Khaled al-Hassan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Khaled al-Hassan
خالد الحسن
Jawatankuasa Eksekutif Pertubuhan Pembebasan Palestin
Dalam jawatan
1968–1994
Pengerusi Hubungan Luar Majlis Kebangsaan Palestin
Dalam jawatan
1973–1994
Butiran peribadi
Lahir1928
Haifa, Palestine
Meninggal dunia8 October 1994
Rabat, Morocco
KerakyatanPalestinian
Parti politikFatah

Khaled al-Hassan ( Arab: خالد الحسن </link> juga dikenali sebagai Abu Said Arab: أبو السعيد </link> ) (1928-1994) adalah penasihat awal Yasser Arafat, pemimpin PLO dan pengasas pertubuhan politik dan militan Palestin Fatah . Khaled ialah abang kepada Hani al-Hassan .

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Al-Hassan dilahirkan di Haifa pada tahun 1928. Beliau dan keluarganya tinggal di sana sehingga mereka diasingkan sebagai pelarian selepas Israel menawan kota itu dalam Perang Arab-Israel 1948, yang disertai oleh beliau dalam pihak pasukan Arab Palestin. Keluarganya menetap di Sidon, Lubnan, tetapi dia berpindah ke Mesir . Dia ditahan sebentar di Mesir "hanya kerana menjadi warga Palestin" menurutnya. Selepas dibebaskan, dia bertemu semula dengan keluarganya di Lubnan di mana beliau tinggal sementara. [1]

Pada tahun 1949 dia membentuk kumpulan komando berlasing pendek Tahrir Filastin. Setahun kemudian, dia berpindah ke Syria. Semasa itu, al-Hassan bekerja sebagai guru di Damaskus dan dia membantu menubuhkan Parti Pembebasan Islam pada tahun 1952. Pihak berkuasa Syria mengancam untuk menangkapnya pada tahun itu kerana cuba menubuhkan kumpulan komando Palestin lain, tetapi dia berpindah ke Kuwait. Di sana, dia bekerja sebagai pegawai awam, pencetak, dan kemudian sebagai Setiausaha Agung Lembaga Majlis Bandaraya di negara ini sehingga 1967. Beliau dianugerahkan kewarganegaraan Kuwait pada pertengahan 1950-an.

Aktivisme Fatah dan PLO[sunting | sunting sumber]

Al-Hassan merupakan salah seorang pengasas asal Fatah dan di Kuwait, beliau berjaya menubuhkan rangkaian aktivis Palestin. Pada tahun 1962, al-Hassan, Yasser Arafat, Khalil al-Wazir dan Salah Khalaf telah menubuhkan sebuah majalah bernama Filastuna, Nida' al-Hayat ("Palestin, Panggilan Kami untuk Hidup"). Menurut al-Hassan, "kumpulan Fatah Kuwait" dikenali sebelum kumpulan Fatah di Eropah, Qatar, Arab Saudi, Gaza dan Iraq kerana majalah itu berpusat di Tripoli, Lubnan . Fatah telah membentuk sebuah Jawatankuasa Pusat yang menjadi badan utama pergerakan itu dan daripada sepuluh ahli itu, Hassan adalah salah seorang daripada mereka. [2]

Pada tahun 1968, al-Hassan telah dipilih sebagai ahli Jawatankuasa Eksekutif Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO-EC) selepas Fatah menguasai Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) pada tahun 1968. Pada awal tahun itu, al-Hassan memujuk Raja Faisal Saudi untuk menguatkuasakan "cukai pembebasan" yang memerlukan rakyat Palestin di negara itu membayar peratusan pendapatan mereka kepada PLO. Ini, seterusnya, membekalkan PLO dengan 60 juta riyal setiap tahun. Juga, pada tahun itu, beliau bercakap dengan Menteri Luar Mesir Mahmoud Riyad dan Mohammad Hassanein Heykal bagi pihak Gamal Abdel Nasser untuk membiasakannya dengan Fatah dan cabang bersenjatanya al-Assifa . [3]

Dari 1973, sehingga kematiannya, al-Hassan adalah pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Majlis Kebangsaan Palestin dan dengan itu dianggap sebagai "menteri luar negeri PLO" yang pertama. Selepas Perang Yom Kippur pada tahun 1973, beliau berhujah bahawa "perjuangan Palestin" boleh diteruskan dengan sebuah negara di wilayah Palestin yang diduduki oleh Israel dan beliau menulis cadangan lima perkara secara tidak rasmi pada April–Mei 1980, yang menyokong pengunduran Israel dari wilayah tersebut, penempatan pasukan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan bekerja pada pengaturan untuk mewujudkan sebuah negara Palestin di wilayah tersebut.

Kehidupan dan kematian[sunting | sunting sumber]

Mahmoud Rabbani dan Khaled al-Hassan (1980)

Al-Hassan menggesa pemilihan kerajaan sementara Palestin yang mampu menamatkan pengasingan PLO selepas Intifada Pertama pada 1991. Dia menetap di Rabat, Maghribi pada tahun itu selepas diusir, bersama ratusan ribu rakyat Palestin yang lain, dari Kuwait semasa Perang Teluk, di mana PLO bersekutu dengan Iraq pimpinan Saddam Hussein .

Al-Hassan mengarang Grasping the Nettle of Peace pada tahun 1992, menganjurkan konfederasi gaya Switzerland di mana rakyat dari Israel, wilayah Palestin dan Jordan akan mengundi mengikut wilayah mereka, oleh itu tiada pengiktirafan tanah Arab yang ditawan oleh Israel pada tahun 1948. Dia menentang cara Arafat dan pegawai PLO mengendalikan Perjanjian Oslo .

Al-Hassan menghidap kanser sejak 1991 dan meninggal dunia pada 8 Oktober 1994 pada usia 66 tahun. [4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai ahli Fatah

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cobban, 1984, pp.22-23.
  2. ^ Cobban, 1984, pp.24-25.
  3. ^ Cobban, 1984, p.45.
  4. ^ Khaled al-Hassan, P.L.O. Adviser, 66 New York Times. The New York Times Company. 1994-10-09.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]