Call of Duty: Modern Warfare 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Call of Duty: Modern Warfare 2
PembangunInfinity Ward
Beenox (Campaign Remastered)
PenerbitActivision
PengeluarMark Rubin
KomposerLorne Balfe[a]
SiriCall of Duty
EnjinIW 4.0
Platform
PelepasanWindows, PlayStation 3, Xbox 360
November 10, 2009
OS X
May 20, 2014
Campaign Remastered
PlayStation 4
March 30, 2020
Windows, Xbox One
April 30, 2020
GenrePenembak orang pertama
ModPenembak orang pertama, Permainan video multipemain

Call of Duty: Modern Warfare 2 adalah permainan penembak orang pertama yang dibangunkan oleh Infinity Ward dan diterbitkan oleh Activision pada tahun 2009. Ia merupakan ansuran keenam dalam siri Call of Duty dan merupakan sekuel terus kepada Call of Duty 4: Modern Warfare. Permainan ini dilancarkan secara serentak di seluruh dunia pada 10 November 2009, tersedia untuk platform Windows, PlayStation 3, dan Xbox 360. Terdapat juga versi berasingan untuk Nintendo DS yang dikenali sebagai Modern Warfare: Mobilized, yang turut dikeluarkan pada hari yang sama. Sebuah versi untuk OS X dibangunkan oleh Aspyr dan dikeluarkan pada Mei 2014. Selain itu, versi Xbox 360 telah dibuat serasi dengan Xbox One pada tahun 2018.

Dalam kempen permainan ini, pemain mengikuti Pasukan Petugas 141, sebuah unit pasukan khas multinasional yang diberi arahan oleh Kapten Soap MacTavish. Mereka terlibat dalam pengejaran terhadap Vladimir Makarov, ketua parti Ultranasionalis Rusia. Pada masa yang sama, mereka juga bekerjasama dengan Renjer Tentera Amerika Syarikat dari Batalion Renjer Pertama untuk menangkis pencerobohan Rusia di kawasan Washington, DC. Watak utama dalam permainan ini adalah Sarjan Gary "Roach" Sanderson dari Pasukan Petugas 141, dan Prebet James Ramirez dari Renjer Tentera. Kapten MacTavish kemudiannya boleh dimainkan dalam kempen. Mod berbilang pemain telah diperluas daripada permainan sebelumnya dengan penambahan beberapa ciri dan mod baharu.

Pembangunan untuk permainan ini bermula pada tahun 2008, ketika masih dikenali sebagai Call of Duty 6. Permainan ini menggunakan enjin IW 4.0, yang merupakan versi yang dipertingkatkan dari enjin IW 3.0 Call of Duty 4. Infinity Ward mendapatkan inspirasi dari konflik kehidupan sebenar semasa membangunkan mod kempen. Mereka menguji mod berbilang pemain dengan memainkan versi beta permainan secara dalaman. Pengumuman rasmi mengenai Modern Warfare 2 dibuat pada Februari 2009. Usikan permainan bermula pada bulan Mac, dengan penyingkapan treler pendek untuk permainan, dan kemudiannya, treler penuh diumumkan. Mod berbilang pemain turut didedahkan tidak lama selepas itu. Dua pek kandungan yang boleh dimuat turun telah dikeluarkan selepas pelancaran, dan setiap satu mengandungi lima peta berbilang pemain baru, termasuk beberapa peta yang dipulihkan dari Call of Duty 4.

Modern Warfare 2 mendapat pujian secara global, dikenali atas kempen, mod berbilang pemain, dan jumlah kandungannya, walaupun menerima kritikan atas panjang pendeknya dan kekurangan inovasi. Dalam tempoh 24 jam selepas pelancaran, permainan ini terjual kira-kira 4.7 juta salinan di Amerika Utara dan United Kingdom, menjadikannya permainan video terlaris pada tahun 2009 di Amerika Syarikat. Hingga tahun 2013, permainan ini telah terjual sebanyak 22.7 juta salinan, menjadikannya salah satu permainan video terlaris di PlayStation 3 dan Xbox 360. Selain dari versi permainan, siri buku komik yang mengambil inspirasi dari watak Simon "Ghost" Riley juga dihasilkan, dengan judul Modern Warfare 2: Ghost.

Walaupun kejayaannya, permainan ini turut terlibat dalam beberapa kontroversi, terutama berkaitan dengan satu tahap permainan yang menyebabkan pemain melakukan serangan pengganas di lapangan terbang. Sekuelnya, Call of Duty: Modern Warfare 3, dikeluarkan pada tahun 2011 dan mengakhiri jalan cerita Modern Warfare yang asal. Kempen permainan ini juga telah dibina semula dengan pelancaran Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered pada PlayStation 4 pada Mac 2020, diikuti oleh versi Windows dan Xbox One pada April 2020.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:MW2 Multiplayer.png
Pemain yang terlibat dalam pertempuran senjata dalam perlawanan pemain berganda. Peta mini terletak di bahagian atas sebelah kiri, sementara kemajuan perlawanan dipaparkan di bahagian bawah sebelah kiri.

Call of Duty: Modern Warfare 2 adalah permainan penembak orang pertama yang melibatkan pertempuran cepat melawan musuh. Pemain mengendalikan seorang askar yang dapat melakukan pelbagai tindakan, termasuk melompat, berlari, membungkuk, berbaring, dan mengarahkan senjata mereka ke arah musuh. Apabila pemain terkena tembakan, darah akan muncul di tataletak kepala mereka (HUD), menunjukkan bahawa mereka telah menerima kerosakan; jika pemain berlindung, kesihatan mereka akan pulih. HUD juga menampilkan maklumat lain seperti kompas, peta mini, dan bilangan peluru yang tinggal. Permainan ini mencakup berbagai jenis senjata tradisional, termasuk senapang serbu, senapang patah, senapang tangan, dan senapang penembak tepat. Pemain akan diberi senjata tertentu pada awal setiap peringkat, tetapi mereka boleh menukarnya dengan pistol lain yang mereka jumpai. Beberapa senjata dilengkapi dengan aksesori seperti penekan dan penderia denyut jantung. Pemain juga dapat menggunakan bom tangan dan flashbangs ketika berhadapan dengan kelompok musuh yang besar, serta pisau untuk pertempuran jarak dekat. Dalam beberapa peringkat, pemain akan menerima peralatan khusus seperti kacamata penglihatan malam atau penunjuk laser.

Call of Duty: Modern Warfare 2 mempunyai tiga mod permainan yang berbeza: Kempen, Spec Ops, dan Multiplayer.[1] Mod Kempen adalah mod pemain tunggal di mana pemain menyelesaikan lapan belas peringkat yang berkaitan dengan plot menyeluruh.[1] Setiap tahap mempunyai satu siri objektif yang perlu dicapai, dan pemain biasanya akan bertukar watak di antara tahap. Jika pemain mati semasa tahap, mereka akan respawn di pusat pemeriksaan terkini.[1] Tahap boleh dimainkan pada salah satu daripada empat tahap kesukaran, dan setiap tahap boleh dimainkan semula setelah diselesaikan.[1][2] Mod Spec Ops menampilkan dua puluh tiga tahap tambahan yang boleh dimainkan secara individu atau bersama rakan kongsi. Tahap ini menawarkan cabaran khusus, seperti menetralisir tiga bom dalam masa yang singkat. Jika seorang pemain mati semasa bermain secara bersama-sama, mereka akan mula merangkak dan boleh menembak musuh dengan pistol. Jika mereka tidak dihidupkan semula oleh pemain lain, mereka akan mati dan tahap tersebut dianggap gagal.[3] Terdapat lima peringkat tahap Spec Ops, dengan setiap peringkat lebih sukar daripada sebelumnya. Hanya peringkat pertama yang tersedia dari awal, kerana peringkat seterusnya boleh dibuka dengan mencapai jumlah bintang yang mencukupi. Pemain memperoleh bintang dengan menyelesaikan tahap pada salah satu daripada tiga tahap kesukaran, dan jumlah bintang yang diperoleh sepadan dengan tahap kesukaran yang dipilih.[3]

Mod berbilang pemain membolehkan pemain bersaing antara satu sama lain dalam jenis permainan berdasarkan pasukan dan deathmatch pada pelbagai peta. Setiap jenis permainan mempunyai objektif yang memerlukan strategi unik untuk dicapai. Jika pemain berjaya membunuh tiga atau lebih pemain berturut-turut tanpa mati, mereka mencapai "killstreak," yang memberikan pemain kelebihan taktikal semasa perlawanan. Ini termasuk peluru berpandu Predator,[4] senapang pengawal, dan nuketaktikal.[5] Sebagai alternatif, jika pemain mati beberapa kali tanpa membunuh, mereka akan diberi ganjaran bonus "deathstreak," yang menyamakan perlawanan bagi pemain.[5] Perlawanan berakhir apabila salah satu pasukan atau pemain mencapai jumlah mata yang ditetapkan atau apabila masa yang diberikan tamat, di mana pasukan atau pemain dengan mata terbanyak akan menjadi pemenang. Prestasi pemain dalam perlawanan berbilang pemain dijejaki dengan mata pengalaman, yang diperoleh dengan membunuh pemain lawan, menyelesaikan objektif, atau melengkapkan perlawanan. Apabila pemain mendapat pengalaman, mereka akan naik pangkat, membuka kunci senjata baru. Pemain juga dapat membuka kunci faedah yang mengubahsuai elemen permainan seperti pecut tanpa had dan peningkatan kerosakan peluru.[6]

Plot[sunting | sunting sumber]

Watak dan latar[sunting | sunting sumber]

Call of Duty: Modern Warfare 2 berlaku lima tahun selepas peristiwa dalam Call of Duty 4: Modern Warfare. Dalam mod kempen pemain tunggal, pemain mengawal lima watak yang berbeza dari perspektif orang pertama. Pemain utamanya adalah Sarjan Gary "Roach" Sanderson, seorang ahli pasukan khas antarabangsa British yang tergabung dalam Task Force 141. Selain Roach, pemain juga mengambil peranan sebagai Persendirian Kelas Pertama Joseph Allen dan James Ramirez dari Batalion Renjer Pertama. Kapten John "Soap" MacTavish, yang kini berkhidmat sebagai ahli kanan dalam Pasukan Petugas 141, bertindak sebagai pemimpin Roach dan menjadi watak yang boleh dimainkan dalam tiga misi terakhir permainan. Akhir sekali, pemain juga seketika mengambil peranan sebagai angkasawan yang ditempatkan di Stesen Angkasa Antarabangsa semasa kemuncak perang antara Amerika Syarikat dan Rusia.

Watak yang tidak boleh dimainkan (NPC) dalam permainan ini memainkan peranan penting dalam cerita. Dalam Pasukan Petugas 141, Leftenan Simon "Ghost" Riley, seorang pengendali British yang selalu menutupi mukanya dengan balaclava cetakan tengkorak, bertindak sebagai komandan kedua setelah Soap. Bagi Renjer Tentera AS, Sarjan Foley, bersama-sama dengan bawahannya, Koperal Dunn, pada mulanya adalah ketua skuad Joseph Allen, dan kemudiannya menjadi ketua skuad James Ramirez dalam cerita. Leftenan Jeneral Shepherd adalah komander Renjer Tentera dan Pasukan Petugas 141. Watak sokongan lain yang kembali dari Call of Duty 4: Modern Warfare termasuk Kapten John Price, bekas pegawai pemerintah MacTavish dalam Perkhidmatan Udara Khas British, dan pemberi maklumat Rusia yang menjadi juruterbang upahan "Nikolai." Lokasi yang ditampilkan dalam permainan termasuk Afghanistan, Kazakhstan, Rusia, Brazil, Amerika Syarikat, Georgia, dan angkasa lepas.

cerita[sunting | sunting sumber]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Modern Warfare 2 awalnya diumumkan sebagai Call of Duty 6.[7] Pengumuman pertama kali dilakukan di bawah judul Call of Duty: Modern Warfare 2 oleh Activision pada 3 Desember 2008.[8] Namun, Activision kemudian menarik kembali pengumumannya, menyatakan bahwa segala informasi mengenai permainan Call of Duty yang akan datang bersifat "spekulatif."[9] Infinity Ward kemudian mengonfirmasi bahwa mereka belum secara resmi mengesahkan proyek terbaru pada saat itu.[10]

Pada 11 Februari 2009, Activision secara resmi mengumumkan Modern Warfare 2 dan menetapkan tanggal rilis yang diperkirakan pada "Holiday 2009." Permainan ini telah diuji dalam beta internal oleh tim pengembangan. Meskipun kedua Call of Duty 4 dan Call of Duty: World at War sebelumnya memiliki beta bermain publik, tidak ada beta seperti itu yang dirilis untuk Modern Warfare 2 karena telah ditentukan bahwa, menurut Pengurus Komunitas Robert Bowling, tidak ada beta publik yang diperlukan kecuali jika beta internal tidak memberikan umpan balik yang memadai.[11] Walaupun Treyarch dapat mentransfer Modern Warfare ke Wii dan merilisnya pada hari yang sama dengan Modern Warfare 2, Infinity Ward menolak untuk membuat versi Wii untuk sekuel tersebut. Menurut Bowling, Infinity Ward menilai bahwa keterbatasan teknis Wii membuatnya tidak mungkin untuk menyampaikan pengalaman sinematik yang sama seperti yang diinginkan oleh sekuel ini.[12]

Pada Oktober 2009, Infinity Ward mengumumkan bahwa versi PC dari Modern Warfare 2 tidak akan mendukung penggunaan pelayan khusus yang dikelola oleh pengguna atau arahan konsol dalam permainan. Pengumuman ini tidak disambut baik oleh sebagian anggota komunitas PC,[13] dan akhirnya memicu tanggapan dari Infinity Ward dalam upaya untuk meredakan ketegangan di komuniti.[14][15] Selama sesi sumbang saran, muncul ide tentang apakah kematian karakter utama dalam Modern Warfare adalah kerugian, yang kemudian mengarah pada pembuatan sekuel.[16] Dalam wawancara dengan Jesse Stern, dia berdiskusi dengan produser Infinity Ward mengenai ide-ide seperti "wabah, virus, perang kimia, dan bahkan hal-hal aneh seperti makhluk asing dan orang mati yang hidup."[17] Stern menyebut bahwa permainan itu berakar pada konflik kehidupan nyata sebelum mereka mengubah arahnya awalnya karena peristiwa dalam perang Ossetia Selatan 2008 dan serangan teroris di Mumbai.[17]

Enjin permainan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini menggunakan enjin permainan IW 4.0 dalaman, yang diklaim sebagai generasi yang melampaui kemampuan enjin yang digunakan dalam Call of Duty 4.[18] Walaupun enjin ini adalah hak milik, permainan ini dibina atas enjin Tech id yang tidak ditentukan dan mampu menampung dunia yang lebih besar, memberikan perincian grafik yang lebih baik, dan menyajikan pemaparan yang lebih cekap.[19] Infinity Ward telah mengatasi isu musuh yang terus muncul semula pada tahap yang berbeza.[20] Pembangun menunjukkan bahawa enjin permainan menggunakan "AI dinamik," yang menggantikan sistem respawn tak terhingga dan membolehkan musuh bertindak lebih bebas. Musuh-musuh yang "lebih bijak" ini direka bentuk untuk mencari dan mendorong pemain ke hadapan secara aktif melalui tahap, dan mereka dapat melepaskan diri daripada tingkah laku yang ditetapkan, seperti mengikut laluan yang ditetapkan untuk menyerang. Pemain tidak boleh bergantung pada musuh yang ditemui di lokasi yang sama pada setiap permainan, karena musuh akan berkelakuan berbeza setiap kali tahap dimainkan.[21]

Audio[sunting | sunting sumber]

Pada 20 Ogos 2009, Robert Bowling mengumumkan melalui Twitter bahawa Kevin McKidd, Craig Fairbrass, Barry Pepper, Keith David, dan Glenn Morshower telah sah sebagai pelakon suara untuk permainan ini.[22] Kemudian disahkan bahawa McKidd akan menyuarakan protagonis, "Soap" MacTavish.[23] Fairbrass, yang sebelumnya menyuarakan Gaz dalam Call of Duty 4, memberikan suara untuk "Ghost". Billy Murray mengulangi perannya sebagai Kapten Price dari Call of Duty 4.[24] Rapper 50 Cent menyediakan suara untuk Ops Khas dan mod berbilang pemain, menggambarkan sebagai "suara salah satu ahli skuad."[25][26] Tema utama Call of Duty: Modern Warfare 2 disusun oleh komposer Hollywood Hans Zimmer,[27] sementara skor lainnya dikomposisikan oleh Lorne Balfe.[28] Runut bunyi ini dirilis pada 1 Jun 2010.[29] Halaman iTunes untuk runut bunyi secara keliru menyebutkan Zimmer sebagai satu-satunya komposer runut bunyi.[29]

Pemasaran dan pelepasan[sunting | sunting sumber]

Pada 25 Mac 2009, treler penggoda untuk permainan tersebut telah diumumkan pada majlis Anugerah Pilihan Pembangun Permainan di San Francisco. Teaser tersebut disiarkan di laman web Infinity Ward[30] dan dikeluarkan di Xbox Live Marketplace serta PlayStation Network tidak lama selepas itu.[31] Teaser kedua dikeluarkan pada 10 Mei 2009, menampilkan ciri-ciri permainan seperti pemanduan kereta salji dan aksi dalam air. Penggoda mengumumkan bahawa permainan akan "didedahkan" di TNT semasa Persidangan Akhir NBA Eastern Conference pada 24 Mei 2009.[32] "Pendedahan" merujuk kepada treler penuh pertama, yang memulakan jujukan lanjutan adegan dan pertempuran dalam permainan sebenar; treler tersebut kemudiannya disediakan di laman web rasmi Modern Warfare 2, yang sentiasa dikemas kini untuk majlis tersebut.[33] Treler keempat dikeluarkan pada 27 Julai 2009, menunjukkan rakaman pertama mod berbilang pemain.[34] Pada 4 Oktober 2009, treler sinematik penuh kedua telah dikeluarkan dan mendedahkan bahawa sebahagian permainan akan berlaku di Washington, DC yang dilanda perang.[35]

Tajuk[sunting | sunting sumber]

Treler penggoda asal mengesahkan bahawa tajuk permainan Call of Duty: Modern Warfare 2 secara rasmi dipendekkan kepada hanya Modern Warfare 2.[36] Setelah gambar kotak ritel resmi diposting oleh Robert Bowling,[37] Activision mengonfirmasi bahwa kemasan edisi standar Modern Warfare 2 akan menampilkan logo merek Call of Duty untuk menunjukkan keterkaitan permainan dengan franhise Call of Duty.[21] Ada spekulasi bahwa keputusan ini dipengaruhi oleh temuan bahwa kesadaran merek untuk permainan tersebut jauh lebih rendah tanpa logo Call of Duty.[38] Namun, pembangun masih lebih suka menyebut permainan ini sebagai Modern Warfare 2 karena dianggap sebagai properti intelektual baru.[39] Menu-menu dalam permainan ini juga merujuk kepada tajuk hanya Modern Warfare 2.

Versi runcit[sunting | sunting sumber]

Modern Warfare 2 dikeluarkan dalam empat versi ritel berbeza di seluruh platform PlayStation 3 dan Xbox 360: Standard, Hardened, Veteran, dan Prestige. Versi standard terdiri daripada permainan dan manual pengajaran, dan merupakan satu-satunya versi yang tersedia untuk platform Windows.[40] Edisi Hardened terdiri daripada permainan dan manual (yang dibungkus dalam bekas buku keluli), buku seni, dan token yang membolehkan seseorang memuat turun Call of Duty Classic, versi definisi tinggi dari permainan Call of Duty asal, dari Xbox Live Arcade atau PlayStation Store (Classic dikeluarkan secara individu pada 2 Disember 2009). Edisi Prestige mengandungi semua elemen Edisi Hardened serta satu set cermin mata penglihatan malam berfungsi sepenuhnya yang dicetak dengan logo Modern Warfare 2 dan pendirian yang dimodelkan mengikut ketua watak "Soap" MacTavish.[41] Gogal ini dikuasakan oleh lima bateri AA [42] dan mampu melihat hingga 50 kaki dalam kegelapan mutlak.[43]

Kandungan yang boleh dimuat turun[sunting | sunting sumber]

Activision mengumumkan bahwa dua paket peta yang dapat diunduh akan dirilis untuk Modern Warfare 2.[44] Pada E3 2009, Microsoft menyatakan bahwa paket peta ini awalnya akan tersedia untuk Xbox 360 melalui Xbox Live sebelum kemudian dirilis untuk platform lainnya.[45] Robert Bowling menyatakan bahwa tanggapan komunitas terhadap permainan dan sepuluh paket peta yang dapat diunduh pertama akan membentuk dasar untuk potensi paket peta lainnya.[46]

Paket peta pertama, yang disebut "Pakej Rangsangan," pertama kali dirilis untuk Xbox Live pada 30 Mac 2010, diikuti oleh Rangkaian PlayStation dan PC pada 4 Mei 2010,[47] di Amerika Utara.[48][49] Pakej ini berisi lima peta, termasuk versi ulang dari peta Crash dan Overgrown dari Call of Duty 4, serta tiga peta baru: Bailout, kompleks apartemen multi-peringkat; Storm, taman industri yang dipenuhi dengan peralatan berat; dan Salvage, lokasi reruntuhan kereta terbengkalai di tengah salju.[50] Dalam 24 jam setelah rilis, paket ini telah diunduh lebih dari satu juta kali. Dalam minggu pertama, sudah diunduh sebanyak 2.5 juta kali, memecahkan rekor DLC Xbox Live.[51] Selain menambahkan peta ke dalam semua jenis permainan yang ada, Pakej Rangsangan juga memperkenalkan dua mode permainan baru, secara acak muncul dalam mode permainan biasa atau hardcore.

Activision merilis paket peta yang dapat diunduh kedua, yang diberi judul "Pakej Resurgence," secara eksklusif untuk Xbox Live pada 3 Jun 2010, di Amerika Utara. Pembebasan ini diikuti oleh versi PlayStation Network dan PC pada 6 Julai di Amerika Utara dan pada 7 Julai di seluruh dunia.[52] Pakej ini mencakup lima peta bermain pemain baru, termasuk versi ulang dari peta Strike dan Vacant dari Call of Duty 4, serta tiga peta baru: Karnival, taman hiburan yang terpencil; Taman Treler, taman rumah yang dapat dipindahkan; dan Bahan Api, kilang penyulingan minyak.[53] Kedua-dua pakej peta ini menjadi tersedia untuk pembelian pada OS X pada 20 Mei 2014, ketika port permainan OS X dirilis.[54]

Komik[sunting | sunting sumber]

  Sebuah siri mini buku komik yang terdiri daripada enam bahagian yang berkaitan dengan permainan juga telah dihasilkan. Pengumuman mengenai Modern Warfare 2: Ghost dibuat oleh Robert Bowling pada 17 Ogos 2009, dan fokus pada latar belakang watak Ghost, yang muncul dalam permainan video sebagai ahli Pasukan Petugas 141. Siri ini diterbitkan oleh WildStorm. Isu pertama siri ini telah mula dikeluarkan pada 11 November 2009.[55][56]  

Filem pendek[sunting | sunting sumber]

Prekuel yang dibuat oleh penggemar untuk Modern Warfare 2, berjudul Find Makarov: Operation Kingfish, dipertunjukkan di acara Call of Duty: XP 2011. Video ini diproduksi oleh We Can Pretend, dengan efek visual dari The Junction, dan didukung oleh Activision. Film pertama, Find Makarov, adalah film buatan penggemar yang tidak bersifat kanon. Activision menghubungi We Can Pretend mengenai video tersebut dan turut serta dalam produksi film pendek kanon kedua, Find Makarov: Operation Kingfish.[57] Prekuel ini mengisahkan bagaimana Pasukan Task Force 141 pertama kali mencoba menangkap Vladimir Makarov, yang pada saat itu dikenal sebagai Kingfish. Cerita ini juga menjelaskan bagaimana Soap mendapatkan luka di wajahnya, serta bagaimana Price ditangkap dan dipenjarakan di gulag.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Call of Duty: Modern Warfare 2 mendapatkan "pujian universal" untuk versi PlayStation 3 dan Xbox 360, dan ulasan yang "secara umum positif" untuk versi PC, menurut agregator ulasan Metacritic. Para pengulas memuji kedalaman mod cerita, misi mini, dan mode bermain pemain berganda.[58]

Ulasan dari 1UP.com menyatakan, "Mencampurkan lokasi dunia sebenar dengan set-piece bombastik, MW2 meneruskan pengalaman tunggangan berpandu dan mendebarkan seperti pendahulunya, dan menambah lebih mendalam kepada tawaran berbilang pemainnya. Ia mungkin tidak menyelesaikan semua masalah dari permainan pertama, tetapi terdapat begitu banyak kandungan berkualiti yang dimuatkan ke dalam permainan ini yang hampir pasti akan menjadi salah satu permainan yang paling kerap dimainkan dalam pustaka anda untuk masa yang lama akan datang.[59]" Game Informer memuji permainan ini karena penggilap dan dedikasinya pada siri ini, serta persembahan yang kukuh dan kekayaan kandungan yang dapat dimainkan.[60] IGN menyebutnya sebagai "pembelian tanpa ragu", berkat berbilang pemain dalam talian, mod koperatif, dan kampanyenya.[61] GameTrailers menyatakan, "Suasana ketidakpastian dan perhatian yang dibayar kepada setiap elemen berasingan meletakkannya dalam syarikat yang tinggi. Berbilang pemain belum menerima baik pulih, tetapi memandangkan kebanyakan penembak masih bermain mengejar dengan Call of Duty 4, tweak dan kelainan menjadikannya pengalaman menembak berbilang pemain terbaik dalam industri. Beberapa permainan berjaya memenuhi jangkaan yang begitu tinggi."[62] Permainan Komputer dan Video menamakan permainan itu "Lantang, epik dan sangat digilap, [dan] penembak mesti ada terbesar tahun ini."[63]

Kritikan terhadap permainan ini terutamanya tertumpu pada durasi singkat kampanye pemain tunggal. Mark Bozon dari IGN menyatakan bahwa kampanye pemain tunggal "Modern Warfare 2 adalah sangat pendek, dan tidak memenuhi standard yang ditetapkan oleh permainan Call of Duty sebelumnya."[61] Selain itu, banyak pengulas telah mengeluh tentang kekurangan inovasi dalam formula siri ini. [64] [65] [66]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Modern Warfare 2 menerima anugerah daripada pelbagai tapak permainan dan penerbitan, ia mendapat pujian tinggi daripada beberapa majalah permainan video. Pada Anugerah Permainan Video Spike 2009, Modern Warfare 2 menerima anugerah Penembak Terbaik dan Berbilang Pemain Terbaik. [67] Kedua-dua GameSpy dan GameTrailers memberikan permainan itu anugerah Permainan Keseluruhan Terbaik 2009 [68] dan menerima enam anugerah keseluruhan daripada GameTrailers . [69] GameSpot dan Metacritic, kedua-duanya memberikannya anugerah Permainan Xbox 360 Terbaik, [70] [71] dan daripada GameTrailers menerima anugerah Pemain Berbilang Pemain Terbaik [72] termasuk anugerah Penembak Orang Pertama Terbaik . [73] Pada Anugerah Sukan Akademi British ke-6, ia memenangi Anugerah GAME yang dipilih melalui undian awam. Semasa Anugerah Pencapaian Interaktif Tahunan ke-13, Akademi Seni & Sains Interaktif menganugerahkan Modern Warfare 2 dengan " Permainan Aksi Tahun Ini " dan " Pencapaian Cemerlang dalam Permainan Dalam Talian ", bersama-sama dengan menerima pencalonan untuk " Permainan Terbaik Tahun " dan pencapaian cemerlang dalam " Animasi ", " Arah Seni ", " Reka Bentuk Permainan ", " Gubahan Muzik Asal ", " Reka Bentuk Bunyi " dan " Kejuruteraan Visual ". [74]

Kontroversi "Tiada Rusia".[sunting | sunting sumber]

Fail:NoRussian.jpg
Tangkapan skrin permainan "No Russian", menggambarkan watak pemain yang menyasarkan sekumpulan orang awam.

Dalam tahap kampanye "Tiada Rusia," pemain mengendalikan seorang ejen CIA yang menyamar untuk terlibat dalam serangan bersenjata besar-besaran di lapangan terbang Moscow, dengan tujuan memperoleh kepercayaan kelompok teroris Rusia.[75][76] Permainan dimulai dengan pemain keluar dari sebuah lift bersama empat lelaki bersenjata lain, yang segera melepaskan tembakan ke arah sekelompok besar warga sipil di pusat pemeriksaan keselamatan.[75] Pemain kemudian mengikuti lelaki bersenjata tersebut melalui lapangan terbang, melakukan pembunuhan terhadap siapa pun yang masih berada di jalannya. Sasaran yang valid hanya terdiri dari anggota keamanan yang muncul secara berombak di seluruh area pedalaman lapangan terbang, bersama dengan kelompok pasukan pengamanan yang lebih bersenjata dan anggota FSB yang ditempatkan di landasan. Tingkat kekerasan sangat eksplisit, dengan teriakan terdengar di seluruh tempat, dan cedera meninggalkan jejak darah atau mayat tergeletak di atas meja dan berdiri sambil mengeluarkan darah.[77] Namun demikian, pemain tidak pernah dipaksa untuk terlibat dalam pembantaian tersebut; sebaliknya, mereka dapat membiarkan rekan-rekan mereka yang bersenjata yang melibatkan diri dalam tindakan tersebut. Jika pemain merasa tidak nyaman selama tahap tersebut, mereka diizinkan untuk melanjutkan ke tahap berikutnya tanpa adanya penalti.[78]

Sebelum peluncuran permainan, rekaman dari tahap "No Russian" bocor ke internet.[79] Beberapa wartawan memilih untuk menunda penilaiannya hingga mereka dapat benar-benar memainkan tahap tersebut untuk mengevaluasi kualitasnya. [77] [80] [81] Setelah perilisan permainan, tahap tersebut mendapat kritik yang signifikan karena memungkinkan pemain terlibat dalam serangan teroris. Vince Horiuchi dari The Salt Lake Tribune merasa bahwa tahap itu kurang memuaskan setelah peristiwa Fort Hood 2009, dan mempertanyakan mengapa kontennya tidak disajikan melalui adegan potongan bukan interaktif.[82] Marc Cieslak dari BBC News merasa kecewa dengan "No Russian", merasa bahwa itu melanggar keyakinannya bahwa industri permainan video telah "mature".[83] Beberapa pemimpin agama terkemuka di Britania Raya mengutuk tahap tersebut: Alexander Goldberg dari Forum Yahudi London khawatir bahwa anak-anak dapat memainkannya; Fazan Mohammed dari British Muslim Forum menyebutnya sebagai pengalaman intim yang membentuk kekerasan; dan Stephen Lowe, Uskup Hulme yang pensiun, menganggapnya sebagai "memuakkan".[84] Karena kontennya yang grafis, permainan ini telah disensor dalam versi internasional, dan tahap "No Russian" telah dihapus sepenuhnya dari versi yang dirilis di Rusia.[85][86]

Versi dikuasai semula[sunting | sunting sumber]

Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered, versi aslinya yang telah diperbarui secara visual, diluncurkan untuk PlayStation 4 pada 31 Maret 2020,[87] [88] sementara untuk Xbox One dan Microsoft Windows pada 30 April 2020. Permainan ini hanya mencakup mode kampanye tanpa permainan multipemain dan elemen Spec Ops; namun, pemain yang membeli permainan dapat membuka berbagai item kosmetik dalam Call of Duty: Modern Warfare 2019 dan Call of Duty: Warzone 2020.[88] Remaster ini menampilkan model dan seni yang ditingkatkan, dengan potongan adegan yang direkam ulang menggunakan teknologi tangkapan gerakan terkini, serta perbaikan pada saluran pipa pasca-proses dan dukungan HDR.[89] Dikembangkan dengan menggunakan versi mesin yang lebih canggih dari Call of Duty: Advanced Warfare oleh Sledgehammer Games, dengan penyesuaian tambahan oleh Beenox.[90] Menurut Metacritic, versi remaster untuk PlayStation 4 dan PC meraih skor rata-rata sekitar 71 dari 100, menunjukkan ulasan yang bervariasi antara positif dan negatif.[91][92]

Rujukan


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan

  1. ^ a b c d Kelly, Kevin (November 10, 2009). "Review: Call of Duty: Modern Warfare 2". Joystiq. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2016. Dicapai pada August 10, 2016.
  2. ^ Williams, G. Christopher (November 18, 2009). "Uniforms Are Relics". PopMatters. Dicapai pada August 11, 2016.
  3. ^ a b Bozon, Mark (November 6, 2009). "Call of Duty: Modern Warfare 2: Spec Ops Hands-On". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 16, 2018. Dicapai pada August 11, 2016.
  4. ^ Bozon, Mark (September 16, 2009). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Multiplayer Hands-On". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 16, 2018. Dicapai pada August 12, 2016.
  5. ^ a b McWhertor, Michael (November 10, 2009). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Review: This Means War". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada August 24, 2016. Dicapai pada August 12, 2016.
  6. ^ Molina, Brett (November 10, 2009). "Review: Believe the hype on 'Call of Duty: Modern Warfare 2'". USA Today. Diarkibkan daripada yang asal pada November 16, 2018. Dicapai pada August 13, 2016.
  7. ^ Sinclair, Brendan (September 16, 2008). "Infinity Ward enlisted for Call of Duty 6". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2011. Dicapai pada December 3, 2008.
  8. ^ Leahy, Brian (December 3, 2008). "Activision Announces New 'Call of Duty', 'Guitar Hero', and 'Tony Hawk' Games". G4. Diarkibkan daripada yang asal pada January 11, 2013. Dicapai pada December 3, 2008.
  9. ^ McCann, Adam (December 4, 2008). "Activision: CoD Modern Warfare 2 reports 'speculative'". Videogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 28, 2022. Dicapai pada December 28, 2022.
  10. ^ Bowling, Robert (January 11, 2009). "Beware of fake "COD5" Beta Invites". Infinity Ward. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2009. Dicapai pada January 29, 2009.
  11. ^ Brudvig, Erik (August 19, 2009). "No Public Beta for Modern Warfare 2". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2009. Dicapai pada August 19, 2009.
  12. ^ "Wii can't 'deliver the cinematic experience' needed for Modern Warfare 2". TechCrunch. November 4, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2020. Dicapai pada July 23, 2020.
  13. ^ Kuchera, Ben (November 5, 2009). "PC Modern Warfare 2: it's much worse than you thought". Ars Technica. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2009. Dicapai pada November 8, 2009.
  14. ^ FourZeroTwo (October 20, 2009). "Modern Warfare 2 For PC". Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2009. Dicapai pada October 26, 2009.
  15. ^ Salty, Sir (October 20, 2009). "Infinity Ward Responds To PC Fanboys' Dedicated Server Woes – News". GameInformer.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2009. Dicapai pada November 8, 2009.
  16. ^ Mike Snider (November 3, 2009). "'Call of Duty: Modern Warfare 2' benefits from 'NCIS' writer". USA Today. Diarkibkan daripada yang asal pada November 6, 2009. Dicapai pada December 2, 2009.
  17. ^ a b Gaudiosi, John (November 19, 2009). "Modern Warfare 2 writer: "the airport level was a risk we had to take"". GamePro. Diarkibkan daripada yang asal pada November 22, 2009. Dicapai pada December 3, 2009.
  18. ^ Stead, Chris (July 15, 2009). "The 10 Best Game Engines of This Generation". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 17, 2012. Dicapai pada July 15, 2009.
  19. ^ Bowling, Robert (August 20, 2009). "Modern Warfare 2: Texture Streaming". Diarkibkan daripada yang asal pada September 22, 2009.
  20. ^ Thorsen, Tor (May 13, 2009). "First Modern Warfare 2 details emerge". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada June 29, 2011. Dicapai pada December 28, 2022.
  21. ^ a b Totilo, Stephen (July 16, 2009). "Infinity Ward Talks Modern Warfare 2, 43 Stories Up". Kotaku. Gawker Media. Diarkibkan daripada yang asal pada January 19, 2012. Dicapai pada July 16, 2009. 'We still call the game Modern Warfare 2,' Bowling told the room. 'For our community we're making it clear that it's the sequel to Modern Warfare.'
  22. ^ Tor Thorsen (August 20, 2009). "Modern Warfare 2 casts Keith David, Kevin McKidd". Gamespot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 24, 2009. Dicapai pada August 20, 2009.
  23. ^ Fourzertwo aka Robert Bowling (August 21, 2009). "Re: Modern Warfare 2 Voices Announced (And Database)". Infinity Ward. Diarkibkan daripada yang asal pada September 7, 2009. Dicapai pada August 27, 2009.
  24. ^ "news". 07766575100.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 10, 2009. Dicapai pada November 8, 2009.
  25. ^ Stirling, Jim (August 8, 2009). "50 Cent to be appearing in Modern Warfare 2". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada May 5, 2010. Dicapai pada August 8, 2009.
  26. ^ 50 Cent (July 7, 2009). "50 Cent Visits Infinity Ward". This Is 50. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2012. Dicapai pada August 8, 2009.
  27. ^ Szalai, Georg (August 27, 2009). "Composer Hans Zimmer game for Call of Duty | Entertainment | Music". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada August 31, 2009. Dicapai pada November 27, 2009.
  28. ^ "Game Credits for Call of Duty: Modern Warfare 2". Moby Games. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2012. Dicapai pada September 12, 2009.
  29. ^ a b "Call of Duty: Modern Warfare 2 (Original Game Score)". iTunes U.S. June 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada June 1, 2016. Dicapai pada August 23, 2016.
  30. ^ "Trailer giới thiệu về Modern Warfare 2". Infinity Ward. March 25, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2009. Dicapai pada March 25, 2009.
  31. ^ "PlayStation Store Update". PlayStation.Blog. April 2, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2009. Dicapai pada April 13, 2009.
  32. ^ Goldstein, Hillary (May 10, 2009). "Modern Warfare 2 Gameplay Glimpsed". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2009. Dicapai pada May 11, 2009.
  33. ^ "Modern Warfare 2 Xbox 360 Trailer- Reveal 2". Infinity Ward. May 24, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada May 27, 2009. Dicapai pada May 24, 2009.
  34. ^ "Modern Warfare 2 Multiplayer". IGN. July 27, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2009. Dicapai pada July 27, 2009.
  35. ^ "IGN Video: Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Trailer". IGN. October 4, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 6, 2009. Dicapai pada October 5, 2009.
  36. ^ "Modern Warfare 2 Coming November 10, 2009". Activision Publishing, Inc. March 26, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada May 21, 2013. Dicapai pada March 26, 2009.
  37. ^ Bowling, Robert (July 9, 2009). http://twitter.com/fourzerotwo/status/2555334500. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2009. Dicapai pada July 9, 2009. Missing or empty |title= (bantuan)
  38. ^ Alexander, Leigh (July 9, 2009). "Modern Warfare 2 Box Retains Call of Duty Brand". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada July 12, 2009. Dicapai pada July 10, 2009.
  39. ^ "Infinity Ward: Modern Warfare 3 not in development". VideoGamer.com. September 21, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada December 3, 2018. Dicapai pada October 26, 2009.
  40. ^ Reilly, Jim (July 29, 2009). "Modern Warfare 2 PC Not Getting Special Editions". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2009. Dicapai pada August 1, 2009.
  41. ^ "Modern Warfare 2's 'Prestige Edition' Is Insane". IGN. July 13, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2009. Dicapai pada July 13, 2009.
  42. ^ Night Vision Goggles Manual (Booklet). m/s. 2. Required 5 AA(LR6) alkaline batteries.
  43. ^ Night Vision Goggles Manual (Booklet). m/s. 2. In this mode, the goggle operate at full power and emit a barely visible ring of red light. See up to 50 feet in absolute darkness.
  44. ^ Reilly, Jim (August 6, 2009). "Map Packs Important for Modern Warfare 2". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2009. Dicapai pada August 6, 2009.
  45. ^ Kietzmann, Ludwig (June 1, 2009). "Modern Warfare 2 map packs hitting Xbox Live first". Joystiq. Diarkibkan daripada yang asal pada October 19, 2012. Dicapai pada August 7, 2009.
  46. ^ Reilly, Jim (August 11, 2009). "Community Will Shape Modern Warfare 2 Maps". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada April 4, 2012. Dicapai pada August 11, 2009.
  47. ^ Reilly, Jim (March 15, 2010). "Modern Warfare 2 Stimulus Package Details, Pricing". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 5, 2023. Dicapai pada June 4, 2023.
  48. ^ Bowling, Robert (May 3, 2010). "Incoming: Modern Warfare 2 Stimulus Package DLC Hits PSN Tomorrow". blog.playstation.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 28, 2023. Dicapai pada June 4, 2023.
  49. ^ Warmoth, Brian (January 20, 2010). "'Call of Duty: Modern Warfare 2' DLC Gets 30-Day Head Start". MTV. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2016. Dicapai pada December 30, 2016.
  50. ^ "Stimulus Package". marketplace.xbox.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 12, 2010. Dicapai pada June 4, 2023.
  51. ^ Reilly, Jim (April 7, 2010). "Stimulus Package Sets New Xbox Live Sales Record". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2016. Dicapai pada December 30, 2016.
  52. ^ Bowling, Robert (June 12, 2010). "Resurgence Package for PS3 and PC release date announced". Twitter, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2010. Dicapai pada June 23, 2010.
  53. ^ Nelson, Major (May 14, 2010). "An Interview with Robert Bowling on the MW 2 Resurgence Package". xbox.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2022. Dicapai pada June 4, 2023.
  54. ^ Williams, Katie (May 20, 2014). "Call of Duty: Modern Warfare 2 and 3 Now Available on Mac". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2015. Dicapai pada March 2, 2018.
  55. ^ McElroy, Griffin (August 17, 2009). "Wildstorm publishing Modern Warfare 2 comic mini-series (update)". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada March 9, 2016. Dicapai pada August 24, 2019.
  56. ^ Modern Warfare 2 (October 23, 2009). "Modern Warfare 2 Ghost Comic Issue 1 Preview". Mw2blog.com. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2009. Dicapai pada January 2, 2017.
  57. ^ Schramm, Mike (September 3, 2011). "Filmmakers share the story behind Find Makarov and Operation Kingfish". Joystiq. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2011. Dicapai pada June 4, 2023.
  58. ^ Cowen, Nick (November 9, 2009). "Telegraph Review". London: Telegraph.co.UK. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2009. Dicapai pada November 10, 2009.
  59. ^ Ellis, David (November 10, 2009). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Review (PS3, XBOX360)". 1up.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2013. Dicapai pada January 2, 2017.
  60. ^ Biessener, Adam (November 9, 2009). GameInformer.com http://gameinformer.com/games/call_of_duty_modern_warfare_2/b/xbox360/archive/2009/11/09/review-call-of-duty-modern-warfare-2.aspx. Diarkibkan daripada yang asal pada November 15, 2009. Dicapai pada November 16, 2009. Missing or empty |title= (bantuan)
  61. ^ a b Bozon, Mark (November 10, 2009). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Xbox 360 Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2009. Dicapai pada November 10, 2009.
  62. ^ "Call of Duty: Modern Warfare 2 Video Game, Review HD". GameTrailers. November 10, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2009. Dicapai pada November 10, 2009.
  63. ^ Jackson, Michael 'Mike' (November 10, 2009). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Review". Computer and Video Games. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2011. Dicapai pada March 21, 2011.
  64. ^ "Eurogamer Review". Eurogamer.net. November 10, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2012. Dicapai pada November 10, 2009.
  65. ^ "Edge Online Review". Edge Online. Future US. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2009. Dicapai pada November 10, 2009.
  66. ^ "IGN UK Review". IGN UK. November 10, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2009. Dicapai pada November 10, 2009.
  67. ^ Chester, Nick (December 12, 2009). "Spike Video Game Awards winner, reveal wrap-up". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada December 28, 2022. Dicapai pada December 27, 2022.
  68. ^ "Overall Game of the Year 2009 – Call of Duty: Modern Warfare 2". GameSpy. IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2011. Dicapai pada March 21, 2011.
  69. ^ "GameTrailers Game of the Year Awards 2009 Video Game, Game of the Year | Game Trailers & Videos". GameTrailers. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2010. Dicapai pada January 1, 2010.
  70. ^ "Platform Awards Best Xbox 360 Game". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2012. Dicapai pada March 22, 2011.
  71. ^ Dietz, Jason (December 9, 2009). "The Best Games of 2009". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2010. Dicapai pada March 22, 2011.
  72. ^ "GameTrailers Game of the Year Awards 2009 Video Game, Best Multiplayer". GameTrailers. Viacom. Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2011. Dicapai pada March 22, 2011.
  73. ^ "GameTrailers Game of the Year Awards 2009 Video Game, Best First-Person Shooter". Viacom. GameTrailers. Diarkibkan daripada yang asal pada September 6, 2011. Dicapai pada March 22, 2011.
  74. ^ "D.I.C.E. Awards By Video Game Details Call of Duty: Modern Warfare 2". interactive.org. Academy of Interactive Arts & Sciences. Dicapai pada 19 November 2023.
  75. ^ a b Payne, Matthew (April 2016). "The First-Personal Shooter". Playing War: Military Video Games After 9/11. New York University Press. m/s. 80. ISBN 9781479805228. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2023. Dicapai pada May 13, 2023.
  76. ^ Yin-Poole, Wesley (March 15, 2011). "Call of Duty No Russian actors "tearful"". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  77. ^ a b Peckham, Matt (November 2, 2009). "Is Call of Duty Modern Warfare 2 Terrorist Gameplay Artful?". PC World. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  78. ^ Klepek, Patrick (October 23, 2015). "That Time Call of Duty Let You Shoot Up An Airport". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  79. ^ Thorsen, Tor (October 29, 2009). "Modern Warfare 2 massacre 'not representative of overall experience' - Activision". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 7, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  80. ^ Hoggins, Tom (October 29, 2009). "Call Of Duty: Modern Warfare 2 leaked footage analysis". The Daily Telegraph. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2016. Dicapai pada August 1, 2016.
  81. ^ Wildgoose, David (November 2, 2009). "Monday Musings: War Games". Kotaku Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada December 21, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  82. ^ Horiuchi, Vince (November 16, 2009). "Oh My Tech: 'Call of Duty' has troubling scene". The Salt Lake Tribune. Diarkibkan daripada yang asal pada July 28, 2020. Dicapai pada December 12, 2009.
  83. ^ Orry, James (November 10, 2009). "BBC reporter 'saddened' but not 'shocked' by MW2". VideoGamer.com. Diarkibkan daripada yang asal pada August 17, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  84. ^ Ingham, Tim (November 16, 2009). "Religious leaders slam Modern Warfare 2". MCV. Diarkibkan daripada yang asal pada July 29, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  85. ^ Ashcraft, Brian (December 9, 2009). "Modern Warfare 2 Censored In Japan". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  86. ^ Welsh, Oli (November 17, 2009). "Activision chose to censor Russian MW2". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada March 18, 2016. Dicapai pada August 3, 2016.
  87. ^ Croft, Liam (March 31, 2020). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Remastered Isn't Official Yet, But Fans Have Already Completed It". Push Square. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2020. Dicapai pada March 31, 2020.
  88. ^ a b Purslow, Matt (March 31, 2020). "Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered Is Official and Out Now". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada April 4, 2020. Dicapai pada March 31, 2020.
  89. ^ Morgan, Thomas (April 3, 2020). "Modern Warfare 2 Remastered: a campaign classic transitions beautifully to PS4". Eurogamer. Dicapai pada April 3, 2020.
  90. ^ Morgan, Thomas (May 4, 2020). "Modern Warfare 2 Remastered on Xbox is smooth, slick and polished". Eurogamer. Dicapai pada May 4, 2020.
  91. ^ "Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered for PlayStation 4 Reviews". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2020. Dicapai pada May 6, 2020.
  92. ^ "Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered for PC Reviews". Metacritic. Dicapai pada April 30, 2020.