Kajian nasionalisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Menara Babel, simbol biasa dalam perbincangan nasionalisme (lukisan oleh Pieter Bruegel the Elder, 1563)

Kajian nasionalisme merupakan sesuatu aspek akademik antara disiplin yang dikhususkan untuk kajian nasionalisme dan topik-topik yang selaras. Walaupun nasionalisme telah menjadi subjek perbincangan ilmiah sejak sekurang-kurangnya akhir abad kelapan belas, namun hanya sejak awal 1990-an bahawa tajuk ini mendapat perhatian yang mencukupi untuk bidang yang berbeza untuk muncul. [1]

Penulis seperti Eric Hobsbawm, Carlton JH Hayes, Hans Kohn, Elie Kedourie, John Hutchinson, Ernest Gellner, Karl Deutsch, Walker Connor, Anthony D. Smith, dan Benedict Anderson meletakkan asas untuk kajian nasionalisme dalam tempoh selepas peperangan. Pada awal 1990-an idea-idea mereka telah diambil dengan penuh semangat oleh ahli akademik, wartawan dan lain-lain yang ingin memahami dan menjelaskan kebangkitan semula nasionalisme yang ditandakan oleh peristiwa-peristiwa seperti kejatuhan Kesatuan Soviet, pembunuhan beramai-ramai Rwanda dan Perang Yugoslavia .

Sejarah bidang[sunting | sunting sumber]

Perkembangan bidang itu boleh dibahagikan kepada empat peringkat: (I) akhir abad kelapan belas dan kesembilan belas, apabila nasionalisme mula-mula dimunculkan, dan kebanyakan minat terhadap falsafah; (II) tempoh dari Perang Dunia Pertama sehingga akhir Perang Dunia Kedua, apabila nasionalisme menjadi subjek penyelidikan akademik formal; (III) tempoh selepas perang dari 1945 hingga akhir 1980-an, apabila beberapa ahli sosiologi dan saintis politik meweujudkan teori umum nasionalisme dalam konteks dekolonisasi seluruh dunia dan 'kebangkitan etnik' di Barat ; dan (IV) tempoh selepas kejatuhan komunisme pada tahun 1989, yang menjurus kepada lonjakan minat terhadap nasionalisme dan penghabluran pengajian nasionalisme sebagai satu bidang. [1]

Abad kelapan belas dan kesembilan belas[sunting | sunting sumber]

"Sehingga Perang Dunia Pertama," Umut Özkirimli menjelaskan, "minat dalam nasionalisme sebahagian besarnya beretika dan berfalsafah . Para sarjana zaman ini, yang kebanyakkanya ahli sejarah dan ahli falsafah sosial, lebih sedar dan mementingkan 'kebaikan dan kecacatan' doktrin daripada asal-usul dan penyebaran fenomena negara." [2] Negara bangsa dilihat sebagai peringkat progresif dalam perkembangan sejarah masyarakat manusia, kedua-dua liberal dan Marxis menjangkakan bahawa nasionalisme akhirnya akan memberi laluan kepada susunan dunia kosmopolitan . Dalam konteks ini, negara dan nasionalisme telah diambil begitu sahaja, dan kebanyakan pengarang yang membincangkannya dimotivasi oleh beberapa kebimbangan politik. Tidak muncul percubaan untuk membentuk teori nasionalisme umum yang boleh digunakan untuk seluruh kes. [3] Beberapa pengarang penting dalam tempoh ini terlibat: Johann Gottfried Herder, Jean-Jacques Rousseau, Emmanuel Joseph Sieyès, Johann Gottlieb Fichte, Giuseppe Mazzini, Ernest Renan dan John Stuart Mill .

Kajian nasionalisme sebagai bidang akademik[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa universiti telah menganjurkan kursus ijazah dan bukan ijazah mengenai nasionalisme. Universiti Boston, Universiti London (terutamanya London School of Economics ), Universiti Eropah Tengah (Austria), Universiti Sussex, dan Universiti Edinburgh adalah antara institusi yang paling dominan di mana pengajian nasionalisme menduduki tempat utama. Fakulti Kemanusiaan Universiti Eötvös Loránd (Hungary) baru-baru ini telah melancarkan program jangka pendek yang komprehensif, khusus untuk pengajian nasionalisme. [4]

Universiti Complutense Madrid menawarkan ijazah sarjana mengenai topik nasionalisme dan identiti nasional. [5]

Masa depan bidang[sunting | sunting sumber]

Pengarang seperti Michal Luczewski dan Ruhtan Yalçıne mempercaya bahawa bidang itu sedang menjadi semakin sukar untuk dipelajari. Menurut Michal Luczewski, ahli-ahli penyelidik telah bercakap melepasi satu sama lain selama beberapa dekad dan tidak mempunyai pengetahuan berharga yang dihasilkan selama 50 tahun. [6] Sejak masa ini, bidang ini telah tersekat antara fakta saintifik kontemporari dan teori akal. Jawapan kepada soalan asas nasionalisme (What is the Nation? Mengapa Negara wujud?) telah dijawab berkali-kali meninggalkan sebilangan besar teori yang bercanggah dan kekurangan konsensus. Persoalannya tetap sama ada mungkin untuk membina teori nasionalisme sejagat. Teori-teori yang dicadangkan sebelum ini sering terlepas daripada realiti, memandangkan kepelbagaian cara bagaimana identiti terbentuk dalam kumpulan yang berbeza di seluruh dunia. [7]

Untuk menyelesaikan masalah ini Michal Luczewski bercadangkan bahawa para sarjana menggunakan kesedaran yang lebih besar dalam menangani persoalan penting kajian nasionalisme. Para sarjana harus menghasilkan kerja yang luas menangani "fenomena negara dalam pelbagai jenis, mengintegrasikan emosi, kognisi, kedua-dua dimensi subjektif dan objektif ke dalam satu gambaran."Hal para sarjana untuk mengabaikan pengalaman subjektif dan berurusan secara langsung dengan realiti. Ini boleh dicapai dengan menggunakan bukti empirikal. Luczewski juga bercadangkan untuk bermula dari kecil, "berturut-turut dari peringkat mikro melalui langkah yang lebih dan lebih umum kepada yang makro."

Jurnal[sunting | sunting sumber]

Salah satu jurnal paling awal yang dikhaskan untuk kajian nasionalisme ialah Kajian Kajian Nasionalisme Kanada, yang diasaskan di Universiti Pulau Prince Edward oleh Thomas Spira pada tahun 1973. Jurnal Nationalities Papers diasaskan pada tahun 1971. Jurnal dalam bidang termasuk yang berikut:

Persatuan[sunting | sunting sumber]

Kumpulan penyelidikan, pusat, institut dan kerusi[sunting | sunting sumber]

Program akademik[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Özkirimli, Umut (2000). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. St. Martin's Press. m/s. 15. ISBN 0-333-77711-5. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Özkirimli 2000p15" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ Özkirimli, Umut (2000). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. St. Martin's Press. m/s. 12. ISBN 0-333-77711-5.
  3. ^ Özkirimli, Umut (2000). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. St. Martin's Press. m/s. 12–13. ISBN 0-333-77711-5.
  4. ^ "Nationalism Studies short-term program for international students launched". www.btk.elte.hu/en (dalam bahasa Hungary). Dicapai pada 2023-02-10.
  5. ^ "Universidad Complutense de Madrid". www.ucm.es. Dicapai pada 2023-04-25.
  6. ^ Luczewski, Michal (19 April 2010). "What Remains for Nationalism Studies?". Institute for Human Sciences.
  7. ^ Yalçıner, Ruhtan (2010-03-01). "Political Philosophy and Nationalism". Oxford Research Encyclopedia of International Studies (dalam bahasa Inggeris). doi:10.1093/acrefore/9780190846626.013.276.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Özkirimli, Umut (2000). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. New York: St. Martin's Press.
  • Smith, Anthony D. (1998). Nationalism and Modernism: A critical survey of recent theories of nations and nationalism. London: Routledge.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman web[sunting | sunting sumber]

Senarai mel[sunting | sunting sumber]

Templat:Nationalism