Fondue

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fondue
Mencicah fondue keju menggunakan garfu panjang
JenisMakanan Sunting ini di Wikidata
Tempat asalSwitzerland[1]
Bahan utamaKeju-keju, wain putih, perasa, bawang putih dan kadangkalanya kirsch
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Fondue ([fon.diu], Sebutan bahasa Perancis: [fɔ̃dy]) adalah sejenis hidangan Swiss[2] yang terdiri daripada keju cair dihidangkan dalam periuk (caquelon) yang dipanaskan atas dapur mudah alih (réchaud - [ré-syod]) dengan lilin atau minyak tanah, dan dimakan dengan mencelup roti ke dalam keju menggunakan garfu panjang. Ia telah dipromosikan sebagai Swiss hidangan nasional oleh Keju Swiss Kesatuan (Schweizerische Käseunion) pada tahun 1930-an, dan dipopularkan di Amerika Utara di tahun 1960-an.

Fondue dipopularkan sebagai suatu hidangan kebangsaan Swiss oleh Kesatuan Pengeluar Keju Switzerland (Schweizerische Käseunion) pada tahun 1930-an sebagai cara untuk meningkatkan pemakanan keju. Kesatuan tersebut turut juga menciptakan resipi yang seakan tradisi wilayah sebagai membentuk suatu "kebudayaan rohani Switzerland".[3][4] Selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua, Kesatuan Pengeluar Keju Switzerland masih meneruskan kempen pemasaran mereka dengan menghantar set fondue set kepada anggota tentera penganjur acara di Switzerland.

Persediaan[sunting | sunting sumber]

Set fondue keju lengkap di Switzerland. Selain dari potongan-potongan roti untuk diceicah ke dalam keju cair, bahan sampingan seperti kirsch, bawang putih mentah, jeruk acar, bawang serta buah zaitun juga disediakan.

Keju fondue terdiri dari campuran keju, wain putih dan perasa. Periuk caquelon disapu dengan seulas bawang putih yang dipotong terlebih dahulu. Wain putih dicampurkan dengan tepung jagung dipanaskan dalam periuk ini, dan seterusnya parutan keju ditambahkan ke dalamnya dan kacau sehingga cair. Campuran dikacau sentiasa sementara periuk caquelon itu memanas.

Apabila kuah fondue tersebut siap, ia dicicah bersama kepingan roti dengan menggunakan sejenis garfu panjang.

Jenis lain[sunting | sunting sumber]

Coklat[sunting | sunting sumber]

Keping buah atau pastri dicelup dalam seperiuk coklat cair yang sering diperisakan dengan rum atau brandi kirsch. Pencuci mulut fondue juga boleh dibuat dengan kelapa, madu, karamel atau marshmallow.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ fondue, collinsdictionary.com, retrieved 12 November 2016
  2. ^ Fondue, Encyclopædia Britannica, global.britannica.com, retrieved 12 November 2016
  3. ^ Isabelle Raboud-Schüle, director of the Musée gruérien, interview "History of Cheese Fondue" [1]
  4. ^ National Public Radio, "The Fondue Conspiracy", Planet Money 575 (October 10, 2014) [2]