Na O Mei

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Na O Mei
Poster Na O Mei – Slot Akasia TV3.jpg
Genre Cinta
Ditulis oleh Rozie Rashid
Pengarah Fairuz Loy
Dibintangi Elly Mazlein
Ady Putra
Nabila Huda
Lagu pembukaan Bisikan Rindu
Bahasa Bahasa Melayu
Bilangan episod 44
Penerbitan
Tempoh siaran 1 jam (termasuk iklan)
Syarikat penerbitan Grand Brilliance
Penyiaran
Julung kali ditayangkan di  Malaysia
Siaran asal 28 Jan 2010 – 4 April 2010


Na O Mei ialah satu siri drama percintaan Malaysia 2010.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Ia mengisahkan wanita tabah yang harus mengharungi liku-liku hidupnya untuk mencari kebahagiaan. Diilhamkan dari kisah benar mengenai gadis Siam yang berkahwin dengan lelaki Melayu dan mempunyai anak dinamakan Na O Mei.Na O Mei mengisahkan gadis Thai yang datang ke Malaysia sebagai pembantu rumah dan jatuh hati pada anak majikannya, Azhar serta memeluk Islam. Na O Mei atau Aishah, berhadapan pelbagai liku hidup lebih-lebih lagi apabila dia disahkan mengandung. Dia disangka membuat onar dan dihalau dari rumah majikannya.Apapun, bayi dalam kandungannya adalah anak hasil perkongsian hidup dengan Azhar yang belajar di luar negara dan diberi nama Na O Mei. Na O Mei diberikan kepada keluarga angkat.Na-O-Mei atau nama Islamnya kini Aishah, tabah menjalani hidup sendirian untuk menyara dirinya dan bayi dalam kandungan, sehinggalah saat dia melahirkan bayinya seorang diri di sebuah rumah kosong. Aishah menamakan anaknya Na-O-Mei juga, dengan harapan Azhar dapat bertemu dengan anak mereka dan menyatukan kembali kasih sayang mereka.

Aishah terpaksa berpisah dengan anaknya demi mencari rezeki dan kerana dia tidak mahu mereka yang irihati dengannya menemui anaknya, Na-O-Mei.Aishah berkahwin kali kedua dengan Ayie dan melahirkan anak bernama Camelia.Aishah tidak menyukai Camelia kerana anaknya lahir selepas beliau dirogol oleh suaminya.Suami kedua Aishah adalah seorang yang panas baran dan kaki pukul.

Cerita berlanjutan sehingga Na O Mei dewasa. O Mei bekerja di sebuah resort bersama-sama abangnya (anak angkat emaknya)dan berjumpa dengan Camelia, Arina dan Arman. Konflik cinta berlaku antara tiga wanita dalam drama ini. Pada mulanya Reza mencintai Na O Mei dan ingin mengahwininya. Ini kerana Na O Mei dilihat mempunyai ciri kewanitaan yang diinginkannya. Apapun, perasaan Reza ditolak Na O Mei yang memintanya mencintai Camelia. Cuba mencintai Camelia, ternyata jiwa Reza tidak sesuai dengan Camelia yang berperwatakan kasar. Kemudian, muncul pula Arina yang juga rakan baik Na O Mei. Bertemu Arina, ia membuat Reza terkenang cinta pertama dan tunangnya yang meninggal dunia kerana dirogol. Wajah Aniza yang seiras arwah tunang Reza menyebabkan cintanya mula berputik kembali. Apakah kesudahan cinta Reza dan Na O Mei? Bagaimana pula hubungan O Mei dengan Camelia dan Arina?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Lagu dalam Na O Mei[sunting | sunting sumber]

TV3: Akasia, Isnin–Khamis, 6.30 petang
Sebelumnya Na O Mei Berikutnya
Cinta Balqis Adamaya

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • [1] (perlu berdaftar)