Northrop YF-17

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
YF-17 "Cobra"
YF-17 terbang di atas padang pasir
Peranan Prototaip pesawat pejuang
Pengeluar Northrop
Penerbangan sulung 9 Jun 1974
Status Dibatalkan
Pengguna utama Tentera Udara Amerika Syarikat (bertujuan)
Jumlah dibina 2 prototaip
Kelainan F/A-18 Hornet

Northrop YF-17 (secara tidak rasmi digelar "Cobra") merupakan sebuah prototaip pesawat pejuang ringan yang direka bagi penilaian teknologi di dalam Program Pejuang Ringan untuk Tentera Udara Amerika Syarikat. Program ini dibentuk kerana komuniti pejuang percaya bahawa seperti pesawat F-15 Eagle adalah terlalu besar dan mahal untuk kebanyakkan peranan tempur. YF-17 adalah kemuncak barisan panjang rekabentuk Northrop, bermula dengan N-102 Fang pada tahun 1956, sehingga berlanjutan kepada keluarga F-5.

Meskipun pesawat ini telah kalah dalam pertandingan Program Pejuang Ringan kepada pesawat F-16, the YF-17 ia telah dipilih untuk spesifikasi baru VFAX. Dengan bentuk yang lebih besar, F/A-18 Hornet telah diterima pakai oleh Tentera Laut Amerika Syarikat dan Kor Marin Amerika Syarikat bagi mengantikan pesawat A-7 Corsair II dan F-4 Phantom II, dan melengkapi pesawat F-14 Tomcat yang lebih mahal.[1] Rekabentuk ini, yang dibayangkan sebagai pesawat kecil dan ringan, secara ironiknya telah diperbesarkan menjadi F/A-18E/F Super Hornet, yang mana dari segi saiznya menyamai saiz asal pesawat F-15. Super Hornet telah mengantikan pesawat F-14 di dalam inventori Tentera Laut A.S, dan melaksanakan kesemua peranan jet tempur di dalam tentera laut dari peranan serangan sehingga ke pejuang, penangki minyak serta peperangan elektronik.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pembangunan berkaitan

Pesawat setanding

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota
  1. ^ Jenkins, Dennis R. F/A-18 Hornet: A Navy Success Story. New York: McGraw-Hill, 2000. ISBN 0-07-140037-0.
Bibliografi
  • Miller, Jay. McDonnell Douglas F/A-18 Hornet (Aerofax Mingraph 25). Arlington, Texas: Aerofax, Inc., 1986. ISBN 0-942546-39-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]