Falles

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Falla Na Jordana 2003 (hadiah pertama)
Falla Cuba 2012 (hadiah ke-2)

The Falles (Ralat Lua pada baris 170 di Modul:Lang: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil).; Bahasa Sepanyol: Fallas) adalah perayaan tradisional yang diadakan dalam peringatan Saint Joseph di bandar Valencia, Sepanyol. Istilah Falles merujuk kepada perayaan dan tugu-tugu (Falla, tunggal, Falles, jamak) yang dibakar semasa perayaan. [1] Beberapa bandar di Komuniti Valencia mempunyai perayaan serupa yang diilhami oleh perayaan Falles de València yang asal. Perayaan Falles ini telah ditambahkan ke warisan kebudayaan UNESCO mengenai senarai kemanusiaan yang tidak ketara pada 30 November 2016. [2]

Setiap kejiranan di bandar ini mempunyai kumpulan orang yang teratur , penjahat Casal , yang bekerja sepanjang tahun memegang parti dan makan malam pengumpulan dana, biasanya memaparkan hidangan yang disebutkan, paella,[3] spesialisasi rantau ini. Setiap peluncur casal menghasilkan pembinaan yang dikenali sebagai falla yang akhirnya terbakar. Faller casal juga dikenali sebagai fallera comissió dan kini terdapat kira-kira 400 yang didaftarkan di Valencia. [4] [5]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama perayaan adalah jamak dari perkataan bahasa Valencia falla . Derivasi perkataan adalah seperti berikut:

Latin fax (Facem akusatif), "obor" → Latin facula (pengecil; faculam akusatif) → Vulgar Latin * faclam → Valencia falla.

Falles dan ninots[sunting | sunting sumber]

Ninots mewakili Barack Obama dan Vladimir Putin (memparodikan The Nutcracker) pada tahun 2015

Dahulu, banyak masa akan dibelanjakan oleh pelopor casal yang menyediakan puing - puing (bahasa Valencia untuk boneka atau anak patung). [6] Dalam tempoh empat hari yang membawa kepada 19 Mac, setiap kumpulan mengambil Ninot yang keluar untuk perarakan besar-besaran, dan kemudian melekat itu, setiap pada rumit sendiri mercun -filled kadbod dan kertas mache monumen seni di jalan kejiranan yang diberikan. Keseluruhan perhimpunan ini adalah falla.

Ninots dan falles mereka dibina mengikut tema yang dipersetujui yang secara tradisinya menjadi jahit satirikal pada apa saja yang menarik perhatian para fallers (peserta berdaftar sarung ). [6] Pada zaman moden, perayaan selama dua minggu telah menghasilkan industri tempatan yang besar, sehingga titik di seluruh kawasan pinggir bandar telah ditetapkan Ciutat fallera (Falles City). Di sini, para kru seniman dan pengrajin, pengukir, pelukis, dan tukang-tukang lain, menghabiskan berbulan-bulan menghasilkan pengeluaran kertas dan lilin, kayu dan meja buih polistiren yang menjulang sehingga lima cerita, terdiri daripada tokoh-tokoh fantastis, sering karikatur, dengan cara menentang graviti. [7] Setiap daripada mereka dihasilkan di bawah arahan salah satu daripada banyak individu Casals kejiranan fallers yang bersaing antara satu sama lain untuk menarik artis yang terbaik, dan kemudian untuk mencipta tugu kiasan yang paling keterlaluan untuk sasaran mereka. Terdapat kira-kira 750 persatuan kejiranan di Valencia, [6] dengan lebih 200,000 ahli, atau satu perempat daripada penduduk bandar ini. [8]

Sewaktu Falles, ramai orang memakai pakaian pelapis kasut pakaian serantau dan sejarah dari zaman yang berlainan dalam sejarah València. Dolçaina (instrumen reed seperti oboe) dan tabalet (sejenis gendang Valencian) sering didengar, [9] kerana sebahagian besar pelayar kasino yang berbeza mempunyai band tradisional mereka sendiri.

Walaupun Falles adalah peristiwa yang sangat tradisional dan banyak peserta berpakaian dalam pakaian abad pertengahan, para ninots pada 2005 termasuk watak moden seperti Shrek dan George W. Bush, dan Falles 2012 termasuk watak-watak seperti Barack Obama dan Lady Gaga.

Peristiwa semasa Falles[sunting | sunting sumber]

La despertà: sekumpulan instrumen angin berkibar melalui jalan kecil di pagi hari.
Falleres dalam pakaian mereka berbaris dengan band.

Lima hari dan malam Falles mungkin digambarkan sebagai pesta jalanan yang berterusan. Terdapat banyak prosesi: sejarah, agama, dan komedi. Ramai di restoran-restoran yang melimpah ke jalan-jalan. Letupan boleh didengar sepanjang hari dan secara sporadis sepanjang malam. Semua orang dari kanak-kanak kecil kepada orang tua boleh dilihat membuang bunga api dan noisemaker di jalan-jalan, yang dipenuhi puing-puing pyrotechnical. Masa kejadian-kejadian tersebut tetap, dan mereka jatuh pada tarikh yang sama setiap tahun, walaupun terdapat perbincangan tentang memegang beberapa aktiviti pada hujung minggu sebelum Falles, untuk mengambil kesempatan lebih besar potensi pelancongan perayaan [10] atau menukar tarikh tamat pada tahun-tahun di mana ia akan berlaku pada pertengahan minggu. [11]

La Despertà[sunting | sunting sumber]

Setiap hari Falles bermula pada jam 8:00 pagi dengan La Despertà ("panggilan bangun"). [12] Band-band tembaga muncul dari lorong-lorong dan mula berjalan-jalan di setiap jalan yang bermain muzik yang meriah. Tutup di belakang mereka adalah penghalang , membuang mercun besar di jalan ketika mereka pergi.

Falleras semasa "replegà"
Orang ramai berkumpul.
Mascletà di Valencia

The Mascletà , sebuah peledak letupan yang diselaraskan dengan mercun dan memamerkan bunga api , berlangsung pada jam 2:00 petang setiap hari perayaan; [12] acara utama adalah Mascletà perbandaran di Plaça de l'Ajuntament di mana pakar pirotek bersaing untuk kehormatan untuk menyediakan Mascleta akhir festes (pada 19 Mac). Pada jam 2:00 petang jam dan Fallera Major, berpakaian dalam pakaian yang berwarna merah , akan memanggil dari balkoni Dewan Bandaraya , Senyor / pirotècnic / a, pot començar la mascletà! ("Mr / Pirotechnic, anda boleh memulakan Mascletà!"), Dan Mascletà bermula.

The Mascletà hampir unik dengan Komuniti Valencia , dan sangat popular dengan orang-orang Valencia. Kejiranan yang lebih kecil sering memegang mascleta mereka sendiri untuk hari-hari suci, majlis perkahwinan dan perayaan lain.

Varian malam berjalan pada waktu petang oleh ahli piroteknik yang sama yang hadir pada sebelah petang.

La Plantà[sunting | sunting sumber]

Pada hari ke-15, semua falles infantils harus dibina, dan kemudian pada malam itu semua falles majors (Falles besar) akan selesai. [12] Jika tidak, mereka menghadapi kehilangan kelayakan.

L'Ofrena de flors[sunting | sunting sumber]

Saragüells , kostum tradisional Valencian untuk lelaki

Dalam acara ini, tawaran bunga, masing-masing pelapis kereta api mengambil tawaran bunga kepada Perawan Maria sebagai Lady of the Forsaken. [12] Ini berlaku sepanjang hari pada 17-18 Mac. Patung Perawan Maria dan alas besarnya kemudian ditutup dengan semua bunga.

Els Castells dan La Nit del Foc[sunting | sunting sumber]

Pada malam 15, 16, 17, dan 18 ada pameran bunga api di tebing sungai lama di València. Setiap malam semakin besar dan yang terakhir dinamakan La Nit del Foc (Malam Kebakaran). [12]

La Crema, 2002

Cavalcada del Foc[sunting | sunting sumber]

Pada malam terakhir Falles, pada pukul 7 malam pada 19 Mac, sebuah perarakan yang terkenal di Valencian sebagai Cavalcada del Foc (Parade Kebakaran) berlaku di sepanjang jalan Colon dan Porta de la Mar. Perayaan api yang menakjubkan ini, simbol semangat fiesta, adalah kemunculan besar Falles dan acara yang berwarna-warni dan bising yang mempamerkan upacara-upacara yang pelbagai dan memaparkan dari seluruh dunia yang menggunakan api; ia menggabungkan terapung, mekanisme gergasi, orang dalam pakaian, roket, serbuk mesiu, persembahan jalanan dan muzik.

Pengantin tradisional[sunting | sunting sumber]

Pakaian tradisi yang dipakai oleh "falleros" (lelaki) telah berubah dari seluar hitam dan jaket hitam dengan kemeja putih dan motif lain, kepada gaya yang lebih berwarna dan tradisi dan bersejarah dengan banyak hiasan. Gaun ini boleh menjadi sangat mahal tetapi tidak seperti pakaian oleh "reinas falleras" (permaisuri perayaan). Harga pakaian tradisional wanita boleh berubah dari 2,000 Euro kepada lebih daripada 20,000 Euro. Ada di antara mereka yang mengagumkan dalam kecantikan. Mereka disertai dengan gaya rambut tradisional dan perhiasan.

La Crema[sunting | sunting sumber]

Pada malam terakhir Falles, sekitar tengah malam pada 19 Mac, [13] falles ini dibakar sebagai api besar. Ini dikenali sebagai La Cremà (Pembakaran), klimaks keseluruhan peristiwa, [14] dan sebab mengapa pembinaan dipanggil falles ("obor"). Secara tradisinya, musim gugur di Plaça de l'Ajuntament dibakar terakhir.

Semua Casals mempunyai infantil falla (falla kanak-kanak, lebih kecil dan tanpa tema menyindir), yang diadakan beberapa meter jauhnya dari yang utama. Ini dibakar pertama, pada pukul 10 malam. Falles kejiranan utama dibakar lebih dekat pada tengah malam; pembakaran falles di pusat bandar sering bermula kemudian. Sebagai contoh, pada tahun 2005, pasukan bomba menangguhkan pembakaran falla pemakaman Mesir di Carrer del Convent de Jerusalem hingga jam 1:30 pagi, ketika mereka yakin semua kebimbangan keselamatan ditangani.

Setiap falla sarat dengan kembang api yang menyala pertama. Pembinaan itu sendiri dinyalakan sama ada selepas atau semasa letupan bunga api ini. Falles membakar dengan cepat, dan haba yang diberikan dirasakan oleh sekeliling. Panas dari yang lebih besar sering memacu orang ramai kembali beberapa meter, walaupun mereka sudah berada di belakang halangan yang brigade api telah menetapkan beberapa meter dari pembinaan. Di jalan-jalan yang sempit, haba melanda bangunan-bangunan di sekelilingnya, dan para pemadam api menyusun fronteres, tirai tetingkap, tanda jalan, dan lain-lain dengan selang mereka untuk menghalang mereka menangkap api atau lebur, dari awal crema sehingga ia menjadi sejuk.

Jauh dari falles, orang-orang bermain-main di jalanan, seluruh bandar menyerupai pesta tarian yang terbuka, kecuali bukan muzik yang terdapat bunyi-bunyian orang-orang yang melontar bunga api secara rawak. Terdapat banyak gerai menjual pernak-pernik dan makanan ringan seperti porres goreng khas, churros dan butik , serta buah berangan panggang.

Walaupun musim gugur yang lebih kecil di sekitar jalan-jalan dibakar kira-kira pada masa yang sama, musim lalu yang terakhir dibakar adalah yang utama, yang disimpan sehingga terakhir supaya semua orang dapat menontonnya. Falla utama ini terdapat di luar Ajuntament - dewan bandar. Orang tiba beberapa jam sebelum waktu pembakaran yang dijadualkan untuk mendapatkan pandangan barisan hadapan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Terdapat ramalan yang berbeza mengenai asal-usul perayaan Falla. Satu menunjukkan bahawa Falles bermula pada Zaman Pertengahan, apabila tukang-tukang telah melepaskan artifak-artifak yang patah dan potongan-potongan kayu yang mereka simpan semasa musim sejuk dengan membakarnya untuk meraikan musim bunga musim semi. Tuakng kayu Valencia menggunakan papan kayu yang disebut parots untuk menggantung lilin mereka pada musim sejuk, kerana ini diperlukan untuk memberikan cahaya untuk bekerja dengan. Dengan datangnya musim bunga, mereka tidak perlu lagi, jadi mereka dibakar.[15] Lama kelamaan, dan dengan campur tangan Gereja, tarikh pembakaran parots ini dibuat bertepatan dengan perayaan perayaan Saint Joseph, penaung tukang kayu. [16]

Tradisi ini terus berubah. Parot itu berpakaian dengan pakaian supaya kelihatan seperti seseorang; ciri-ciri yang dapat dikenal pasti dengan beberapa orang terkenal dari kejiranan itu sering ditambah juga. Untuk mengumpul bahan-bahan ini, anak-anak pergi dari rumah ke rumah yang meminta una estoreta velleta (permaidani lama) untuk menambah ke dalam parot. Ini menjadi lagu popular yang dimainkan oleh anak-anak ketika mereka mengumpulkan pelbagai perabot dan perkakas yang mudah terbakar lama untuk membakar api unggun dengan parot . Ini parots adalah ninots pertama. Selama bertahun-tahun, orang-orang di kawasan kejiranan mula menganjurkan pembinaan falles, dan oleh itu pembinaan yang rumit, termasuk pelbagai tokoh mereka, dilahirkan.

Sehingga permulaan abad ke-20, falles adalah kotak tinggi dengan tiga atau empat anak patung lilin berpakaian kain pakaian. Ini berubah apabila pencipta mula menggunakan kadbod. Pembuatan falles terus berkembang di zaman moden, ketika pameran terbesar dibuat dari polistirena dan gabus lembut dengan mudah dibentuk dengan gergaji panas. Teknik-teknik ini telah membolehkan penciptaan falles lebih tinggi daripada 30 meter.

Asal-usul perayaan pagan ini mirip dengan Bonfires of Saint John yang dirayakan di rantau Alacant, dalam arti keduanya berasal dari kebiasaan lampu kebakaran Latin untuk menyambut musim semi. Di València, tradisi kuno ini menyebabkan pembakaran sisa terkumpul, terutama kayu, pada akhir musim sejuk pada hari perayaan Saint Joseph. Memandangkan watak lucu Valencian yang terkenal, adalah semulajadi bahawa orang ramai mula membakar patung yang menggambarkan orang dan peristiwa tahun lalu. Pembakaran itu melambangkan pembebasan daripada hidup dalam perhambaan ke ingatan peristiwa-peristiwa ini atau yang lain memberikan komentar lucu dan sering kritikal kepada mereka. Perayaan itu kemudiannya berkembang menjadi watak yang lebih bersifat satir dan ironis, dan castoffs kayu secara perlahan-lahan datang untuk dikumpulkan ke dalam 'monumen' yang lebih rumit yang direka dan dicat terlebih dahulu.

Pada awal abad ke-20, dan terutamanya semasa Perang Saudara Sepanyol , monumen menjadi lebih bersifat anti-clerical dan sering sangat kritikal terhadap kerajaan tempatan atau nasional, [17] yang cuba untuk melarang Falles banyak kali, tanpa kejayaan. Di bawah pemerintahan diktator Francisco Franco perayaan itu kehilangan banyak sifat satirinya kerana penapisan kerajaan, tetapi monumen itu adalah antara beberapa ungkapan awam yang kuat yang dibenarkan kemudian, dan mereka boleh dibebaskan secara bebas di València. Dalam tempoh ini, banyak adat istiadat agama seperti tawaran bunga kepada Mare de Déu dels Desamparats (Our Lady of the Forsaken) telah diambil, yang hari ini adalah bahagian penting dalam perayaan ini, walaupun mereka tidak berkaitan dengan tujuan asal perayaan.

Dengan pemulihan demokrasi dan akhir penapisan kerajaan, falles kritikal muncul semula, dan orang-orang satir yang cabul dengan mereka. Walaupun selama tiga puluh tahun kebebasan bersuara, pandangan dunia para fallero masih boleh konservatif secara sosial, sering menjadi seksis dan mungkin melibatkan beberapa amoralisme politik Valencian. Ini kadang-kadang membawa kepada kritikan oleh pengkritik budaya, ahli alam sekitar dan progresif tertentu. Namun, ada perayaan semua ideologi dan puak, dan mereka mempunyai tafsiran yang berbeza mengenai semangat perayaan itu. Walaupun inisiatif baru-baru ini seperti kejohanan pilota, pertandingan sastera dan acara lain telah memperluaskan ekspresi kebudayaannya, bandar ini masih merangkumi tradisi kuno untuk menyatakan identiti sendiri. [18]


Secció Especial[sunting | sunting sumber]

Secció Especial adalah sekumpulan komisen falles terbesar dan paling berprestij di bandar Valencia. Pada tahun 2007, kumpulan itu terdiri daripada 14 komisen. Kelas falles ini mula-mula bermula pada tahun 1942 dan pada asalnya termasuk falles Barques, Reina-Pau dan Plaça del Mercat. Pada masa ini, tiada satu pun dari mereka yang masih dalam kumpulan itu. Suruhanjaya yang paling sering menyertai kumpulan ini pada 2015 ialah Na Jordana, dengan 62 kali. Secció Especial memenangi hadiah dengan pengecualian yang diberikan oleh dewan bandar; memenangi hadiah pertama di Secció Especial adalah hadiah yang paling berprestij yang boleh dimenanginya. Semua falles lain jatuh ke dalam kelas yang berlainan (18 pada 2017) ditentukan oleh jumlah wang yang dilaburkan dalam setiap falla.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai pemenang Sección Especial Falles

Galeri Falles[sunting | sunting sumber]

2005
2008
2010

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Martin, Charles B. (March 1973). "The Fallas: A Folk Festival of Valencia". The Journal of Popular Culture. 6 (4): 854. doi:10.1111/j.0022-3840.1973.00854.x. 
  2. ^ "Valencia Fallas festivity included in UNESCO's intangible cultural heritage list". EPA European Pressphoto Agency b.v. European Pressphoto Agency. November 30, 2016. Diarkibkan daripada asal pada December 1, 2016. Dicapai 1 December 2016. 
  3. ^ Hazel Andrews; Teresa Leopold (8 February 2013). Events and the Social Sciences. Routledge. m/s. 11. ISBN 978-0-415-60560-1. 
  4. ^ Gil-Manuel Hernàndez i Martí (1 January 1996). Falles i franquisme a València. Afers. m/s. 92. ISBN 978-84-86574-36-9. 
  5. ^ "Fallas - Comisiones por número de censo". 16 February 2016. 
  6. ^ a b c Xavier Costa (2006). "Festivity and the Sacred: The Symbolic Universe in the Festival of the 'Fallas' of Saint Joseph". dalam Elisabeth Arweck; William J. F. Keenan. Materializing Religion: Expression, Performance and Ritual. Ashgate Publishing, Ltd. m/s. 64–65. ISBN 978-0-7546-5094-2. 
  7. ^ "El atractivo turístico de la Ciutat Fallera". El País (dalam bahasa Spanish) (València). Ediciones El País, S.L. 5 March 2014. Diarkibkan daripada asal pada October 31, 2015. 
  8. ^ Greg Richards (7 March 2013). "The Festivalization of Society or the Socialization of Festivals?". dalam Greg Richards. Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. Routledge. m/s. 271. ISBN 978-1-136-79234-2. 
  9. ^ Antonio Ariño Villarroya (1 January 1992). La ciudad ritual: la fiesta de las Fallas. Anthropos Editorial. m/s. 60. ISBN 978-84-7658-368-5. 
  10. ^ Fin de fiesta de unas Fallas perfectas , ABC.es, 20 Mac 2012
  11. ^ Los hosteleros quieren isás 'Fallas , Levante , 20 Mac 2012
  12. ^ a b c d e Encarnación Galindo García (30 July 2014). Las fallas de Valencia: Mucho más que un sueño. Cambridge University Press. m/s. 44. ISBN 978-84-9848-049-8. 
  13. ^ Carol Styles Carvajal; Jane Horwood; Nicholas Rollin (2004). Concise Oxford Spanish Dictionary: Spanish-English/English-Spanish. Oxford University Press. m/s. 293. ISBN 978-0-19-860977-3. 
  14. ^ Antonio Ariño (1999). El Teatre en la festa valenciana. Generalitat Valenciana. m/s. 328. ISBN 978-84-482-2333-5. 
  15. ^ Eamonn Rodgers (11 March 2002). Encyclopedia of Contemporary Spanish Culture. Routledge. m/s. 174. ISBN 978-1-134-78858-3. 
  16. ^ Irwin Altman; Setha M. Low (6 December 2012). Place Attachment. Springer Science & Business Media. m/s. 217. ISBN 978-1-4684-8753-4. 
  17. ^ La Valencia de los años 30: entre el paraíso y el infierno. Carena Editors, S.l. 1999. m/s. 207. ISBN 978-84-87398-35-3. 
  18. ^ "Villarroya 1992, ms 13

Pautan luar[sunting | sunting sumber]