Gunung Everest: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Palica (bincang | sumb.)
k robot Adding: ar, cs, et, eu, gl, hr, io, is, ko, lt, mr, ne, nn, sr, ta, zh-min-nan Modifying: pt
Baris 130: Baris 130:
*[http://english.peopledaily.com.cn/200211/19/eng20021119_107017.shtml No Longer Everest but Mount Qomolangma]
*[http://english.peopledaily.com.cn/200211/19/eng20021119_107017.shtml No Longer Everest but Mount Qomolangma]


[[Gunung Everest]]

[[ar:جبل إفرست]]
[[bg:Еверест]]
[[bg:Еверест]]
[[ca:Everest]]
[[ca:Everest]]
[[cs:Mount Everest]]
[[da:Mount Everest]]
[[da:Mount Everest]]
[[de:Mount Everest]]
[[de:Mount Everest]]
Baris 137: Baris 141:
[[eo:Everesto]]
[[eo:Everesto]]
[[es:Monte Everest]]
[[es:Monte Everest]]
[[et:Džomolungma]]
[[eu:Everest]]
[[fi:Mount Everest]]
[[fi:Mount Everest]]
[[fr:Everest]]
[[fr:Everest]]
[[gl:Everest]]
[[he:אוורסט]]
[[he:אוורסט]]
[[hr:Mount Everest]]
[[id:Gunung Everest]]
[[id:Gunung Everest]]
[[io:Monto Everest]]
[[is:Everestfjall]]
[[it:Everest]]
[[it:Everest]]
[[ja:エベレスト]]
[[ja:エベレスト]]
[[ko:에베레스트 산]]
[[la:Mons Everestis]]
[[la:Mons Everestis]]
[[Gunung Everest]]
[[lt:Džomolungma]]
[[mr:एव्हरेस्ट]]
[[ne:सगरमाथा]]
[[nl:Mount Everest]]
[[nl:Mount Everest]]
[[nn:Mount Everest]]
[[no:Mount Everest]]
[[no:Mount Everest]]
[[pl:Mount Everest]]
[[pl:Mount Everest]]
[[pt:Everest]]
[[pt:Monte Everest]]
[[ro:Everest]]
[[ro:Everest]]
[[ru:Эверест]]
[[ru:Эверест]]
Baris 154: Baris 168:
[[sk:Mount Everest]]
[[sk:Mount Everest]]
[[sl:Everest]]
[[sl:Everest]]
[[sr:Монт Еверест]]
[[sv:Mount Everest]]
[[sv:Mount Everest]]
[[ta:எவரெஸ்ட் சிகரம்]]
[[th:ยอดเขาเอเวอเรสต์]]
[[th:ยอดเขาเอเวอเรสต์]]
[[zh:珠穆朗瑪峰]]
[[zh:珠穆朗瑪峰]]
[[zh-min-nan:Chomolangma Hong]]

Semakan pada 16:15, 22 Februari 2006


Everest

Pandangan Everest dari Kala Pattar
Elevation: 8,850 m (29,035 feet)
No 1
Latitude: 27°59′16″ N
Longitude: 86°56′40″ E
Lokasi: NepalTibet border
Banjaran: Himalaya
Pendakian pertama: 27 May 1953 oleh Edmund Hillary dan Tenzing Norgay
Laluan mudah: Selatan Col (Nepal)

Gunung Everest merupakan gunung tertinggi di dunia dengan ketinggian setinggi 8850 meter. Gunung Everest terletak di banjaran gunung Himalaya. Everest adalah gunung tertinggi di bumi (diukur dari paras laut). Rabung kemuncak gunung menandakan sempadan antara Nepal dan Tibet. Di Nepali gunung tersebut dikenali sebagai Sagarmatha (Sanskrit untuk "dahi langit") dan di Tibetan Chomolangma atau Qomolangma ("ibu alam"), yang diambil dari nama Cina 珠穆朗玛峰 (pinyin: Zhūmùlǎngmǎ Fēng). Walaupun ia dinamakan Everest oleh Sir Andrew Waugh, surveyor-general British di India, sebagai penghormatan kepada yang sebelumnya Sir George Everest, sebutan popular Everest (Ev-er-est) berbeza dangan sebutan Sir George mengenai nama akhirnya (Eve-rest).

Ukuran

Radhanath Sikdar, juru ukur dan pakar mathematik dari Bengal, merupakan orang yang pertama mengenal pasti Everest sebagai kemuncak tertinggi melalui kiraan trigonometrik, pada 1852. Sesetengah rakyat India percaya bahawa puncak tersebut sepatutnya dinamakan menurut Sikdar, bukannya Everest.

Gunung ini dianggarkan 8,850 m (29,035 kaki; hampir 5.5 batu) tinggi, walaupun terdapat variasi dari segi ukuran (kerajaan Nepal tidak mengesahkan ukuran ini secara rasmi, ketinggian Everest masih dianggap 8,848 m). Ia pertama kali diukur pada tahun 1856 sebagai mempunyai ketinggian 29,000 kaki, tetapi diistiharkan sebagai 29,002 kaki tinggi. Tambahan secara rawak2 kaki menunjukkan perasaan masa itu bahawa ketinggian tepat 29,000 kaki akan dianggap sebagai anggaran yang dibulatkan. Masa kini anggaran umum yang diterima pakai adalah 8,850 m yang diperolehi melalui bacaan Sistem Kedudukan Sejagat Global Positioning System -GPS. Everest masih meningkat akibat pergerakan plate tectonik kawasan tersebut; bagaimanapun, kesan itu hanya ketara pada skala masa geologi.


Secara tepat, Everest adalah gunung yang kemuncaknya mencapai jarak paling luas atas paras laut. Dua gunung lain yang kadang-kala didakwa sebagai "gunung tertinggi di dunia." Mauna Loa di Hawaii adalah paling tertinggi apabila diukur dari dasarnya pada dasar tengah laut, tetapi hanya mencapai ketinggian 4,170 m (13,680 kaki) atas paras laut. Kemuncak Gunung Chimborazo di Ecuador adalah 2,150 m lebih dari pusat bumi berbanding Everest, kerana Bumi buncit bulges dikawasan Equator. Bagaimanapun, Chimborazo hanya mencapai ketinggian 6,272 m atas paras laut, yang menurut kriteria bukan juga kemuncak tertinggi di Andes.

Lebih menarik, dasar terdalam di lautan adalah lebih dalam berbanding ketinggian Everest: Challenger Deep, terletak di Mariana Trench, begitu dalam sehinggakan sekiranya gunung Everest diletakkan di dalamnya, masih terdapat hampir satu batu air menutupinya.

Laluan memanjat

Laluan selatan dan utara sebagaimana dilihat dari Stesyen Angkasa Antarabangsa.

Gunung Everest mempunyai dua laluan memanjat, rabung tenggara dari Nepal dan rabung barat laut dari Tibet. Dari keduanya, rabung tenggara adalah lebih mudah secara teknikal dan merupakan laluan yang paling sering digunakan. Ia juga merupakan laluan yang digunakan oleh Hillary dan Norgay pada tahun 1953. Bagaimanapun, ini adalah disebabkan oleh isu politik, bukannya disengajakan kerana sempadan Tibet ditutup kepada orang asing pada tahun 1949.

Kebanyakan percubaan dilakukan antara bulan April dan May sebelum musim monson musim panas melanda. Pertukaran pada aliran jet pada ketika ini turut mengurangkan purata kelajuan angin di gunung. Sementara cubaan kadang-kala dilakukan selepas monson pada September dan Oktober, tambahan salji terhimpun dari monson meningkatkan kesukaran.

Rabung tenggara

Pendakian melalui rabung tenggara bermula dengan perjalanan ke kem pengkalan pada 5,380 [meter] (17,600 kaki) pada sebelah selatan Everest di Nepal. Expedisi biasanya terbang masuk ke Lukla (2,860m) dari Kathmandu dan kemudian berjalan ke kem pengkalan, yang biasanya mengambil masa enam hingga lapan hari, membenarkan penyesuaian altitude yang sesuai agar menghindar penyakit altitude. Peralatan pendakian dan bekalan di bawa oleh yak, dzopkyos dan porter ke kem pengkalan di Glasiar Khumbu. Apabila Hillary dan Norgay mendaki Everest pada tahun 1953, mereka bermula dari Jiri yang, masakini, mengambil masa lima hingga enam hari untuk sampai ke Lukla.

Pendaki akan menghabiskan masa selama beberapa minggu di kem pengkalan, menbiasakan diri dengan altitude. Ketika itu, Sherpa dan sebahagian pendaki ekspedisi akan menyediakan tali dan tangga di Khumbu Icefall yang merbahaya. Serac dan blok air batu yang bergerak menjadikan ais jatuh (icefall) salah satu bahagian paling merbahaya dalam perjalanan. Ramai pendaki dan sherpas telah terbunuh di bahagian ini. Untuk mengurangkan bahaya, pendaki biasanya memulakan pendakian mereka awal sebelum subuh. Apabila cahaya suria menyinari ais jatuh (icefall), bahaya meningkat mendadak. Di atas ais jatuh adalah kem I atau kem pengkalan hadapan(advanced base camp (ABC)) pada ketinggian 6,065m (19,900 kaki).

Fail:Mt Everest cropped els 1991.jpg
Bahu Barat Everest dan Khumbu Icefall

Dari kem I, pendaki akan bergerak keatas ke Western Cym ke pengkalan di muka Lhotse, di mana kem II didirikan pada ketinggian 6,500m (21,300 kaki). Western Cym agak datar, lembah glasiar bercerun landai, ditanda dengan beberapa crevasse memanjang di tengah yang menghalang laluan terus ke bahagian atas Cym. Pendaki terpaksa menyeberangi jauh ke kanan berhampiran pengkalan Nuptse melalui laluan kecil dikenali sebagai "sudut Nuptse". Western Cym juga dikenali sebagai "Lembah SUnyi - Valley of Silence" kerana bentuk mukabumi (topographi) kawasan tersebut biasanya menghalang sebarang angin dari sampai ke laluan pendakian. Altitude tinggi dan hari yang terang tanpa angin menjadikan Western Cym amat panas bagi para pendaki.

Dari kem II, pendaki memanjat permukaan Lhotse menggunakan tali kekal sehingga tebing kecil pada 7,470 m (24,500 kaki). Dari situ, ianya sejauh 500 metre lagi ke kem IV pada bahagian selatan pada 7,920 m (26,000 kaki). Dari kem III ke kem IV, pendaki berhadapan dengan dua cabaran tambahan: Taji Geneva dan Gelang Kuning (The Yellow Band). Taji Geneva merupakan rabung batu hitam berbentuk (anvil) yang dinamakan oleh ekspedisi Swiss 1952. Tali kekal membantu pendaki mendaki gelang batu yang diseliputi salji ini. Gelang Kuning adalah bahagian batu mendak ('sedimen') yang memerlukan tali sepanjang 100 metre untuk melintasinya.

Di selatan col, pendaki memasuki zon mati. Pendaki biasanya hanya tahan maksima dua atau tiga hari pada atitude ini sebelum membuat cubaan ke puncak. Cuaca baik dan angin perlahan adalah faktor penting dalam menentukan samaada mencuba kepuncak. Jika cuaca tidak sesuai dalam tempoh pendek ini, pendaki terpaksa turun, kebanyakannya sehingga ke kem pengkalan.

Dari kem IV, pendaki akan memulakan pendakian kepuncak sekitar tengah malam dengan harapan sampai ke puncak (masih 1,000 metre tinggi) dalam tempoh 10 hingga 12 jam. Pendaki akan sampai "The Balcony" pada 8,400m (27,700 kaki), pelantar kecil di mana mereka boleh berhenti dan merenung kearah puncak di selatan dan timur dalam cahaya waktu pagi. Meneruskan mendaki rabung, pendaki akan berhadapan dengan tangga batu yang mengancam yang biasanya memaksa mereka ketimur kedalam salji ketahap pinggan, ancama bahaya runtuhan salji(avalanche). Pada 8,750m (28,700 kaki), dom salji dan air batu sebesar meja kecil menandakan puncak selatan.

Dari puncak selatan, pendaki mengikut rabung timur seperti mata pisau sepanjang apa yang dikenali sebagai "Cornice traverse" di mana salji melekat di batu sekali-sekala. Ini adalah seksyen paling terdedah dalam pendakian kerana silap langkah akan menjatuhkan seseorang 2,400m (8,000 kaki) ke bawah disebelah muka barat daya sementara di sebelah kanan adalah 3,050m (10,000 kaki) permukaan Kangshung. Pada akhir laluan ini adalah dinding batu mengkagumkan setinggi 12 m (40 kaki) dikenali sebagai "Hillary Step" pada 8,760m (28,750 kaki). Hillary dan Norgay merupakan pendaki pertama mendaki tapak ini dan mereka melakukannya dengan perkakasan memanjat air batu primitif dan tanpa tali kekal. Masa kini, pendaki akan mendaki tapak ini menggunakan tali kekal yang dipasang oleh Sherpas. Melepasi tapak ini, ia adalah mudah untuk melangkah terus ke atas melalui dongakan tebing salji serdahana curam. Pendaki biasanya menghabiskan kurang dari 1/2 jam di "puncak dunia" kerana mereka menyedari mereka perlu menuruni ke kem IV sebelum kegelapan menyelubungi atau cuaca petang menjadi masalah besar.

Rabung Baratlaut (Northwest ridge)

Laluan rabung barat laut bermula dari sebelah utara Everest di Tibet. Laluan ekspedisi melalui Glasier Rongbuk, mendirikan kem pengkalan pada ketinggian 5,180 m (17,000 kaki) di dataran anak batu betul-betul di bawah glasier. Untuk mencapai kem II, pendaki perlu mendaki (medial moraine) di timur Glasier Ronguk sehingga kaki Changtse sekitar 6,100 m (20,000 kaki). Kem III (ABC) terletak di bawah sebelah utara pada ketinggian 6,500 m (21,300 kaki). Untuk sampai kem IV disebelah utara, pendaki perlu mendaki glasier ke kaki (col) di mana tali kekal digunakan bagi mendaki col utara pada ketinggian 7,010 m (23,000 kaki). Dari utara col, pendaki mendaki rabung utara berbatu untuk mendirikan kem V pada ketinggian 7,775 m (25,500 kaki). Laluan menegak sebelah utara melalui siri lurah dan lekik (gullies and steepens) melalui tebing turun melalui permukaan kasar sebelum sampai ke tapak kem VI pada 8,230 m (27,000 kaki). Dari kem VI, pendaki akan memulakan pendakian kepuncak terakhir. Pendaki mesti bermula melalui tiga gelang batu yang dikenali sebagai Langkah Pertama, Langkah Kedua dan Langkah Ketiga. Apabila melepasi langkah ini, tebing puncak terakhir (50 hingga 60 darjah) ke puncak.

Pendakian

Pada 6 Jun 1924, George Mallory dan Andrew Irvine, kedua-duan mereka dari United Kingdom, membuat cubaan kepuncak dari mana mereka tidak pernah kembali. Noel Odell, geologist ekspedisi tersebut, melihat pasangan tersebut memanjat "with great alacrity... hampir dengan pangkal piramid akhir" [sic] pada 12:50pm hari tersebut. Pada tahun 1979 pendaki Wang Hongbao dari China mendedahkan kepada rakannya bahawa dia telah menjumpai mayat pada tahun 1975 yang dikatakan menyerupai gambaran Irvine, bagaimanapun dia terbunuh dalam runtuhan keesokkan harinya sebelum sempat memberikan gambaran terperinci kepada orang lain. Pada tahun 1999 bagaimanapun, Ekspedisi Penyelidikan Mallory dan Irvine yang terkenal mayat Mallory dikawasan pencarian yang dijangkakan berhampiran kem China lama. Kontrovesi telah timbul dikalangan masyarakat pendaki gunung mengenai samaada pasangan tersebut berjaya mendaki kepuncak dunia, 29 tahun sebelum pendakian yang disahkan (dan pastinya, penurunan selamat) gunung Everest oleh Sir Edmund Hillary dan Tenzing Norgay pada tahun 1953. Persetujuan umum dikalangan pendaki sebagaimana dinyatakan oleh Reinhold Messner, adalah tidak; bagaimanapun, pada (2004) satu lagi ekspedisi sedang dijalankan oleh pihak yang menjumpai tubuh Mallory bagi menjejak Irvine berpeluang bagi mendapat bukti lanjut mengenai hal tersebut. Terutamanya, keduanya diketahui membawa satu kamera Kodak 'Vestpocket' (kemungkinannya Irvine, kerana tidak terdapat pada Mallory), yang filemnya masih boleh dicuci walaupun selepas 80 kemudian, dan mungkin mengandungi gambar kejayaan mencapai puncak. Mallory telah mengembara bagi berucap mengelilingi Amerika Syarikat pada tahun-tahun sebelum 1923; ianya ketika itu dia memberikan jawapan terkemuka, "Kerana ia di situ," kepada pemberita New York bagi menjawap soalan, Kenapa mendaki Everest? untuk apa yang kelihatannya yang keseribu kali.

Pada tahun 1995 George Mallory II dari Afrika Selatan (cucu) menawan puncak Everest.

Pada tahun 1933, Lady Houston, [jutawan]] bekas gadis penari (showgirl), membiayai the Houston Everest Flight of 1933, yang menganjurkan formasi kapal terbang yang diketuai oleh Marquess of Clydesdale melintas melalui kemuncak dalam usaha meletakkan bendera Union Jack British dipuncak.

Ekspedisi awal memanjat gunung dilakukan melalui Tibet, dari arah utara. Bagaimanapun, selepas laluan ini ditutup kepada ekspedisi barat pada tahun 1950, selepas Chinese mengambil alih Tibet. Semasa 1951 dan 1952 ekspedisi yang diketuai oleh British, termasuk Edmund Hillary, mengembara masuk kedalam Nepal untuk meninjau laluan baru melalui arah selatan.

Mengikut jejak British, ekspidisi Swizland cuba mendaki melalui arah selatan, tetapi terpaksa berpatah balik 200 meter dari puncak. Antara ahli pasukan pendaki adalah Sherpa Tenzing Norgay.

Pada tahun 1953, ekspedisi ke sembilan British, diketuai oleh pegawai British John Hunt, kembali ke Nepal. Hunt memilih dua pasukan pendaki untuk cuba sampai ke puncak. Pasangan pertama berpatah balik selepas keletihan tinggi di gunung. Keesokkan harinya, the expedition made its second and final assault on the summit with its fittest and most determined climbing pair. The summit was eventually reached at 11:30 am on May 29, 1953 by the New Zealander Edmund Hillary and Sherpa Tenzing Norgay from Nepal climbing the South Col Route. Although Hillary admits his foot may have been ahead of Tenzing's, both acknowledged it as a team effort by the whole expedition. They paused at the summit to take photographs and bury a few sweets and a small cross in the snow, before descending. News of the expedition's success reached London on the morning of Queen Elizabeth II's coronation. Returning to Kathmandu a few days later, Hillary and Hunt discovered that they had been promptly knighted for their efforts.

Fail:Everest From Space NASA.jpg
Everest from space, photographed by Michael Foale from aboard the International Space Station.

On May 16, 1975 Junko Tabei became the first woman to reach the summit of Everest. On May 25, 2001 Erik Weihenmayer became the first blind climber to do so.

Up to the end of the 2001 climbing season, 1491 people have reached the summit (560 of them since 1998), and there have been 172 climber deaths, the worst year being 1996, when 15 people died trying to reach the summit, and the worst day being in that month killing eight. In May 2004, Kent Moore - a physicist from the University of Toronto - told New Scientist that an analysis of weather conditions on that most lethal day suggests that freak weather caused oxygen levels to plunge by around 14%. The eight who died were part of a group of 26 who were climbing without the aid of supplementary oxygen.

The conditions on the mountain are difficult enough that most of the corpses have been left where they fell, some of them easily visible from the standard climbing routes.

Most expeditions use oxygen masks and tanks ([1]) above 26,000 feet (8,000 m); this region is known as the death zone. Everest can be climbed without supplementary oxygen, but this requires special fitness training and increases the risk to the climber: humans do not think clearly with low oxygen, and the weather, low temperatures and the slopes often require quick, accurate decisions.

Mountain climbers are a significant source of tourist revenue for Nepal; they range from experienced mountaineers to relative novices who count on their paid guides to get them to the top.

Garis waktu

  • 1921 Ekspedisi British pertama meninjau laluan melalui glasiar Rongbuk.
  • 1922 Tujuh pendaki Sherpa terbunuh dalam runtuhan salji dan menjadi kematian pertama dilapurkan di Everest.
  • 1922 Ekspedisi kedua British sampai ke 8321 meter.
  • 1924 Ekspedisi ketiga British sampai ke 8500 meter. Pada 6 Jun, George Mallory dan Andrew Irvine cuba mendaki untuk sampai ke puncak tetapi hilang selepas awan tebal menyelitupi mereka. Saksi mendakwa melihat mereka berhampiran puncak.
  • 1933 Lady Houston membiayai formasi kapal terbang untuk melintasi puncak dan meletakkan bendera Union Jack British.
  • 1934 Maurice Wilson (British) mati dalam cubaan mendaki berseorangan.
  • 1950 Nepal membuka sempadannya kepada orang asing.
  • 1952 Ekspedisi dari Swizland, termasuk Sherpa Tenzing Norgay menyerah akibat keletihan, 200 meter dari puncak.
  • 1953 Puncak dicapai buat pertama kali pada 11:30 am 29 May oleh Sir Edmund Hillary New Zealand dan Sherpa Tenzing Norgay dari Nepal mendaki dari arah Laluan Col Selatan (South Col Route).
  • 1960 pada 25 May, pasukan Cina menjadi pasukan pertama sampai ke kemuncak melalui laluan Rabung Utara.
  • 1963 Penyeberangan pertama oleh ekspedisi Amerika Syarikat, bermula dari barat dan turun di barat daya.
  • 1965 Pada 20 May, Nawang Gombu Sherpa menjadi orang pertama sampai ke puncak dua kali.
  • 1975 Pada 16 May, Junko Tabei dari Jepun menjadi wanita pertama dipuncak.
  • 1975 Pada 27 May, wanita Tibet, Phantog, menjadi wanita pertama sampai ke puncak melalui sebelah Tibet.
  • 1978 Reinhold Messner (Selatan Tyrol, Itali) dan Peter Habeler (Austria) sampai ke puncak tanpa tangki oksigen.
  • 1980 Ekspedisi pasukan kali pertama pada musim sejuk oleh pasukan dari Poland.
  • 1980 Reinhold Messner dari South Tyrol, Italy, lelaki pertama mendaki Everest seorang diri tanpa tangki oksigen.
  • 1982 Pada October 5, Laurie Skreslet becomes the first Canadian to reach the summit.
  • 1988 Jean-Marc Boivin of France starts with a paraglider from the mountaintop.
  • 1993 90 alpinists in the autumn alone, the commercial "Everest-climbing" starts.
  • 1993 Ramon Blanco of Spain became the oldest person to reach the summit aged 60 years, 160 days (record beat in 2001).
  • 1996 Hans Kammerlander of South Tyrol, Italy climbs the mountain from the north side in 16 hours and 45 minutes and returns on skis.
  • 1996 Göran Kropp of Sweden becomes first person to ride his bicycle all the way from his home in Sweden to the mountain, scale it alone without the use of oxygen tanks, and bicycle all the way back.
  • 1998 Edward Grylls of the United Kingdom is the youngest person to reach the summit aged 23 years old.
  • 1998 Tom Whittaker is the first disabled climber to make it to the summit.
  • 1999 Sherpa Babu Chiri Sherpa of Nepal stays for 21 hours on the mountaintop.
  • 2001 On May 24 15-year-old Sherpa Temba Tsheri becomes the youngest person to climb Everest.
  • 2001 On May 25, 32-year old Erik Weihenmayer, of Boulder, Colorado, becomes the first blind person to reach the summit.
  • 2001 On the same day 64-year old Sherman Bull, of New Canaan, Connecticut, becomes the oldest person to reach the summit.
  • 2003 25-year-old Nepalese Sherpa, Pemba Dorjie Sherpa, makes the world's fastest ever ascent, in 12 hours 45 minutes on May 23.
  • 2003 Only three days later, Sherpa Lakpa Gelu breaks this record with 10 hours 56 minutes. After a short dispute with Dorije the tourism ministry confirms Gelu's record in July. [2]
  • 2003 Yuichiro Miura becomes the oldest person to reach the summit of Everest. He was aged 70 years and 222 days when he got to the summit (on May 22).
  • 2004 Pemba Dorjie Sherpa smashes his own record, this time ascending the mountain in a mere 8 hours 10 minutes on May 21. [3]

Lihat juga

Pautan Luar

Gunung Everest