02.
  123. ^ "中国商用飞机有限责任公司-工银租赁与中国商飞签署55架C919大型客机购买框架协议". www.comac.cc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-29. Dicapai pada 2018-10-29.
  124. ^ "川航与中国商飞签署20架C919客机订单协议". 民航资源网. 2011-10-21. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-19. Dicapai pada 2015-11-02.
  125. ^ "交银租赁与中国商飞签署30架C919订单协议". 民航资源网. 2011-11-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-25. Dicapai pada 2015-11-02.
  126. ^ "中国飞机租赁与商飞签署20架C919订单协议". 民航资源网. 2011-12-08. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-18. Dicapai pada 2015-11-02.
  127. ^ "国产C919客机再获20架订单 启动订单达235架". 民航资源网. 2012-02-14. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-08. Dicapai pada 2015-11-02.
  128. ^ "中国C919大型客机参加新加坡航展 新获20架订单". sohu.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-05-02. Dicapai pada 2015-04-07.
  129. ^ "农银租赁签署45架订单仪式 C919订单达280架". 民航资源网. 2012-06-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-08. Dicapai pada 2015-11-02.
  130. ^ a b c d "中核建租赁、华宝租赁、航空工业租赁、农银租赁与中国商飞签约_中国商用飞机有限责任公司". m.comac.cc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-29. Dicapai pada 2017-09-29.
  131. ^ "C919大型客机再添新客户 订单总数达到330架". 民航资源网. 2012-09-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-19. Dicapai pada 2015-11-02.
  132. ^ "C919大型客机再获20架订单 总数达到400架". 民航资源网. 2013-10-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-18. Dicapai pada 2015-11-02.
  133. ^ "珠海航展首日 招银金融租赁宣布订购30架C919". 民航资源网. 2014-11-11. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-25. Dicapai pada 2015-11-02.
  134. ^ "中國評論新聞:中國國產大客機C919用戶訂單達450架". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2017-01-18.
  135. ^ "再签新订单 C919大型客机订单总数达到450架". 民航资源网. 2015-01-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-04. Dicapai pada 2011-11-02.
  136. ^ "C919订单已超500架 预期2030年占全球市场1/5_21世纪经济报道多媒体数字报刊平台". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-27. Dicapai pada 2017-01-18.
  137. ^ 刘昆 (2015-06-15). "C919大型客机巴黎航展签大单 总订单数量达500架". 环球网. Dicapai pada 2015-11-02.
  138. ^ "中信租赁与中国商飞签署36架C919大型客机用户协议". 中信租赁. 2016-11-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-06. Dicapai pada 2017-02-06.
  139. ^ "浦银租赁与中国商飞公司签订20架C919大型客机购买协议". 浦银租赁. 2016-11-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-06. Dicapai pada 2017-02-06.
  140. ^ "浦银租赁与中国商飞签订20架C919大型客机购买协议". 中国商飞. 2016-11-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-06. Dicapai pada 2017-02-06.
  141. ^ 周扬. "光大金融租赁签署30架C919大型客机购买框架协议_军事_环球网". mil.huanqiu.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-18. Dicapai pada 2017-08-18.
  142. ^ "中国商用飞机有限责任公司-中国商飞与华融金融租赁签署30架C919大型客机和20架ARJ21新支线飞机购机协议". www.comac.cc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-29. Dicapai pada 2018-10-29.
  143. ^ "华夏航空订购100架国产ARJ21、C919客机:价格未披露". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-06-10. Dicapai pada 2020-06-10.
  144. ^ "重磅喜讯!中国C919大飞机有望添50架新订单,波音则又失去了3架". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-04. Dicapai pada 2020-10-16.
  145. ^ "翱翔藍天". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-08. Dicapai pada 2015-11-28.
  146. ^ "东方卫视大型纪录片《起飞,中国》周日亮相荧屏" (dalam bahasa Cina). 人民网. 2017-09-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-28. Dicapai pada 2017-09-28.
  147. ^ "最有力的回击,C919确属"国产"". 新民周刊. 2017-05-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  148. ^ "U.S. weighs blocking GE engine sales for China's new airplane: sources". REUTERS. 2020-02-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-06-28. Dicapai pada 2020-02-16. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  149. ^ "US reapproves licence for Leap engine sales to China". FlightGlobal. 2020-04-09. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-06-29. Dicapai pada 2020-04-09. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  150. ^ "俄大型发动机PD-14准备出口中国?目标可能瞄准C919". 新浪军事. 2019-08-12. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-06-24. Dicapai pada 2019-08-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  151. ^ Reuters (2021-09-27). "U.S. export tightening slows advance of Chinese C919 jet -sources". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-11.

pautan luaran[sunting | sunting sumber]