Chondrichthyes

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Ikan bertulang rawan)

Ikan rawan
Julat zaman: 430–0 Ma[1][2]
Silures Lewat hingga Kini
Contoh ikan rawan: Elasmobranchii (atas) dan Holocephali (bawah).
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Subfilum: Vertebrata
Infrafilum: Gnathostomata
Klad: Eugnathostomata
Kelas: Chondrichthyes
Huxley, 1880
Subkelas dan order yang masih hidup

Chondrichthyes ("ikan [bertulang] rawan") ialah kelas yang mengandungi ikan dengan rangka terutamanya terdiri daripada rawan. Mereka boleh dibezakan dengan Osteichthyes atau ikan bertulang, yang mempunyai rangka terutamanya terdiri daripada tisu tulang. Chondrichthyes ialah vertebrata rahang dengan sirip berpasangan, lubang hidung berpasangan, sisik, dan jantung dengan ruangnya wujud secara bersiri. Chondrichthyes yang masih ada dalam pelbagai saiz daripada pari tidur tanpa sirip 10 cm (3.9 in) hingga jerung paus 10 m (32 kaki).

Kelas ini dibahagikan kepada dua subkelas: Elasmobranchii (jerung, pari, skate, dan ikan gergaji) dan Holocephali (kimera, kadangkala dipanggil jerung hantu, yang kadangkala dipisahkan ke dalam kelas mereka sendiri).

Dalam infrafilum Gnathostomata, ikan rawan adalah berbeza daripada semua vertebrata rahang yang lain.

Anatomi[sunting | sunting sumber]

Rangka[sunting | sunting sumber]

Rangka adalah tulang rawan. Notokord secara beransur-ansur digantikan oleh lajur vertebra dalam tumbesaran, kecuali dalam Holocephali, di mana notokord kekal utuh. Dalam beberapa jerung laut dalam, lajur dikurangkan.[3]

Oleh kerana mereka tidak mempunyai sumsum tulang, sel darah merah dihasilkan dalam limpa dan organ epigonal (tisu khas di sekeliling gonad, yang juga dianggap memainkan peranan dalam sistem imun). Ia juga dihasilkan dalam organ Leydig, yang hanya terdapat pada ikan rawan tertentu. Subkelas Holocephali ialah satu kumpulan yang istimewa, ia tidak mempunyai kedua-dua organ Leydig dan epigonal.

Apendaj[sunting | sunting sumber]

Selain daripada pari elektrik yang mempunyai badan yang tebal dan lembik, dengan kulit yang lembut dan longgar, spesies Chondricthyes mempunyai kulit teguh dengan gigi dermis (sekali lagi, Holocephali adalah pengecualian, kerana gigi hilang pada dewasa, dan disimpan pada organ genggaman yang dilihat pada permukaan ventral ekor lelaki), juga dipanggil sisik plakoid (atau dentikel dermal), menjadikannya berasa seperti kertas pasir. Dalam kebanyakan spesies, semua dentikel dermal berorientasikan satu arah, menjadikan kulit berasa sangat licin jika digosok ke satu arah dan sangat kasar jika digosok ke arah yang lain.

Pada asalnya, gelangan pektoral dan pelvis, yang tidak mengandungi sebarang unsur dermis, tidak bersambung. Dalam bentuk lanjutan, setiap pasangan sirip menjadi bersambung secara ventral di tengah apabila bar skapulokorakoid dan puboiskiadik berkembang. Dalam ikan pari, sirip dada disambungkan ke kepala dan sangat fleksibel.

Salah satu ciri utama yang terdapat pada kebanyakan jerung ialah ekor heteroserkal yang membantu dalam pergerakan.[4]

Sistem pernafasan[sunting | sunting sumber]

Semua spesies bernafas melalui lima hingga tujuh pasang insang, bergantung kepada spesies. Secara amnya, spesies pelagik mesti terus berenang untuk memastikan air beroksigen bergerak melalui insang mereka, manakala spesies demersal boleh mengepam air secara aktif melalui spirakel mereka dan keluar melalui insang. Walau bagaimanapun, ini hanya peraturan umum dan banyak spesies berbeza gaya pernafasannya.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Persenyawaan dilakukan secara dalaman. Perkembangan biasanya adalah kelahiran hidup (ovovivipariti) tetapi boleh melalui telur (ovipariti). Sesetengah spesies yang jarang ditemui ialah vivipar. Tiada penjagaan ibu bapa selepas kelahiran; walau bagaimanapun, sesetengah spesies menjaga telur mereka.

Pengelasan[sunting | sunting sumber]

Kelas Chondrichthyes mempunyai dua subkelas: subkelas Elasmobranchii (yu, pari, skate, dan ikan gergaji) dan subkelas Holocephali (kimera).

Subkelas ikan rawan
Elasmobranchii Elasmobranchii ialah subkelas yang merangkumi jerung, pari dan skate. Ahli Elasmobranchii tidak mempunyai pundi renang, ada lima hingga tujuh pasang celah insang yang membuka secara individu ke bahagian luar, sirip dorsal tegar, dan sisik plakoid kecil. Gigi mereka tumbuh dalam beberapa siri; rahang atas tidak bersatu dengan tengkorak, dan rahang bawah diartikulasikan dengan bahagian atas. Mata mempunyai tapetum lusidum. Jidar dalam setiap sirip pelvis dalam ikan jantan adalah beralur untuk membentuk penjepit untuk penghantaran sperma. Ikan ini wujud secara meluas di perairan tropika dan sederhana.[5]
Holocephali Holocephali (berkepala lengkap) ialah subkelas di mana order Chimaeriformes adalah satu-satunya kumpulan yang masih ada. Kumpulan ini Chimaera,Hydrolagus dan Callorhynchus. Hari ini, mereka mengekalkan beberapa ciri kehidupan Elasmobranchii pada zaman Paleozoik, walaupun dalam berbeza dalam aspek lain. Mereka hidup berhampiran dengan bahagian bawah dan memakan moluska dan invertebrata lain. Ekornya panjang dan nipis dan mereka bergerak dengan gerakan menyapu sirip dada yang besar. Terdapat tulang belakang regang di hadapan sirip dorsal yang kadangkala beracun. Spesies terlibat tiada perut (sebaliknya, usus ringkas dan "perut" bergabung dengan usus), dan mulut adalah bukaan kecil yang dikelilingi oleh bibir, memberikan kepala penampilan seperti burung nuri.

Rekod fosil Holocephali bermula pada zaman Devon. Rekodnya luas, tetapi kebanyakan fosil adalah gigi, dan bentuk badan pelbagai spesies tidak diketahui, atau paling lengkap, diketahui dengan ilmu terhad.

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Subfilum Vertebrata
└─ Infraphylum Gnathostomata
   ├─ Placodermi — pupus (gnatostom berperisai)
   └ Eugnathostomata (vertebrata rahang benar)
     ├─ Acanthodii (ikan rawan berbatang)
     └─Chondrichthyes (ikan tulang rawan benar)
       ├─ Holocephali (kimera + beberapa klad pupus)
       └ Elasmobranchii (jerung dan pari)
        ├─ Selachii (jerung benar)
        └─ Batoidea (pari dan spesies saudara)
  • Nota : Garisan menunjukkan hubungan evolusi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Botella, H.A.; Donoghue, P.C.J.; Martínez-Pérez, C. (2009). "Enameloid microstructure in the oldest known chondrichthyan teeth". Acta Zoologica. 90 (Supplement): 103–108. doi:10.1111/j.1463-6395.2008.00337.x.
  2. ^ "Chondrichthyes". PalaeoDB. Dicapai pada 26 November 2013.
  3. ^ Sharks of the World: An Annotated and Illustrated Catalogue of Shark Species Known to Date
  4. ^ Wilga, C. D.; Lauder, G. V. (2002). "Function of the heterocercal tail in sharks: quantitative wake dynamics during steady horizontal swimming and vertical maneuvering". Journal of Experimental Biology. 205 (16): 2365–2374. doi:10.1242/jeb.205.16.2365. PMID 12124362.
  5. ^ Bigelow, Henry B.; Schroeder, William C. (1948). Fishes of the Western North Atlantic. Sears Foundation for Marine Research, Yale University. m/s. 64–65. ASIN B000J0D9X6.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]