Grosvenor Street, Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Redirects

Grosvenor Street
New South Wales
Bangunan Johnson's, terletak di Grosvenor Street
Maklumat am
JenisJalan
Panjang350 m (1,100 ft)[1]
Persimpangan utama
East tamatGeorge Street
West tamatYork Street / Bradfield Highway

Grosvenor Street adalah jalan di pusat perniagaan pusat Sydney di New South Wales, Australia. Grosvenor Street berjalan 350 meter (1,150 ka)[1] ke arah timur ke barat, dengan lalu lintas yang mengalir ke kedua arah. Terminal timur berada di George Street dan terminal barat berada di persimpangan York Street dengan Bradfield Highway . Tidak ada jalan raya utama.

Mula-mula bernama Charlotte Square oleh Governor Macquarie pada tahun 1810 untuk menghormati Charlotte of Mecklenburg-Strelitz, isteri Raja George III, Grosvenor Street dinamakan semula pada tahun 1889 selepas Hotel Grosvenor yang terletak di persimpangan Grosvenor Street dan Cumberland Street.[2]

Tempat menarik[sunting | sunting sumber]

  • Grosvenor Place – Ini adalah pembangunan bertingkat yang dirancang oleh arkitek Harry Seidler dan dibina pada tahun 1982-87. Ia menempati blok yang berbatas dengan Grosvenor Street, George Street, Harrington Street dan Essex Street. Foyer depan menempatkan sebilangan lukisan oleh artis Amerika Frank Stella.[3]
  • Bangunan Johnson's – Dibangun pada tahun 1912, Bangunan Johnson's adalah sebuah bangunan berpakaian bata Edward enam tingkat dalam gaya seni bina Klasikal Bebas Persekutuan, yang terletak di 233-235 George Street, The Rocks, di sudut Gloucester Street. Bangunan ini dirancang oleh Walter Liberty Vernon, bekas Arkitek Kerajaan NSW.[3] Ia adalah sebahagian daripada kumpulan yang telah disenaraikan dalam Daftar Warisan Negeri NSW.[4] Ia dipulihkan sebagai sebahagian daripada pengembangan Grosvenor Place dan disesuaikan untuk digunakan sebagai hotel.
  • Royal Naval House – Juga gaya Klasik Bebas Federasi, bangunan ini dirancang oleh Varney Parkes dan dibina antara tahun 1890 hingga 1907. Pada mulanya digunakan oleh Tentera Laut Diraja Australia sebagai tempat penginapan dan kemudahan untuk anggota tentera laut , bangunan ini digunakan sebagai sebahagian dari Sydney Futures Exchange. Ia terletak di sebelah Dewan Persekutuan dan halaman dan telah dipulihkan bersama dengan bangunan itu. Ia juga disenaraikan di Daftar Warisan Negeri NSW.[5]
  • Federation Hall dan bangsal – Dibina pada gaya Victoria antara tahun 1889 dan 1891, Dewan dan halaman Persekutuan terletak di 24-30 Grosvenor Street dan kini digunakan sebagai Sydney Futures Exchange. Bangunan ini diperluas dari 1923-24 dan pada satu tahap dikenali sebagai Meat Board Building. Ia terletak bersebelahan dengan Royal Naval House dan dipulihkan bersama dengan bangunan itu. Ia juga disenaraikan di Daftar Warisan Negeri NSW.[6]
  • Gereja Katolik St Patrick – Gereja ini dirancang oleh J. F. Hilly dan dibina pada tahun 1840-44.[3] Diasaskan oleh Father Therry, ia adalah gereja Katolik pertama di Sydney dan menjadi gereja pusat bagi komuniti Ireland.
  • Presbytery – Terletak di sebelah St Patrick's, presbytery ini dirancang oleh Hennessy dan Hennessy dan dibina pada tahun 1914. Ia menampilkan gaya "darah dan pembalut" yang terdiri daripada batu bata merah dengan kawasan putih yang kontras, dan dipengaruhi oleh arkitek Britain Mackintosh dan Voysey.
  • Lang Park – Taman ini adalah laman web segi tiga yang terletak di sudut Grosvenor Street dan York Street.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Google Maps (2016). Western Distributor & York St & Grosvenor St, New South Wales 2000 to 32 Grosvenor St, Sydney NSW 2000 (Peta). https://www.google.com.au/maps/@-33.8295752,151.2144406,18.54z.
  2. ^ "Grosvenor Street Heritage Walk". Visit Sydney, Australia. Phoenix Group Co. 2015. Dicapai pada 26 December 2016.
  3. ^ a b c Haskell, John (1997). Sydney Architecture. UNSW Press. m/s. 39.
  4. ^ "Johnson's Building". NSW State Heritage Register. Office of Environment & Heritage, Government of New South Wales. 30 March 2011. Dicapai pada 27 December 2016.
  5. ^ "Royal Naval House". Daftar Warisan Negeri NSW. Office of Environment & Heritage, Government of New South Wales. 5 September 2008. Dicapai pada 27 December 2016.
  6. ^ "Federation Hall and courtyard". NSW State Heritage Register. Office of Environment & Heritage, Government of New South Wales. 30 March 2011. Dicapai pada 27 December 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Grosvenor Street, Sydney di Wikimedia Commons