Lampu denyar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergerakan sayap tinggi rama-rama helang kelicap yang dihentikan oleh lampu denyar. Denyar yang terhasil telah menerangi latar depan lebih daripada latar belakang.

Lampu denyar adalah alat yang digunakan dalam fotografi menghasilkan denyar cahaya buatan (biasanya 1/1000 hingga 1/200 sesaat) pada suhu warna kira-kira 5500 K[perlu rujukan] untuk membantu menerangi tempat kejadian, yang merupakan fungsi utama denyar ini. Antaranya kegunaan lainnya adalah menangkap objek bergerak atau mengubah kualiti pencahayaan. Flash merujuk kepada kilauan cahaya itu sendiri atau unit denyar elektronik yang menyahcaskan cahaya. Kebanyakan unit denyar bersifat elektronik, dari perkembangan  menggunakan lampu sekali guna dan serbuk mudah terbakar. Kamera jenis moden mengaktifkan unit denyarnya sendiri secara automatiknya.

Unit denyar biasanya dipasangkan bersama kamera. Beberapa kamera membenarkan unit denyar berasingan untuk dipasangkan dengan pendakap "cagak aksesori". Alat pendenyar digunakan studio profesional cenderung bersaiz besar, sendirian, atau studio menyala, dikuasai oleh pek bateri khas atau disambungkan kepada kuasa utama. Pendenyar-pendenyar ini sama ada disegerakkan dengan kamera menggunakan wayar penyegerakan denyar atau isyarat radio, atau dipicukan cahaya, yakni hanya satu unit pendenyar perlu disegerakkan dengan kamera  seterusnya mencetuskan unit lain.