Mapel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Acer
Dedaun Acer pseudoplatanus (mapel sukam)
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Acer

Spesies


Taburan habitat

Acer adalah genus pohon atau pokok renek yang juga dikenali sebagai mapel. Terdapat kira-kira 128 spesies pohon daripada genus ini yang kebanyakannya berasal dari benua Asia[2] namun terdapat juga bilangan spesies yang kecil di Eropah, utara benua Afrika serta Amerika Utara. Hanya ada satu spesies mapel sahaja yang bertaburan meluas hingga ke Hemisfera Selatan iaitu Acer laurinum atau nama setempatnya pokok medang alu.[3] Spesies jenis utama bagi genus ini adalah mapel sukam/bura (sycamore, voara) atau Acer pseudoplatanus yang merupakan spesies mapel paling banyak terdapat di benua Eropah.[4]

Morfologi[sunting | sunting sumber]

Acer saccharum

Kebanyakan pokok-pokok mapel boleh tumbuh mencecah ketinggian 10–45 m (33–148 ka), namun ada juga spesies yang bersifat renek kurang dari 10 hingga 20 meter dengan batang-batang mereka tidak jauh dari permukaan tanah. Kebanyakan spesies mapel meluruhkan daun mereka yang cenderungnya berwarna-warni, tetapi terdapat juga beberapa spesies yang malar hijau di kawasan selatan Asia dan Lembangan Mediterranean. Sistem akar kebanyakan spesies mapel biasanya padat dan berserabut yang menghalang pertumbuhan tumbuh-tumbuhan lain di bawah kawasan mereka.

Bunga mapel merah (Acer rubrum)

Bunga mapel biasanya berwarna hijau, kuning, jingga mahupun merah. Bunga-bunga yang dihasilkan sesetengah spesies mapel merupakan sumber debunga dan nektar yang awal bagi lebah di musim bunga.

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Pokok mapel merupakan sumber penting bagi mendapatkan sap dan kayunya. Serpihan kayu mapel sering digunakan dalam proses pengasapan makanan. Pohon ini juga boleh ditanam sebagai hiasan dengan banyak manfaatnya untuk sektor pelancongan dan pertanian.

Bonsai[sunting | sunting sumber]

Maple adalah pilihan pokok yang popular dalam seni bonsai. Mapel Jepun (Acer palmatum), mapel serampang (A. buergerianum), Mapel Amur (A. ginnala), Mapel padang (A. hadapan) dan Mapel Montpelier (A. monspessulanum) adalah pilihan yang popular dan bertindak balas dengan baik untuk teknik yang menggalakkan daun pengurangan dan contoh klasik, tetapi spesies-spesies mapel yang lain juga boleh digunakan.[5]

Sirap mapel[sunting | sunting sumber]

Batang pokok daripada spesies Acer saccharum ditoreh untuk memperolehi sapnya yang kemudiannya dimasak bagi menghasilkan sirap atau gula maple mahupun gula-gula. Ia mengambil sebanyak kira-kira 40 liter (42 kuart Amerika) sap mapel gula untuk menghasilkan seliter (1.1 kuart Amerika) sirap. Meskipun semua spesies Acer boleh menghasilkan sap yang sama, tidak banyak daripada spesies yang ada yang mengandungi kuantiti gula yang cukup untuk dijual secara komersil.

Dalam pembuatan alat muzik[sunting | sunting sumber]

Kayu mapel boleh melantunkan gelombang suara dengan baik, oleh itu ia sesuai digunakan bagi membuat banyak alat muzik. Bahagian belakang, sisi serta leher alat bertali seperti biola, dabal bes dan selo diperbuat daripada kayu jenis ini. Kebanyakan set dram dibuat dari mapel kerana bunyi paluan kayu ini menggema jelas,[6] bahkan seberapa jenis batang pemukul dram juga turut dibuat daripada kayu ini.

Sebagai sumber kayu pulpa[sunting | sunting sumber]

Kayu mapel turut digunakan sebagai pulpa mentah dalam pembuatan kertas. Gentiannya berdinding tebal lalu tidak mudah runtuh apabila dikeringkan. Kertas yang dihasilkan daripada kayu ini bukan sahaja mempunyai kepukalan dan kelegapan yang tinggi, malah ia juga sesuai digunakan dalam percetakan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Stevens, P. F. (2001 onwards). Angiosperm Phylogeny Website. Version 9, June 2008 [and more or less continuously updated since]. http://www.mobot.org/MOBOT/research/APweb/.
  2. ^ Tingzhi Xu; Yousheng Chen; Piet C. de Jong; Herman John Oterdoom; Chin-Sung Chang. "Acer Linnaeus". Flora of China. Missouri Botanical Garden, St. Louis, MO & Harvard University Herbaria, Cambridge, MA. Dicapai pada 27 May 2012.
  3. ^ Gibbs, D. & Chen, Y. (2009) The Red List of Maples Botanic Gardens Conservation International (BGCI) ISBN 978-1-905164-31-8
  4. ^ van Gelderen, C. J. & van Gelderen, D. M. (1999).
  5. ^ D'Cruz, Mark. "Ma-Ke Bonsai Care Guide for Acer buergerianum". Ma-Ke Bonsai. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-14. Dicapai pada 2011-07-05.
  6. ^ Geoff Nicholls; Tony Bacon (1 June 1997). The drum book. Hal Leonard Corporation. m/s. 54–. ISBN 978-0-87930-476-8. Dicapai pada 19 October 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]