Flemington, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Flemington
SydneyNew South Wales
Sydney Markets Plaza, Flemington
Map
Poskod2140
Lokasi16 km (10 mi) W Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanMunicipality of Strathfield
Kawasan pilihan raya negeriStrathfield
Kawasan pilihan raya persekutuanReid
Subbandar di sekitar Flemington:
Sydney Olympic Park Homebush Homebush
Homebush West Flemington Homebush
Lidcombe Homebush West Homebush

Flemington adalah kawasan di dalam subbandar dari Homebush West di Inner West[1] di Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Flemington terletak 16 kilometer barat dari daerah perniagaan pusat Sydney, di kawasan kerajaan tempatan dari Perbandaran Strathfield.

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Flemington ditumpukan kepada perkembangan komersial. Kawasan di antara stesen keretapi Flemington, Sydney | Stesen Kereta Api Flemington] dan Jalan Parramatta adalah tapak Pasaran Sydney. Pasar mempunyai beberapa bahagian termasuk Produce, Flowers, Growers, Fresh Food, Motor, Swap & Sell, Paddy's Markets dan Sydney Markets Plaza.[2] Sydney Markets Plaza mempunyai pasar raya, hotel, pejabat pos dan banyak kedai khusus di bawah bangunan pejabat. Sekumpulan kecil kedai terletak di selatan stesen keretapi Flemington, di kawasan yang dikenali sebagai Homebush West.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen Kereta Api Flemington berada di Inner West & Leppington Line dari rangkaian Sydney Trains. Parramatta Road dan M4 Western Motorway menandakan sempadan utara Flemington. Homebush Bay Drive membentuk sempadan barat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kawasan ini pada asalnya dikenali Plaid Liberty tetapi dipanggil Flemington oleh John Fleming, yang diberikan 200 ekar (0.81 km2) di sini pada tahun 1806. Semenanjung itu berubah menjadi paddock dan kemudiannya adalah tempat penjualan lembu (yang memberi namanya kepada Saleyards Creek). Pada awal tahun 1970-an, Pasar Sydney dibina di Flemington untuk melegakan Paddy's Markets di Haymarket, di bandar. Sejak penubuhan Pasaran Sydney di Flemington pada tahun 1975, bahagian kediaman pinggir bandar, selatan jalur kereta api dikenali sebagai Homebush West. Sesetengah penduduk Homebush West, mahu pulang ke kampungnya semula ke Flemington.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8
  • Jones, Michael (1985). Oasis in the West: Strathfield's first hundred years. North Sydney: Allen & Unwin Australia. ISBN 0-86861-407-6.
  1. ^ Australian Suburb Guide: Sydney Inner West Diarkibkan Disember 26, 2012, di Wayback Machine Retrieved 7 August 2013.
  2. ^ http://www.sydneymarkets.com.au/ Sydney Markets

Koordinat: 33°51′48″S 151°04′15″E / 33.86327°S 151.07077°E / -33.86327; 151.07077

Templat:Sydney Strathfield suburbs