Otot

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Otot (disebut [o.tot]) merupakan jalinan tisu dalam tubuh sebarang hidupan termasuk manusia atau haiwan yang punya tugas utamanya mengucup dan mengendur. Pengucupan dan pengenduran ini otot digunakan untuk menggerakkan tulang dan seterusnya memindahkan bahagian-bahagian baik di luar mahupun di dalam tubuh badan (yakni organ-organ hidupan tersebut).

Perkataan ini sekembar perkataan "urat" melalui serapan bahasa Jawa (ꦲꦺꦴꦠꦺꦴꦠ꧀ otot, dari penggandaan ot turunan akar *uRat.)[1]:29

Jenis-jenis otot[sunting | sunting sumber]

Jenis-jenis otot dari kiri ke kanan : (a). Otot rangka (b). Otot licin (c). Otot jantung

Sel otot merupakan sel dengan banyak nukleus yang terjadi kerana proses lakuran sel mioblas.[2]

Secara umum, terdapat tiga jenis otot: otot rangka, otot licin dan otot jantung.

Otot rangka[sunting | sunting sumber]

Otot jenis ini sering terikat pada tulang badan melalui tendon. Ia mempunyai ciri yang membolehkan pergerakan yang spontan dan efektif serta memerlukan tenaga besar. Otot ini mudah lelah disebabkan oleh penumpukan asid laktik pada sel-selnya. Pergerakan otot jenis ini terjana daripada isyarat motor berasal dari otak dan bersifat sedar (bukan refleks). Otot ini terdapat pada hampir keseluruhan tubuh bahagian luar manusia dan haiwan.

Otot licin[sunting | sunting sumber]

Otot licin ditemukan dalam organ pencernaan dan pembuluh darah serta bekerja dengan pengaturan dari sistem saraf tidak sedar atau saraf autonomi.[3] Otot jenis ini dibentuk oleh sel-sel dihasilkan dari gelendong dengan kedua hujung meruncing, serta mempunyai satu inti tunggal.

Otot jantung[sunting | sunting sumber]

Otot pada jantung ini bekerja secara terus-menerus tanpa henti. Pergerakannya tidak dipengaruhi saraf tunjang, tetapi lebih kepada pengaruh hormon.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Nothofer, Bernd (2009). "Patut dan turut; dua dan separuh; datar dan rata: kata warisan atau kata pinjaman? Catatan mengenai etimologi kosakata Melayu". Jurnal Ilmiah Masyarakat Linguistik Indonesia. 27 (1): 23-43.[pautan mati kekal]
  2. ^ (Inggeris) Tom Strachan, Andrew P Read (1999). Human Molecular Genetics. University of Newcastle, University of Manchester (ed. 2). Wiley-Liss. m/s. Figure 2.4. Some cells form by fragmentation or fusion of other cells. ISBN 1-85996-202-5. Dicapai pada 2010-08-12.
  3. ^ "Sistem Saraf Tak Sadar (Saraf Otonom)". Pusat Teknologi Komunikasi dan Informasi (Pustekkom) Depdiknas. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-12. Cite has empty unknown parameters: |accessyear= dan |coauthors= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]